Spørsmål om pickupvekt

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg har akkurat mottatt en pickupvekt fra eBay-selgeren 818 Storehouse i Singapore. Det er denne vekten det er snakk om:

Jeg har kalibrert den med det loddet som fulgte med og som jeg antar veier 5.000 gram. Jeg har vært helt overbevist om at jeg har stilt stiftetrykket for høyt. Anbefalt trykk for min pickup er 2 gram. Når jeg måler stiftetrykket med denne vekten ligger det oppunder 1.4 gram, og det overrasket meg litt. Jeg kan selvfølgelig ta feil, og jeg håper derfor at noen kan være behjelpelige med å bekrefte om vekten er riktig kalibrert eller ikke.

En annen ting er at vekten stadig skifter. Dette skyldes antakeligvis ørsmå vibrasjoner i underlaget. Mens jeg sitter og skriver med vekten rett ved siden av meg skifter den med jevne mellomrom.

Jeg har nå veid en 50-øring og håper at noen andre kan gjøre det samme. Første gang jeg veide 50-øringen stoppet vekten til slutt på 3.602 gram etter å ha startet på 3.570. Jeg slo den av og på og veide på nytt. Etter flere forsøk ser det ut til at 50-øringen ligger på rundt 3.560 - 3.570 gram på min vekt. Er dette "naturlige" variasjoner eller er det min vekt som er litt ustabil?

Mvh
Sveinung

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Jeg bruker samme vekta og når jeg stiller armen på 1.9 gram viser også vekta 1,9 gram. Enten er begge feil, men jeg regner med at begge er riktige. Har kontrollert med en enkel mekanisk vekt som også viser omtrent det samme.

Tror muligens at denne vekta blir forstyrret av magnet-felt. Kanskje feltet i PU-en din forstyrrer et eller annet slik at målingene blir feil??

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Har samme vekta og har faktisk en femtiøring også.
Har veid den tre ganger og displayet viser mellom 3,610 og 3,616.
Regner med at 50-øringer kan ha varierende vekt, men da jeg har bare ett stykk i lommeboka er det vanskelig å si hvor stor variasjonen kan være.
Personlig ser jeg alltid bort i fra den tredje desimalen på denne vekta.

O

om.s

Gjest
Ett bruker tips, vär veldig forsiktig med å belaste trykk punktet med mer enn det medfölgende loddet, veldig fort gjort, og du har en ubrukelig vekt...

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.904
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
For det første er vekta beregnet OG laget for og måle en vekt plassert i senter av vekt "tallerkenen".
At en vekt som koster under 10.000 kr er noe ustabil vedr måling av ting med målinger med flere desimaler enn 0,0 eller 0,00 burde ikke overraske noen spør du meg.
En pickup skal uanset kun grovjusteres med en pickupvekt etter fabrikantens spec, deretter skal man lytte seg frem til hva som låter best i din combo.
Hvis du leser spec sheetet til vekta de så står all relevant info der også allt om kontroll måling...... det gjør det i allefall på min og jeg har nøyaktig lik vekt selv ;)

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg har ikke mulighet til å stille vekten på armen (JMW 10.5i), så jeg må ha en pickupvekt. Men det er betryggende å lese målingene til ragfur. Da kan det se ut som om vekten ikke er så hakkande gale likevel, selv om det kan virke som om den viser litt for lite. Det er såpass likt at det skal være greit, det kan også være litt variasjon i vekten på 50-øringene. Men flere målinger mottas med takk.

Jeg er egentlig ikke overrasket over at vekten er en smule ustabil. Når det gjelder spec sheetet til vekten så sto nok alt jeg trenger der, men jeg var mest usikker på om kalibreringsloddet er nøyaktig 5.000 gram.

Jeg har fått med meg at AcousTech har en vekt som er helt lik men som koster omtrent det dobbelte av hva jeg betalte. Jeg vet ikke om det er den du har, Rudi? Jeg antar at min er en kinesisk kopi, og da er det kanskje ikke mer å vente?

Mvh
Sveinung

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
SvSig skrev:
Jeg har fått med meg at AcousTech har en vekt som er helt lik men som koster omtrent det dobbelte av hva jeg betalte. Jeg vet ikke om det er den du har, Rudi? Jeg antar at min er en kinesisk kopi, og da er det kanskje ikke mer å vente?

Mvh
Sveinung
Sikkert akkurat samme vekta. Har sett disse med flere navn og forskjellige priser. Tror neppe det er noen forskjell på dem foruten navnet....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
SvSig skrev:
...
Jeg har nå veid en 50-øring og håper at noen andre kan gjøre det samme. Første gang jeg veide 50-øringen stoppet vekten til slutt på 3.602 gram etter å ha startet på 3.570. Jeg slo den av og på og veide på nytt. Etter flere forsøk ser det ut til at 50-øringen ligger på rundt 3.560 - 3.570 gram på min vekt. Er dette "naturlige" variasjoner eller er det min vekt som er litt ustabil?
...
o.t.
Vekt på skillemyn er ikke helt tilfeldig Jf Norges bank. En 50 øring skal veie 3,6g (+- for evt smuss og slitasje). Hvor stor variasjonen er på vekten framkommer ikke av Norges Banks sider.

mvh
KJ

Topp Bunn