Source first. Crist..

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Var innom BigDipper og ba om aa faa lytte til et hvilket som helst oppsett, bare det var med Vinylsnurrer. ;D

LP spillern kostet 12k, ht 7k, og saa sjokket... Forsterker: TRE TUSEN (med RIAA) :eek:
(transistor forsterker)

Låt helt knallfint i mine ører.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hva er det rareste? at du hørte ett annlegg spille bra med transistor eller at det var billig?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes ikke det er rart at god mekanikk koster penger.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Det rareste var HVOR bra det faktisk låt. Mange klasser over hva jeg ventet av en forsterker til den prisen. I grunn noen klasser over hva jeg ventet av hoeyttalerene også.

Klart god mekanikk koster, og nettopp derfor er det jo fint at en så skjev fordeling låter såpass bra.

Source first, source first, source first.. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
...
Klart god mekanikk koster, og nettopp derfor er det jo fint at en så skjev fordeling låter såpass bra.
...
Det er mulig jeg er tett i pappen, men hva er det som er skjevt med den fordelingen - 12:7:3?

mvh
KJ

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Tre er da en fjerdedel av tolv. Rimelig langt unna noen en tredjedel paa hvert ledd fordeling.

Sikkert jeg som er tett i pappen, men dette overrasket meg iaf (hvor vellykket det ble).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Tre er da en fjerdedel av tolv. Rimelig langt unna noen en tredjedel paa hvert ledd fordeling.

Sikkert jeg som er tett i pappen, men dette overrasket meg iaf (hvor vellykket det ble).
Joda ... dersom vi skal se oss blind på «numerologien» i et oppsett, så kan det meste bli vindskjevt.

Som Valentino nevner så er det veldig mye fornuft i å prioritere penger til den «elektromekaniske» biten av et husalter, evt på bekostning av realtivt «billig» elektronikk.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
Forsterkeren er sikkert produsert i latterlig mye større mengder enn platespilleren. Og god mekanikk, samt eventuelt håndarbeid koster penger. Tried and tested kretsdesign kan gjøres billig.

Var det ikke Vredensgang som sa at en fullt fungerende DVD-spiller med fjernkontroll kan fås til 11 kroner fra OEM-produsenten i Hong Kong? Selges så for 5-600 kroner i Europa.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ver det i selve platebutikken. med lyd fra ht. som henger oppe på veggen der, eller var det i hifibutikken?

I selve butikken har også jeg ofte stusset over en fin klang og lyttevennlig lyd.

Mvh.KW

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Dette var i hifi lytterommet.

Var vel knapt et minutt inne i platebutikken denne gangen. Plukket opp en plate i halfspeed som kostet nok, så det ble ikke noe mere blaing i utvalget.

Mvh

KJ skrev:
Som Valentino nevner så er det veldig mye fornuft i å prioritere penger til den «elektromekaniske» biten av et husalter, evt på bekostning av realtivt «billig» elektronikk.
Ja, det må jo nesten bli konklusjonen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Beklager litt OT her:

Hva er forskjellene på full og half speed, utover farten naturligvis..

Er det kvaliteten? Kan det sammenlignes med å gjøre noe dobbelt så bra, som tar dobbelt så lang tid?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
tore_v1 skrev:
Kan det sammenlignes med å gjøre noe dobbelt så bra, som tar dobbelt så lang tid?
Ja, bortsett fra at det ikke blir dobbelt så bra, men en anelse bedre,.......kanskje. Dagens audiofile plater, mastret i halv hastighet, har et stykke igjen for å matche "normale" gode pressinger fra tidlig åttitall +/-, i mine ører. Det er så mye støy på dagens pressinger.

Birdman

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Så: Marginale forskjeller grunnet bedre "forarbeid" er mer riktig. Interessant.

Mulig at jeg synliggjør hvor grønn jeg er på dette, men;

De spilles av i samme hastighet? På den gamle spilleren vi hadde hos min mor kunne vi snurre i 33 rpm eller 45 rpm. 33 var vanlig, og da antar jeg at det er kun innspillingen som gjøres i halv fart, ikke avspilling. Skal sies at vi ganske ofte snurret plater på 45 rpm, men til mitt forsvar var jeg ikke gamle karen, det var vel før jeg rundet 8 år.

Hva man ikke gjør for å ha det moro som barn.. Tror veien å gå, når det kommer dit en gang, er mye det du har gjort, Birdman, med barn som er engler ift å ikke nærme seg den essensielle delen av lytterommet..

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
tore_v1 skrev:
De spilles av i samme hastighet? På den gamle spilleren vi hadde hos min mor kunne vi snurre i 33 rpm eller 45 rpm. 33 var vanlig, og da antar jeg at det er kun innspillingen som gjøres i halv fart, ikke avspilling.
Dette medfører riktighet.

tore_v1 skrev:
Så: Marginale forskjeller grunnet bedre "forarbeid" er mer riktig. Interessant.
Mye av det vi holder på med handler om marginale forskjeller selv om mange misvisende bruker STORE ord ;).

tore_v1 skrev:
Tror veien å gå, når det kommer dit en gang, er mye det du har gjort, Birdman, med barn som er engler ift å ikke nærme seg den essensielle delen av lytterommet..
Vel vel, den yngste vet knapt nok at vi har en kjeller, enda mindre et lytterom, og aller minst noe spennende som det går an å ødelegge. Det handler vel mer om kontroll enn om engler ;).

Vi har en felles bekjent som påsto at han hadde oppdratt ungen til å ikke røre platespilleren. Han er vel på sin tredje pu på kort tid, hvis jeg ikke tar helt feil ;D.

Mvh. Birdman

Topp Bunn