Speakon vs "vanlige" koblinger

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Legger denne i diy seksjonen siden jeg regner med nesten alle som har vært borti Speakon er selvbyggere...

Hvordan er lydkvaliteten på Speakon kontra tradisjonelle bananer/spader og det som verre er?

Fant utrolig lite info på google...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Speakon er ihverfall de sikreste av variantene, kanskje med unntak av ringkabelsko.

Om en driver med akiv deling, så er de gull verdt. Bare å holde tunga i rett munn når du monterer...

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen sak - speakon er designet for å tåle mye strøm. Det er ikke bananplugger.

Johan-Kr
 
A

ANM

Gjest
En annen sak - speakon er designet for å tåle mye strøm. Det er ikke bananplugger.

Johan-Kr
Nå må du slutte å tulle.:) En bananplugg er jo ikke en bananplugg og kommer med en rekke specs. Speakon er vel rated til 50A, vel det finnes bananer som tåler 100A+
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det blir vel strengt tatt veldig teoritisk?

Hvis jeg ikke tar for mye feil så er vel 50V ganske greit med gain, ganger en det med 50A får du 2500W og det holder vel for de fleste innenfor hifi, eller?
 
A

ANM

Gjest
Speakon er flott om du jobber som roadie og du må ut og inn med 500 koblinger hver kveld. Til hjemmebruk er det vel mest ideelt for en sigøynerkonge eller beduin. Speakon er blitt litt hipstergreie blant fiffen som skal fylle stua med studio og dj utstyr.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ja, enkelte bananplugger er spesifisert til å tåle høye strømmer, men standarden i seg selv er så gammel at den sier ingenting annet enn diameter og lengde. Tviler på at den pakken med bananer du får på claset til 40kr for 4 tåler 100A.

Det er også et poeng at bananer er utsatt for å kunne falle ut av terminalene. Det er en grunn til at fabrikantene er pålagt å blinde av hullene til bananplugger på forsterkere...

Johan-Kr
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Har gjort min enkle oppfatning av dette her.
Enten speakon eller bare gi f.... og koble rett på terminalene!!
Har hverken funnet bananer, epler, spader, greip eller krafser som jeg liker.
 
A

ANM

Gjest
Ja, enkelte bananplugger er spesifisert til å tåle høye strømmer, men standarden i seg selv er så gammel at den sier ingenting annet enn diameter og lengde. Tviler på at den pakken med bananer du får på claset til 40kr for 4 tåler 100A.

Det er også et poeng at bananer er utsatt for å kunne falle ut av terminalene. Det er en grunn til at fabrikantene er pålagt å blinde av hullene til bananplugger på forsterkere...

Johan-Kr
Enda mer tøys.;) De er blindet for ikke å oppmuntre deg til bruk av de, siden en eller annen gjøk sikkert har stukket pluggen i feil hull. Amerikanerne har ikke slike hull i hjemmene sine, så der går det greit.
 
A

ANM

Gjest
Har gjort min enkle oppfatning av dette her.
Enten speakon eller bare gi f.... og koble rett på terminalene!!
Har hverken funnet bananer, epler, spader, greip eller krafser som jeg liker.
Bananene som som BJC leverer er en drøm og sitter som f...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har "solid kåre" sølvkabler med spader i begge endene, og de må etterstrammes jevnlig. Det slipper man med Speakon.

Jeg må tilstå at på testkassene mine har jeg 4-pols Speakon på toppene, og vanlige 5-veis terminaler på bunnkassene.

Johan-Kr
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Har gjort min enkle oppfatning av dette her.
Enten speakon eller bare gi f.... og koble rett på terminalene!!
Har hverken funnet bananer, epler, spader, greip eller krafser som jeg liker.
Bananene som som BJC leverer er en drøm og sitter som f...

Ok! :)
Egentlig er det ikke selve banan greia jeg ikke liker, det er måten kabel er festet i bananen.
Har du en link til BJC så jeg får sett hvordan de er?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
alt funker like bra dersom du ikke har for vane å løpe bak stereoen og snuble i kablene med vilje.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Speakon er flott om du jobber som roadie og du må ut og inn med 500 koblinger hver kveld. Til hjemmebruk er det vel mest ideelt for en sigøynerkonge eller beduin. Speakon er blitt litt hipstergreie blant fiffen som skal fylle stua med studio og dj utstyr.
Fått sitronkake idag?

Husk at det ikke er så veldig lenge siden du var skeptisk til sub(er) i ett stereooppsett :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal til å bygge ett 12-kanals effekttrinn i ett 2U chassis, og vanlige terminaler hadde blitt veldig trangt.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det blir vel strengt tatt veldig teoritisk?

Hvis jeg ikke tar for mye feil så er vel 50V ganske greit med gain, ganger en det med 50A får du 2500W og det holder vel for de fleste innenfor hifi, eller?
For de fleste holder nok 2500W.

Men denne trenger opptil 4000W.

Smak og behag.

SUB18 | JBL Professional
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
"Pro" og "studio" burde vel være greie hint om at denne er beregnet på pa og studiobruk, og er derfor ikke tiltenkt hifi.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
"Pro" og "studio" burde vel være greie hint om at denne er beregnet på pa og studiobruk, og er derfor ikke tiltenkt hifi.
Hva er hifi?

Eller forskjellen mellom "pa og studiobruk" og "hifi"?

(Men jeg er i og for seg enig i at over 120dB sjelden behøves, men av og til? Og filmer krever av og til enorme mengder kraft.)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Så "pro" og "Studio" diskvalifiserer ting fra HiFi bruk???? Speakon er stort sett spesifisert til 30A, noen til 40, så spisslaster på 50A+ er neppe noe problem.
Den vanlige bananpluggen fra Hirschmann, som mange bør kjenne, har en rating på 30A, men jeg tror ikke jeg ville kjørt 30A kontinuerlig på disse. Problemet med bananer og store strømmer er at fjærtrykket vil variere med toleransen på bøssingen......
Så kan man jo også lure på ratingen på de pinnene som bl.a. Monster solgte, for å passe i fjærklemmene på typiske japanske forsterkere...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Nei, jeg mener ikke at pa/studio er automatisk diskvalifisert for hjemmebruk, poenget mitt er bare at de fleste audiofile har ikke pa utstyr hjemme.

Jeg for min del har en pa forsterker til subene pga pris/ytelse forholdet var uslåelig.

Nå er vel alt over 1000w til en kanal i utgangspunktet tull i heimen?

Unntaket er vel noen suber, men de har innebygget forsterker så de har ikke koblinger til denne strømmen uansett.
 
A

ANM

Gjest
Speakon er flott om du jobber som roadie og du må ut og inn med 500 koblinger hver kveld. Til hjemmebruk er det vel mest ideelt for en sigøynerkonge eller beduin. Speakon er blitt litt hipstergreie blant fiffen som skal fylle stua med studio og dj utstyr.
Fått sitronkake idag?

Husk at det ikke er så veldig lenge siden du var skeptisk til sub(er) i ett stereooppsett :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal til å bygge ett 12-kanals effekttrinn i ett 2U chassis, og vanlige terminaler hadde blitt veldig trangt.
Når var jeg skeptisk til sub, forveksler meg med en annen? Dessuten har subbene mine Speakon, supre greier i grunn.:)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Mulig jeg roter, syns å huske du hadde liten tro på sub før du startet tråden om det å kjøpte ett par.

Men nå er du vel negativ til det meste for krangelen sin del om jeg ikke tar for mye feil :D
 
A

ANM

Gjest
Mulig jeg roter, syns å huske du hadde liten tro på sub før du startet tråden om det å kjøpte ett par.

Men nå er du vel negativ til det meste for krangelen sin del om jeg ikke tar for mye feil :D
Er ikke negativ til noe jeg bortsett fra spader. Men står ved at Speakon blir gitt et litt hipster preg av fiffen som gjør proaudio til audiofil shabby chic. At en diyer og noen med hundrevis av subber og multikanal vil ha speakon synes jeg er rimelig.:)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Supert, jeg lover at jeg skal gjemme de inni racket så ingen ser de :D
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Som en slags 70-tallets hipstere brukte vi XLR på høyttalere.... de tåler 16A, og det syntes vi var nok i de dager.....:cool:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Speakon brukes i probransjen fordi det er mer slitesterkt og idiotsikkert. Det er absolutt ingen lydmessige nedsider med å bruke speakon. Teoretisk kan man tenke seg at det har noen fordeler i forhold til bananplugger osv også. Det er i hvert fall det noen hevder. Men jeg vil vedde en månedslønn (minst) på at ingen noensinne vil klare å skille speakon-kontakter fra vanlige kontakter i en blindtest, så lenge det er god kontakt, ikke er oksidering, osv. På listen over ting å bry seg om innen hifi mener jeg dette kommer langt ned.

EDIT: det var en kommentar til trådstarters kommentar om at dette ikke var egnet for hifi.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har vel ikke sagt at noe ikke er egnet for hifi, jeg har derimot sagt at noe ikke er beregnet på hifi fra produsent, det er noe annet.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Så "pro" og "Studio" diskvalifiserer ting fra HiFi bruk???? Speakon er stort sett spesifisert til 30A, noen til 40, så spisslaster på 50A+ er neppe noe problem.
Den vanlige bananpluggen fra Hirschmann, som mange bør kjenne, har en rating på 30A, men jeg tror ikke jeg ville kjørt 30A kontinuerlig på disse. Problemet med bananer og store strømmer er at fjærtrykket vil variere med toleransen på bøssingen......
Så kan man jo også lure på ratingen på de pinnene som bl.a. Monster solgte, for å passe i fjærklemmene på typiske japanske forsterkere...
Stemmer, speakon er spesifisert til 30A og 40A rms kontinuerlig, avhengig av type, og hhv 40A og 50A kontinuerlig musikklast (dvs. 50% duty cycle).

Det som gjør speakon til en såpass robust kontakt er måten de har laget kontaktflaten. F.eks. i en vanlig Schucko stikkontakt, så har man relativt liten kontakt med en slepering på kun 5-6 mm som skraper på pinnen. Litt det samme har du i banan, hvor man er er avhengig av en god og stram kobling for å få god kontaktflate. Ikke alle typer gjør denne strammeløsningen like bra, selv om selve kontaktflaten i banan er stor.

Kontaktpinnen i speakon er laget med tønner med finner/vinger som går i hele lengden av kontakten. Når speakon vris på plass, så klemmes disse tønnene sammen under mekanisk press og sikrer en bred og god kontaktflate. Speakon spesifiserer <3mohm kontaktresistans på pluggen, noe som er meget bra!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg har vel ikke sagt at noe ikke er egnet for hifi, jeg har derimot sagt at noe ikke er beregnet på hifi fra produsent, det er noe annet.
Det er sant. De høyttalerne jeg har bestilt nå og som jeg får i hos om noen måneder har speakon-kontakter, som en av veldig få hifi-høyttalere. Men siden forsterkerne mine ikke har speakon, trenger jeg overgang.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Speakon brukes i probransjen fordi det er mer slitesterkt og idiotsikkert. Det er absolutt ingen lydmessige nedsider med å bruke speakon. Teoretisk kan man tenke seg at det har noen fordeler i forhold til bananplugger osv også. Det er i hvert fall det noen hevder. Men jeg vil vedde en månedslønn (minst) på at ingen noensinne vil klare å skille speakon-kontakter fra vanlige kontakter i en blindtest, så lenge det er god kontakt, ikke er oksidering, osv. På listen over ting å bry seg om innen hifi mener jeg dette kommer langt ned.

EDIT: det var en kommentar til trådstarters kommentar om at dette ikke var egnet for hifi.
Jeg har alltid lurt på; hva skjer egentlig - ikke i teorien, men basert på egen erfaring - hvis de to ledningsendene med 3kW strøm berører hverandre?

Noen som har praktisk erfaring?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Du trenger bare plugger Olav, ikke overganger :)
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Speakon brukes i probransjen fordi det er mer slitesterkt og idiotsikkert.
Ikke glem at det også er en fullstendig standard plugg. Det gjør at man får det man vil av kabler. Lett å koble til utstyr, fordi både forsterkere og høyttalere kommer med denne ferdig installert. Jeg skulle nå ønske meg at HiFi også hadde tatt læring fra bransjen og installert speakon på alt utstyr...

PS! Og Spekon brukes i bransjen fordi den er berøringssikker. Alt utstyr som selges i dag må være safetygodkjent, og det innebærer også beskyttelse for berøringfare for støt på høyttalerterminalene.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
I kinoen min bruker jeg bare Speakon. Fungerer veldig bra, korslutningssikker og stabilt. Ville aldri ha brukt bananplugger til dette.

På demorommet på garasjeloftet der jeg har tokanals stereo, har det foreløpig ikke rukket å bli brukt annet enn bananplugger. Speakon kommer også her på flere av de nye høyttalersettene som skal testes. Grunnen er at jeg ikke liker løse banaplugger ved omkopling, og faren for kortslutning når forsterker er på. Har prøvd mye forskjellige bananplugger, og mye er dårlig. Det finnes jo også bra varianter som låser kabel godt og ikke løsner gradvis under bruk.

Men for meg er det kortslutningsfaren som er den største ulempen kontra Speakon, spesielt når man veksler mellom flere høyttalersett. Dette har jeg imidlertid løst med en liten firkantet akrylplate med to hull som passer bananpluggene. Ved omkopling settes bare pluggene inn i akrylplatenplaten, så er man sikker på å unngå kortslutning. Spesielt når man valser rundt bak kabinettene og ikke har god kontroll på kablene til enhver tid.

Når det gjelder utseende er kanskje ikke Speakon særlig pent. Mange foretrekker nok forseggjorte tilkoplinger som ser high-end ut, og litt bling kan man jo unne seg på highgloss pianolakk høyttalere. Men da skal det også være sikkert og praktisk i bruk. Sånn sett er Speakon den beste løsningen. For meg i alle fall. ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Speakon er en overlegen løsning. Lydmessig er det selvsagt ingen forskjell.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Topp Bunn