Sortering av diskotek

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.082
Antall liker
1.282
Skal nå i gang (igjen) med å flytte på platesamlingen, og lurer derfor på om det er noen sorteringsrutiner som fungerer bedre enn andre. Alfabetisk er jo nesten en selvfølge, men det er ikke alltid selvforklarende hva som bestemmer bokstaven heller.1 komponist eller 5 på en utgivelse. Recital med forskjellige utøvere. oppdeling i sjangere før man sorterer, osv.osv.
Kunne tenkt meg å høre om noen har funnet "nøkkelen" til et konsept som fungerer. Og ja, det har blitt en del vinyl etterhvert.
Steen
 

geirarne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2012
Innlegg
138
Antall liker
100
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Lite tips: legg alt inn i Discogs app på telefonen, der kan du sortere alfabetisk og kan også finne de igjen så du vet hvor du skal begynne å se 😉
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.082
Antall liker
1.282
Alt ligger allerede på Discogs, men det er når jeg skal finne den fysiske utgivelsen at det hadde vært fint om sorteringen var selvforklarende. Eksempelvis, hvis jeg har lyst til å høre litt Shubert med Peter Screier, så kan det ofte være på utgivelser hvor han også synger Mozart, og da kan en slik LP være fysisk lagret både på Mozart, Schubert og Schreier. Hvis man da hadde bestemt at recitals ALLTID skal stå oppført under solisten, så var saken biff, men det krever da at samlingen må deles opp i forskjellige avdelinger.
 
Topp Bunn