SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ML no 333.5 - besøk dag 2 :) Umulig å stille seg likegyldig til denne karen. Når jeg koblet opp i går kjørte jeg nettspenningen gjennom min Ladac 2000VA iso trafo som jeg gjør med Chord SPM 1200E. I dag får den forsyne seg rett fra nettet - en 16A kurs uten brems , og det ser ut som den trives bedre uten isotrafoen. Opplever ikke Ladac'en som noen flaskehals på Chord'en, men her virker det som det blir litt mer dynamikk.

    ML gjør ting annerledes enn Chord , men begge spiller (heldigvis) musikk. Så langt er det mye å like med no 333.5 , og spiller det ikke overbevisende tror jeg man skal lete etter feilen et annet sted.

    B.jpg
    A.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ML 333.5 - dag 3 😳🤔 Neida, den er ikke kastet ut , men på tide å spille litt Chord for lettere å høre forskjellene. For forskjeller er det . Litt som å sammenlikne en elektrostathøyttaler med en dynamisk. ML er skikkelig grom i bassen. Mellomtonen har veldig god klang - om enn ikke like åpen som Chord, mens Chord strekker seg ut mer i toppen med et mylder av mikrodetaljer uten filter og generelt litt dypere og mer detaljert lydbilde.

    Burde kanskje våkne helt før jeg skriver noe som helst her, men altså en rask oppsummering av førsteinntrykk og ingen endelig konklusjon på noe som helst. Chord har tross alt dominert her i drøy 20 år (litt forskjellige modeller) , og anlegget er bygget opp og tunet rundt Chord. Således vet jeg at man kan tweake ML til å yte enda bedre i form av høyttalerjustering og kabling. Men altså - i dag får den stå på sidelinja og hvile litt mens Chorden spiller gjennom dagen.

    C2.jpg
    C.jpg


    Vinylriggen står stort sett ubrukt for tiden, men den tar seg da i det minste bra ut - som her når siste solstrålene streifet i går kveld.


    S2.jpg
    S.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så var det den vante huslyden igjen. Den drar meg virkelig inn i musikken , noe som blir avgjørende for utfallet her. (Nå skal det sies at ML ble hentet inn fordi anledningen bød seg , men den er/blir til salgs) . Hvis den skulle ta meg med storm så er mao muligheten der. Men som jeg sa innledningsvis er det opplevelsen av musikk som for min del er avgjørende. Et anlegg kan ha gode og imponerende egenskaper på mange måter - men så snart lyden overskygger opplevelsen av musikk mister jeg fort interessen. ML spiller musikk - for all del, så jeg ser frem til å bli mer kjent med kvalitetene over flere testdager :)

    ML har et herlig skyv i nedre mellomtone/bassområdet - nesten som om trommer vokser et par størrelser. Det er mer punch i trommene selv om de er mikset litt bak i lydbildet, men det gjør samtidig at rommet virker noe mindre - altså litt mindre dybde i forhold til Chord. 2 forskjellige opplevelser som begge tross alt har musikken i fokus.

    2.jpg
    6.jpg
    7.jpg
    8.jpg
    81.jpg
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Fint å lese dine inntrykk og refleksjoner når du nå rører og varierer i kjernen av anlegget! Høyttalerplassering og kabler kan gjøre endel som del av fintuning, men selve "grunnformidlingen" - fornemmelse av opptak, innsyn, vekt, tonalitet - er og blir startpunktet på lytteopplevelsen, og forsterker og høytaler, og deres samspill, synes å være dominant i så måte.

    Den audiophiles hverdag er ikke alltid så enkel, det ligger i mennesket at det stadig vil videre - eller kanskje bare variere rundt et tema for følelsen av bevegelse og det å være i prosess? :) I valg av anlegg og i denne bevegelsen må man nødvendigvis finne et fastpunkt, et anker som resten av kjeden så må innordnes. For egen del er mitt store anker innen hifi'en rør og SET, og det tror jeg knytter seg til det emosjonelle aspektet i opplevelsen av tonale kvaliteter og tilstedeværelse. Så da må det andre i kjeden bare føye seg etter noen NOS trioderør, og hvor utfordringen så egentlig blir å finne en høyttaler som lar seg drive godt på begrenset antall watt. Og det opplevels som en gange i kompromissenes verden, med mindre man drar den helt ut som enkelte :). Vet ikke, men for meg gir en høyttaler som krever mye strøm en liten fornemmelse av "ufrihet", for mye energi som utspilles og hvor små, finurlige nyanser blir litt overkjørt - eller kanskje fordi en slik høyttaler som oftest er drevet av en transistorforsterker (.. og dennes, for meg som et generelt opplevd karaktertrekk, mangel på den helt fulle utklinging)? Store PP rørforsterkere med en haug med rør er jo heller ikke enkleste vei - mye å holde styr på og varmt som fy på fine sommerdager.

    Jeg antar det er høyttalerne som er ditt "fastpunkt" i anlegget? (Forøvrig, noe godt med det å bli litt eldre - en god tanke er at man etter mange år på leting etter god lyd, takk og pris, ikke står uten orienteringssans, og som fersk i faget må se i alle reklamens retninger :) )

    Ellers en anbefaling til opplevesen av god lyd! Hører endel på opera, men Wagner er ikke opplevd å være så tilgjengelig bestanding med sin gudeverden og lange linjer. Leste imidlertid noen veldig engasjerte innlegg her på HFS om Der Ring Des Nibelungen med Solti. Som det er skrevet, den er rett og slett fantastisk! Messing og alt som lager stor lyd og kan gå lyder helt fantastisk i orkesteret og i opptaket (Decca)! Helt rått! Og flotte stemmer! (og den største sopranstemmen ever, Kirsten Flagstad, er med, 63 år gammel! - er på cd 4 av 14 nå, men tror kvaliteten er gjennomgående). Anbefales!

    Mvh, tom-a
    Der Ring Des Nibelungen.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Flott innlegg @tom-a . Kjenner meg igjen i det du skriver. Anlegget har vokst frem over tid - til dels lang tid. Etter å ha eid både horn, elektrostater og dynamiske konstruksjoner - samt både rør og transistor på forsterkersiden er jeg veldig komfortabel med dagens oppsett. Har egentlig ikke savnet noe , men hei - hvor ofte står det en no333.5 utenfor og banker på liksom :) Er jo såpass interessert at det måtte prøves. Så jeg koser meg med å utforske litt "nye" klanger og måter å presentere musikken på. Alt vil ha sine styrker og sine svakere sider , og man tuner anlegget inn etter hva man hører mest på også. ML er mer rock'n roll en Chord føler jeg, mens nyansene til Chord i de øverste regioner er forførende på akustisk jazz og klassisk. Det er som å slå opp begge dørene ut til hagen en vårdag !

    Nå skal det understrekes at det ikke handler om to poweramps , men hvordan de to oppfører seg i synergi med resten av oppsettet - i mitt rom og mine preferanser.
    Vi snakker ikke bra eller dårlig her, kanskje ei heller noen vinner eller taper. Begge er godt innafor mer enn bra nok.

    Opera og Wagner er litt på siden av hva jeg høre på , men kjenner jo kvalitetene til Solti - så den skal søkes opp når man er i rette stemningen !
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, her er det nesten på sin plass å vennlig insistere på at du bør gjøre et realt forsøk på å komme i stemning! Wagner kan være en drøy rett sånn direkte kastet på en jazzlikende sjel lyttende i godstolen (også innen opera), men her er det gøy å bare lytte til hva anlegget varter opp med, tatt i doser .... hvis en virkelig vil teste anlegget i fullskala musikk, sanse sublime detaljer (litt blomsterspråk), uten at det blir en vegg av lyd som det ikke er mulig å orientere seg i! Om en no 333.5 bare banker på døren, så er Ringen med Solti bare et lite klikk unna på Platekompaniet :) (dog kr. 499,- på CD for din RS2 T, også kan man liketil lese fyldig om Wotan, Brunhilde og noen Rhinendøtre etc;) ) Lyden er fasinerende, en lys våken og adrenalinkickende tilstand er garantert når man når de rette partier i musikken! :) I strømmen av denne overtalelse, så kan en alternativ mer teknisk vinkling for å trigge ingeniørgenet være å kun betrakte denne innspillingen som et nødvendig verktøy for forståelsen av anlegget, musikken til side!:rolleyes:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hehe, her er det nesten på sin plass å vennlig insistere på at du bør gjøre et realt forsøk på å komme i stemning! Wagner kan være en drøy rett sånn direkte kastet på en jazzlikende sjel lyttende i godstolen (også innen opera), men her er det gøy å bare lytte til hva anlegget varter opp med, tatt i doser .... hvis en virkelig vil teste anlegget i fullskala musikk, sanse sublime detaljer (litt blomsterspråk), uten at det blir en vegg av lyd som det ikke er mulig å orientere seg i! Om en no 333.5 bare banker på døren, så er Ringen med Solti bare et lite klikk unna på Platekompaniet :) (dog kr. 499,- på CD for din RS2 T, også kan man liketil lese fyldig om Wotan, Brunhilde og noen Rhinendøtre etc;) ) Lyden er fasinerende, en lys våken og adrenalinkickende tilstand er garantert når man når de rette partier i musikken! :) I strømmen av denne overtalelse, så kan en alternativ mer teknisk vinkling for å trigge ingeniørgenet være å kun betrakte denne innspillingen som et nødvendig verktøy for forståelsen av anlegget, musikken til side!:rolleyes:
    Har lagt den i listen på Qobuz i 24 bit - så venter jeg på the right Mood. (Innrømmer at jeg zappet kjapt innom for å høre på opptaket da). Mine erfaringer med opera begrenser seg til Mozart , Purcell og slike ting. Er vel temmelig lettfordøyd i forhold - rene popmusikken !
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje en ide å høre denne først?

    Here Wagner scholar Deryck Cooke offers an extensive audio appreciation of the composer's magnum opus Der Ring Des Nibelungen for the novice as well as experienced listener. His model is none other than arguably the greatest stereo recording of the work- that of Sir Georg Solti and the Vienna Philharmonic for Decca. The 193 musical examples Cooke sites here were either extracted originally from those sessions or specially recorded for this production. For all Wagner acolytes Cooke's introduction is indispensable.


    Screenshot from 2021-06-10 17-24-57.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    He-he, jeg tviler på at jeg konverterer til noen stor Wagner fan altså. Hodet er for innstilt på prog og jazz :rolleyes:

    Når man er inne på prog er ett av mine avkom delaktig i det prosjektet her. Singel sluppet for to dager siden foran kommende album i August en gang.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ML er koblet fra for denne gang, og freden senker seg over stereostua. Chord'en puster lettet ut ? :)

    Skal ikke komme med noen bastant konklusjon - da måtte jeg gått dypere til verks med tweaking og tilpassing til oppsettet. Men at det er en seriøs forsterker er det vel liten tvil om. Synergien mellom Belles og ML no 333.5 er sannsynligvis ikke optimal, da begge kanskje har litt av samme signatur. Belles og Chord utfyller hverandre bedre rett og slett. Og så kreves det tilvenning for å gå over til noe annet enn det man har lyttet til over svært mange år. Jeg må si jeg var overrasket over forskjellen på to såpass seriøse sluttrinn . Høyttalere er ikke mer krevende enn at de burde være en enkel match for begge forsterkere. Men klangmessig er de ganske så forkjellig. Uansett - en god erfaring rikere ble jeg, og det skal bli spennende å høre den i neste oppsett som er under oppseiling i nærmiljøet her !

    S.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Med Qobuz tilgjengelig har jeg blitt mer selektiv på hva jeg kjøper av musikk. Noe må jeg ha selv om det kan streames , mens enkelte artister velger å ikke legge ut musikken på strømmetjenester. Lifesigns er en av disse , men så bra at de hadde endt opp på fysisk format uansett. 3 album fra et band som bare blir bedre.


    Altitude (lifesignsmusic.co.uk)


    81OW3veAiDL._AC_SL1400_.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jupp, gjort det allerede. Grandiose toner med lett prog preg.. Kan det være lyden av sommeren 2021 for min del? Hmm.. Takk igjen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Rester av benkeplater kan alltids brukes til noe. Ekstra plate til vinylspilleren f.eks. Kan eksperimentere med diverse dempeputer. Hele riggen kommer litt høyt da skjenken er høy i seg selv , men time will show....

    A.jpg
    B.jpg


    Fikk til og med klippa hekker i dag. Skulle nesten tro jeg hadde fått i meg for mye tran eller noe.......


    B.jpg
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Siste rest av 40mm eik var nok til en skjærefjøl eller noe sånt, men hei - vi driver ikke diskriminering av digital her altså. Ny plattform til DAC. Den forsvant litt på alteret ved siden av vinylriggen . Da er det bare å velge finish. Blir vel olje/voks - og dermed må toppen på skjenken få en omgang også 🙄

    For mye fritid sa du ? :unsure:

    Dac.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Pent Sound :) hva bruker du under som demping?

    mvh
    Har noen små blå dempeputer jeg kjøpte for mange år siden - mener det var Audio Art som solgte dem. Skal eksperimentere litt med platespiller da den er mest følsom. DAC fikk en plate mest for syns skyld :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Pent Sound :) hva bruker du under som demping?

    mvh
    Prøver ut litt demping av vinylriggen . Disse blå sakene ser altså slik ut. De sorte skivene er til vaskemaskiner osv. Jeg har skåret opp et par for å prøve litt forskjellige størrelser. En ble kappet i 4 , mens en annen i 9 deler.

    Har nå lagt de under eikeplatene, mens de blå er under føttene på selve spilleren. Den er montert i et tungt massivt plinth uten demping - men nå altså demping både mellom spiller/eikeplate og mellom skjenk/eikeplate. Knoketesten på toppen av skjenken tyder på at dette går veien. Spiller fint gjør den også.

    e.jpg
    a.jpg
    c.jpg
    d.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det er ikke noe poeng å ha de sorte dempeplatene for store. Dess lettere komponten som skal dempes , jo mindre bør dempeputen være . Mulig jeg kapper en i 12 deler også. De blå fungerer bedre mellom spiller / eikeplate enn den sorte jeg delte i 4. De jeg delte i 9 funger bra under spilleren som blir ganske tung. Under DAC (som egentlig ikke trenger noe) kan jeg jo prøve enda mindre når jeg allikevel holder på her :) Poenget er at de ikke fjærer/demper hvis de er for store.

    Jeg bruker forresten 4 hele plater under 60 kilos høyttalere i 2, etasje - noe som demper bra mot tregulvet/etasjeskillet.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Bra musikk er tidløs. Debuten til Kate Bush står som en påle , her i 24 bit remaster.

    A.jpg


    Eikeplater på plass. Et lag Liberon finishing oil, ett lag Osmo hardvoks-olje på toppen. Skjenken gidder jeg ikke ta akkurat nå .

    B.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Japansk viftelønn tynges av regnet , bra dag å snurre litt vinyl.

    japanlønn.jpg


    uk.jpg
    ukcover.jpg



    Fordelen med å ha levd noen år er at man kan krysse av for ganske mange bra konsertopplevelser . Dette bildet av U.K.tok jeg i Chateau Neuf , Oslo 1979.

    img148.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    X-Dreams er en skive jeg ikke har spilt på en stund. Å sette på den var som å høre en fullstendig remixet utgave i forhold til lyden som jeg husker den.
    Har fått en veldig bra synergi i vinylriggen nå. Skiva spruter av dynamikk i forhold til før. Denon DL-103R - Pro-ject alu headshell - Sony Pua 1600 L tonearm / PS 2250 custom spiller. Fidelity Research FRT-3G Transformer / Jasmine LP3 Riaa.

    ap.jpg
    d103r.jpg
    riia.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gammel prog klassiker i beste Canterbury tradisjon . Denne har heller aldri spilt så bra som nå. Mulig den 40mm eikeplata bidrar også. Jeg fikk en bedring både med FR trafoen og headshellet , men altså dette blir bare bedre og bedre. Godt jeg har avtalt kjøp av platevasker - må spille meg gjennom litt gamle favoritter her nå.

    D.jpg
    A.jpg
    B.jpg
    C.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ja, du skal ikke kimse av at den eikeplata under platespilleren, samt litt vibrasjonsabsorberende knotter under eikefjøla kansellerte ut uønskede svingninger fra gulv og stereobenk. Her nede i hulen ble det dønn knyst når riggen ble satt på en Wellfloat plattform på toppen at Solid Tech tårn med påmonterte "vibrasjonsdempende" føtter i stedet for spikes. Her er det bare å kjøre på Soundscape ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, du skal ikke kimse av at den eikeplata under platespilleren, samt litt vibrasjonsabsorberende knotter under eikefjøla kansellerte ut uønskede svingninger fra gulv og stereobenk. Her nede i hulen ble det dønn knyst når riggen ble satt på en Wellfloat plattform på toppen at Solid Tech tårn med påmonterte "vibrasjonsdempende" føtter i stedet for spikes. Her er det bare å kjøre på Soundscape ;)
    Ja, det er kult når man kan tweake litt uten at koster noe. Den dempingen er hørbar - det er sikkert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn