SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Synes du skal satse på Hegel...Det er et velprøvd norsk merke for de som vil ha kvalitet.. Sies det.. :)
    Jeg har så vidt prøvd den største Hegel DAC'en i hovedoppsettet faktisk. Not my Cup of Tea som de sier over there.....Ikke dårlig, men en signatur jeg kjente igjen på alle innspillinger og som funka bra noen steder, mindre bra på andre. Min subjektive oppfating / mitt oppsett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mest en ironi...Hegel har jeg liten erfaring med, det lille jeg har hørt har vært lyden av lys, med ønske om mørke...
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Nei, la det gro til. Blomstereng med bier og andre dyr som trives... så kan du lage noen deilige stier, ikke minst til ditt utmerket drivhus ;)
    Å kom i mine armer RAW ;)
    Det var som jeg skulle sagt det selv :)
    Plen er ekstrem monokultur, og en ørken for insektlivet.
    Ja til løvetann i plenen, og en eng full av variert planteliv som summer av travelhet og sommer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Å kom i mine armer RAW ;)
    Det var som jeg skulle sagt det selv :)
    Plen er ekstrem monokultur, og en ørken for insektlivet.
    Ja til løvetann i plenen, og en eng full av variert planteliv som summer av travelhet og sommer.
    Enig i at ett mål med gressplen blir litt kjedelig. Planen for bakhagen er mye stauder, kanskje en lav støttemur da tomten skråner lett nedover , men garasjen selvfølgelig står rett. Må nok hente inn en minigraver, et par lass med jord , div. kanstein , grus, +++ Kjenner jeg har blitt for makelig (kan jo ikke skrive for gammel) til å gå løs på dette på egenhånd. Surrer en del planer i hodet, må få satt det litt i system før jeg henter inn anbud.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Enig i at ett mål med gressplen blir litt kjedelig. Planen for bakhagen er mye stauder, kanskje en lav støttemur da tomten skråner lett nedover , men garasjen selvfølgelig står rett. Må nok hente inn en minigraver, et par lass med jord , div. kanstein , grus, +++ Kjenner jeg har blitt for makelig (kan jo ikke skrive for gammel) til å gå løs på dette på egenhånd. Surrer en del planer i hodet, må få satt det litt i system før jeg henter inn anbud.
    Veldig fine uteområder - mange deilige oaser. Tror det var i Aftenposten jeg leste at selve fremveksten av det å ha en (parkmessig) plen vokser fram som elitens synlige bevis at her trenger en ikke å dyrke mat for å overleve. En tar derimot avstand fra uteområdet som et sted for nytte. I likhet med Powerpoint er jeg nok en som heier på at naturen får gå sin gang. Det er noe dypt estetisk ved det. Tenk bare på hva vi mennesker har tilført floraen ved å så planter som ikke hører hjemme naturlig. Noe som helt klart fortrenger stedegne planter - som igjen marginaliserer faunaen... Noe av det tristeste jeg ser er fuglekasser (les nymotens funkis) med asfalt i oppkjørsel, betong i forstøtning og en rimelig steril plen (og med dertil hørende trampoline). Vil mye heller gå ut i en frodig og litt viltvoksende hage med mulighet for å ha noen bærbusker og trær. Veldig få nye boligprosjekter i dag tar vare på trær! Det gjelder å sprenge bort, planere, fjerne natur og legge til rette for et for mange enkelt liv.... Vel, må ta det en 55-åring mener med fatning, selvsagt. Men jeg har rett, he he...;):ROFLMAO: Mvh Jarl
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig fine uteområder - mange deilige oaser. Tror det var i Aftenposten jeg leste at selve fremveksten av det å ha en (parkmessig) plen vokser fram som elitens synlige bevis at her trenger en ikke å dyrke mat for å overleve. En tar derimot avstand fra uteområdet som et sted for nytte. I likhet med Powerpoint er jeg nok en som heier på at naturen får gå sin gang. Det er noe dypt estetisk ved det. Tenk bare på hva vi mennesker har tilført floraen ved å så planter som ikke hører hjemme naturlig. Noe som helt klart fortrenger stedegne planter - som igjen marginaliserer faunaen... Noe av det tristeste jeg ser er fuglekasser (les nymotens funkis) med asfalt i oppkjørsel, betong i forstøtning og en rimelig steril plen (og med dertil hørende trampoline). Vil mye heller gå ut i en frodig og litt viltvoksende hage med mulighet for å ha noen bærbusker og trær. Veldig få nye boligprosjekter i dag tar vare på trær! Det gjelder å sprenge bort, planere, fjerne natur og legge til rette for et for mange enkelt liv.... Vel, må ta det en 55-åring mener med fatning, selvsagt. Men jeg har rett, he he...;):ROFLMAO: Mvh Jarl
    Det er viktig med noen oaser - hvor man kan trekke seg tilbake litt selv om bebyggelsen fortettes på flere kanter nå. Jeg bor heldigvis inne på et gammelt felt (huset er fra 1930) , og det blir neppe noe særlig nytt på nærmeste nabotomtene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når en bor på landet har en fauna og blomster nok .. :).. Plenklipp er kjipt og kjedelig, men det skal gjøres... Like mye som skråningen skal få seg en ny runde med ugressmiddel som svir av vegetasjon så det blir helt brunt nedi der.. Får satse på at det kommer ut i Mjøsa, og når drikkevannet...På den måten er kretsløpet nådd og en kan nyte det å være en del av et kretsløp... Ellers har vi sendt ut 4.7 millioner skogplanter så langt her jeg jobber litt.. Hjelper jo på Co2, så nå satser jeg på at dieselbilen lever litt lenger.. ;)... Seriøst, du har god smak sound, rett og slett gjennomført det du gjør..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Når en bor på landet har en fauna og blomster nok .. :).. Plenklipp er kjipt og kjedelig, men det skal gjøres... Like mye som skråningen skal få seg en ny runde med ugressmiddel som svir av vegetasjon så det blir helt brunt nedi der.. Får satse på at det kommer ut i Mjøsa, og når drikkevannet...På den måten er kretsløpet nådd og en kan nyte det å være en del av et kretsløp... Ellers har vi sendt ut 4.7 millioner skogplanter så langt her jeg jobber litt.. Hjelper jo på Co2, så nå satser jeg på at dieselbilen lever litt lenger.. ;)... Seriøst, du har god smak sound, rett og slett gjennomført det du gjør..
    Takk for det. Drømmen hadde vært en hage som så bra ut, og i tillegg passet seg selv i mest mulig grad. Jeg kan godt feie over en plenflekk og trimme litt hekker av og til, men luking er det kjedeligste jeg vet. Foretrekker ellers kontraster mellom klipt / frisert og fritt / viltvoksende. Og så må man ha noen lune "gjemmesteder".
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Mye orm i år sies det. Disse er meg bekjent ikke giftig i alle fall. Koblet opp så de kan stå og spille seg inn noen timer , så får man se hvordan de leverer etter hvert.

    Van Damme.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skal teste ett sett i hovedanlegget også - så hører jeg mer om de stikker seg ut på noe vis. Nå står de og spiller seg inn litt i TV anlegget hvor de var tiltenkt.
    Ser den :) har du kjøpt dem ferdige eller er det HB som har fikset dem? flotte var dem iallefall

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    CD er fremdeles formatet hvis man skal gjøre et kupp. Hyllene i bruktsjappa hadde akkurat fått påfylling når jeg tråkket forbi i går. 60 kroner for hele haugen.

    Var skikkelig dig å sette seg i sweetspot igjen. Hovedanlegget har ikke vært skrudd på siste uken da sommeren inviterer til andre sysler. Nå får man nyte så lenge man kan før tannlegetime kl. 10 😷

    a.jpg
    b.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du sitter vel i godstolen hos tannlegen og småskravler med 20 instrumenter i brødsaksa når dette skrives. Bare å kose seg, det hjelper ikke å sprelle likevel!

    CD-formatet, ja, jeg må få hanket inn nye titler nå som ny DAC er på plass. Prøver å finne tid til en tur til NAT, som har et flott opplegg med salg (et veldedighetsprosjekt i samarbeid med Big Swifty).
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sitter vel i godstolen hos tannlegen og småskravler med 20 instrumenter i brødsaksa når dette skrives. Bare å kose seg, det hjelper ikke å sprelle likevel!

    CD-formatet, ja, jeg må få hanket inn nye titler nå som ny DAC er på plass. Prøver å finne tid til en tur til NAT, som har et flott opplegg med salg (et veldedighetsprosjekt i samarbeid med Bis Swifty).
    Velkommen etter...Har hamstret i flere år... Uten å kjøpe dac... Er jo en kjip gnien jæ som synes vinyl er overpriset, hypa ifht gleden det gir.. :cool:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Velkommen etter...Har hamstret i flere år... Uten å kjøpe dac... Er jo en kjip gnien jæ som synes vinyl er overpriset, hypa ifht gleden det gir.. :cool:
    Såså, din skrytepave 🤭 . Jeg har seff hanket inn i flere år, jeg også, selv om jeg ikke har rasket over hva det måtte være. Har hatt kjøpestopp av fysiske formater i mange mnd nå, grunnet flytting, men må få opp dampen igjen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Du sitter vel i godstolen hos tannlegen og småskravler med 20 instrumenter i brødsaksa når dette skrives. Bare å kose seg, det hjelper ikke å sprelle likevel!

    CD-formatet, ja, jeg må få hanket inn nye titler nå som ny DAC er på plass. Prøver å finne tid til en tur til NAT, som har et flott opplegg med salg (et veldedighetsprosjekt i samarbeid med Big Swifty).
    Det tannlegebesøket var så behagelig at jeg gjerne stiller en gang i uka :) Seriøst - nå tror jeg på Tannfeen ! Gamle tannlegesenteret ble dårligere og dyrere for hvert år, så nå ga jeg en relativt ny klinikk en sjanse. 2 minutter gange hjemmefra er det også. Og de fikk altså en fast kunde selv om det er ett år til neste gang.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.686
    Har også hamstret mye cd‘ er de siste årene, bl.a. hos Fretex, i diverse bruktsjapper og på nettet. Fretex opererte lenge med 5 kr pr stk, så da ble det fort en del med hjem. Ulempen med slike priser er at man gjerne blir noe mindre kritisk til hva man tar med seg. Samtidig kan dette også gjøre at man får tak i ukjente, men bra ting man ellers ikke ville sjekket ut. Det er jo alltid moro!

    Nå kan det virke som at cd’ ene også ble rammet av Corona, de forsvant i alle fall fra min lokale Fretex-butikk da den gjorde sitt inntog :(
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har også hamstret mye cd‘ er de siste årene, bl.a. hos Fretex, i diverse bruktsjapper og på nettet. Fretex opererte lenge med 5 kr pr stk, så da ble det fort en del med hjem. Ulempen med slike priser er at man gjerne blir noe mindre kritisk til hva man tar med seg. Samtidig kan dette også gjøre at man får tak i ukjente, men bra ting man ellers ikke ville sjekket ut. Det er jo alltid moro!

    Nå kan det virke som at cd’ ene også ble rammet av Corona, de forsvant i alle fall fra min lokale Fretex-butikk da den gjorde sitt inntog :(
    Får håpe det dukker opp igjen da. Lokale bruksjappa her har hatt stopp i innlevering i perioder , men er i full gang igjen nå. Man har råd til å ta noen sjanser til slike priser, og finner jeg noe bra jeg har fra før så kjøper jeg ofte og gir det bort.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er noe som fungerer tross pandemien . Bestilte en vare i Hong Kong tirsdag , sendt onsdag fra HK til Dubai - Tyskland - Sverige - Gardermoen , og ble levert i postkassa i formiddag ! Utrolig jobba av UPS:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte en Teddy Pardo custom dual psu strømforsyning på mandag. Kom i posten i går. Imponerende av både leverandør og UPS.
    Her har det norske postvesen jaggu ett og annet å lære.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så var det Van Damme kabler igjen. Koblet opp 3 sett i TV oppsettet . En mellom DAC/Pre og 2 mellom Pre/Poweramps (biampling). Nå er både DAC og kabler nytt, så den største forskjellen ligger nok i DAC'en. Burson DA-160 er rundere / varmere i klangen enn Primare DAC 30. Uansett, med Van Damme hele veien synes jeg lydbildet ble balansert, om enn noe mørkt. Dette regnet jeg med ville løsne litt etter noen timer. Leste et sted at Van Damme selv sier 50 timer før alt er på stell. De har nok ikke fått såpass enda, men det har løsnet nok til at jeg fintunet høyttalere litt i går. Resultatet ble meget tilfredsstillende for min del. Hele anlegget har nå mindre tydelig signatur enn før, og lar nyanser i innspillingene skinne mer igjennom. Man kan følgte tale lettere osv.

    Så var det på tide å sette Van Damme på prøve i hovedoppsettet. Koblet den mellom DAC og Preamp (Auralic Vega/Belles LA-1 Statement). Til daglig sitter det der en Renaissance Audio Blue sølvkabel. Nå er ikke dette en grundig test over tid, men en kjapp gjennomgang av noe låter jeg kjenner godt.

    Van Damme er en pro-kabel - og fungerer som en slik kabel bør gjøre. Overføre signalet uten å legge til eller trekke fra for mye. I forhold til Ren Audio låt det nettopp mer monitor. Man får litt mer innsikt i opptaket . Hva man foretrekker her blir subjektiv , og handler om matching og personlige preferanser. Jeg foretrekker det Ren. Audio gjør akkurat her , men det betyr ikke at jeg ville brukt dem hele veien. Lyden blir litt glattere og luftigere på ett vis.

    Konklusjonen er at trenger man en kabel som slipper det meste igjennom uten filter - og koster knapper og glansbilder så kan man ikke trå feil med Van Damme.
    Jeg kjøpte billig-versjonen uten strømper eller fancy plugger. De kunne sittet strammere , men funker ellers helt OK.


    tv2.jpg



    Da er anleggene på stell, og man kan ha fokus på sol og sommer så lenge det varer. Skogscruiseren fikk nytt bakgir og besto en testrunde på et par mil i går. Tenker å spandere et par bedre pedaler , så er det bare kondisen til rytteren det henger igjen på :)

    A.jpg
    B.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.686
    Forleden dag spurte jeg på den tidligere omtalte lokale Fretex sjappa om de snart ville begynne å selge CD’er igjen. Nei, det hadde de ingen planer om, det var for få som kjøpte dem. Med andre ord var det altså ikke pandemien som hadde gjort det tomt i CD-hyllene.
    Så der har du det, da var det kapittelet avsluttet. Triste greier :mad:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Burson Audio er kjent for å lage bra op amps - som kan brukes i andre produkter også. Ble jo litt nysgjerrig når jeg så en Primare Pre 30 med Burson V 6 op amps installert. Her er det brukt 9 stk, mao ikke helt billig ville jeg tro.

    2020-03-14_5e6cb6f02a2ef_Pic2-Primare-scaled.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Tja...hva med velkommen eller endelig til Mr. Mark Levinson No.335 S ;)
    Hvordan står den seg mot Chord effektblokka de mon tro, og hvordan er matchen mot Belle forforsterkeren?
    Fortell, fortell når tiden er inne under en regnbyge.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Tja...hva med velkommen eller endelig til Mr. Mark Levinson No.335 S ;)
    Hvordan står den seg mot Chord effektblokka de mon tro, og hvordan er matchen mot Belle forforsterkeren?
    Fortell, fortell når tiden er inne under en regnbyge.
    Den har stått og kvitret 3 album snart. Nå skal det sies at kablingen også er ukjent da det ble mye styr å kable om Chord'en.

    Førsteinntrykk er litt varmere / smoothere. Noe som gir god klang på stemmer og akustiske instrumenter. Organisk er vel dekkende. Stereoperspektiv er ikke så annerledes . Chord'en er veldig lettflytende, klar som kildevann - liksom ingenting som holder igjen. En smule mer analytisk kanskje ?. Mulig ML den har litt lavere gain, slik at sub. blir mer dominerende. Har ikke giddet å kjøre noe frekvenssveip eller noe. Skal la den få spille noen dager.

    Foreløplig konklusjon er at begge er jævli bra. Er vel i samme prisklasse / effektklasse og nesten like gamle. ML er no 333.5 - det vil si den er oppgradert en god del i forhold til en 333.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hva skjer nå Sound, ny amp og greier :)

    mvh
    Ikke min motoren , i alle fall ikke på nåværende tidspunkt . Men siden den kom seilende forbi her så måtte jeg jo benytte anledningen til å høre den. Har aldri hatt en annen effekt på nivå til Chord'en på disse høyttalerene - så det er både spennende og lærerikt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nivå? Er det pris, tyngde, effekt eller hva du tenker på her? Nysgjerrig 🙂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nivå? Er det pris, tyngde, effekt eller hva du tenker på her? Nysgjerrig 🙂
    ML er oppgitt til 300 W i 8 ohm., mens Chord ligger på 350 W i 8 ohm. ML dobler hele veien ned til 2 ohm og leverer da 1200W. Chord henger ikke med så langt, men klarer 750 W i 2 ohm. Med nivå mener jeg samme kvalitet, prisleie , effekt osv. To forskjellige konstruksjoner - og følgelig forskjellig resultat. Chord er nok litt mer frempå i forhold til ML. Satte meg litt i sweetspot igjen nå som den har blitt varm under frakken - og den spiller virkelig bra. Litt mer laidback uten at man mister detaljer. Veldig behagelig å lytte til rett og slett.

    Ellers burde den hatt hjul. Beistet veier 66 kg !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn