SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    NJ.jpg

leker vi ikke justering her lenger , men går rett i strupen på problemet. Det er to justeringer av hastighet i selve drivverket. Viste seg å være såpass mye å gå på at jeg fikk rodd hastigheten i land. Med den gamle Pulley'en kunne jeg ratte den inn slik at justeringshjulet på panelet nesten sto i midstilling ved korrekt hastighet. Men bronsespindelen som er litt tykkere må jeg vri litt mer til venstre. Får se om de sender en spindel som er litt tynnere.
    Uansett - nå går den stabilt på 33 1/3 , i alle fall ut fra stroboskopet på tallerkenen. Har ikke målt med noe annet enda. Jeg tror jeg med stor skråsikkerhet kan si
    Problem solved :cool:

A.jpg
    C.jpg
    B.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    We are very pleased to present the new idler wheel for Garrard 301/401, recently reviewed on Stereophile as "excellent value and highly recommended".
    and listed in the "recommended components" survey since 2018.

We conceived an unprecedented idler wheel design and made new sintered bushings to overcome the rumble and loss of traction of the original idler wheel assembly. In fact over the decades the old rubber hardens and the bushings wear out generating speed inconsistencies and mechanical noise.

Designed for silent operation through the special density of the rubber mix - other materials such as polyethylene and all plastic derivatives were descarded because of their hardness - it enhances the rhythm and timing of the music while ensuring more grip than the original.

The square cross section ring introduced by us in 2016 is obtained through the vulcanization of natural rubber and makes the wheel more durable as the rubber element can be easily replaced. As a final touch every wheel is ground on a special jig to achieve perfect roundness.

We also supply new idler carrier sintered bushings that keep the steel axle wrapped in a thin oil film and ensure smooth rotation. For this purpose new upper and lower bronze bushings were heat pressed from bronze powder to our specifications.

Their strict tolerance eliminates any wear-related play.

The set includes:

1 machined aluminum idler wheel + 2 sintered bronze bushings + 1 installation mini punch (to tap the old bushings out and press the new ones in).

audiosilente.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.326
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bare et lite spørsmål Sound, hvilken kabel bruker du mellom drev og dac? er litt på leit etter noe nytt her hos meg

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bare et lite spørsmål Sound, hvilken kabel bruker du mellom drev og dac? er litt på leit etter noe nytt her hos meg

mvh
    Tidligere har jeg ikke lagt noe særlig vekt på digitalkabel og brukte en rimelig kabel med 10 års garanti som funka bedre enn dyre hi-fi greier.
    Men Gustard DAC'en viste seg å være mer kresen. Går ut fra at det er viktig med korrekt impedans - så jeg begynte å sjekke proffmarkedet.

Endte opp med Vovox. Solid kabel med Neutrik kontakter som er laget for å tåle håndtering , og med svært nøyaktig impedans. Ikke er de så dyre heller.
    Jeg bruker samme merke fra både CD transport og streamer.

Vovox link direct SD100 AES/EBU – Thomann Norway (thomannmusic.no)

RA.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.326
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God morgen og takk for link Sound :) ser bra ut den men jeg lurer på å gå tilbake til Inakustik ref som jeg hadde tidligere, ikke lett da det er mye å velge mellom.
    Ha en fin søndag

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Prosjekt Garrard 401 rusler videre. Hentemelding fra posten om at gummiforing og spacer til SME armen er klar for opphenting. Samtidig melder Fedex ankomst innen kl. 18.00 - så da kommer allerede mellomhjulet fra Audiosilente. Nå må jeg bestemme meg for hva slags headshell jeg går for hvis jeg kjøper meg en Audio Technica VM-95SH :unsure: Kan selvfølgelig prøve den i original-shellet først. Det enkleste er kanskje det beste ?

SpacerforSMEToneArms10.jpg

B.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Orginalt er mest bøst😂
    Visuelt - helt klart. Men føler de headshellene er litt "skranglete". Men , man kan legge karboninnlegg for bedre demping/stivhet - og de ser fremdeles originale ut.
    Mye av greia med denne spilleren er jo å beholde det meste autentisk. Klassisk og tidsriktig arm , tallerkenen med stroboskop osv. Slitedeler er greit å forbedre - som motorpulley og mellomhjul , samt bedre kontakter i armbasen.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen lever litt farligere enn andre. Ingen bombehund - ergo åpnes alt på eget ansvar .

A.jpg

Nå har avsender et godt rykte, og det er ikke første gang jeg handler derfra heller :)

B.jpg

Finish er som forventet helt topp. Gleder meg til å montere dette.

C.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Egentlig ikke noe å vente med vel. Kjenner det frister å polere den bronsedelen som holder hjulet, men det får bli en solskinnsdag i så fall.
    Da gjenstår det å fikse armen i morra så kan vi snart spille musikk her hvis ingen overraskelser venter.

A.jpg
    B.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    4
    Tidligere har jeg ikke lagt noe særlig vekt på digitalkabel og brukte en rimelig kabel med 10 års garanti som funka bedre enn dyre hi-fi greier.
    Men Gustard DAC'en viste seg å være mer kresen. Går ut fra at det er viktig med korrekt impedans - så jeg begynte å sjekke proffmarkedet.

Endte opp med Vovox. Solid kabel med Neutrik kontakter som er laget for å tåle håndtering , og med svært nøyaktig impedans. Ikke er de så dyre heller.
    Jeg bruker samme merke fra både CD transport og streamer.

Vovox link direct SD100 AES/EBU – Thomann Norway (thomannmusic.no)

Vis vedlegget 793141
    Vanligvis når det er satt slike opp slike "norske" webbutikker så pleier norsk mva være inkludert men det ser ikke ut til å være tilfellet her? Eller er det bare for å sikre seg, "may be incurred". Regner med du kjøpte her siden du linket til denne og ikke Vovox sin webside.

thoman web.png

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vanligvis når det er satt slike opp slike "norske" webbutikker så pleier norsk mva være inkludert men det ser ikke ut til å være tilfellet her? Eller er det bare for å sikre seg, "may be incurred". Regner med du kjøpte her siden du linket til denne og ikke Vovox sin webside.

Vis vedlegget 794110
    Avgifter kommer i tillegg dessverre. Ellers er Thomann en veldig ryddig butikk å handle med. Man har varen i løpet av få dager.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vel, jeg har gått noen km i finværet - og litt smådeler ble med hjem fra posten. Gummibøsninger var veldig greie å tre på. De skal festes med en dråpe lim.
    Etylcyanoacrylat er greia her. Nå overlever sannsynligvis den armen meg skulle jeg tro. Ikke mere sagging av baklodd. Ny 10mm spacer i aluminium gir det hele et mer ekslusivt preg. Den monterer jeg når det nye armbordet kommer. Det eneste som kan gå galt nå er om det er brudd i signalveien , men jeg tviler på det blir noe tema. Nu først litt lunsj her........

A.jpg
    B.jpg
    C.jpg

Det er meget tilfredsstillende å sette ting i stand igjen. Mellomhjulet tåler å sees i dagslys også.

D.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er planen å snurre litt musikk på denne saken også da. Men , for meg er det mer nostalgi og ikke daglig bruk. Det jeg synes er stas på vinyl er fra sent 60 tall til tidlig 70 talls musikk. Og hva var referansene den gang ? Det var jo nettopp Garrard 301/401 med Thorens 124 som en konkurrent. Og de mest brukte armene i denne del av verden var vel SME 3009/3012 og Ortofon kanskje ?

Så - jeg er ikke ute etter perfeksjon. Snarere en autentisk snurre fra det glade 60 tall - hvor man driter i hi-fi parametre som sort bakgrunn, kanalseparasjon, luft , dybde osv. Nei her skal det låte slik det var ment å gjøre på den tiden. En referansespiller som musikken den gang ble mikset for. Mellomhjul gir den rette punchen, og med en MM pickup med litt trøkk i tillegg håper jeg det sitter. I så fall er jeg meget tilfreds.

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    880
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Veldig kjekt å følge med på ditt 401 prosjekt , jeg fikk bestilt den SME gummiforingen til min 3012. Så da kanskje jeg kan få et spark bak til å få 125LB skikkelig på beina igjen :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Veldig kjekt å følge med på ditt 401 prosjekt , jeg fikk bestilt den SME gummiforingen til min 3012. Så da kanskje jeg kan få et spark bak til å få 125LB skikkelig på beina igjen :)
    Så bra - det gledes om mine krumspring kan inspirere her. 125LB og 3012 er en klassiker ! Jeg har en TD 125 med Rabco arm på lager, og det sitter langt inne å kvitte seg med den egentlig.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    JAAA, det spiller for pokker 💪

Innstillinger er litt på trynet. Ingen antiskating, og pickup skal lenger tilbake i headshellet, men fikk konstatert at signalveier og det meste virker å være i orden.
    10cc sitter som en kule her. Goldring 2500 lånt fra Sony spilleren. Garrard virker å ha mer punch som forventet. Tror dette kan gå veien jeg.

Det som gjenstår er fininnstillinger når den har fått pickup. Nytt armbord og føtter er på vei - så blir det å polere over plinth og flikke og pusse ned til minste detalj. Kanskje jeg spanderer nytt original panel rundt de tre bryterene med tid og stunder. Da har jeg tatt det aller meste uten å fjerne for mye av det autentiske.

B.jpg

A.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Reklamemail fra Hifiklubben om hvordan velge riktige platespiller . Vel, jeg har valgt min , men vintage er sikkert ikke for alle. Men dette er tross alt et lett prosjekt i forhold til hva mange går løs på. Og belønningen blir en spiller som er litt unik - litt mer "min" , og som lett holder følge med ganske dyre nye "fjøler".

Mens jeg venter på de siste bitene nerdes det litt på detaljnivå her. Spacer til armen poleres opp til bedre finish , og jeg må se hva jeg får til med SME headshell.
    Slik det er nå så skrus pickupen fast så den kun har kontakt med fingerbøylen - altså minimalt med demping/kontakt. Jeg oppnår større demping av pickup ved å legge inn en karbonplate som på bildet, men den vil ikke dempe selve shellet. Altså - nå er vi på nerdenivå her :rolleyes:

spacer.jpg
    shell.jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Nerdemodus på: Hva ble vi enige om ang skruer?
    Nerdemodus av: 😉👍

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.235
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nåla jeg har sikta meg ut for denne er altså en Audio Technica VM95SH. Den er for tiden utsolgt, men PK hadde en igjen montert i Headshell. Ikke det mest sexy , men såpass billig at jeg slo til allikevel. Trenger jo ikke bruke headshellet. Nå blir jeg jævlig sur hvis de plutselig sier den ikke var på lager allikevel.

Og skulle en av de andre pickupene spille bedre på 401, så har jeg to andre armer jeg kan benytte det. Har uansett lyst til å teste en slik.

at-vm95sh_h_04.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn