Spdif eller Usb fra pc til intern eller ekstern dac

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Hei.

Kjører Htpc som lyd og bilde kilde. Jeg bruker optisk utgang fra hovedkortet (Asus N4L-VM DH) til Primare SPA 20.

Brukes da det innebygde lydkortet? Jeg syns det låter bra med det jag har lagt inn i Flac. Har også testet med noe musikk i 24/96 kb? Det låter enda bedre.

Er hensikten med Usb å ta ut et ubehandlet lydsignal for så å behandle dette i egen Dac?

Har lest noe om at Usb standarden begrenser kvaliteten til 16 bit.

Er det slik?

Vurderer oppgradering av min Primare SPA20 til nyeste tilsvarende (SPA 22) eller eks nye Onkyo pre prosessor(886?) og effekttrinn.

Alternativ integrert eller separat stereo med separat Dac med tilstrekkelig antall innganger. Da trengs 4. Htpc, (optisk eller Usb) cd/dvd spiller, parabol og ev Squeezebox til jul ;D

Har noen synspunkter?

MVH Helge

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Ved å bruke optisk benytter du ikke det innebygde lydkortet til digital-analog konverteringen, men tar signalet rett fra hovedkortet.

Det er egnetlig litt uklart om det er begrensninger i USB. Jeg har sett pålitlige kilder som påstår begge deler. Unasett er den evt begrensingen i at USB ikke overfører mer enn 16 bits signal altså ingen problem om du vil spille av CD-lyd. Kankje noen kan oppklare dette en gang for alle?

Jeg ser ingen fordeler med å bytte til USB overføring siden optisk fungerer så bra hos deg. En annen fordel med optisk er at det ikke er noen elektrisk kontakt mellom PC/anlegg som muligens kan være årsak til støy ol.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Litt feil over. Du bruker nok det innebygde lydkoret ja men kun for å ta ut S/Pdif over Toslink. Kortets DACer er ikke ibruk på denne måten.

Normalt har USB en begrensning på 16/48 som maks ja. Over dette blir det spesialløsninger med inn/utganger el. egen programvare for å omgå problemet.

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
Hei

Jeg tolker det slik at min løsning etter deres tilbakemelding er grei.
Har lest at pc en kan være lunefull mot forsterkeren ved analog tilkobling.
Det er påstått at pc har tatt livet av innganger på forsterkere pga " hikke" i utgangssignalet. Dette gjør vistnok spdif tryggere.

En bedre dac kan altså gi gevinst lydmessig kontra den innebygde.

Mvh Helge

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vel, bruker coax S/PDif for min del. Slipper et ekstra konverteringsledd til Toslink og tilbake igjen. Etter snart 2 år med coax til Prosessor/DAC har det ikke vært problemer gitt...

Bruk heller coax IMO.

Vedr. DAC over: du bruker IKKE din innebygde DAC på lydkortet idag. Kun din eksterne DAC i Primare'n. Jeg bruker samme "løsning" forsåvidt men til en Lexicon MC-12B.

Et lydkorts DACer blir ALDRI like bra som en ekstern DACs. IMO. Men, DAC er ferskvare IMO.

Topp Bunn