Alt til hus og bolig Sparkling av tak på baderom

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Hei

Skal til med sparkling av tak på baderom, spørsmålet mitt er om jeg kan bruke vanlig sparkel eller må jeg bruke våtromssparkel?
Jeg har allerede stående 10 liter med vanlig sparkel og alle som har prøvd å sparkle vet at det er mye vanskeligere med våtromssparkel.
Det kommer jo 3 strøk med Lady Aqua våtromsmalig utenpå, beskytter ikke dette sparkelen godt nok?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Våtromssparkel er jo klart det tryggeste, men resultatet av sparklingen bli dårligere etter min erfaring. Malingen inneholder jo anti soppmiddel også, kan fukten trenge gjennom malingen?
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Det vet jeg ikke - men jeg har sett flere baderomstak med sorte prikker.
Mulig de har brukt feil maling og/eller ventilasjonen er for dårlig, generelt sett.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Drit i hele sparklingen, og kjøp deg hvite Fibo Trespo-plater. Da har du et skikkelig vannfast tak som kan vaskes også. Røsk vekk alt som heter gips der.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Her er fasiten:
Fibo Tresbo er en god ide, men jeg er kommet for langt med taket til å rive ned og begynne på nytt.

1. Magefølelsen min sier at 3 lag med våtromsmaling utenpå vanlig sparkel går fint.
2. Snakket med en maler jeg kjenner og han sa at det var bare å kjøre på med vanlig sparkel.
3. Besøkte Obs Bygg sin maleavdeling og forklarte prosjektet mitt. Det går helt fint å bruke vanlig sparkel i taket, da det ikke blir utsatt for sprut / rennende vann. Dessuten er taket unntatt våtromsnormen grunnet liten sannsynlighet for direkte utsettelse av vann.
4.https://gjoerdetselv.com/materialer/vatromssparkel-nar-er-det-nodvendig-med-vatromssparkel
 
Topp Bunn