Spørsmål ang PU og riaa

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Har en nad 555 (rega p2) som jeg vil ha ny PU til, og da fortrinnsvis en high output MC, til maks 1000,-.
Er det denon som gjelder da?

Også riaa da. Har den billige nad riaaen, og kommer ikke til å kjøpe ny riaa på en stund enda da det er andre ting som jeg vil ha på plass før det, men er det noe hokus pokus man kan gjøre med den jeg allerede har?

Tror armen på spilleren heter r200. Enkle modifiseringer på denne som anbefales?

Og demping av spilleren (plint?) er kanskje også litt lurt? Er det bitumen plater på undersiden som er det enkleste og greieste da?

Håper jeg kan få det til å låte sånn passe brukbart etterhvert, for sånn som det er orginalt låter det rett og slett dritdårlig. Ullent og tamt. Ganske behagelig, men grusomt kjedelig.

På forhånd takk
:D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du kommer nok et stykke på vei med bitumenplate på undersiden av plintet, montring av dempeføtter (Holfi funker utrolig bra uten å koste skjorta, men husk å veie spilleren først!) og ny pick-up. Denons modeller er gode, og passer fint i armen. I tillegg må du finne et godt underlag, som f.eks vegghylle eller Lack-bord.
Lykke til!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Tror underlaget er ganske bra. Den står øverst i et solid tech rack of silence med fjærdempet hylle.
Hvilken av denon pickupene mener du er best i den prisklassen. Så det var et par å velge mellom.
Orginalt er det en goldring electra MM som står montert. Er denne helt ufattelig dårlig i forhold til?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En Denon DL160 vil passe bra. Tror den koster under 1000 kroner. Dette er en pu med masser av spilleglede, godt rom og en forførende mellomtone, prisen tatt i betraktning.
DL160 spiller klasser bedre enn Goldringen

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Takker. Da blir det nok den, samt bitumen under spiller.
Hva da med armen. Noen enkle triks som tilogmed pølsefingrene mine kan få til?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Hei

Har du Nad PP2? PP1 tar nemlig ikke mc

Har en nad 555 (rega p2) som jeg vil ha ny PU til, og da fortrinnsvis en high output MC, til maks 1000,-.
Er det denon som gjelder da?

Også riaa da. Har den billige nad riaaen, og kommer ikke til å kjøpe ny riaa på en stund enda da det er andre ting som jeg vil ha på plass før det, men er det noe hokus pokus man kan gjøre med den jeg allerede har?

Tror armen på spilleren heter r200. Enkle modifiseringer på denne som anbefales?

Og demping av spilleren (plint?) er kanskje også litt lurt? Er det bitumen plater på undersiden som er det enkleste og greieste da?

Håper jeg kan få det til å låte sånn passe brukbart etterhvert, for sånn som det er orginalt låter det rett og slett dritdårlig. Ullent og tamt. Ganske behagelig, men grusomt kjedelig.

På forhånd takk
:D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg kjenner ikke spilleren din godt, men har den ikke tallerken i mdf? I så fall kan du jo prøve å få tak i en acryltallerken tilpasset Rega, det burde virkelig heve lyden. Evt. kan du bytte ut matten med "Herbie´s Way excellent turntable mat". Om armen er en RB 250, finnes det oppgraderingskit fra flere produsenter, eksempelvis Origin Live i England..men da begynner jo dette å bli et stort prosjekt, og da kan det jo være lurt å spørre seg selv om det beste ville være å oppgradere til en Rega P3,for eksempel...
Ellers er jeg helt enig med Cox, DL160 er lysår bedre enn Goldring-elementet. Her snakker vi virkelig natt og dag.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Tallerkenen er i mdf ja. Hvor kan man få tak i acryltallerken, og hvor mye koster en sånn. Har tilgang til plexiglass og utstyr til å kappe selv. Er det en løsning.
Armen tror jeg er en RB200 og ikke RB250, men jaggu ikke helt sikker.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Armen er en RB250

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville nok gått for akryl, og droppet plexiglass.Det har slett ikke de samme dempingsegenskapene, og da kan det lett bli mye famling i mørke. Jeg har etpar adresser til produsenter av akryltallerkner et eller annet sted, kan sende deg en PM når jeg finner dem. Ellers vet jeg det selges endel av disse i Danmark, har sett endel gå for rundt 500,- på hifi4all.dk. Hva med å legge inn en annonse der? Lykke til med prosjektet!

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Støttar det med å eksperimentere med tallerken/platematte. Det med modifisering av arm blir vel eit spørsmål om pris kanskje, men å skifte stuss/lodd for ca.700 kr virkar i alle fall.
Eit billig inngrep eg har sett for RIAA-trinnet er å lodde litt rundt regulatoren. Det skulle visst gi betre lyd for få kroner. Dersom du er interessert kan eg leite det fram i eit audioXpress eg har. Hugsar ikkje om det var for 1 eller 2.

Sigurd

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Jeg ville nok gått for akryl, og droppet plexiglass.
Enig når det gjeld tallerken. Derimot er plexiglass brukt til plint av ein del produsentar. Det kunne jo bli ein flott spelar og kanskje løfte lyden for ein rimeleg sum.

Sigurd

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Glasstallerken til rega P2 kostet ny 600 inkl mva hos mono. Men så var det da, om det vil passe. Vet ikke sikkert om naden er lik eller bare basert på p2.
Nå tar jeg ihvertfall for meg ny pu og demping av plint i første omgang, så røsker jeg nok liv i tråden igjen når det er på plass og evaluert.
Tusen takk for hjelpen folkens. Snille er dere :)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Har ein glasstallerken til P3 liggande. Den kan du få veeeldig rimeleg dersom han passar. Det same gjeld lager som eg trur er heilt i orden. (Då vil tallerken i alle fall passe. (Kjøpte nytt som eg ikkje har fått montert berre for å vere på den sikre sida med lager). Rimeleg = hente eller betale frakt. Er like vel ikkje siker om glass er betre enn MDF. Men det kan du jo prøve ut.

Sigurd

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Billig MC, Nad riaa - jeg ville vurdert å kjøpe en god mm-pickup. Tror det vil spille mer musikkalsk. Med unntak av Denon dl-103 i rett arm er ikke billige mc-pickuper bedre enn tilsvarende mm. Dessuten vil en rimelig riaa som regel låte bedre med mm.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er jeg forsåvidt enig med deg i, Toonz...men som kjent funker ikke Grado særlig bra på Rega-baserte ting, og da er det vel Audio Technica som gjelder..eller netopp Goldring?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
...og for øvrig, Audily, glass med en god matte er nok bedre enn mdf., men akryl er nok å foretrekke. Ta mannen på ordet, Thomand, og skift både tallerken og lager!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Audiy: Du har PM om to strakser :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
...og for øvrig, Audily, glass med en god matte er nok bedre enn mdf., men akryl er nok å foretrekke. Ta mannen på ordet, Thomand, og skift både tallerken og lager!
Og hvorfor mener du at acryl er å foretrekke?
På min systemdeck IIXe så foretrakk jeg selv glasstallerken med en tykk avon platematte før acryltallerken jeg også prøvde.
Bare husk at her vil det være smak og behag ute å går.
Har ikke selv testet dette på regaspillere,så jeg kan ikke si noe om dette.
PS: bare husk at det er mye å hente på en god riia/mc forsterker også.
Mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Tror det blir en lehmann black cube riaa etterhvert. Har inntrykk av at den er sinnsykt god til prisen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Personlig foretrekker jeg akryltallerken på Rega etter å ha sammenliknet i en sk. shoot-out for noen år siden, da det var endel produsenter som leverte slike. Akryl låt roligere, fyldigere og mer uanstrengt enn glass. Jeg husker at vi prøvde både med og uten Ringmat. Forskellen var overraskende stor. Derimot er jeg enig i at det kan forholde seg motsatt med andre verk. For ikke å snakke om smak og behag, da.
Dermed er det jo ikke sikkert at thomand evt. ville dele min oppfatning, selvfølgelig...;-)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lehmann Black Cube er en god riaa,ja...og ettersom du synes å kunne ende opp med en seriøst bola Nad/Rega-bastard, kan det jo bli en uvanlig og spennende kombinasjon.

R

Rojoh

Gjest
Forslag til alternativ RIAA:

Sounds gooood.... (Dvs. jeg har hørt litt vinyl via Rega og Dual gjennom RIAA-trinnet i EAR 864 preampen som skal være identisk med 834 - låter overbevisende).

Mvh. Johan

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Personlig foretrekker jeg akryltallerken på Rega etter  å ha sammenliknet i en sk. shoot-out for noen år siden, da det var endel produsenter som leverte slike. Akryl låt roligere, fyldigere og mer uanstrengt enn glass. Jeg husker at vi prøvde både med og uten Ringmat. Forskellen var overraskende stor. Derimot er jeg enig i at det kan forholde seg motsatt med andre verk. For ikke å snakke om smak og behag, da.
Dermed er det jo ikke sikkert at thomand evt. ville dele min oppfatning, selvfølgelig...;-)
Har og fått best resultat med acryl(DIY). Men det er vel verdt å prøve Ringmat på glass. Det gjekk i same retning som acryl. Har ikkje prøvd Ringmat på acryl, men har oppfatta at det vanlegvis ikkje er nokon god match.
Ser ut til at acryl vanlegvis blir brukt bart. Eit unntak er ei matte som Origin Live påstår skal vere bra på acryl også.

Sigurd

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Forslag til alternativ RIAA:

Sounds gooood.... (Dvs. jeg har hørt litt vinyl via Rega og Dual gjennom RIAA-trinnet i EAR 864 preampen som skal være identisk med 834 - låter overbevisende).

Mvh. Johan
Hmm, hørtes interessant ut. Hva koster sånt no?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Har flere neewbie spørsmål jeg vet dere ;D
Platestrammer: Pynt eller ikke-pynt?

Denne tråden har vært utrolig bra takket være dere. Masse info samlet på lite plass. Takker og bukker så mye. Tror "riggen" min kan bli bra etterhvert nå.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Platestrammere kan ha noe for seg ved bulete plater.
MEN, det er forskjell på disse også.
Noen virker etter vektprinsippet ( pass på at lager tåler dette) og noen virker etter "strammeprinsippet" ( fjær som presser fast strammeren)
Vet også at revolver hadde en plast/gummisak som en bare presset over senterspindlen.
På systemdecken jeg har,så likte jeg ikke å bruke strammeren originalt. Men etter et uhell hvor plasten ble litt skadet,så la jeg en ring av frontskum undet strammeren.(limte fast i ytterkant)
Dette gjorde at det nesten ikke ble noen negative bieffekter ved bruk av strammeren.
Har også gjort dette med min orsonic strammer med bra resultat.
OBS: Det er ikke alle platestrammere med "stramming" som passer til alle senterspindler ( ja det er faktisk avvik på disse)
Den aller rimeligste "strammeren" du kan få tak i er faktisk en binders som du trær over senterspindel. Dette funket faktisk hos en kamerat av meg da vi skulle spille en bulete plate under en fest.
PS: det er også lydforskjeller,her må en nesten teste ut på sin egen spiller
Mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Du kommer nok et stykke på vei med bitumenplate på undersiden av plintet, montring av dempeføtter (Holfi funker utrolig bra uten å koste skjorta, men husk å veie spilleren først!) og ny pick-up. Denons modeller er gode, og passer fint i armen. I tillegg må du finne et godt underlag, som f.eks vegghylle eller Lack-bord.
Lykke til!
Jeg vil ikke anbefale å dempe plintet, du endrer da resonnansefrekvensen for platespilleren og kan risikere dårligere lydkvalitet. Hele poenget med Rega-konstruksjonen er at platespilleren skal være så lett og stiv som mulig, ekstra demping og vekt vil fjerne et av de viktigste kriteriene for kvaliteten på spilleren. Høyere vekt vil legge resonnansefrekvensen ned i et område hvor den vil kunne påvirke arm og pickup i større grad.

HES

Bransjeaktør
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
0
Origin Live produkter kan købes hos os. Er distributør for Norge også.
Har en akryl tallerken der ligger og samler støv, du kan maile om pris.
Akryl i forhold til glas er mere sort baggrund og flere detaljer i musikken, der er mere ro omkring de enkelte musikere.

Det er en RB250 du har. Den er uden nåletryks indstilling, som de øvrige Rega arme har, og den bedst lydende Rega arm, og vil med fuld opgradering spille en vis ting ud af de større Rega arme (undskyld til ejere af dem).
Opgradering i følgende steps:
1. rewiring OL har et sæt med interne og eksterne, alternativt Incognito i enten kobber eller sølv
2. Kontralod, ligeledes Origin Live i krom eller gold, alternativt Michell technoweight.
3. Slottet armrør kan købes løst, det er bedst at sende armen til OL for at få dem til at udføre operationen.
MEN først bør du opgradere motoren til en DC motor + styring, det er den største tweek en Rega kan komme ud for.

Du er velkommen til yderligere informationer på mail direkte.
mvh Gert

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
HES: Tusen takk for masse info. Jeg tar kontakt etterhvert.

Topp Bunn