"Source" i forbindelse med strøm

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
Vær hilset.
Jeg har kjøpt noen meter kabel, Supra LoRad 2.5 SPC, og kontakter fra Jenving. Så står det at for å utnytte kabelen best mulig, skal "tråden" til skjermen kobles til jord kun på "Source". På signalkabler er jo den grei, og jeg tror jo at det er slik det er ment. Men om det da er kilden til strømmen, så blir jo det på motsatt side. Jeg har sendt en forespørsel til Jenving, så klart, men regner med at det er noen her inne som har god erfaring med selvbygg.
Håper på svar på spørsmålet, og ingen diskusjon om effekten av kabler. Jeg ser at det tar av. :p

Hold dere friske og rene.

Ønsker alle en fin adventstid.

Mvh Nils
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Min sti er aldri ren:=)
Er apparatene jordet skal de vel det, mener jeg.
 

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
Jordinga er grei, det er den ekstra metalltråden som skal kobles sammen med jord på den ene sida, "Source".
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg gjør det motsatt, skjerm kobles til apparat enden som forlengelse av chassi og det funker det også :)
Mange veier til Rom

mvh
Det vil si at all støy skjermen fanger opp sendes til chassis på komponenten. Da er det faktisk bedre å koble skjermen i begge ender til jord, slik Supra ofte gjør.
Jeg er faktisk ikke veldig glad i skjerm på "power" komponenter. Nå har SPC i liten grad skjerming, men nok til å skape en fornuftig skjerm. Bra kabel med det rette støpslene.

Som med all kabling, vil også power kabler endre anlegget lydmessig. Graden er helt avhengig av nettet og komponenten. Nettet, kabelen og komponenten representerer en impedanslast som er en sum av induktans, resistans og kapasitans. Du vil få en dreining av lyden når disse opptgrer forskjellig.
Mange tror at en kostbar kabel er best. Pris er helt uavhengig av dette.;)
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det vil si at all støy skjermen fanger opp sendes til chassis på komponenten.
Mulig det men hadde aldri noe problemer med støy :) men har ferdig kjøpte kabler i dag så det er ikke et tema.
Ble anbefalt å gjøre det slik

mvh
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg leste ikke godt nok.
Skjermen skal vel kun monteres i avsenderenden ja.
Så er vell helt enig med deg bambadoo.
Så der ser vi stien er aldri ren:=) Leste bare jord.
 

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
Takk er for god hjelp her. Det er sånn at i mitt hode kan det virke mest logisk at det skal mot veggkontakten, slik at støy IKKE ledes til chassiet. Men nå er det vel ikke så mye støy at det lager så mye krøll, da. :)
 
Topp Bunn