Soundtracks - bare må ha det?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Vanskelig sjanger dette her, men jeg har tatt steget og bestillt mine to første;

Peter Gabriel - Last Temptation of Christ
Thomas Newman - American Beauty (score versjonen)

Begge disse representerer etter min mening et musikalsk nivå som gjør at de står fjellstøtt på egne ben, uavhengig av filmene. (Selv om begge filmene i dette tilfellet er mer enn bra nok....) Hvilke andre "bare må ha det" soundtracks finnes der ute?

Edit: Kom på at jeg har Moulin Rouge også. Bowie/Massive Attacks versjon av Nature Boy er konge......

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Philip Glass sine soundtracks til "Koyanisqatsi" og "Powaqqatsi" er solide, om man liker minimalisme (den musikalske stilen). Men hvis man har filmen trengs ikke soundtracket, ettersom Glass sine komposisjoner spilles uforstyrret og i sin helhet i disse dialogfrie filmene.

Ellers kan jeg foreslå Miles Davis sin musikk til Louis Malle sin "Ascenseur Pour L'Echafaud", og Duke Ellington sine soundtracks.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Good night, and good luck - Diane Reeves

Nydelig jazz, helstøpt album

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Har du hørt noe av det som Ry Cooder har laga til film ?
F.eks. Paris Texas. Eller Long Riders. Han har laga mye annet
til film også. Crossroads.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Soundtracket til Magnolia er bra, vel og merke hvis man liker Aimee Mann.

A clockwork orange har et meget interessant soundtrack. Electroclassical kunne vel kanskje være et forsøk på å beskrive den. Man bør nok lytte på denne før man kjøper den.

A life aquatic with Steve Zissou. Variert soundtrack, med bl.a David Bowie, og tolkninger av David Bowie.

Hvis man liker typisk filmscore klassisk musikk, er soundtracket til The last of the mohicans bra. Tror det er Randy Newman (eller er det Danny Elfman... ::))

O' brother where art thou - herlig amerikansk country og bluegrass.

Merry christmas Mr.Lawrence - Vidunderlig film og vakkert soundtrack av japanske Ryuichi Sakamoto

Hm, det var det jeg kom på i farten :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
A clockwork orange har et meget interessant soundtrack. Electroclassical kunne vel kanskje være et forsøk på å beskrive den. Man bør nok lytte på denne før man kjøper den.
En morsom ting med denne er at Walter Carlos som stod bak musikken siden har blitt til Wendy Carlos. Men platen er bra den!

Denne filmen var forøvrig i sin tid min introduksjon til Beethovens 9. symfoni, og jeg kan fremdeles ikke kan lytte til scherzoen uten å se for meg det kvadrofoniske stereoanlegget til Alex.

K

kbwh

Gjest
Jada! Fyren skjønner at han er kurert når han ikke lenge spyr av syntetisk Beethoven. Hør før du kjøper er et godt råd!

De eneste soundtracks jeg spiller noe særlig er Reservoir dogs og Pulp Fiction. Men hey, musikken i Amadeus har jeg vel så godt som komplett da.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kanskje man skulle spørre hvilke regissører som er flinke til å plukke musikk? Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Sofia Coppola og Wong Kar-Wai (uten sammenligning forøvrig) er fire jeg kommer på i farten som alle sammen intelligente i musikkbruken og makter å lage supre soundtracks av "hyllevare".

K

kbwh

Gjest
Musikken til Kieslowskis Blå står seg riktig godt uten film til, fant jeg ut hos venner i helgen som var.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Musikken til den gamle The Mission m. bla Robert De Niro og Jeremy Irons, flott film og nydelig musikk, musikken står seg veldig godt alene, inneholder den ihjelspilte Gabriels Oboe.

T

theStig

Gjest
Det er mye nydelig musikk som er skrevet dedikert til film også, f.eks John Williams sin musikk til filmen Minority Report.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Dead man Walking
med bl.a. Tom Waits, Steve Earle, Bruce Springsteen etc. Kjempebra!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Musikken fra filmen Tal til henne (det het den i hvertfall på dansk ::)) av Pedro Almadovar.
Utrolig vakker musikk, mest klassisk, men også et nydelig nummer med Caetana Veloso. Og se for guds skyld filmen også!

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg er en stor Hans Zimmer fan og har en god del av hans scores:

The Rock
The Thin Red Line
Crimson Tide (hans beste i min mening)
Backdraft
Gladiator
Broken Arrow

James Newton Howard har en del bra, spesielt The Fugitive.

Trevor Jones - The Last of the Mohicans er en fantastisk score.

James Horner - Braveheart er en klassiker.

David Arnold har en del bra, spesielt Stargate.

Alle disse er mer action orienterte soundtracks, så det kommer litt an på hva du liker.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Så "Lost Highway" for n'te gang i går. Mye bra musikk der ja! :D

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
911
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Filmmusikken fra THE HOT SPOT, eneste stedet du får høre Miles Davis og John Lee Hooker spille sammen....og det er fett!!!
Det er så blått og seigt at det nesten siger som sirup nedover høytaleren, aldri hørt Miles slik....

Dennis Hopper er produsent for filmen, det er eneste grunnen til at en del coole folk stilte opp sammen, deriblant Taj Mahal og Roy Rogers. Skiva er vanskelig å finne, men er noe av det blåeste og cooleste jeg har hørt. Anbefales.

I andre enden av skalaen finnes Goran Bregovic, lager eget stoff, men skriver også for film. Skranglete Balkanjazz, mange artister elsker å spille med ham. Å høre Iggy Pop gjøre de merkelige låtene på ARIZONA DREAM er stort. For en stemme den mannen har når han ikke gjør sin vanlige powerrock...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Musikken i Arizona Dream er helt knall. Og filmen er jo også en innertier.
Tror ikke jeg har sett The hot spot, men nå ble jeg alvorlig nyskjerrig :D

T

theStig

Gjest
Whow.. tenkte jeg skulle poste litt om musikken til The Hot Spot nå jeg.. men der ble jeg tatt ved nesen gitt! Sitter og spiller den nå. Utrolig bra lyd (Oceanway studio... no surprise) og meeegt kul og seig musikk. Rene julebordet i gode musikere her. Kjøpte plata etter å ha sett filmen. Så filmen pga. musikken...

Vedlegg

Topp Bunn