Spacer på Rega P5

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
Hei,

Har gått til innkjøp av en Rega P5 med AT OC9, men siden jeg har en Ortofon MC25 FL liggende fikk jeg lyst til å prøve denne. Etter montasje er det klart at denne bygger en del høyere enn AT'en. Det er allerede montert en spacer på 2mm, og jeg trenger da i alle fall 2mm til. I Regas manual for RB700 står det at ingen spacere er nødvendig når armen står på et Rega drivverk. Antar at Rega her forutsetter at man benytter en Rega PU?

Videre står det også at hvis spacer er nødvendig skal en unngå å benytte flere, men heller kjøpe en som er høy nok i utgangspunktet. Vel og bra det, men nå er det slik at en spacer på 2mm er på lager hos kontrapunkt mens en spacer på 4mm i tilfelle må bestilles fra England. Har dere noen erfaring med dette? Frister veldig å få kjøpt spacer i dag istedet for å vente i ukesvis på 4mm ::)

Mvh
Hallgeir
 
K

kbwh

Gjest
Har Kontrapunkt sjekket med Mono, som er importør?

I Naimland bruker man vel 4mm spacere. Resonanser, vet du! ;)
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
Valentino skrev:
Har Kontrapunkt sjekket med Mono, som er importør?

I Naimland bruker man vel 4mm spacere. Resonanser, vet du! ;)
Takk for svar Valentino! Stereofil (har jo sjekket de leverandører som befinner seg i nærheten....) har sjekket med Mono, og de har desverre ikke på lager. Hvis du (og Rega) mener det beste er å bestille en 4mm så gjør jeg vel det. Det er kanskje litt tid (og penger kanskje....) å spare på å gjøre det selv fra elusivedisc eller andre nettbutikker?

Burde vel holde meg til Naimlands regler også. Godt poeng ;D
 
K

kbwh

Gjest
Dansken kan vel hvile så lenge. Gi den noen smørrebrød og en håndbayer om den skulle klage.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
HH skrev:
Hei,

Har gått til innkjøp av en Rega P5 med AT OC9, men siden jeg har en Ortofon MC25 FL liggende fikk jeg lyst til å prøve denne. Etter montasje er det klart at denne bygger en del høyere enn AT'en. Det er allerede montert en spacer på 2mm, og jeg trenger da i alle fall 2mm til. I Regas manual for RB700 står det at ingen spacere er nødvendig når armen står på et Rega drivverk. Antar at Rega her forutsetter at man benytter en Rega PU?

Videre står det også at hvis spacer er nødvendig skal en unngå å benytte flere, men heller kjøpe en som er høy nok i utgangspunktet. Vel og bra det, men nå er det slik at en spacer på 2mm er på lager hos kontrapunkt mens en spacer på 4mm i tilfelle må bestilles fra England. Har dere noen erfaring med dette? Frister veldig å få kjøpt spacer i dag istedet for å vente i ukesvis på 4mm ::)

Mvh
Hallgeir
Det enkleste, dersom du ikke finner noe passende fra helt andre kilder/bransjer, er muligens å kontakte et lokalt verksted (e.l. f.eks. teknisk videregående skole tidl. maskin og mek.), be dem om å kappe av en rørstump med 24 mm indre diameter (søylen på armpliaren er 23 mm) og tykk vegg (minimum 1,5 mm helst om lag 2-3mm) i foreskreven lengde (dvs kuttes noe lengre og slipes ned på et par minutter). Alternativt så kan to skiver med passende indre diameter limes sammen, fant noe i forbifarten på Biltema som kan modifiseres til formålet.

mvh
KJ
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
Det enkleste, dersom du ikke finner noe passende fra helt andre kilder/bransjer, er muligens å kontakte et lokalt verksted (e.l. f.eks. teknisk videregående skole tidl. maskin og mek.), be dem om å kappe av en rørstump med 24 mm indre diameter (søylen på armpliaren er 23 mm) og tykk vegg (minimum 1,5 mm helst om lag 2-3mm) i foreskreven lengde (dvs kuttes noe lengre og slipes ned på et par minutter). Alternativt så kan to skiver med passende indre diameter limes sammen, fant noe i forbifarten på Biltema som kan modifiseres til formålet.

mvh
KJ
[/quote]
Høres litt vel ambisiøst ut for meg dette er jeg redd. Er også en stund siden jeg hadde kontakter på vgs. Har smurt meg med tålmodighet og avventer bestilling fra Stereofil / Mono. Uansett takk for tipset KJ!

Mvh
Hallgeir
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
MaHa skrev:
Selv kjøpte jeg spacere i alle de ulike størrelsene for å kunne variere og teste, men nå har ikke jeg drivverk fra rega.

Et alternativ

http://www.needledoctor.com/Online-Store/Rega-Turntable-Tonearm-Tweaks
Tenkte på det samme i begynnelsen, men har funnet at spacere på P5, P7 og P9 er annerledes enn på tidligere versjoner (3 punkts feste o.l.). Prisen er også økt betraktelig. Har nå bestilt en 4mm spacer og får vel høre på AT OC9 så lenge istedet ;) Takk for tipset!

Mvh
Hallgeir
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei.

Har nettop fått i hus ein Rega P5 og da eg skulle montere på min DV 10x5 så oppdaga eg at her må det ein spacer og to til.
Noken her som har kjenskap til detta? Noken som har/har hatt samme kombo?

Har venta på spelaren i 4 veker nå,så detta var nedtur. :(

TAF
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Handler ikkje innleget over om AT-OC9 da?
Lurte på om kor mykje eg må legge under på DV 10x5? Har fjernet filtmatta og da går den klar,så kansje 4mm er nok?

TAF
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
T A F skrev:
Handler ikkje innleget over om AT-OC9 da?
Lurte på om kor mykje eg må legge under på DV 10x5? Har fjernet filtmatta og da går den klar,så kansje 4mm er nok?

TAF
Ligger armen vannrett?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
emotikon skrev:
T A F skrev:
Handler ikkje innleget over om AT-OC9 da?
Lurte på om kor mykje eg må legge under på DV 10x5? Har fjernet filtmatta og da går den klar,så kansje 4mm er nok?

TAF
Ligger armen vannrett?
Ligger så godt som vannrett ja. Kansje ein tanke høg ved pu.

TAF
 
Topp Bunn