Spørsmål om service på bil, merkeverksted eller ikke?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.040
Antall liker
3.593
Heisann! Har en Volvo som er gått 65.000 km, men ikke tatt 60.000 service på. Dessuten må jeg ha EU kontroll innen januar.

Spørsmål 1) Trenger man ordinær service på bilen etter serviceboka, som koster rundt 5000 kroner? Er det ikke nok å be om olje og filterskift?
På servicene får man beskjed om å levere bilen kl 08 om morgenen og hente den etter lunch. Jeg har en gang observert disse mekanikergutta;på de 4 timene bilen din står i verkstedhallen, jobber de med bilen din ca 45 minutter. Og dette koster rundt 5000 hvis alt annet er ok med bilen og de bare bytter olje/filter og fyller på litt spylervæske og sjekker disse "sjekkpunktene". Er dette 'value for money'? ??? Har hørt at bilene selges med liten fortjeneste og at man skal ta litt igjen på servicene. Tipper at dette stemmer bra...eller?

Spørsmål 2) Kan man like gjerne bruke Mekonomen til dette? hvor mye er det å spare kontra Volvoverksted? Noen ulemper med ikke-verksted? Tar de softwareoppgradering på motoren?

Takk for svar! :)
 
N

nb

Gjest
Om du skal spare penger, ville jeg sjekket hva du må ut med i Sverige. Pleier å være en del å spare på det, i alle fall om du ikke bor for langt fra grensa. Kan eventuelt finansiere turen med bacon og snus.

Jeg kjørte bilen til svigers (Volkswagen) på service der en gang, besparelsen for selve servicen var rundt 4000 kroner mener jeg å huske, men da ble det gjort et par ting i tillegg til vanlig kilometerservice. Fritt etter hukommelsen skulle de ha rundt 10k i Norge og 6k i Sverige, men ikke helt sikker på de eksakte tallene. Fikk lånebil av verkstedet i Sverige for å se meg rundt i området mens bilen til service stod på verksted og betalte kun 30 kroner for drivstoffet jeg hadde brukt på lånebilen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.040
Antall liker
3.593
nb skrev:
Om du skal spare penger, ville jeg sjekket hva du må ut med i Sverige. Pleier å være en del å spare på det, i alle fall om du ikke bor for langt fra grensa. Kan eventuelt finansiere turen med bacon og snus.

Jeg kjørte bilen til svigers (Volkswagen) på service der en gang, besparelsen for selve servicen var rundt 4000 kroner mener jeg å huske, men da ble det gjort et par ting i tillegg til vanlig kilometerservice. Fritt etter hukommelsen skulle de ha rundt 10k i Norge og 6k i Sverige, men ikke helt sikker på de eksakte tallene. Fikk lånebil av verkstedet i Sverige for å se meg rundt i området mens den stod på verksted og betalte kun 30 kroner for drivstoffet jeg hadde brukt.
Takk for svar, nb.
Bilen er norpå, i indre troms, mens jeg selv er mest i oslo. Jeg må da kjøre til Kiruna i nord-Sverige, ca 3,5 timers kjøretur. Men det er jo noe å vurdere siden jeg har ei ukes ferie i uke 51.
 
N

nb

Gjest
På litt tynn is nå, men jeg har hørt at det er viktig å gjøre ting orentlih mht eventull moms og slikt, det er et felt tollvesenet er obs på og det har blitt meg fortalt at det er en rapportering fra svenske verksteder til norske tollmyndigheter. Personlig synest jeg det hørest litt far fetched ut, men man vet jo aldri. I grenseområdene til Østlandet er dette en stor industri, så der ordner sannsynligvis forhandler/verksted nødvendige formaliteter.

Ville i alle fall sjekket hva reglene er om du skal ta den over grensen for større service.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.635
Antall liker
17.367
Sted
Østfold
Jeg anbefaler å sjekke ut verskteder med godt rykte. Merkeverksteder er ingen garanti for kvalitet, ei heller mekonomen. Et par eksempler:

Stamsaas AS i Sarpsborg: 3 beviselige grove svindelforsøk. 3,5 mnd uten at de kunne gjøre rede for hvor bilen befant seg. Manglende evne til å finne elementære feil.

Dahles Auto Sarpsborg: Klarte ikke å finne alvorlig feil på stabstag til tross for at det ble påpekt alle symptomer.

VW Drotningholm, Bergen: Klarte ikke å finne samme alvorlige feil på stabstag.

Harlia Bil og Deler (Mekonomen): Klarte ikke finne dieselvarmer på Ford Focus. Hadde ikke satt av tid til rep på avtalt timebestilling. Klarte ikke finne ovennevnte feil på stabstag.

Bergerkrysset Auto Mysen: Klarte ikke finne feil på innsugsprogram. Fant feilen etter 3. forsøk. Krevde betaling for feilsøking for de to første verkstedbesøkene til tross for at bilen var innenfor nybilgaranti. Forklaring: de kunne ikke holdes ansvarlig fordi den oppgraderte programvaren fantes ikke ved de to første verkstedbesøkene.

Mekonomen Askim (det er to i Askim): Klarte ikke å montere registerreim på Peugeot Boxer. De måtte gi opp etter at 5 mann hadde forsøkt og feilet etter ca 15 timers arbeid men fakturerte ikke arbeidet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Og som det ikke er nok blir det benyttet en timeprispolitikk der service/vedlikehold på dyrere biler blir høyere priset pr.time eller med flere timer for en jobb på en gjennomsnittsbil.

For eksempel blir det dyrere å ta service på en Audi A8 enn en Audi A6 selv om de samme deler blir benyttet på begge bilene, grunnen til dette er at de som kjører de dyrere billene stort sett ikke spør om prisen på det som skal gjøres. Dette skal også gjelde for eksempel Land Rover og Range Rover selv om det ikke er noe dyrere å ha en slik bil inne på verkstedet.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ja, det stemmer. Alt er dyrere for de som ikke spør om hva det koster. Hvis jeg glemmer å spørre om kg prisen på Bananer på daglivarebutikken tar de automatisk 70 kr kg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Enten det er snakk om bilservice eller håndtverkertjenester betaler jeg alltid for timer og vil se delene som er byttet. Er overbevist om at det blir det billigste i lengden sammenlignet med å få en pris på forhånd
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
39.977
Antall liker
42.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ordinær service kan inneholde mye mer enn bare "olje & filter". Jeg ville i det minste sjekket hva som inngår i ordinær service før jeg eventuelt bestemte meg for å droppe den. Se i instruksjonsboken.

Jeg ser ingen spesiell grunn til å bruke et merkeverksted, med mindre bilen er en så sær modell at bare noen få spesielt opplærte mekanikere forstår hvordan den skal skrus på. Volvoer er neppe så sære, mens mine Citroën'er er mer for de helt spesielt interesserte.

Finn uansett et verksted med godt rykte, som Snickers-Is også sier. Det finnes både gode og katastrofalt dårlige merkeverksteder, og det samme med frittstående verksteder.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Merkeverksted er ingen garanti for bra utført arbeid som andre nevner. Den eneste grunnen til å bruke disse er at de har inspeksjonrunder (i allefall BMW) hvor man sjekker ting de har sett svakheter på. I noen tilfeller må man også utføre ALLE servicer på merkeverksted for at rustgarantien skal gjelde.

Så er det dette med pris da. Oljen er sinnsykt dyr på merkeverksted, eller, de bruker en sinnsykt dyr olje(dyr overalt). Mtp "longlife" service er det viktig med god kvalitet, men neppe så god som BMW bruker (Castrol SLX tror jeg til 300kr/l) og med 6,5l triller kronene. Og så kommer det ann på hvilken service det er. Bremsevæske og kjølevæske bør byttes hvert 2. år, og dette tar fort en god time. Plugger er ikke billig(med mindre du har diesel), min gamle BMW skulle ha 6 stk (godmotor ;D) til 200kr/stk. Disse holdt riktignok 100kkm, men drar opp regningen den ene gangen. Så kommer pollenfilter, luftfilter, oljefilter og muligens noen pakningen i tillegg.

Deleprisen jeg har ramset opp koster endel i seg selv, har dog ikke skjekket hvor mye det er å spare på billigste leverandør. I tillegg kommer timelønn. Og så er det en "premium" å få stempelet i boken. Nå man regner sammen dette syntes jeg ikke 5k var ille.


Geir Arne
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.239
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen synspunkter fra min side.....

1) Garantien er upåvirket av hvor du gjør service/reparasjon.
2) Hvis du ikke har greie på bil i det hele tatt bør du følge serviceintervallene
3) Har du planer om å selge bilen mens den ennå er relativt ny, er det sikkert en fordel å ha stempler i serviceheftet

Hvis du derimot har litt greie på bil, har planer om å beholde bilen til den blir noen år gammel - så ville nok jeg gjort det meste selv. Det står vel til og med i servieheftet hva som gjøres på den enkelte service. Jeg tar årlig service selv på min 10 år gamle Toyota. Olje, oljefilter, luftfilter, bremseskiver/Klosser, vindusviskere, plugger, fordeler, rotor og plugglednigner og hva jeg eller måtte trenge kjøper jeg der jeg finner det billigst (Stort sett Biltema). Registerreim, clutch/bremseveske og girolje har jeg gjort på verksted!

Mvh
OMF
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Jeg tar årlig service selv på min 10 år gamle Toyota. Olje, oljefilter, luftfilter, bremseskiver/Klosser, vindusviskere, plugger, fordeler, rotor og plugglednigner og hva jeg eller måtte trenge kjøper jeg der jeg finner det billigst (Stort sett Biltema).

Mvh
OMF
Litt OT, men har du lest testene på bremselengder på skiver og klosser fra Biltema vs orginale? Den er noen år gammel den testen og mye kan ha forandret seg siden den gang. Resultatet var i allefall bremselengde på noenog30m mot noenog50m. Men du kjører kanskje litt defansivt? :p


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Når skiver og klosser fra Biltema har 20 meter kortere bremselengde bør valget være enkelt.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Anonym skrev:
Når skiver og klosser fra Biltema har 20 meter kortere bremselengde bør valget være enkelt.
Glemte å påpeke at Biltema hadde betydelig lenger bremselengde. :p


Geir Arne
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.239
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ganilsen skrev:
OMF skrev:
Jeg tar årlig service selv på min 10 år gamle Toyota. Olje, oljefilter, luftfilter, bremseskiver/Klosser, vindusviskere, plugger, fordeler, rotor og plugglednigner og hva jeg eller måtte trenge kjøper jeg der jeg finner det billigst (Stort sett Biltema).

Mvh
OMF
Litt OT, men har du lest testene på bremselengder på skiver og klosser fra Biltema vs orginale? Den er noen år gammel den testen og mye kan ha forandret seg siden den gang. Resultatet var i allefall bremselengde på noenog30m mot noenog50m. Men du kjører kanskje litt defansivt? :p


Geir Arne
Vel, jeg tviler vel på at det er hold i en slik påstand......

Mvh
OMF
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
ganilsen skrev:
OMF skrev:
Jeg tar årlig service selv på min 10 år gamle Toyota. Olje, oljefilter, luftfilter, bremseskiver/Klosser, vindusviskere, plugger, fordeler, rotor og plugglednigner og hva jeg eller måtte trenge kjøper jeg der jeg finner det billigst (Stort sett Biltema).

Mvh
OMF
Litt OT, men har du lest testene på bremselengder på skiver og klosser fra Biltema vs orginale? Den er noen år gammel den testen og mye kan ha forandret seg siden den gang. Resultatet var i allefall bremselengde på noenog30m mot noenog50m. Men du kjører kanskje litt defansivt? :p


Geir Arne
Vel, jeg tviler vel på at det er hold i en slik påstand......

Mvh
OMF
Og jeg kan ikke bevise det. Det var mer som en "tankevekker".


Geir Arne
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Espen R skrev:
Heisann! Har en Volvo som er gått 65.000 km, men ikke tatt 60.000 service på. Dessuten må jeg ha EU kontroll innen januar.

Spørsmål 1) Trenger man ordinær service på bilen etter serviceboka, som koster rundt 5000 kroner? Er det ikke nok å be om olje og filterskift?
På servicene får man beskjed om å levere bilen kl 08 om morgenen og hente den etter lunch. Jeg har en gang observert disse mekanikergutta;på de 4 timene bilen din står i verkstedhallen, jobber de med bilen din ca 45 minutter. Og dette koster rundt 5000 hvis alt annet er ok med bilen og de bare bytter olje/filter og fyller på litt spylervæske og sjekker disse "sjekkpunktene". Er dette 'value for money'? ??? Har hørt at bilene selges med liten fortjeneste og at man skal ta litt igjen på servicene. Tipper at dette stemmer bra...eller?

Spørsmål 2) Kan man like gjerne bruke Mekonomen til dette? hvor mye er det å spare kontra Volvoverksted? Noen ulemper med ikke-verksted? Tar de softwareoppgradering på motoren?

Takk for svar! :)
Du bør jo følge service intervallene, men du trenger ikke gjøre det på merkeverksted, så lenge det brukes deler som er like bra(mekonomen reklamerer med det) så beholder du garantien til Volvo.
Software oppgradering får du ikke med, samme med det Volvo kaller kampanjer, dette er små utbedringer som gjøres og som kan ha betydning senere, de store som kalles "rød" som kan være kritisk får alle eiere brev om.
 
Topp Bunn