Sp.mål ang. rør

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Har nylig bygget en Audio Note Kit 2 og har noen sp.mål jeg gjerne skulle ha besvart.

1.  Det ene av de to 12AX7EH røra gløder ikke på toppen, men bare i bunn. Måler lik spenning på varming til begge røra. Hva kan dette komme av, og har dette noen betydning. Er røret ødelagt, eller kan det være noe annet?

2.   Bytte av rør... Er det mye og hente på å bytte rør. Tenker først og fremst på 6SN7-røret og 12AX7-røra. Hva men Golden Dragon 12AX7G CRYO? Andre forslag?

3. Ved (veldig) lavt lydnivå, lite pådrag med vol.pot., er det hørbar forskjell på lydnivå i høyre og venstre kanal. Kan dette ha noe med sp.mål 1 å gjøre, eller kan det være p.g.a. høy følsomhet (95db) på høytalerne(Klipsch RB-61)?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.012
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har nylig bygget en Audio Note Kit 2 og har noen sp.mål jeg gjerne skulle ha besvart.

1. Det ene av de to 12AX7EH røra gløder ikke på toppen, men bare i bunn. Måler lik spenning på varming til begge røra. Hva kan dette komme av, og har dette noen betydning. Er røret ødelagt, eller kan det være noe annet?

2. Bytte av rør... Er det mye og hente på å bytte rør. Tenker først og fremst på 6SN7-røret og 12AX7-røra. Hva men Golden Dragon 12AX7G CRYO? Andre forslag?

3. Ved (veldig) lavt lydnivå, lite pådrag med vol.pot., er det hørbar forskjell på lydnivå i høyre og venstre kanal. Kan dette ha noe med sp.mål 1 å gjøre, eller kan det være p.g.a. høy følsomhet (95db) på høytalerne(Klipsch RB-61)?
1. Skal sikkert være slik.
2. Alltid endel å hente på å bytte rør. Ikke nødvendigvis bedre lyd, men anderledes. 6sn7 rør finnes det veldig mange fine varianter av. Søk rundt på nettet. Masse informasjon om dette.
3. Dette skyldes måten potmeteret er bygget opp på. Hvilken kanal er det som er høyest ved lavt pådrag? Venstre?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
[ftp]http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=1162[/ftp]

Her er litt om 12ax7.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.012
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok, har selv Audio Note ting. En preamp med noble potmeter som er byttet til TKD potmeter. Det er merkbar forskjell i nivæ ved lave volum. Når jeg drar på litt er det ingen forskjell lenger.
Jeg er blitt fortalt at grunnen er måten potmeteret er bygd opp på.
Hos meg er det venstre kanal som kommer først.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har samme fenomen i min diy-konstruksjon med karbon (pec) pot fra diyhifisupply. Det er helt uproblematisk her ettersom det bare oppstår ved veldig lavt nivå.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg er SÅ glad....for at jeg er så konservativ og gammeldags at jeg bygget 100% dual mono med separate volumkontroller.

Tungvint - ja
Knotete - ja
Fungerer det uproblematisk - JAAAAAA

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.049
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Erland om du kjøpte seidenvendere,kan du få kjøpt s.k.steppermotorer med tilpassede(15 graders step?),tannbelter og remoteset,slik at du kan mute,styre volum og balanse med fjernkontroll.Mitt har fungert i 3-4 år PRIKKFRITT ::)
da kan du stryke punkt 1 og 2 !
mvh

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Erland om du kjøpte seidenvendere,kan du få kjøpt s.k.steppermotorer med tilpassede(15 graders step?),tannbelter og remoteset,slik at du kan mute,styre volum og balanse med fjernkontroll.Mitt har fungert i 3-4 år PRIKKFRITT ::)
da kan du stryke punkt 1 og 2 !
mvh
Hvis du tenker på løsningen til Bent Audio, så tror jeg ikke lenger disse finnes i standardprogrammet. Han leverer imidlertid til Shallco og DACT.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg har Shallco vendere hele veien inkl inngangsvelger.  

De er veldig bra, og kunne sikkert blitt overkjørt av en tanks med eneste resultat at det hadde blitt hakk i beltet på tanksen:)

Jeg har tenkt tanken, men trives litt med å gå bort og justere for hånd.  Dessuten begynner jeg å bli så rund at jeg bare har godt av "trimmen" ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.049
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvordan i all verden rekker du å bli rund med både klipsch og kjøkkenprosjekt....?
da må du jommen hive innpå
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
hvordan i all verden rekker du å bli rund med både klipsch og kjøkkenprosjekt....?
da må du jommen hive innpå
mvh
he-he, det lurer jg også på....

Offshorejobben har vel utviklet seg til å bli mer stillesittende enn fysisk. Og her er jeg jo mye!

Hele tråden om Khorna har jo gått med i hackerangrepet. Ble ferdig med toppene mens jeg var hjemme. Alt loddet og koblet.
Når jeg kommer hjem skal jeg bære bassene inn i stua, finere, beise og lakke dem. Og så begynner moroa.

Det er "just in time" for vår venn er ferdig med skjema (men jeg har ikke sett det ennå), og han holder på å bestille "jern".

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

1.  Det ene av de to 12AX7EH røra gløder ikke på toppen, men bare i bunn. Måler lik spenning på varming til begge røra. Hva kan dette komme av, og har dette noen betydning. Er røret ødelagt, eller kan det være noe annet?

2.   Bytte av rør... Er det mye og hente på å bytte rør. Tenker først og fremst på 6SN7-røret og 12AX7-røra. Hva men Golden Dragon 12AX7G CRYO? Andre forslag?

Dette er jo veldig gode preamper, så jeg tillater meg å synse litt.  Kost på deg et sett gode NOS rør til den.  F.eks GE ecc83  Veldig nøytrale men fine i klangen etter min mening.  Litt fetere i klangen, men absolutt en "høydare" bland ecc83/12ax7, er Mullard. NB!
Må ikke forveksles med nyproduserte kopier.  

Brynjar Kvanlid (Motron) har både Mullard og GE.

Topp Bunn