Diverse Spam i tråden for gode kjøp eller ikke?

Bør diskusjoner om produktene være tillatt i tråden for gode kjøp på nettet?

  • Diskusjon er ikke tillatt

    Stemmer: 32 46.4%
  • Diskusjon er tillatt

    Stemmer: 20 29.0%
  • Gir blanke f...

    Stemmer: 17 24.6%

  • Totalt antall stemmer
    69
  • Avstemningen er stengt .

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er mildest talt møkka lei av at det diskuteres hvordan tråden for gode kjøp skal være, om det skal være diskusjoner om produktene eller ikke. Er det da ikke greiest at vi avgjør dette med en avstemming, skal diskusjon om produktene tillates eller ikke? Vi har en tråd som er opprettet for formålet å diskutere anbefalingene, hvis vi i plenum avgjør at tråden for gode kjøp skal skånes bør begge gjøres til sticky synes jeg.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg synes det er greit med en setning eller to om hvorfor det er et godt kjøp. Vi behøver da ikke å være helt nazi heller her inne. Eller bør vi:confused:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er greit med en setning eller to om hvorfor det er et godt kjøp. Vi behøver da ikke å være helt nazi heller her inne. Eller bør vi:confused:
vi har jo denne forshempel

http://www.hifisentralen.no/forumet...-pa-nettet-diskusjonstra-den.html#post2679262
Hvis de linkes opp som sticky så vil de kunne bli et nyttig verktøy sammenlagt. Kanskje de som har en mening kan opplyse om det i kjøpstråden, og lenke til sitt eget innlegg i den andre?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det bør være minst mulig diskusjoner i den tråden. Spesielt det som omhandler om det er et godt produkt eller ikke på en eller annen måte. Det som kan være på sin plass dog er kommentarer på selve prisingen. Om noen mener et produkt er et godt kjøp med -20%, så vil det være nytting hvis andre påpeker at det andre butikker regelmessig selger det til -50%. Eller at man tjenere mer på å handle produktet her eller der etc.

Så kortfattet diskusjon omkring pris kan være nyttig, men diskusjon omkring det er gode produkter eller hva som er bedre produkter etc. bør holdes helt borte.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg syns de som hisser seg opp og selv skriver OT-innlegg i den aktuelle tråden om at andre skal holde seg til temaet, med store bokstaver og utropstegn og lignende er litt sånn:

Mickey-Rooney-DC.jpg
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
den tråden bør kun inneholde en link/hehvisning til noe man anser som et godt kjøp.
intet annet.
innspill med objektive fakta (pris, alder, specs) kan være greit, men diskusjoner rundt subjektivt opplevd lydkvalitet er ren spam.

om det faktisk er et bra kjøp eller ikke, får så være opp til eventuelt interesserte å avgjøre.

hvis moderator får øye på "utenomsportslige" innlegg, burde de fjernes umiddelbart.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kom med en link til et godt kjøp etter din vurdering, eller la være. Ta preiket til en annen plass. Neida, noen få, korte kommentarer skader vel ingen, men det finnes folk som ikke klarer å styre seg. Snart flommer det over av personlige historier og opplevelser, hva som passer best med hva i et oppsett, osv., som igjen blir gjenstand for kommentarer. Diskusjoner frem og tilbake om graden av det presumptivt gode tilbudet. Da er det, i min mennig, langt bedre med kun en link. Jeg mener, det er vel ingen som direkte hopper på og kjøper uten noen videre undersøkelser? Nei, tror nok de aller fleste tar seg en google-runde, eller kontakter bekjente, før de treffer en avgjørelse.

Men en liten takk for at man har gjort et godt kjøp, er hyggelig. Synes jeg, da :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvis det ikke skal være lov å henvise til gode kjøp uten å bruke link, steng tråden. Informasjonen kommer fram uansett. Link eller ikke.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvis det ikke skal være lov å henvise til gode kjøp uten å bruke link, steng tråden. Informasjonen kommer fram uansett. Link eller ikke.
Nå må du ikke være så vrang da Auditor, en link er fornuftig å kopiere inn. Og det å skrive en liten kommentar i tillegg er innafor.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.813
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Det er viktig å få en god diskusjon om det å diskutere i tråden eller ei. Jeg er veldig for en diskusjon her men ikke der om dere skjønner
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Jeg er litt delt der.

Jeg synes at om noen legger ut noe som et godt kjøp, men andre har sett at flere av samme modell har blitt lagt ut til langt lavere pris tidligere, så mener jeg det er innafor å si ifra hva som er "normal" pris, eller hva man har mulighet til å få produktet for med litt is i magen.

Det kan også være om noen slenger ut en annonse hvor det er defekt eller delvis defekt produkt og selger gir inntrykk av at det er enkelt eller billig å fikse, så er det mange med god kunnskap her, som kan gi en god vurdering av hva det koster av tid/penger å fikse et produkt. Det er ikke sikkert personen som har slengt ut annonsen i tråden vet alt...

Men, jeg synes også at det blir mye off-topic og sutring i tråden. Jeg synes også at diskusjon rundt om noe er et godt kjøp basert på en kverulant som kommenterer at noe låter for 'digitalt' ikke hører hjemme i en sånn prisjakt-tråd. Det kan godt være i vennetråder eller andre anbefalingtråder, men om det blir så mye og lange diskusjoner i gode bruktkjøp tråden, blir det veldig langt mellom annonsene.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis det ikke skal være lov å henvise til gode kjøp uten å bruke link, steng tråden. Informasjonen kommer fram uansett. Link eller ikke.
Nå må du ikke være så vrang da Auditor, en link er fornuftig å kopiere inn. Og det å skrive en liten kommentar i tillegg er innafor.
Klart, gidder man å skrive noe mer info, i tillegg til linken(e), så er det topp. Gjerne fortelle hva slags produkt som selges, og pris. Men altså minst en link.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.813
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Klart, skriver du feks: Denne platespilleren har fått meget gode tester og har hatt den selv og har bare gode erfaringer med den, så jeg mener at dette er et meget godt kjøp til prisen + link til annonsen, så bør det være innafor.

Når det kommer en post med en lengre avhandlinger om at kammeraten min hadde en slik en en gang og av og til fusket den pga ditt og datt, da er det ikke greit imo
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig må det være innenfor å gi en begrunnelse for hvorfor man anbefaler en annonse fra veven. Det bør også være mulig å opplyse om at samme produkt blir annonsert til en helt annen pris normalt, men da bør man ha eksempler slik at det blir udiskutabelt. Og så synes jeg faktisk det er på sin plass å melde tilbake til tråden når en av oss har fått tilsagn på noe som har vært oppe i tråden. En like på en slik post er en gratulasjon. Burde ikke være så vanskelig for moderatorene å håndheve en slik praksis.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Enten får diskusjon og utenomsnakk være tillatt, eller så får alle forholde seg til at det kun skal postes henvisninger til gode kjøp og ingenting annet.

Hvis ikke blir det som at noen få grinebitere skal få sitte og bestemme at "diskusjon er strengste verboten, zå lenge det nichts er den type dizkusione jeg vil ha. Sieg heil!"
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men vi har hatt flere tilfeller der en tråd som er ment å være 100% positiv har blitt til en arena for kverulering som gjør tråden utrivelig å bevege seg i. Mange reagerer på den ubehagelige stemningen, husk at hifi er mer alvorlig og eksistensielt enn Allah/Gud, Jesus og Muhammed til sammen. :rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det blir heller ikke god stemning av at noen få elevrådsformenn driver og leker politi i en tråd og vil bestemme hva andre skal få lov til å skrive.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mange innlegg er jo også kun en link, uten noen beskrivelse. Så om man trykker på den er det gjene en død link også hvis produktet er solgt. Det er jo ikke spesielt nyttig i alle fall.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Et innlegg med link og en setning som forteller hva det er og til hvilken pris er viktig. Og hvis man i tillegg informerer om produktet ut i fra egen erfaring så er det et pluss. Og det kan da ikke være så farlig om noen skriver en setning eller to her..... Hvis man skal hoppe frem og tilbake mellom to tråder hele tiden så tror jeg ikke mange av oss gidder det. Jeg merker i hvertfall at den løsningen ikke passer meg.
 

Kathrine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
254
Antall liker
307
Jeg har ingen problemer med at folk snakker om produktet som er til salgs, blir det for mye kan jo moderator rydde litt. Det som er verst er all OT der inne. Hvis det blir luket bort så er info om produkter svært nyttig, det er jo mange kloke hoder her inne :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.813
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Problemet er at moderator sjelden tar grep
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dette burde jo være enkelt.
Link til produktet og litt relevant info som evt underbygger at det er et godt kjøp.
Svar på innlegg bør begrenses til ytterligere info som tilsier at det evt er et godt kjøp, eller saklig info som tilsier at det ikke er.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Evo II: Der tar du feil. Jeg veit både hvordan og hvorfor. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp.

Terje-A: Det "vrange" her er å i nevnte tråd plutselig ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.385
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Evo II: Der tar du feil. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp. Det "vrange" her er å ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
Jag börjar tro att du faktiskt inte vet hur man linker (eller citerar) Auditor. Det är ingenting galet i å be om hjälp och få det förklarat för sig. De allra flesta härinne är hjälpheten själv om man lägger litt godvilja till. Prøv får du se.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Evo II: Der tar du feil. Jeg veit både hvordan og hvorfor. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp.

Terje-A: Det "vrange" her er å i nevnte tråd plutselig ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
I denne tråden skal vi legge inn linker men ikke i de andre. Er ikke det en grei regel da? Hvis du ikke vil akseptere eller godta det så er det greit for meg, jeg lever godt med innlegg av alle slag;) Men resten av gjengen prøver jo å ha noen kjøreregler i den aktuelle tråden......
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den tråden er årsaken til at jeg i det hele tatt fulgte hfs når interessen først startet. Som uvitende tulling var det råkjekt å få tips om gode kjøp hvor det ikke var for mye vås og mannskit.
Etterhvert irriterte det vettet av meg at det ble så sinnsykt mye scrolling for å finne innlegg med tips at jeg droppa heila driden og heller leste utenlandske forum med mer saklighet og mindre krangling.
Så jeg mener absolutt at den tråden skal være kjemisk renset for diskusjoner utover en kommentar hvis prisen ikke tilsvarer et godt kjøp.

Men å kreve at folk legger inn linker blir for dumt hvis man samtidig ikke krever at de som linker er pliktig til å skrive hva det gjelder og prisen som var i annonsen. Ingenting er mer irriterende å komme til finn-annonser som ikke eksisterer, selv ikke Auditors motvillighet til å tilpasse seg hfs-gruppens ønsker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da trådstarter (LMC) startet den tråden hadde han nok ikke tenkt på det da han la ut informasjonen om den FM-tuneren, han hadde vel neppe sett for seg disse problemstillingene siden hans åpningsinnlegg er så ideelt som mal som det kan være. Et bilde av produktet, en forklaring på hvorfor det er et godt kjøp, og lenke til annonsen.

Jeg synes vi skal formulere våre poster slik trådstarter gjorde, det er et godt eksempel. Jeg forklarer alltid hva det er, og legger ved både lenke og bilde hvis jeg har ork og tid. Hvis ikke legger jeg bare til lenke.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Evo II: Der tar du feil. Jeg veit både hvordan og hvorfor. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp.

Terje-A: Det "vrange" her er å i nevnte tråd plutselig ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
Synes du virker litt i overkant vrang her @Auditor.
Du står selvsagt helt fritt til å gjøre som du vil, men ganske mange har bedt deg være snill å legge inn en lenke til aktuelle «Gode kjøp». Har selv prøvd å finne frem på finn.no etter ditt tips uten å finne den omtalte annonsen.

Når det gjelder lenker til annonser ble denne tråden opprettet spesifikt med det formålet og er også unntatt fra regelen.

EC8A1B29-4BE7-4955-B6AB-8F90B66C3064.jpg


Ellers så synes også jeg at diskusjoner rundt de enkelte annonsene bør foregå i en separat tråd.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Da trådstarter (LMC) startet den tråden hadde han nok ikke tenkt på det da han la ut informasjonen om den FM-tuneren, han hadde vel neppe sett for seg disse problemstillingene siden hans åpningsinnlegg er så ideelt som mal som det kan være. Et bilde av produktet, en forklaring på hvorfor det er et godt kjøp, og lenke til annonsen.

Jeg synes vi skal formulere våre poster slik trådstarter gjorde, det er et godt eksempel. Jeg forklarer alltid hva det er, og legger ved både lenke og bilde hvis jeg har ork og tid. Hvis ikke legger jeg bare til lenke.

godt noen har skjønt poenget....
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
GODE KJØP tråden er en jeg har fulgt med på og har også endt opp med å anskaffe meg ting der som jeg har hatt glede av. Nå er det ikke mitt yrke å følge med på hifisentralen men en frivillig aktivitet og en del av hobbyen med musikk og god lyd. I det siste har for meg det største problemet med tråden vært en mer utrivelig tone, der slik jeg har sett det folk som har hatt spørsmål og snakket om nevnte produkter fått unødig pepper for dette. Tråden for "tradere/scavengers" kun, som jeg nesten på sitt verste kan få inntrykk av at noen ønsker, og ikke en vennlig utveksling av gode kjøp som en selv ikke har bruk for. Den alternative diskusjonstråden var forsåvidt et godt tiltak selv om det allerede på første side er det samme utrivelig tone der fra noen som ikke vil ha noen diskusjon, dere kan se hva jeg mener med å lese tråden. Dernest klaging om noen kom med tips til gode kjøp der.

Jeg kan bare svare for meg selv, men skal jeg har noe utbytte av å være her må jeg synes det er en trivelig tone. Da må det være litt takhøyde og rom for å kunne utveksle erfaringer med produkter.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da trådstarter (LMC) startet den tråden hadde han nok ikke tenkt på det da han la ut informasjonen om den FM-tuneren, han hadde vel neppe sett for seg disse problemstillingene siden hans åpningsinnlegg er så ideelt som mal som det kan være. Et bilde av produktet, en forklaring på hvorfor det er et godt kjøp, og lenke til annonsen.

Jeg synes vi skal formulere våre poster slik trådstarter gjorde, det er et godt eksempel. Jeg forklarer alltid hva det er, og legger ved både lenke og bilde hvis jeg har ork og tid. Hvis ikke legger jeg bare til lenke.

godt noen har skjønt poenget....

Nettopp!
Enkelt og greit :)

Trådens første innlegg =

Kort beskrivelse: Yes
Lenke: Yes
Bilde: Yes

BD69304F-ABB0-4232-AB31-5F8D21431EA0.jpg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Evo II: Der tar du feil. Jeg veit både hvordan og hvorfor. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp.

Terje-A: Det "vrange" her er å i nevnte tråd plutselig ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
Var det ikke sånn at du mente det hadde en god oppdragende effekt også, hvis du ikke la ut linker sånn at de som eventuelt var interesserte i det du la ut måtte lete etter det selv, og dermed kunne lære noe i samme slengen når de søkte etter det?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Evo II: Der tar du feil. Det er derimot forbud mot link i de aller fleste tråder her. Så jeg forholder meg til det. Dessuten: Det er et bevisst valg fra min side, Fordi jeg bestandig gir de opplysninger som er relevante. Og legger ganske så mye jobb i å lete etter det jeg selv anser som gode kjøp. Det "vrange" her er å ikke godta det man som HFSer blir innprentet i alle bauger og kanter ellers..
Jag börjar tro att du faktiskt inte vet hur man linker (eller citerar) Auditor. Det är ingenting galet i å be om hjälp och få det förklarat för sig. De allra flesta härinne är hjälpheten själv om man lägger litt godvilja till. Prøv får du se.
Jeg har allerede prøvd å hjelpe.

http://www.hifisentralen.no/forumet...a-p-pa-nettet-akkurat-na-402.html#post2684721
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.369
Sted
Interiore Simplicitate
Snart flommer det over av personlige historier og opplevelser, hva som passer best med hva i et oppsett, osv., som igjen blir gjenstand for kommentarer. Diskusjoner frem og tilbake om graden av det presumptivt gode tilbudet.
Ja, sånt vil vel alle ha seg frabedt på et diskusjonsforum, makan! [emoji12]

Sensitiv gjeng må jeg si, aldri sett så mye diskusjoner og reaksjoner på hvordan en tråd skal pleies. [emoji849]Alt skriveriet om hva andre bør eller ikke bør gjøre blir jo i sum langt mer forstyrrende enn om tråden hadde fått leve sitt eget liv.

Men for all del, kjør på. [emoji6]
 
Topp Bunn