Juss og økonomi Sparetips for småsparere?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Hei!
Min kone har arvet en slump penger. Hun ønsker å sette dette i noe annet enn en bankkonto.
Det er ikke snakk om mye, ca. 90-100.000. Jeg er "bruk og lev" typen og har sjelden mer
enn ti tusen på konto lengre enn noen få måneder, så jeg har ikke mange gode råd til henne.
Hun har sett disse kryptobørsene som f.eks. Firi, men denne summen er vel for liten til å begynne å lefle med sånt, og det har høy risiko?
Dessuten så må man vel aktivt kjøpe og selge, og ha en viss peil på hvordan markedet beveger seg. Jeg ville
snakket med banken min og fått råd der? Noen som har gode tips til henne?
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.803
Antall liker
13.296
Kjøp et globalt indeksfond med lave fovaltningskostnader og glem det en 10-20 år. (KLP Global Indeks IV/V eller DNB Global Indeks er greie valg). Det vil mest sannsynlig gå ganske bra. Kan evt spre kjøpene over noen måneder, det er ikke optimalt i teorien med det er litt kjedelig om det tryner rett etter at man har puttet inn alt på en gang.

Om hun/dere ikke har en grei bufferkonto fra før ville jeg satt av litt til det, det må man ha. Fra det du sier kan det virke som om dere ikke ha noe særlig midler tigjengelig til enhver tid eller gjelder det bare deg?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Kjøp et globalt indeksfond med lave fovaltningskostnader og glem det en 10-20 år. (KLP Global Indeks IV/V eller DNB Global Indeks er greie valg). Det vil mest sannsynlig gå ganske bra. Kan evt spre kjøpene over noen måneder, det er ikke optimalt i teorien med det er litt kjedelig om det tryner rett etter at man har puttet inn alt på en gang.

Om hun/dere ikke har en grei bufferkonto fra før ville jeg satt av litt til det, det må man ha. Fra det du sier kan det virke som om dere ikke ha noe særlig midler tigjengelig til enhver tid eller gjelder det bare deg?
Det siste først: Vi har en liten buffer, men ikke nok til å investere noe. Før nå. Sånt bekymrer meg lite egentlig.
Vi har nok til å kjøpe hvitevarer om de ryker, eller skaffe en billig bruktbil om bilen skulle bryte helt sammen.
Min kone er sta, så noen gode argumenter for å snakke henne bort fra trading hadde vært fint ;) Hun har Sbanken som sin bank.
De, som mange banker, tilbyr fondsparing. Jeg tenker det er en grei og ikke for risikabel investering.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
eneste gangene man skal kjøpe og selge er når man rebalanserer hvis man har flere fond. Aktivt kjøp og salg skal man styre unna. Det gir deg bare kostnader som du ikke klarer å tilbakebetale gjennom å slå markedet.

Indeks-fond er greia.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.803
Antall liker
13.296
.Min kone er sta, så noen gode argumenter for å snakke henne bort fra trading hadde vært fint
Det beste er at hun sannsyneligvis kommer til å tape en god del av pengene på å drive med det. Å trade er svært vanskelig, medfører en del transaksjonskostnader og krever ganske mye oppmerksomhet. Alle kan ha flaks noen ganger, omtrent ingen klarer å tjene på det over tid.

Hun har Sbanken som sin bank.
Da ville jeg hatt fondene et annet sted ref det du sa om trading osv. KLP f.eks. Eneste grunn er at det da er litt høyere terskel for å følge med hver dag, det er mye lettere om man har det i sin daglige bank. KLP krever ikke noe annet kundeforhold for å ha aksjesparekonto der og "nettbanken" er så døll at det ikke er et sted man logger inn. Oppretter med BankID og kjøper engangsbeløp og/eller setter opp månedlig sparing fra bankkonto i en annen bank. Veldig enkelt.

Samboeren min har sine fond hos KLP og hun har aldri logget inn der etter at spareavtalen var opprettet. Eneste gangen, om noen, hun ser på verdien av de er på selvangivelsen.
 
Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.245
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Om kona har gjeld så er det vel en mulighet å betale ned raskere på det ?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Om kona har gjeld så er det vel en mulighet å betale ned raskere på det ?
Hun er gjeldfri. Og vi har det vi trenger. Skjønner godt at hun vil sette på si disse pengene og la de vokse litt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ville droppet bærekraftig energi om jeg skulle valgt fond. De fleste fond innen den sjangeren har levert negativ avkastning det siste året men på en annen side så er jo ikke historisk avkastning noen garanti for fremtidig avkastning.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hun har sett disse kryptobørsene som f.eks. Firi, men denne summen er vel for liten til å begynne å lefle med sånt, og det har høy risiko?
Krypto er en kombinasjon av gambling, pyramidepill og lureri.

Kommer du inn veldig tidlig, kan du tjene deg en stor slump. Det toget er i prinsippet gått nå.
Nå til dags er sjansen relativt høy for at pengene dine blir mindre verdt eller i verste fall at kryptobørsen du bruker blir utsatt for digitalt innbrudd (eller svindel) og pengene dine forsvinner.

Når krypto snakkes om, nesten overalt - da har man i prinspet kommet godt over kneiken, og faren for et krakk er høy.

Johan-Kr
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.543
Antall liker
4.380
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Sbanken er en bra bank. Siden kona er kunde der, kan hun starte med en ASK-konto (Aksjesparekonto) der. Kjøp gjerne et eller flere indeksfond. Vil hun bytte fond, kan dette gjøres skattefritt så lenge dette skjer via ASK-kontoen.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.479
Antall liker
1.002
Sett unna mesteparten på globalt fond, og putt 5K i krypto og 5K i aksjer for moro og spas? Det går helt fint å tape, og er en myk og tidvis morsom introduksjon til hvordan man taper penger på 1-2-3 ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: mls
Topp Bunn