SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg endelig rota meg til å kjøpe overfres. Noe jeg har tenkt på leeeenge. Testet på en gammel treplate som jeg erstattet glassplata på toppen av racket med. Ikke akkurat et svennestykke, men et sted skal man starte :) Skal lage en plate av bedre materiale.


    b.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    40mm eikeplate og tunga rett i munnen så funka det bra dette. Beiset med Liberon spritbeis, så legger jeg vel voks på toppen når den er tørr. Her har man kanskje en grei oppskrift på amp-stands også hvis man skulle trenge noe sånt.


    Top.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    40mm eikeplate og tunga rett i munnen så funka det bra dette. Beiset med Liberon spritbeis, så legger jeg vel voks på toppen når den er tørr. Her har man kanskje en grei oppskrift på amp-stands også hvis man skulle trenge noe sånt.
    Dette ble riktig så pent. (y)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takker. Glass og metall ble så veldig high-tech. Myker opp litt og passer bedre inn med treplate på toppen. Så får vel drivverket litt bedre demping også - selv om det ikke er så store anlegget dette.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan fungerte Rega som drev synes du? Ikke fått med meg det :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan fungerte Rega som drev synes du? Ikke fått med meg det :)
    Så langt bare prøvd den i dette oppsettet, men det funker utmerket. Anlegget er oppløst nok til at det er forskjell på innebygget dac og Burson DA-160 i alle fall. Nå hentet jeg Primare DAC 30 på posten i dag også som skal brukes i TV oppsettet. Men det blir vel å leke litt i hovedanlegget med både DAC'er og drivverk tenker jeg - så får man mer føling med hvordan de presterer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Primare DAC 30. Det var nå jeg skulle ønske jeg kunne skrive - dæven for en DAC !!! Men jeg skal prøve å være så ærlig jeg kan. Koblet den først opp i TV stua hvor Burson DA-160 har stått noen år nå . Primare åpnet opp lydbildet i toppen, som forventet - da Burson nok heller mot en varmere / mørkere signatur.

    Men jeg har ikke savnet noe i toppen på Burson , og klangen i den den er veldig god - følelsen av å høre ekte stemmer og instrumenter. Det er akkurat der jeg ikke ble så sikker på Primare. Masse detaljer, men en mer mekanisk fremførelse. Den er nok mer avslørende på hva du matcher den med, og jeg mistenkte at solid core sølvkabelen jeg bruker i toppen ble mer fremtredende. Etter å ha brukt den et par timer i TV stua var det på tide å la den bryne seg på alvor.

    Opp på benken i stereostua , hvor den tok plassen til Auralic Vega. Samme kabling og kilde som Vega - Pro-ject RS2T transport. Førsteinntrykket var at signaturen var mye den samme som oppe. Altså vil jeg ikke kalle den nøytral. Men her var det ingen sølvkabel som man kunne legge skylden på .

    Jeg får igjen denne følelsen av litt mer mekanisk gjengivelse. Alt er der , men lyden puster og flyter ikke like fritt som Vega , og hadde intensjonen vært å bruke den i hovedanlegget så fikk den dessverre stryk. Vega banker den på alle parametere i mine ører.

    Sååå, den er tilbake i Primare familien - og jeg skal teste et par andre kabler fre pre til mellomtone/diskant power. Jeg stiller ikke samme krav til gjengivelse i TV anlegget , men den bør i alle fall prestere like bra som Burson DA-160. Og det er jeg neimen ikke helt sikker på at den gjør over hele linja akkurat nå.


    dac30.jpg
    tv.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så var det Rega Apollo som transport ! Den er allerede satt i tjeneste i Quad oppsettet, men her får den altså bryne seg i stereostua. Opp på plattformen til RS2T , men kabelen skiftes til coax da den ikke har balansert ut.

    Førsteinntrykket - dette spiller meget bra. Her har man det meste på plass. Klang og perspektiv er som det skal. I direkte sammenlikning med RS2T så mangler den de aller siste detaljer og blir LITT mer tilsløret i forhold. Men den står seg bedre enn det meste jeg har hørt av multispillere/DVD drev. Gadd ikke hente inn Sony XA5ES jeg har stående på hylle, men tror ikke Apollo står tilbake for den i det hele tatt.

    Dette er et av årets beste hi-fi dingse kjøp for min del !

    Når det gjelder CD-plattformen så er det på tide å finne noe treverk og lage en ramme rundt det hele. Ser for meg en ramme i samme høyde som marmorplata , hvor marmortoppen har noen mm klaring i forhold til ramma. Som en slags Plinth med flytende marmortopp altså.....


    apollo2.jpg
    apollo.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så var det mine DAC prosjekter....Første "sjokket" har lagt seg med Primare i TV oppsettet. Jeg testet Auralic Vega i samme oppsett, noe som var interessant fordi jeg hadde ventet større forskjell . I hovedanlegget kan jeg plukke de ut med ryggen til og bind for øynene, men TV oppsettet er ikke like oppløst - og Vega ble ingen total åpenbaring i dette oppsettet. Kan jeg si heldigvis - så sparer jeg noen kroner :)

    Mye av greia er at jeg har brukt Burson lenge , og den er VELDIG god på stemmer - noe som er viktig i et Film/TV oppsett. Primare (og Vega) drar frem et mylder av detaljer i toppen som nesten virker forstyrrende når man ikke er vant til det . Og man legger merke til mikrofonteknikk osv. på en måte man ikke gjorde før. Nå som den har fått noen timer fortsetter jeg å gi den en sjanse. Skal teste ut annen kabling og kikker litt i retning Van Damme signalkabling. Solid core sølv er ikke greia med en DAC som er såpass på i toppen. Kanskje finner jeg balansen og slår meg til ro med det hele. Vet uansett ikke hva annet jeg skulle valgt til en akseptabel pris. DAC 30 ble kjøpt til god bruktpris, så jeg stresser ikke frem noe som helst her....

    P1.jpg P2.jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig vedrørende Rega Apollo. Som drev har den overasket meg et par ganger. Husker ett CEC drev som ble kjedelig i forhold. Så nå har jeg kjøpt Rega Apollo for 500 spenn og synes det et godt kjøp. God søndag :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Artig vedrørende Rega Apollo. Som drev har den overasket meg et par ganger. Husker ett CEC drev som ble kjedelig i forhold. Så nå har jeg kjøpt Rega Apollo for 500 spenn og synes det et godt kjøp. God søndag :)
    Det var et MEGET godt kjøp ! Nyt pinsen, med eller uten Apollo .
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Så var det Rega Apollo som transport ! Den er allerede satt i tjeneste i Quad oppsettet, men her får den altså bryne seg i stereostua. Opp på plattformen til RS2T , men kabelen skiftes til coax da den ikke har balansert ut.

    Førsteinntrykket - dette spiller meget bra. Her har man det meste på plass. Klang og perspektiv er som det skal. I direkte sammenlikning med RS2T så mangler den de aller siste detaljer og blir LITT mer tilsløret i forhold. Men den står seg bedre enn det meste jeg har hørt av multispillere/DVD drev. Gadd ikke hente inn Sony XA5ES jeg har stående på hylle, men tror ikke Apollo står tilbake for den i det hele tatt.

    Dette er et av årets beste hi-fi dingse kjøp for min del !

    Når det gjelder CD-plattformen så er det på tide å finne noe treverk og lage en ramme rundt det hele. Ser for meg en ramme i samme høyde som marmorplata , hvor marmortoppen har noen mm klaring i forhold til ramma. Som en slags Plinth med flytende marmortopp altså.....


    Vis vedlegget 723950 Vis vedlegget 723951
    Takk for at du minnet meg på den platen da jeg fikk den i hus for en tid siden og ikke hørt den enda :)
    Fortsatt fin pinse Sound :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Da var toppen ferdig behandlet og Quad anlegget er herved i mål . (I alle fall inntil noen uforutsette sprell måtte melde seg:))

    A.jpg B.jpg

    Kabler er bestillt til TV oppsettet. Van Damme hele veien fra DAC / Pre / Poweramps . Duger det for de fleste lydstudioer, så duger det i TV stua også .
    Nå kan egentlig sommeren komme for alvor - så kan man ta en pause fra nerdingen noen mnd. :)

    van damme.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sist jeg handlet på eBay og vedkommende brukte Global Shipping opplegget til eBay forbannet jeg meg på at det aldri skjer igjen. Det viste seg å være fornuftig.
    Royal mail funker som det skal tross corona og annet fanteri. Van Damme coming my way !


    tracking.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kan legge til at etter nevnte handel hvor en express pakke tok en mnd. fra UK ga jeg de skikkelig pepper på feedbacksiden. Jeg oppfordret selger til å bruke Royal mail . Den feedbacken ble fjernet av eBay gitt :unsure: Ikke så lett å advare folk da........
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Roter i gamle lysbildearkiver, og da dukket blant annet Gentle Giant frem i lyset. De spilte på Chateau Neuf i Oslo 10.november 1975 og 16.september 1976, og jeg var på begge konsertene. Dette er den andre....Jeg var blodfan på den tiden, så trenger ikke si at det var stort :)

    Gentle Giant .jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hva er alt dette maset om horn egentlig ? Der er bare sååå 70 talls altså :) Undertegnede (den langhåra slampen til høyre der) og en kompis bygde jbl hornsystemer i 1978. Før mdf var på markedet , da var det sponplater . 2 x 16mm i ytterveggene og det ble dempet med både sand og blygummi enkelte steder. Vi bygde 4 kasser på noen fine sommerdager. Frontladet 12 tommer jbl. Toppkasser med 8 tommer , samt mellomtone og diskanthorn. 3 veis aktiv deling og passivt i toppen.

    bass.jpg
    bass2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hadde et par dager med gjennomgang i gamle bildearkiver. Anledningen var en venninnes bortgang, og det var fint å kunne vise noen bilder fra good old days. Mye hyggelige minner jeg gravde frem, men samtidig vemodig fordi flere ikke er blant oss lenger. Noen venner har man holdt kontakten med gjennom 40 år + , mens andre har flyttet eller man mister av flere grunner kontakt gjennom årene. Men det som er fint er at det man hadde sammen i ungdomsårene har laget dype bånd som ligger der uansett. Man merker det veldig godt når man treffes igjen. Så håper jeg man kan slå ned denne pandemien, det hadde vært godt å samle gamle venner og gi noe gode klemmer !

    Ellers dukker det opp ett og annet snodig i mine dias-.bokser også. Jeg hadde alltid 2 kamerahus, og ett av dem kunne noen ganger inneholde sort/hvitt eller som her infrarød film ! Det øverste bildet er tatt på Kråkerøy 1981 , men aleen er i Danmark et sted i 1979 - hvor det i tillegg til infrarød film er brukt et rødfilter. Ikke noe photoshop eller digitalt fiksfakseri. Scannet rett fra diasrammene.


    infra1.jpg
    infra2.jpg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg likte faktisk primare dac 30 veldig godt da jeg hadde den innom.
    vet at bl.a. vår venn motoren hater den dacen, men hos meg var det en vellykket miks til det jeg hadde stående her (silte lyden gjennom en transebuffer, som siden har blitt erstattet av ifi itube 2).
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    jeg likte faktisk primare dac 30 veldig godt da jeg hadde den innom.
    vet at bl.a. vår venn motoren hater den dacen, men hos meg var det en vellykket miks til det jeg hadde stående her (silte lyden gjennom en transebuffer, som siden har blitt erstattet av ifi itube 2).
    Ikke bare dacen rama men riaaen også( R32) :( det funket veldig dårlig her hos meg så det blir ikke noe fra den kanten her noe mere

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    jeg likte faktisk primare dac 30 veldig godt da jeg hadde den innom.
    vet at bl.a. vår venn motoren hater den dacen, men hos meg var det en vellykket miks til det jeg hadde stående her (silte lyden gjennom en transebuffer, som siden har blitt erstattet av ifi itube 2).
    Den falt gjennom i hovedanlegget , men blir stående i TV oppsettet. Har vent meg til signaturen i forhold til Burson som de fleste nok ville synes ble for mørk i klangen. Venter inn kabler til hele oppsettet, så får man se om det gir noe fra eller til . Har et par møkkakabler der, så blir uansett ikke verre :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke bare dacen rama men riaaen også( R32) :( det funket veldig dårlig her hos meg så det blir ikke noe fra den kanten her noe mere

    mvh

    det skjønner jeg godt.
    er ofte slik med at når man har hatt en dårlig opplevelse eller to, så skygger man unna merket en gang for alle.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke bare dacen rama men riaaen også( R32) :( det funket veldig dårlig her hos meg så det blir ikke noe fra den kanten her noe mere

    mvh
    Synes du skal satse på Hegel...Det er et velprøvd norsk merke for de som vil ha kvalitet.. Sies det.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn