SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kinaræl eller ei, da er det 4 RCA kontakter i bestilling , samt en konvolutt med sølvtråd og bomull fra Svalander i Sverige.

    Blir spennende dette. Har et par alternativer som skal testes ut.
    Ikke det at jeg bryr meg eller er nysgjerrig, men skal du ha en strømpe ytterst? :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvis det er meningen at et cover skal bidra til å selge en skive, var kanskje ikke dette det mest spennende. Men skinnet bedrar som det heter. Denne er verd å lytte til. Motherland fra 2001 er rett og slett god låtskriving , og bra fremført.

    Vis vedlegget 675806
    Flott skive! en stund siden den har snurret, de er jo ikke helt borte resten av katalogen hennes heller :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke det at jeg bryr meg eller er nysgjerrig, men skal du ha en strømpe ytterst? :)
    Bare innrøm at du er litt klam i henda av spenning nå ;) Svaret er ja - det blir bomull i bomull og intet annet. Altså bomull strømpe rundt hver leder , og en 9mm bomull pyntestrømpe over det hele.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjør på med kinaplugger. Har problemer med å betale tusenvis for plugger og kontakter selv. Trikset er kanskje å bare å hoppe i det og kjøpe inn hiend-sikringer, for etter det, fremstår det meste som fornuftige og forsvarlige investeringer?😌
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Townshend Seismic isolation Pods er på plass , og det virker som jeg traff godt med vekten på det hele. Fin demping uten for mye gynging.
    Hadde et sett Solid Tech / Feet of Silence en gang, og de dempet bra , men hele plattformen eller hva man måtte bruke de til gynget verre enn gamle Danskebåten i grov sjø. Nå er det bare å lene seg tilbake i sweetspot her :)

    Isofeet.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Anlegget står på en massiv eikeskjenk som veier mye i seg selv, men når jeg legger håndflaten på powerboksen som står rett på skjenken kjenner jeg forskjell i forhold til å legge hånda på drivverket. Altså - så funker det etter oppskriften. Hva det måtte utgjøre lydmessig vet jeg ikke enda , men et potensielt problem mindre.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg måtte skaffe denne til veie etter å ha hatt den litt tilbake i tid eller kanskje veldig lenge siden :giggle: Faktisk et veldig bra album

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg måtte skaffe denne til veie etter å ha hatt den litt tilbake i tid eller kanskje veldig lenge siden :giggle: Faktisk et veldig bra album

    mvh
    Med både David Gilmour i ryggen og mange av kremen av studiomusikere i tillegg til bra låter , så er det bra saker.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sony spilleren får seg en spinn mens det planlegges litt ommøblering i stereoskjenken. Problemet er lengden på et par interne strømkabler , men det kan sikkert løses. Vurderer samtidig en penere steinplate til CD verket. Sort marmor eller Larvikitt hadde gjort seg tror jeg. I mellomtiden pløyer Grado Reference rillene på Zappa her.....


    vinyl.jpg
    Larvikitt.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Demper du kabinettet og? Det er vel der vibrasjon starter. Eller er det kun etterpå? Hvordan regner en hvilken vekt ifht material som brukes til demping? Har ikke funnet noen fasit selv og vil gjerne høre andres ideer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Demper du kabinettet og? Det er vel der vibrasjon starter. Eller er det kun etterpå? Hvordan regner en hvilken vekt ifht material som brukes til demping? Har ikke funnet noen fasit selv og vil gjerne høre andres ideer.
    Ser ikke behovet for å dempe kabinettet. Selve drivverket/laseren er fjærdempet inne i boksen , og når kabinettet da står på en dempet plattform er det små sjanser for vibrasjoner av noen art. Dempeføtter fås tilpasset forskjellige vektklasser. mine er beregnet til 4-8 kilo pr. stk. Altså 16-32 kilo for 4 føtter. Totalvekten bør da ligge midt på treet der et sted.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser ikke behovet for å dempe kabinettet. Selve drivverket/laseren er fjærdempet inne i boksen , og når kabinettet da står på en dempet plattform er det små sjanser for vibrasjoner av noen art. Dempeføtter fås tilpasset forskjellige vektklasser. mine er beregnet til 4-8 kilo pr. stk. Altså 16-32 kilo for 4 føtter. Totalvekten bør da ligge midt på treet der et sted.
    Godt tenkt. Hvordan vet du at vibrasjon er reelt mindre? Er det vibrering fra rommet du er mest redd for? Bruker og vekttilpasset, men ser ikke det som nøyaktig nok om en skal være nøye.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Godt tenkt. Hvordan vet du at vibrasjon er reelt mindre? Er det vibrering fra rommet du er mest redd for? Bruker og vekttilpasset, men ser ikke det som nøyaktig nok om en skal være nøye.
    Vibrasjon fra rommet / sub bass. Det er bare å legge håndflata på boksen når man spiller høyt - så kjenner man godt forskjellen. CD verket gir ingen vibrasjoner som jeg klarer å fange opp nå.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Tar opp tråden fra i går kveld. Dave's True Story ble mye spilt en periode , og er et meget hyggelig gjenhør. Har vel det meste derfra på sølvskiver.

    71TQx1gRnAL._SL1071_.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Litt suggererende toner her med David Torn og SONAR. Likte denne såpass at jeg la inn bestilling på CD. De har et par album til sammen, men allerede utgått på CD. Markedet begynner å minne om da vinyl fadet ut til fordel for CD plata, bare at nå er det reversert andre veien. :mad:

    Sonar.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så gjenstår det å se om vinylen er utdøende her i kåken. Sony spilleren trengte en liten opp-shining , da dempemateriale hadde tytet ut mellom drivverk og plinth. Overflødig masse fjernet, og en polering av plinth i samme slengen :cool:

    Kan hende det handles en SPU her etter hvert , og den bør helst spille bra før vinyl får mer spilletid igjen. CD riggen spiller HELT etter min smak her nå :)
    Er derfor ikke ute etter "korrekt" vinyl-lyd , men noe med mer personlighet. Den berømte mellomtone magien som enkelte vinyl oppsett kan gi.

    Sony.jpg


    Sony2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå ble den så blank og gild at dere for holde ut et par bilder til. Det spekuleres i en SPU handel som nevnt, men for tidlig å si om det går i boks. Uansett så blir det en SPU som er neste komponent på handlelista her. Hvilken versjon , og om det blir ny eller brukt er ennå ikke avgjort.

    Er klar over at mye kan forbedres hvis men vil løfte vinyl til nye høyder , som bedre riaa osv. Men , jeg tror jeg har lagt meg på et kostnadsnivå som samsvarer med den begrensede bruken formatet har her i huset. Men litt fornying kan man jo unne seg.....


    sony4w.jpg


    Sony2w.jpg


    Sonyw.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vakkert Sound :) Ja SPU er en spennende ting som jeg dessverre aldri hørt men en leser jo mye godt

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Nå ble den så blank og gild at dere for holde ut et par bilder til. Det spekuleres i en SPU handel som nevnt, men for tidlig å si om det går i boks. Uansett så blir det en SPU som er neste komponent på handlelista her. Hvilken versjon , og om det blir ny eller brukt er ennå ikke avgjort.

    Er klar over at mye kan forbedres hvis men vil løfte vinyl til nye høyder , som bedre riaa osv. Men , jeg tror jeg har lagt meg på et kostnadsnivå som samsvarer med den begrensede bruken formatet har her i huset. Men litt fornying kan man jo unne seg.....

    Vis vedlegget 677245
    Nyyyyydelig platespiller Soundscape :cool:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert Sound :) Ja SPU er en spennende ting som jeg dessverre aldri hørt men en leser jo mye godt

    mvh

    Jeg har hørt den. Jeg hadde den til låns (var vel SPU gold) i en måned på 80 (90?)-tallet engang. Ville aldri hatt noe sånt....
    For spesielt interesserte.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vakkert Sound :) Ja SPU er en spennende ting som jeg dessverre aldri hørt men en leser jo mye godt

    mvh
    Ja, de har sin egen sound , men passer ikke for alle kanskje. Er så mange modeller etter hvert også, at man mister litt oversikten. Men de har en felles måte å spille på , med variasjoner innenfor "huslyden". De som har dilla , sitter gjerne på flere utgaver. En annen ting er også at de veier mye, og må ha en arm som er egnet. Jeg kjøpte min Jelco 12 tommer til formålet.
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Fantastiske bilder av mørk granskog. Er bildene tatt i området rundt Ski?

    Trygve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn