SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Vi får virkelig ikke håpe det. Har selv Meridian 500 CD transport. Spiller nydelig. Tror ikke man tjener så mye med annet drivverk, men Dac har vel like stor betydning 🤠
    Tror du går på en smell der Hifisnurr om du prøver ProJect R2T transporten ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.131
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... (Bare sånn for å gni det inn i såret ) . ;)
    Nja, det er vel ikke så store riftet det svir i :) , all den tid 508.24 har vært- og ´er den (av få - uansett pris av de jeg har lånt øre til gjennom tiden) jeg har syntes har vært helt i det øvre sjiktet mht lydkvalitet fra CD. Nå var den jo ikke helt gratis i sin tid heller.
    Aberet er vel heller at de lever på "lånt" tid, da jeg ikke tror det er mulig å få tak i f.eks laser og et par andre vitale deler til drevet lenger. Og hva da - den dagen det skjer...:unsure:
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Tror du går på en smell der Hifisnurr om du prøver ProJect R2T transporten ;)
    Haha. Jo det er mye mulig. Meridian kan jo ryke. Og da vet du. Akkurat nå fryder jeg meg over avveksling med CD. Har akkurat lagt inn samlingen i Discogs. Mye jeg ikke viste jeg hadde gitt. Får kjøpe billett til Soundscapes stue evt :oops:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når man har vært på besøk på nytt sted er det vel sedvanlig å vise sin takknemlighet med å skrive noen ord om opplevelsen.

    Lytterommet til @soundscape var jo i min smak med persiske tepper og lukten av antikviteter. Ikke et gutterom full av rot og skrot. Startet med å nyte musikken i salongen og må si at lounge lyden var innertier for undertegnede. Flere ganger stoppet jeg min egen skravling for å nyte klangen der vi satt, langt utenfor sweetspot. Ble selvfølgelig truet ned i lyttestolen før jeg fikk dra og også dere satt det tonale som et skudd. Klart bassresponsen hadde noen dipper men ikke mer enn at muikken kunne nytes fult ut. Gubben har kanskje litt andre preferanser på scene og omslutning, men det er på en måte bare en observasjon og ikke noe jeg gidder vurdere negativt eller positivt.

    Takk for gjestfriheten!

    Ps! Må også takke for at du reddet dagen min! Var redd jeg var prisgitt jorweds dårlige kaffe i dag!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når man har vært på besøk på nytt sted er det vel sedvanlig å vise sin takknemlighet med å skrive noen ord om opplevelsen.

    Lytterommet til @soundscape var jo i min smak med persiske tepper og lukten av antikviteter. Ikke et gutterom full av rot og skrot. Startet med å nyte musikken i salongen og må si at lounge lyden var innertier for undertegnede. Flere ganger stoppet jeg min egen skravling for å nyte klangen der vi satt, langt utenfor sweetspot. Ble selvfølgelig truet ned i lyttestolen før jeg fikk dra og også dere satt det tonale som et skudd. Klart bassresponsen hadde noen dipper men ikke mer enn at muikken kunne nytes fult ut. Gubben har kanskje litt andre preferanser på scene og omslutning, men det er på en måte bare en observasjon og ikke noe jeg gidder vurdere negativt eller positivt.

    Takk for gjestfriheten!

    Ps! Må også takke for at du reddet dagen min! Var redd jeg var prisgitt jorweds dårlige kaffe i dag!
    Selv takk for hyggelig visitt ! Alltid stas å nerde litt rundt felles interesser. Virker som preferansene våre har mye til felles. Rommet har nok også sine bidrag / begrensninger i forhold til hva som funker best når det kommer til plassering - i tillegg til personlige preferanser selvfølgelig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Som dialogen over viser så delte @MakkinTosken , @jorwed_ og undertegnede noen hyggelige timer i går - både her og senere hos jorwed. Og jeg er såpass ydmyk at jeg har lært meg å lytte til erfarne fjellfolk som det heter :) Vi utvekslet noen erfaringer og synspunkter rundt rom / perspektiv / høyttalerplassering osv.
    Vel, jeg har rota meg bort i det terrenget før , så hvorfor ikke leke litt igjen . Kastet meg like godt i det , og startet med en ganske ekstrem forandring ( i mitt hode) Rettet høyttalere kraftig opp i forhold til toe-in jeg har brukt lenge. Som forventet brettet lyden seg ut i bredden , men lyden ble ikke sammenhengende. Altså fikk man veldig høyre / venstre / senter , men mindre i mellom de punktene. Hadde heller ikke forventet å treffe på første forsøk , så da vinkler man innover igjen 2 cm på hver høyttaler - og jaggu ble det nesten fulltreff på andre forsøk. Dette var såpass morsomt at her måtte man finne frem noen flere referanser. Klassisk er et must når jeg skal justere rom og dybde , samt sammenhengen i lydbildet - og dette overgikk forventningen. Uvant enda - ja , men ikke mer enn at jeg skal spille litt i denne innstillingen. Krever tilvenning , men spiller absolutt meget bra. Man kommer nærmere utøvere (spes på klassisk) , men det er bra dybde og masse luft i lydbildet. Snø ute sier du? Det driter jeg i - kan ha det morro helt til våren kommer jeg :)

    cd.jpg
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Som dialogen over viser så delte @MakkinTosken , @jorwed_ og undertegnede noen hyggelige timer i går - både her og senere hos jorwed. Og jeg er såpass ydmyk at jeg har lært meg å lytte til erfarne fjellfolk som det heter :) Vi utvekslet noen erfaringer og synspunkter rundt rom / perspektiv / høyttalerplassering osv.
    Vel, jeg har rota meg bort i det terrenget før , så hvorfor ikke leke litt igjen . Kastet meg like godt i det , og startet med en ganske ekstrem forandring ( i mitt hode) Rettet høyttalere kraftig opp i forhold til toe-in jeg har brukt lenge. Som forventet brettet lyden seg ut i bredden , men lyden ble ikke sammenhengende. Altså fikk man veldig høyre / venstre / senter , men mindre i mellom de punktene. Hadde heller ikke forventet å treffe på første forsøk , så da vinkler man innover igjen 2 cm på hver høyttaler - og jaggu ble det nesten fulltreff på andre forsøk. Dette var såpass morsomt at her måtte man finne frem noen flere referanser. Klassisk er et must når jeg skal justere rom og dybde , samt sammenhengen i lydbildet - og dette overgikk forventningen. Uvant enda - ja , men ikke mer enn at jeg skal spille litt i denne innstillingen. Krever tilvenning , men spiller absolutt meget bra. Man kommer nærmere utøvere (spes på klassisk) , men det er bra dybde og masse luft i lydbildet. Snø ute sier du? Det driter jeg i - kan ha det morro helt til våren kommer jeg :)

    Vis vedlegget 698468
    Patricia Barber. Låter vel lekkert fra CD vil jeg tro. Hvilket label er det :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du vet jeg trives dårlig på fjellet, kysten er min greie.

    Ja, det kan være nyttig å få input utenfra, selv om man ikke bør føle seg forpliktet til å følge den. Min lille kjepphest er nettopp scene, og for meg er det viktig at utøver har plass. Ikke alle som synes det er så viktig eller rett og slett har et annet bilde i hodet. Hva som er rett og galt skal ikke jeg hevde å vite. Men det er gøy å lese at du i det minste tester litt ut. Kanskje du ender tilbake der det var, men det er liksom lov når man har sitt eget anlegg! 😁

    Takk igjen!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du vet jeg trives dårlig på fjellet, kysten er min greie.

    Ja, det kan være nyttig å få input utenfra, selv om man ikke bør føle seg forpliktet til å følge den. Min lille kjepphest er nettopp scene, og for meg er det viktig at utøver har plass. Ikke alle som synes det er så viktig eller rett og slett har et annet bilde i hodet. Hva som er rett og galt skal ikke jeg hevde å vite. Men det er gøy å lese at du i det minste tester litt ut. Kanskje du ender tilbake der det var, men det er liksom lov når man har sitt eget anlegg! 😁

    Takk igjen!
    Får nok aldri scenen så stor jeg gjerne skulle hatt. Da må veggene i rommet flyttes så det blir mer avstand både mellom høyttalere , men også fra høyttaler til vegg. Men moro å leke seg litt utenfor det trygge vante. Jeg har nok tviholdt på det som skjer bak høyttalerene fra den gang jeg hadde elektrostater. Men jeg trenger ikke miste alt selv om jeg bretter ut bildet endel og lar det puste mer. Alt jeg gjør måles og noteres , så jeg finner alltids tilbake hvis jeg skulle ønske det. Skader aldri å bli noen erfaringer rikere heller når det gjelder plassering.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at Montana kryper tilbake på plassen sin gitt. Pianoet til Diana Krall "eksploderte" over alt med den nye plasseringen. Det blir mer kjøtt på beinet , bedre dynamikk og riktigere klang i mine ører med min tidligere referanse plassering - så da får man heller leve med at jeg ikke greier å gjenskape en diger scene i min heller trange lyttekrok. Absolutt fornøyd med tingenes tilstand tross alt , men morsomt og lærerikt å leke seg litt.

    Van Morrison utforskes her nå - etter å ha hentet hjem en CD bunke fra @jorwed_ En artist jeg selvfølgelig har hørt endel , men aldri hatt noen skiver av. Det var på tide å tette et hull i samlingen der altså.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Ser ut til at Montana kryper tilbake på plassen sin gitt. Pianoet til Diana Krall "eksploderte" over alt med den nye plasseringen. Det blir mer kjøtt på beinet , bedre dynamikk og riktigere klang i mine ører med min tidligere referanse plassering - så da får man heller leve med at jeg ikke greier å gjenskape en diger scene i min heller trange lyttekrok. Absolutt fornøyd med tingenes tilstand tross alt , men morsomt og lærerikt å leke seg litt.

    Van Morrison utforskes her nå - etter å ha hentet hjem en CD bunke fra @jorwed_ En artist jeg selvfølgelig har hørt endel , men aldri hatt noen skiver av. Det var på tide å tette et hull i samlingen der altså.
    Van Morrison. Live album låter sjelden så godt over anlegget. Noen unntak er det. Van Morrison har en fabelaktig dobbelt lp/Cd der lyden også er helt rå. Sjekk ut. Jeg kjøpte selv skiva pga at jeg er fan. Ble blåst bort av denne skiva. Litt som Little Feat, waiting for Columbus. Helt topp saker.
    1613758492010.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Van Morrison. Live album låter sjelden så godt over anlegget. Noen unntak er det. Van Morrison har en fabelaktig dobbelt lp/Cd der lyden også er helt rå. Sjekk ut. Jeg kjøpte selv skiva pga at jeg er fan. Ble blåst bort av denne skiva. Litt som Little Feat, waiting for Columbus. Helt topp saker.
    Vis vedlegget 698709
    Jeg endte opp med:

    Tupelo Honey
    Saint Dominic's preview
    Poetic Champions compose
    Avalon Sunset
    Hymns to the Silence (dbl)
    Too long in Exile
    Back on Top
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Interessant å lese om forskningen din rundt hvor «utbredte» høyttalerne skal være. Jeg kjenner meg godt igjen i det at lydbildet ikke henger sammen lenger når man bretter for mye ut. Jeg er avhengig av en stor grad direktelyd for å beholde timingen, men dybden er også svært viktig hos meg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Interessant å lese om forskningen din rundt hvor «utbredte» høyttalerne skal være. Jeg kjenner meg godt igjen i det at lydbildet ikke henger sammen lenger når man bretter for mye ut. Jeg er avhengig av en stor grad direktelyd for å beholde timingen, men dybden er også svært viktig hos meg.
    Jeg gir ikke slipp på dybden - det er helt klart. Og timing og dynamikk er viktig. Hos meg ligger det meste av lydbildet fra høyttalere og bakover. Noen solister stepper litt fremfor høyttalere , og enkelte innspillinger går på utsiden av høyttalere i bredden også. Jeg liker at man ikke kan plassere høyttalerene helt når man lukker øynene. Det skal være et 3D lydbilde hvor høyttalere forsvinner etter mine preferanser. Ved å rette dem opp så puster det kanskje litt friere, og blir helt klart bredere. Men det låt i mine ører for luftig, man mistet litt av klangbalansen rett og slett. I min vanlige toe-in plassering låter instrumenter veldig riktig - men mindre bredde og scene . Et klaver f.eks skal kunne visualiseres som nettopp det - med størrelse og kropp, men det skal ikke spres i alle retninger og være 7 meter bredt :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gir ikke slipp på dybden - det er helt klart. Og timing og dynamikk er viktig. Hos meg ligger det meste av lydbildet fra høyttalere og bakover. Noen solister stepper litt fremfor høyttalere , og enkelte innspillinger går på utsiden av høyttalere i bredden også. Jeg liker at man ikke kan plassere høyttalerene helt når man lukker øynene. Det skal være et 3D lydbilde hvor høyttalere forsvinner etter mine preferanser. Ved å rette dem opp så puster det kanskje litt friere, og blir helt klart bredere. Men det låt i mine ører for luftig, man mistet litt av klangbalansen rett og slett. I min vanlige toe-in plassering låter instrumenter veldig riktig - men mindre bredde og scene . Et klaver f.eks skal kunne visualiseres som nettopp det - med størrelse og kropp, men det skal ikke spres i alle retninger og være 7 meter bredt :)
    Akkurat samme her 😊 Blir fort spiss mellomtone om jeg går bredere enn slik de er nå - rettet inn ca på skuldrene mine i lytteposisjon. Klangbalansen blir rett og slett litt tynnere. Og jeg hører på såpass mye up-tempo rytmisk musikk at jeg vil ha et tight lydbilde som ikke flyter for mye rundt i rommet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Akkurat samme her 😊 Blir fort spiss mellomtone om jeg går bredere enn slik de er nå - rettet inn ca på skuldrene mine i lytteposisjon. Klangbalansen blir rett og slett litt tynnere. Og jeg hører på såpass mye up-tempo rytmisk musikk at jeg vil ha et tight lydbilde som ikke flyter for mye rundt i rommet.
    Det kommer nok mye an på hva slags høyttaler man bruker. Mine er vel i disse dager solgt kun som studio main monitors og er ment for å fylle rommet på en presis måte. Intet tynt eller rotete med scenen de skaper, alt presist plasser og veldefinert. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det kommer nok mye an på hva slags høyttaler man bruker. Mine er vel i disse dager solgt kun som studio main monitors og er ment for å fylle rommet på en presis måte. Intet tynt eller rotete med scenen de skaper, alt presist plasser og veldefinert. :)
    Viktig å huske at samme høyttaler neppe oppfører seg likt i to forskjellige rom også. Størrelse er kanskje det viktigste.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat samme her 😊 Blir fort spiss mellomtone om jeg går bredere enn slik de er nå - rettet inn ca på skuldrene mine i lytteposisjon. Klangbalansen blir rett og slett litt tynnere. Og jeg hører på såpass mye up-tempo rytmisk musikk at jeg vil ha et tight lydbilde som ikke flyter for mye rundt i rommet.
    Jeg har rettet de inn så de treffer meg i balla for å si det på godt Norsk :) Samme avstand fra senter-senter høyttaler som det er fra høyttaler til krysningspunktet. En likesidet trekant hvor da hodet kommer litt lenger bak. Om den plasseringen hadde funket i et annet og størrre rom er ikke sikkert.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det er sant, men det er ikke pga rommet du liker det som du gjør. Det er en preferanse.
    Tja, jo - du har vel rett i det. Mulig jeg hadde endt opp med samme illusjonen i et annet rom også. Har hatt 2 elektrostater og 3 apekister i denne stua - gjennom 30 år , og preferansene ligger jo i bunnen hele tiden.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så var det denne høyttalerplasseringen da. Hadde egentlig slått meg til ro med min referanse , men det utelukker vel ikke å forske litt allikevel.
    Toe in er spikra sånn jeg ser (hører) det. Men sist jeg økte avstanden 4 cm mellom dem falt det meste på plass. Så hvorfor ikke leke litt mer langs den linjen?
    Skal være gøy - og et overskuddsfenomen dette , ellers kan man bare glemme det. Vel , jeg tviholder altså på vinklingen - og jeg beholder samme avstand til frontvegg. Har vel ca 1,46 m fra frontvegg til tweeter. (Måler andre steder på kabinettet).

    Så hva skjer egentlig hvis jeg flytter meg sidelengs på den linja ? Ytterligere 6 cm større avstand mellom høyttalere ga en enormt mye større scene , men jeg mister for mye av den fysiske tilstedeværelsen i min ører. Så krymper man mellomrommet 2 cm og ser hva det utgjør. Altså, det er helt teit hvor mye små justeringer forandrer lyden. Hvorfor bytte komponenter hele tiden når man får nytt anlegg hver gang man leker seg litt . Aner man et bra kompromiss mellom nærvær og størrelse på lydbildet her ? Må høre gjennom noen skiver på denne før de evt. flyttes tilbake igjen :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Innspill:
    Husk at økt avstand mellom høyttalerne med samme vinkel fra frontvegg = mindre toe inn.
    Da jeg holdt på med 340ene mine, som var ugreie å få til, så lagde jeg meg striper av maskeringsteip.
    Nærmere og smalere, eller lengre fra og bredere, men med samme toe inn.
    Det funket gull for å finne et sweet spot hvor lydbildet hadde riktig «tetthet» 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Innspill:
    Husk at økt avstand mellom høyttalerne med samme vinkel fra frontvegg = mindre toe inn.
    Da jeg holdt på med 340ene mine, som var ugreie å få til, så lagde jeg meg striper av maskeringsteip.
    Nærmere og smalere, eller lengre fra og bredere, men med samme toe inn.
    Det funket gull for å finne et sweet spot hvor lydbildet hadde riktig «tetthet» 😊
    Har tape ett eller annet sted hele tiden :) Riktig at man får mindre toe-in - hvis ikke man flytter stolen lenge bakover samtidig. Bare å leke seg rundt den "magiske" spoten. Sånn det spiller nå i forhold til min referanse blir smak og behag egentlig. Ingen av de er riktig eller feil. Den ene litt mer fysisk og tight , den andre litt mer luft rundt utøvere. Prøver å lokke frem den perfekte balansen her. Det som skal være fysisk og nært - skal være nettopp det. Samtidig låter det fett med litt mer luft rundt blåsere osv. For en som ikke kjenner anlegget så er det nok ikke snakk om STORE marginer, men mer enn nok til at det utgjør en forskjell for meg.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    6.867
    Vraket begynner dessuten å likne noe. Kjenner jeg må slutte å "redde" alt sånt jeg kommer over. For mye jobb i forhold til verdiøkning sånn som markedet har blitt.


    Vis vedlegget 699363 Vis vedlegget 699364 Vis vedlegget 699365
    Du er flink, lampen ble veldig fin 😊 Synes det er storartet dersom slike gjenstander blir tatt vare på i mange generasjoner fremover. Og muligheten for at akkurat det skal skje er sikkert størst om de ser ut som denne etter at du har gjort en innsats.

    Det ligger vel en tilfredsstillende i å se hvor bra det blir, selv om det kanskje ikke er så mye å tjene på det...? Dessuten må du vel nødvendigvis like dette putlearbeidet siden du gjør det igjen og igjen 😃
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.138
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg endte opp med:

    Tupelo Honey
    Saint Dominic's preview
    Poetic Champions compose
    Avalon Sunset
    Hymns to the Silence (dbl)
    Too long in Exile
    Back on Top
    Der er forferdelig langt imellem dårlige albums fra Van the Man.......
    Selv har jeg et par LP´er og kan klart anbefale Geogie Fame og Van Morrison "How Long Has This Been Going On"

    01.jpg


    02.jpg


    03.jpg


    04.jpg


    Mange mange gode timer er gået sammen med Van Morrison :love:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du er flink, lampen ble veldig fin 😊 Synes det er storartet dersom slike gjenstander blir tatt vare på i mange generasjoner fremover. Og muligheten for at akkurat det skal skje er sikkert størst om de ser ut som denne etter at du har gjort en innsats.

    Det ligger vel en tilfredsstillende i å se hvor bra det blir, selv om det kanskje ikke er så mye å tjene på det...? Dessuten må du vel nødvendigvis like dette putlearbeidet siden du gjør det igjen og igjen 😃
    Jo , jeg "så lyset" for rundt 30 år siden - og har restaurert en god slump lysekroner siden den gang. Har vært en hobby (og litt samlermani) sånn om hverandre.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.138
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jo Tak.... :)
    Men nu begynner det også å bli´ svært/dyrt, hvis hans samlede LP-discography skal stå på hylden engang.
    Har inntill videre måtte nøyes med 3 stk. på "kun" CD, og det passer mig jo veldig dårligt 😁
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.645
    Antall liker
    58.425
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Van Morrison har en svært stor katalog, og jeg synes nok at noe av det som er kommet ut gjennom den lange karrieren bærer preg av gjenbruk og drøvtygging. Når det er sagt, så er det ingen tvil om han likevel har gitt ut mange fabelaktig gode album og at han er helt i toppen av europeiske artister gjennom tidene.

    "Moondance" er nok min favoritt. Ei plate jeg aldri går lei. Jeg ser RSD utgivelsen "Alternative Moondance" er blant HasseBasse sine plater. Den er ganske interessant pga ulike versjoner av låtene, og hvilke valg som ble gjort. Begge er vellydende.
    Ellers vil jeg trekke fram Live- albumet som Hifisnurr omtaler over her."Its too late to stop now". Der er det så mye energi og nerve at det er oppsiktsvekkende. Her er det virkelig Celtic Soul.

    Han er også en av de beste på The Bands konsertfilm The Last Waltz :

    Mange fine bilder og flotte lamper du viser i tråden din Soundscape 👍
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har tape ett eller annet sted hele tiden :) Riktig at man får mindre toe-in - hvis ikke man flytter stolen lenge bakover samtidig. Bare å leke seg rundt den "magiske" spoten. Sånn det spiller nå i forhold til min referanse blir smak og behag egentlig. Ingen av de er riktig eller feil. Den ene litt mer fysisk og tight , den andre litt mer luft rundt utøvere. Prøver å lokke frem den perfekte balansen her. Det som skal være fysisk og nært - skal være nettopp det. Samtidig låter det fett med litt mer luft rundt blåsere osv. For en som ikke kjenner anlegget så er det nok ikke snakk om STORE marginer, men mer enn nok til at det utgjør en forskjell for meg.
    For å avslutte tema i denne omgang endte jeg opp med 5mm step til slutt. Spiller nå med 2,5 cm nærmere sidevegg på hver side - altså 5 cm bredere mellom høyttalerene. Kanskje har jeg en ny referanse her , plasseringen inngår som en av de beste jeg har hatt i alle fall. Veldig bra definisjon i et større lydbilde hvor man hører veldig godt de forskjellige lagene innover i dybden. Dette uten at det blir påtrengende analytisk , snarere tvert om . Vanskelig å beskrive , så jeg vet ikke om det gir mening. Kort fortalt - dette er så bra at det blir stående slik en stund fremover !
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Van Morrison har en svært stor katalog, og jeg synes nok at noe av det som er kommet ut gjennom den lange karrieren bærer preg av gjenbruk og drøvtygging. Når det er sagt, så er det ingen tvil om han likevel har gitt ut mange fabelaktig gode album og at han er helt i toppen av europeiske artister gjennom tidene.

    "Moondance" er nok min favoritt. Ei plate jeg aldri går lei. Jeg ser RSD utgivelsen "Alternative Moondance" er blant HasseBasse sine plater. Den er ganske interessant pga ulike versjoner av låtene, og hvilke valg som ble gjort. Begge er vellydende.
    Ellers vil jeg trekke fram Live- albumet som Hifisnurr omtaler over her."Its too late to stop now". Der er det så mye energi og nerve at det er oppsiktsvekkende. Her er det virkelig Celtic Soul.

    Han er også en av de beste på The Bands konsertfilm The Last Waltz :

    Mange fine bilder og flotte lamper du viser i tråden din Soundscape 👍
    Van satt på plass de andre vokalistene greit. I the last waltz.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt nerding må til. Zappa / Overnite Sensation er en all time favoritt , og man klarer seg ikke bare med en utgave. En stund siden jeg sammenliknet dem.
    1995 Rykodisk - 2012 Zappa Records - og en Japan utgave fra 2001. Sistnevnte er den dårligste faktisk. 1995 utgaven står seg godt enda den. Kanskje den som gir meg mest feelingen jeg hadde fra den gang vinyl var hovedformatet. Har jo hatt denne siden 1973. Om 2012 masteringen tilfører noe nytt og bedre kan sikkert diskuteres. Handler om både system match og personlige preferanser tror jeg.

    zappa.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn