Spørsmål rundt Linn LP12

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hei vinylentusiaster.

Etter lang betenkningstid har jeg bestemt meg for å kjøpe Linn LP12 :D Det er veldig fristende å importere spilleren grunnet sterk krone. Så til spørsmålene; ved import fra statene må jeg ha ny ekstern strømforsyning. Er Europeisk strømforsyning direkte kompatibel med spilleren? Og finns det andre(billigere) alternativer enn Lingo?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lingo (en og samme) kan vel brukes overalt i verden. Sjekk det uansett opp først, men jeg tror det er slik. Det fins billigere alternativer til Lingo. men ikke bedre imo. Naim Armageddon er vel annerledes.

Brukte LP12 fra andre siden av kloden hadde jeg nok vært svært selektiv med; kjøpt f.eks kun fra velrenommerte forhandlere, sjekket S/N osv. Ved nykjøp så har jeg Linn ved prisfastsetting en internasjonal kursutjevnings-politikk, så da må du sikkert være snar.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Hvor normalt er det med LP12 uten «elektronisk» motorstyring? Dvs hvor motorstyringen følger av nettfrekvensen? Dvs 60Hz i Usa kontra 50Hz i Europa. Dersom dette er normalt så er det med andre ord også noe å være oppmerksom på. Det er dog ikke et stort problem, bytte av pulley (finnes det et norsk uttrykk for dette?) eller motor med riktig pulley er som regel en enkel sak.

mvh
KJ

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
toriamos skrev:
Vi har jo Hercules II power suply fra Stamford Audio som et alternativ til Lingo. Bruker jo dette selv, erstattet min gamle Valhalla strømforsyning med klart bedre resultat.
Hercules II kan sikkert bestilles direkte fra Stamford eller kjøpes via ebay.
http://www.stamfordaudio.co.uk/
http://cgi.ebay.com/HERCULES-POWER-...ageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122
På hvilken måte opplevde du Hercules bedre enn Valhalla? Har hørt snakk om at Hercules kan være litt treg i oppstarten. Har du merket noe til dette?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
K.H. skrev:
toriamos skrev:
Vi har jo Hercules II power suply fra Stamford Audio som et alternativ til Lingo. Bruker jo dette selv, erstattet min gamle Valhalla strømforsyning med klart bedre resultat.
Hercules II kan sikkert bestilles direkte fra Stamford eller kjøpes via ebay.
http://www.stamfordaudio.co.uk/
http://cgi.ebay.com/HERCULES-POWER-...ageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122
På hvilken måte opplevde du Hercules bedre enn Valhalla? Har hørt snakk om at Hercules kan være litt treg i oppstarten. Har du merket noe til dette?
Hercules II oppleves bedre enn Valhalla i forhold til kontroll - spesielt i bunnen. Bedre "klarhet" gjennom hele lydbildet - detaljer kommer bedre fram. Lyden framstår renere - men også (subjektivt) litt hardere - mer lik CD, uten at lyden dermed er LIK cd-lyd. Med Valhalla syntes LP12 litt lodden og baktung - med Hercules II mer frampå og "lettere."
Valhalla hos meg var treg i oppstarten. Hercules II er nøyaktig likedan. Treg i oppstarten har min altid vært, selv etter motorbytte og montering av Cirkus. En annen LP12 jeg kjenner til med Lingo er forøvrig like treg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
mutz skrev:
Hei vinylentusiaster.

Etter lang betenkningstid har jeg bestemt meg for å kjøpe Linn LP12 :D Det er veldig fristende å importere spilleren grunnet sterk krone. Så til spørsmålene; ved import fra statene må jeg ha ny ekstern strømforsyning. Er Europeisk strømforsyning direkte kompatibel med spilleren? Og finns det andre(billigere) alternativer enn Lingo?
I mine ører spiller en LP12 med Armageddon bedre enn en med Lingo 1. Har eid begge og solgte Lingo'en.
Har aldri hørt Lingo 2.
En Valhalla kjøpt i USA kan brukes uten videre i Norge, men motoren i spilleren må byttes hvis det er en spiller hvor hastigheten på motoren styres av nettfrekvensen, dvs. Basik eller Armageddon.

B

break_out

Gjest
Lingo 1 er mitt antatte andre valg (etter Lingo 2) for LP12, jeg har ikke hørt Lingo 2 enda men har forstått at den er hakket vassere en første versjon. Det en skal huske på med Lingo 1&2 versjonen er at de ikke er helt bakoverkompatible med eldre motorer. Dersom en har en eldre motor så bør en sjekke dette med Linn om Lingo er kompatibel eller ikke.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Lingo 1 er mitt antatte andre valg (etter Lingo 2) for LP12, jeg har ikke hørt Lingo 2 enda men har forstått at den er hakket vassere en første versjon. Det en skal huske på med Lingo 1&2 versjonen er at de ikke er helt bakoverkompatible med eldre motorer. Dersom en har en eldre motor så bør en sjekke dette med Linn om Lingo er kompatibel eller ikke.
Det tror jeg ikke stemmer, Break_out, jeg har montert Lingo 1 på spillere med motorer tilbake til 1978. Det eneste en skal huske på med gamle motorer er å ta av "koppen" med kule og fjær som sitter under motoren.

FZ

B

break_out

Gjest
mutz skrev:
Hei vinylentusiaster.

Finnes alltid gode kjøp på eBay der en kan få Linn LP12 spillere med brukbakt oppsett, men det er jo alltid litt rissiko med å kjøpe brukt fra det store utland. Jeg har nå selv Lingo 1 og kommer i nær fremtid å oppgradere til Lingo 2, men et Hercules eller for den saks skyld en Naim PSU er jo også duganes.
Linn kommer jo med en ny innenbords PSU for den nye billigere versjonen av spilleren, vil anta at denne også gjør jobben bra.

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Det tror jeg ikke stemmer, Break_out, jeg har montert Lingo 1 på spillere med motorer tilbake til 1978. Det eneste en skal huske på med gamle motorer er å ta av "koppen" med kule og fjær som sitter under motoren.

FZ
Vi har jo til vane med å komme i denne diskusjonen FZ men en kan jo prøve å hakke videre, for til slutt så vil du eie en Lingo og på toppen være en stolt eier 8).

Prøvde å finne igjen hvor jeg hadde lest dette men fant det ikke nå. Tok kanskje litt hardt i med ”ikke bakoverkompatible” de sviver jo rundt, men det er en kjensgjerning at Linn har gjort modifikasjoner/forbedringer på sine motorer gjennom årene, og som du påpeker med opphenget av motoraksling som en av de. Uansett så blir det feil å bruke en eldre sliten motor til å teste ut en nyere PSU, for så å dra konklusjonen at den ikke duger. Om jeg ikke husker feil så har du nettopp skiftet ut din motor, og at denne var av eldre årgang. Selv om det sviver rundt betyr ikke det at motoren driver optimalt? At du fikk et bedre ressultat med Naim PSU’en din på eldre motor er naturlig, den er ikke bygget opp som en Lingo, den består av en ringkjernetrafo og et faseskiftverk.... ikke mer eller mindre.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Vi har jo til vane med å komme i denne diskusjonen FZ men en kan jo prøve å hakke videre, for til slutt så vil du eie en Lingo og på toppen være en stolt eier 8).
Jeg har jo eid en Lingo allerede, break_out, og den ble danket ut av Armageddon ;)

Hvis du følger med på naim-forum vil du se at det er mange som har kastet ut både Lingo 1 og 2 til fordel for Armageddon.....

Er klar over at 'geddon er mye enklere enn Lingo. Kanskje det er derfor den låter bedre :)

"Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere" sa en fyr som var vesentlig glupere enn oss 8)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Jeg har jo eid en Lingo allerede, break_out, og den ble danket ut av Armageddon ;)

Hvis du følger med på naim-forum vil du se at det er mange som har kastet ut både Lingo 1 og 2 til fordel for Armageddon.....

Er klar over at 'geddon er mye enklere enn Lingo. Kanskje det er derfor den låter bedre :)

"Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere" sa en fyr som var vesentlig glupere enn oss 8)
Joda, jeg ser hva du skriver og har vell lest om folk som bytter fra Lingo til Naim og omvendt og vært happy. Men dersom en bruker super nøyaktig vekselstrøm på en gammel traver av en motor så vil ressultatet gi seg selv, det er det jeg prøver å påpeke. Har selv lekt med goddon Naim kloner og de gjør en grei jobb, men med en nyere motor så vil jeg påstå at Lingoen er et bedre valg. Den kan til og med spille to hastigheter :D.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Joda, jeg ser hva du skriver og har vell lest om folk som bytter fra Lingo til Naim og omvendt og vært happy. Men dersom en bruker super nøyaktig vekselstrøm på en gammel traver av en motor så vil ressultatet gi seg selv, det er det jeg prøver å påpeke. Har selv lekt med goddon Naim kloner og de gjør en grei jobb, men med en nyere motor så vil jeg påstå at Lingoen er et bedre valg. Den kan til og med spille to hastigheter :D.
Hvor mye tror du nettfrekvensen avviker fra 50Hz? Har du sett størrelsen på generatorene i et kraftverk? Hele nettet skal ha samme frekvens og den er 50 Hz med minimale avvik. Er ikke så sikker på at kvartsstyring av hastigheten har så mye for seg. Kanskje den genererer noe støy også....

Men uansett, jeg vet at Armageddon er vesentlig bedre enn Lingo 1. Lingo 1's nettfilter generer nemlig støy på nettet som påvirker forsterkerne dine negativt. Det er en kjensgjerning og sannsynligvis grunnen til at Lingo 2 ble introdusert.

Jeg spiller ikke singler og savner ikke 45 RPM ;)

Har vi ikke hatt denne diskusjonen noen ganger tidligere?? 8)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Hvor mye tror du nettfrekvensen avviker fra 50Hz? Har du sett størrelsen på generatorene i et kraftverk? Hele nettet skal ha samme frekvens og den er 50 Hz med minimale avvik. Er ikke så sikker på at kvartsstyring av hastigheten har så mye for seg. Kanskje den genererer noe støy også....

Men uansett, jeg vet at Armageddon er vesentlig bedre enn Lingo 1. Lingo 1's nettfilter generer nemlig støy på nettet som påvirker forsterkerne dine negativt. Det er en kjensgjerning og sannsynligvis grunnen til at Lingo 2 ble introdusert.

Jeg spiller ikke singler og savner ikke 45 RPM ;)

Har vi ikke hatt denne diskusjonen noen ganger tidligere?? 8)
Jepp denne diskusjonen har vært oppe flere ganger... Kanskje vi skulle finne noe annet å diskutere? Hva med hvilken side på filten, det er en stund siden sist ;)

S

Stover

Gjest
Nå er det vel lp plater med 45rpm også, eller har jeg bomma helt?

Angående oppstart av lp12. Vidar viste meg trickset ved å dra skiva igang med hånda før en starter. Et veldig godt poeng med en ac motor. den har tross alt tilnærma kortslutning i startøyeblikket og tilført strøm vil være avgjørende for hvor "lett" den drar igang.
Uansett psu, også min Lingo2, sliter med oppstarten så håndtrickset er avgjørende.

Om jeg tar feil mht 45 rpm, er jeg totalt blind for Naim Armageddon. Naim-Forum setter denne foran Lingo.
Huff, nei det var oppgradering igjen ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Jepp denne diskusjonen har vært oppe flere ganger... Kanskje vi skulle finne noe annet å diskutere? Hva med hvilken side på filten, det er en stund siden sist ;)
Den er jeg med på :)
En kompis kjøpte en ny filtmatte til sin spiller i fjor en gang og ba meg finne ut hvilken side som låt best. Til min overraskelse låt denne absolutt bedre (på begge sider) enn min ca. 10 år gamle matte. Billig oppgradering.
(Senere gikk det en føljetong på naim-forum der andre også hevdet at nye matter låt bedre enn noen år gamle. Så jeg er ikke helt alene ;) )

Ser at du har kjøpt deg single-ended rørforsterker og har rør hele veien igjennom. Du burde absolutt be Linn bygge en rørbasert Lingo til deg, break_out. Du vil vel ikke besudle anlegget ditt med halvledere og IC'er og det som verre er.... ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
Nå er det vel lp plater med 45rpm også, eller har jeg bomma helt?
Jo da, Stover, du har helt rett. Har noen av det slaget i hylla, direktegraverte greier. Men de er så få og musikken er ikke spesielt interessant så det plager meg ikke noe særlig.....

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Den er jeg med på :)
En kompis kjøpte en ny filtmatte til sin spiller i fjor en gang og ba meg finne ut hvilken side som låt best. Til min overraskelse låt denne absolutt bedre (på begge sider) enn min ca. 10 år gamle matte. Billig oppgradering.
(Senere gikk det en føljetong på naim-forum der andre også hevdet at nye matter låt bedre enn noen år gamle. Så jeg er ikke helt alene ;) )

Ser at du har kjøpt deg single-ended rørforsterker og har rør hele veien igjennom. Du burde absolutt be Linn bygge en rørbasert Lingo til deg, break_out. Du vil vel ikke besudle anlegget ditt med halvledere og IC'er og det som verre er.... ;D
Ja det hadde vært noe, en rørbasert PSU ;). Neida jeg holder meg fra nå av på ren Linn oppgraderingssti i forhold til vinylsnurrer. Har bestilt inn noen deler til LP12'en også så den skal om tid og stunder strippes totalt, for så å bygges opp igjen. Ny topplate gjør at jeg må ta den helt ifra hverandre. Var kanskje på tide også da fjører og olje nærmer seg 3 år nå.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Var kanskje på tide også da fjører og olje nærmer seg 3 år nå.
Mine fjærer er 10 år gamle og bouncer perfekt. Olja i lageret er også 10 år gammel, samme alder som lageret, men jeg la senest i et par dråper for noen uker siden. Viktig at lageret er helt fullt.
Men det er viktig å etterstramme mutterne som holder fast topplata etterhvert. Det gjør en utrolig forskjell når disse er korrekt tightet. Ikke dra til for mye, da ødelegges topplata. (Men dette veit du sikkert utmerket godt selv, break_out)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Var kanskje på tide også da fjører og olje nærmer seg 3 år nå.
Mine fjærer er 10 år gamle og bouncer perfekt. Olja i lageret er også 10 år gammel, samme alder som lageret, men jeg la senest i et par dråper for noen uker siden. Viktig at lageret er helt fullt.
Men det er viktig å etterstramme mutterne som holder fast topplata etterhvert. Det gjør en utrolig forskjell når disse er korrekt tightet. Ikke dra til for mye, da ødelegges topplata. (Men dette veit du sikkert utmerket godt selv, break_out)
Joda en skal være rimelig forsiktig, å ikke stramme for mye.

Tja, jeg ville nok ha byttet både olje og fjærer hadde jeg vært deg. Tror Linn anbefaler bytter med høyere frekvens en det du oppererer med.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Tja, jeg ville nok ha byttet både olje og fjærer hadde jeg vært deg. Tror Linn anbefaler bytter med høyere frekvens en det du oppererer med.
Så vidt jeg har fått med meg har ikke Linn gjort noen endringer på fjærene de siste 10-12 år. Monterte to Cirkus-sett i fjor og merket ikke noe forskjell på fjærene kontra mine. Hvor har du disse opplysningene fra?

Olja får ikke rare belastningen. Det blir ikke særlig varmt nedi et lager hvor plata snurrer 33 1/3 RPM noen timer i uka....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stover skrev:
Om jeg tar feil mht 45 rpm, er jeg totalt blind for Naim Armageddon. Naim-Forum setter denne foran Lingo.
Huff, nei det var oppgradering igjen ;)
Av de som får demonstrert Lingo2 og Armageddon så velger noen Lingo2, andre Armageddon. På Naim-forum vil du finne eiere av begge; det er neppe noe offisielt vedtak der som sier at Naim-forum kollektivt setter Armageddon foran Lingo.
Skulle man se på Naim-forum så vil også Aro være bedre enn Ekos. Er den det? Jeg synes den er langt mer annerledes enn bedre. Og skal man se på salgstall, så er vel Ekos og Lingo suverene vinnere.

Jeg vil mene at Armageddon er "bedre" enn Lingo (eller omvendt) på samme måte som CDX2/555 er "bedre" enn CDS3/XPS2, eller på samme måte som Aro er bedre enn Ekos. Omtrent samme pris, noe forskjellige lydmessige egenskaper; hva som er best er vel opp til lytteren. Det går ikke an å kåre noen universell vinner.

Om jeg husker tilbake, så har det vært endel mer og mindre offisielle uttalelser (ikke nødvendigvis tester) av Armageddon vs Lingo i både UK og US presse som jeg har lest. En slags oppsummert konsensus synes å gå bl.a på det at Lingo gir et mer utstrakt lydbilde, en mer "korrekt" bassgjengivelse og en mer utstrakt dypbass; mens Armageddon gir en mer lettflytende rytme og dynamikk.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
break_out skrev:
...
Men dersom en bruker super nøyaktig vekselstrøm på en gammel traver av en motor så vil ressultatet gi seg selv, det er det jeg prøver å påpeke.
...
o.t. ?
Presisjonen i rotasjonen til en AC-synkronmotor påvirkes minimalt (om i det hele tatt) av «normal» belastning/bruk og aldring. Det eneste som slites og påvrikes i «nevneverdig» grad er lagerene. Gammel eller ny motor går i takt med vekselspenningen uansett. Jeg regner med at begge (gammel og ny motor) sliter omtrent like mye med rippel i dreiemomentet (aka. «torque ripple») - jeg har et lite forbehold mht. evt. aldring av magnetene, dette kan jeg ingen ting om, men jeg kan se for meg at de marginalt mister magnetisme over tid, i hvilket fall motorens dreiemoment og ripple på dreiemomentet kan bli redusert. Med mindre jeg missforstår deg feil, så har alderen på motoren i denne sammenhengen i værste falt minimalt med saken å gjøre.

mvh
KJ

B

break_out

Gjest
KJ skrev:
break_out skrev:
...
Men dersom en bruker super nøyaktig vekselstrøm på en gammel traver av en motor så vil ressultatet gi seg selv, det er det jeg prøver å påpeke.
...
o.t. ?
Presisjonen i rotasjonen til en AC-synkronmotor påvirkes minimalt (om i det hele tatt) av «normal» belastning/bruk og aldring. Det eneste som slites og påvrikes i «nevneverdig» grad er lagerene. Gammel eller ny motor går i takt med vekselspenningen uansett. Jeg regner med at begge (gammel og ny motor) sliter omtrent like mye med rippel i dreiemomentet (aka. «torque ripple») - jeg har et lite forbehold mht. evt. aldring av magnetene, dette kan jeg ingen ting om, men jeg kan se for meg at de marginalt mister magnetisme over tid, i hvilket fall motorens dreiemoment og ripple på dreiemomentet kan bli redusert. Med mindre jeg missforstår deg feil, så har alderen på motoren i denne sammenhengen i værste falt minimalt med saken å gjøre.

mvh
KJ
Nja, jeg er enig i det meste her men at motorene slites over tid er garantert, hvor stor innvikning det har kan jo FZ fortelle om etter hans bytte. De er noen slitere disse motorene, men ingen klarer å overbevise meg at en 20 år gammel motor presterer like bra som en frisk nylig innkjørt motor.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Nja, jeg er enig i det meste her men at motorene slites over tid er garantert, hvor stor innvikning det har kan jo FZ fortelle om etter hans bytte. De er noen slitere disse motorene, men ingen klarer å overbevise meg at en 20 år gammel motor presterer like bra som en frisk nylig innkjørt motor.
I følge Linn har de nye motorene mindre vibrasjoner, som gir støy, enn de eldre. Det at jeg opplevde et løft ved å bytte en 25 år gammel motor med en ny i fjor betyr ikke uten videre at den gamle har blitt dårligere, men at de nye faktisk i utgangspunktet er bedre uavhengig av brukstid....

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Så vidt jeg har fått med meg har ikke Linn gjort noen endringer på fjærene de siste 10-12 år. Monterte to Cirkus-sett i fjor og merket ikke noe forskjell på fjærene kontra mine. Hvor har du disse opplysningene fra?

Olja får ikke rare belastningen. Det blir ikke særlig varmt nedi et lager hvor plata snurrer 33 1/3 RPM noen timer i uka....
Tror denne opplysningen kom direkte fra kilden, altså Kontrapunkt. Husker ikke hvor mange år det var men det var definetivt under 10 år... Det er slitedeler dette sammen med gummipakkningene i hver ende av fjæren. Oljen hadde også et intervall for utskifte og det blir en naturlig sak å utføre ved fjærskifte.

Dette vil så klart være avhengig av bruk, men subchassiet hviler jo hele tiden på fjærene så kanskje det ikke har så mye å si?

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
I følge Linn har de nye motorene mindre vibrasjoner, som gir støy, enn de eldre. Det at jeg opplevde et løft ved å bytte en 25 år gammel motor med en ny i fjor betyr ikke uten videre at den gamle har blitt dårligere, men at de nye faktisk i utgangspunktet er bedre uavhengig av brukstid....
Uansett, om en tror at en AC motor som denne ikke degraderes etter x antall omdreininger og år i drift så kan det være det samme.

Lykke til ;)

Topp Bunn