Sony

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Har Sony ST-D777ES tuner og TA-FA30ES forsterker.
    Den forsterkeren din TA-FA30ES; er den lik utseendemessig som den rorres nylig la ut bilde på? (som er en TA-FA50ES)
    Har du mer informasjon om apparatet som du kanskje kunne ha lagt ut?......Eksempelvis bilder?......av både for- og bakside.......

    Den Sony-tuneren; ST-D777ES har jeg også hatt, men etter at DAB+ (dessverre!) gjorde sitt inntog her til lands, så ble den solgt. Den gikk til en annen nordmann med hytte hos "söta bror" der den kunne benyttes. Det hører vel ellers til slike historier at apparatet ble solgt aldeles for billig.

    Sony sine ES-produkter fra glansdagene var snadder for både øyne og ører.
    Akk, ja.......those were the days.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En av de bedre Sony forsterkerne jeg har hatt er nettopp FA30ES. Sjekk nettet for mer info om denne ukjente lille perlen.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    50 var vel rimeligste fullsize forsterker fra ES-serien. Ca. 20 kg for moderate 10 000 kroner! Jeg hadde 30, 50 og 777 på hjemlån fra Sony for test i Audio. Alle var flotte, med merkbare løft oppover for hver av dem. 30 var en liten perle og 50 var fysisk større med mer lydmessig kraft, dynamikk og størrelse.(men var en smule rufsete). 777 hadde ikke stort mer krefter enn 50, men var mye renere. Siklet på den som sentral for anlegget i TV-rommet, men feiget unna og gikk for 50 som var myye billigere og hadde fjernkontroll. Hadde 50 i årevis.
    Flotte forsterkere, disse ES-modellene, men de er ikke så kraftige som de store kabinettene gir inntrykk av. Bruk dem sammen med lettdrevne høyttalere, så synger englene...
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    .....ja, du kan angre deg for at du ikke slo til på en trippel-sjuer.....;)
    Den spiller, som du selv sier, meget rent og klart, og er en ren fornøyelse å lytte til, spesielt med bruk av den balanserte inngangen. Og, så var det dette med byggekvaliteten, da. Nesten i en egen klasse! Min låt for øvrig enda bedre etter diverse oppgraderinger som jeg har fått utført.
    Eksemplaret ble kjøpt hos Servicekompaniet, som var "husbutikken" til Sony Norge. Det var ellers meget god service der i gården.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, nå holder Sony til på Fornebu og Servicekompaniet på Grorud. Har handlet to spillere (9100ES video, som jeg fremdeles har i ferieboligen) og to Sony TV'er av dem.
    Er fremdeles Sony-venn selv om vennskapet settes på prøve. Sony har vært like dumme med distribusjon og markedsføring av high-end som de har vært flinke med å frembringe slikt snadder.
    Kjøpte deres beste 49-tommer og 800mk2 blu-ray drivverket før jul. Postordre fra Hi-Fi Klubben.
    Er meget godt fornøyd. 800 er myyye bedre enn mitt andre blåstråle-drivverk 780, en elendig toppmodell fra omkring 2011. 800mk2 kan man ofte få til sterkt nedsatt pris. Den såkalte ES-modellen 1100 frister ikke. Det er i bunn og grunn en alt for kostbar 800 med innebygget DAC og en liten analogdel - og strøforsyningen er omtrent samme billige, svitchede som 800. Ingen doble Kitamura Kiden-transformatorer i 2020. Den slags er nok dessverre historie.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Har hatt TA-FA777ES integrert tidligere. men det var litt irriterende i lengden å ikke ha mulighet til å justere volum fra lytteposisjon.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hva med TA-FA70ES? Den har vel fjernkontroll?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    70 er den eneste integrerte seriøse forsterkeren fra midten/slutten av nittitallet, som jeg ikke har testet eller eiet. Meeget flott sak. High Fidelity testet den. Målte bra. Fikk mye skryt, men også litt pirk for den sedvanlige lille svikten helt der nede. Kun to mos-fet'er per kanal fordrer "snille" høyttalere.
    Har sett bilder av den både med store rette kjøleribber ala 777 og vifteformede ala 50. Uansett var dette en flott sak som i dag er vanskeligere å få tak i enn levende sjøkreps på nyttårsaften
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Ser nå at ikke 70 heller har fjernkontroll, 7 derimot...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har en oversikt her;


    Year​

    Name​

    Remote​

    8Ohm RMS​

    20hz-20khz​

    PowerStage​

    MOS FET​

    Drive Stage​

    MOS FET​

    Complete​

    MOS FET​

    Torodial​

    Transf.​

    Inputs/​

    Outputs​

    Weight​

    kg​

    1999-01​

    TA-FA777ES​

    Yes​

    2x90 W​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    7*2​

    23​

    1998-99​

    TA-FA70ES​

    Yes​

    RM-S318​

    2x90 W​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    7*2​

    22,2​

    1998-01​

    TA-FA50ES​

    Yes​

    2x80 W​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    7*2​

    20,2​

    1998-01​

    TA-FA30ES​

    Yes​

    RM-S326​

    2x65 W​

    Yes​

    Yes​

    No​

    Yes​

    6*2​

    11​

    1995-96​

    TA-​

    E90ES​

    Yes​

    RM-J90​

    -​









    7*2​

    10,3​

    1995-96​

    TA-​

    N90ES​

    No​

    2x100​









    -​

    21​

    1994-96​

    STA-FA7ES​

    Yes​

    RM-S703​

    2x90​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    Yes​

    7*3​

    19,8​

    1994-96​

    TA-FA5ES​

    Yes​

    RM-S703​

    2x80​









    7*3​

    17,5​

    1994-96​

    TA-FA3ES​

    Yes​

    RM-S702​

    2x60​









    6*3​

    10​

    1989-94​

    TA-E80ES​

    Yes​

    RM-S808​











    7*3​

    12​
    1989-94​
    TA-N80ES​
    No​
    2x200​
    25​
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Kan den oversikten stemme da? var i alle fall ikke fjernkontroll på 777en min
     

    Vedlegg

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Fin oversikt, Terje.
    - Skriver vi forbi hverandre her? 777 hadde ikke fjernkontroll. Ble visstnok ikke ansett å være kompromissløst nok av japanske entusiaster. High-end kompakt-forsterkeren 5000 hadde heller ikke det. Pussig, siden 5000-settet ikke var ES. Det var mer ment å være livsstilprodukter for meget kresne musikkelskere eller en slags cross over?
    70ES hadde fjernkontroll. 318 var nummeret på den. På nettet finner man bilder av det som skal være 70 - både med og uten "øye" for fjernkontroll (over nettbryteren). Kan den ha blitt levert i forskjellige utgaver, for forskjellige markeder/land?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge en oversikt på Hifi engine så skal den ha det. (2000-2001 specifications, postet av Sondrum fra USA) men på bilder av forsterkeren rundt om på nettet så ser jeg ikke noen sensor som underbygger det. Hmm. Mulig det er en feil i min oversikt... :unsure:
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Tror det var mer trøkk i F serien, de med tre sider enn i FA serien. Har en TA-F707ES på hytta og den virker ganske potent. Lenge siden jeg har prøvd den på større høyttalere, men Dali Royal Scepter spiller den veldig bra på. Ofte må man ha litt kraftig forsterker for å få slike små høttalere til å låte bra. Har også følelsen at jeg kan lett spille høyttalerne i filler hvis jeg drar på skikkelig.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Får konsentrere meg om om jakten på en effektforsterker til E90ES så jeg får liv i den:)
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    TA-FA777ES hadde ikke fjernkontroll, men TA-FA70ES hadde dette. Jeg har sett begge hos Sony på Kalbakken. Jeg vil derfor anta at dette i alle fall gjelder for (nord-)europeiske varianter.
    For øvrig ble trippel-sjueren markedsført lenger enn 2001 (jfr. oversikt lenger opp i tråden (99-01)) i Sony-kataloger her til lands. I hvert fall fram til 2003.

    Det var dengang det fantes ordentlige og tildels påkostede kataloger årlig fra de aller fleste produsenter. Man kunne boltre seg i mange oppgitte tekniske spesifikasjoner + fine bilder. En svunnen tid.......
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Har Sony Inside katalog fra 1994 med Michael Jackson bilde uten på.
    1994 utvalget var utrolig i forhold til nå.
    Lurer på om noen i Norge kjøpte et sett med TA-NR1 og en TA-ER1 som var vist i katalogen.
    Selv har jeg skaffet meg noen utvalgte ES produkter fra denne blekka.
    DTC-2000ES og CDP-X707ES er de jeg anser som de finste.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sony TA-FA777ES
    eller annen champagnefarget forsterker (pre/effekt eller integrert) ønskes adoptert :)
     

    hiifiroar

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2014
    Innlegg
    12
    Antall liker
    20
    Da ble det en platespiller igjen etter en del år uten. Denne gangen falt valget på spiller som jeg hadde i min ungdom.
    Sony PS 3300. Bra spiller. Lyden begynner i den og avslutter reisen i G7-høyttalerene. Ca. fra samme tidsepoke begge.Lillebror G5D var med på familiebildet. :)
    e5910aa7-968a-4e57-a965-a3e80f75a904.jpg
    532.jpg
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Sony TA-FA777ES
    eller annen champagnefarget forsterker (pre/effekt eller integrert) ønskes adoptert :)
    Fikk du tak i? Dette er eneste amp jeg har eid to ganger, men også solgt to ganger pga. mangel av remote. Beste egenskap er god pondus ved lavt volum. Den er da også lydmessig perfekt i mine ører og ganske lekker. NS - 1000m har jeg da også hatt to ganger, men de hadde motsatt egenskap. Altså synger som engler når du guffer opp, men er late ved lavt volum. De to sammen, spiller bedre enn det meste som selges i dag.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Lydmessig er TA-FA777ES en klasse-forsterker, som trolig ikke gjør seg bort mot det meste av (overpriset) high end-utstyr av i dag. Det samme kan sies om den utsøkte byggekvaliteten.
    Som andre i denne tråden har påpekt er det ikke snakk om et effektmonster. Det er den sublime lydkvaliteten som er forsterkerens fremste fortrinn. (Ett par MOS-FET pr. kanal)
    Og, vil i alle fall jeg hevde, best lyder den via den balanserte inngangen.

    Et velstelt, pent eksemplar kan være vanskelig å oppdrive....
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Test av TA-FA30ES, TA-FA50ES, TA-FA777ES i Audio nr1 fra år 2000.
    6C5F2CC8-D68A-4708-BA54-AAD56DFBB238.jpeg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Kjøpte FA-50 og hadde den i årevis, men husker hvor mye mer raffinert 777 var i diskanten. Ren, detaljert og livlig forsterker, men ga seg litt fort i bassen. Med de to nevnte MosFet'ene per kanal var ikke denne 25 kilo tunge lekkerbisken noe kraftverk. Trengte lettdrevne høyttalere. Introprisen på 18 000 var vel så lav at Sony neppe tjente mye penger på den.. Og så lekker uten klær da! Man var fristet til å spille uten topplata på. Irriterer meg fremdeles over at jeg ikke kjøpte den slik at jeg kunne brukt den i ferieleiligheten i Portugal jeg senere har anskaffet. Litt upraktisk med 25 kilo og null fjernkontroll, men det er et uforglemmelig apparat.
     

    Velocette

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.12.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    A.Agder
    Hei!
    Jeg har en Sony CDP-X33 ES cd-spiller.
    Den må til reparasjon.
    På ene kanalen skurrer det veldig. På den andre er det nesten ikke lyd. Dette skjedde over natten - ( ved bytte over til ny forsterker)
    Har forsøkt den på andre forsterkere - men det er samme der.
    Jeg mistenker problemer med signalterminalene.

    Et annet problem den har hatt en stund: Når jeg ikke har spilt på noen dager - så stopper den å spille ved ca 26 sekunder.
    Etter en stund spiller den videre. Men den hakker en del.
    Etter et par timer spilte den perfekt.

    Dette er i utgangspunktet en knaillgod spiller.
    Kan det lønne seg å levere den inn til reparasjon? Det vil sikkert fort komme på 2-3000.-
    Hva kan denne være verdt i god stand ?
    Hvem er flink med Sony-produkter?
    Jeg bor på Sørlandet.
    Per
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Denne spilleren er fra 1990-1991 - 30 år gammel.
    Jeg ville ikke brukt penger på denne. Hakkinga på et visst punkt er sannsynligvis støv eller skitt på sleden til lasermekanismen. Uansett om du får den reparert kan noe annet fort ryke. F.eks laseren. Tviler på at deler er få tak i til den lengre.
     

    Velocette

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.12.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    A.Agder
    Takk for kjapt svar:
    Jeg har også en CDP – X 229 ES. 1992
    Den spiller fint når den har spilt noen timer. Men har samme problemet når den har stått noen dager.
    Denne har lagt lagret i 10 år. Kan det være grunnen til problemet ?
    Kanskje denne også har skitt på sleden til lasermekanismen.
    Vil denne lide samme skjebne som CDP-X33 ES ?
    Eller er det en grei sak å få renset sleden til lasermekanismen?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Velocette: Få rensa linsa med isopropyl. Bruk en Q-tip som IKKE slipper bomulla si- med en ende for væske og en for å fjerne væske.. Så tar du vekk gammalt litiumfett i transporten og legger på nytt..Spørs om de da ikke lever..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei Terje, har du event. lyst å bytte din n90es i champagne mot min i sort, som er helt strøken?
    Det skulle jeg gjerne gjort, men min N90 ES ble byttet mot den MC275 jeg har nå. Jeg tror den fortsatt står nede i Fredrikstad hos han som gikk med på byttehandelen.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Denne posten trenger fler bilder :) her er mitt første av en CD-spiller jeg liker godt.
    DSC_0920.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Veldimensjonert strømforsyning og skikkelig med gods i kjøleribba. Ingen overraskelse at forsterkeren fremdeles gir nytte og glede. ES er "antibruk&kast".👍
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    DSC_0693.JPG

    Moderne ES ser også ok ut under lokket det å :)
    DSC_0695.JPG

    Var en liten pause ved skifte av lag på DVD så jeg er spent om loet på sleiden var nok til og forårsake det
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn