Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    A6r i hus. Veldig fornøyd så langt! Et estetisk steg ned, men - mitt rom og med mitt utsytr - et lydmessig klart steg opp. Nå gjenstår diskusjonen med min bedre halvdel om Spendor skal få bli værende i stuen eller ikke. Hun ser ikke helt poenget med byttet og syns Neatene er penere☺
     
    Sist redigert:

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Du må for all del sende en om hvis du går lei av dem..
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Du må for all del sende en om hvis du går lei av dem..
    Hvis det er meg du referer til så lover jeg å ta kontakt. Foreløpig er det dog fryktelig lite som tyder på at Spendorene skal være noe annet sted enn i stuen min ☺

    Lyttegleden når nye høyder for min del. For noen musikkformidlere. Det er masse detaljer og luft og bredde og høyde og andre "hi-fi greier", men det hele tiden musikken som er i sentrum.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Noen som har forslag til stativer til Spendor A1?
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg har en Line Magnetic AS-125 forsterker på 20w. Kunne tenkt meg å testet noe i Spendor Classic serien. Men litt usikker på om det holder med 20w eller om disse høytalerne trives bedre med mere krefter?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Denne forsterkeren fungerer glimrende med flere av Classic modellene til Spendor. Vi har spilt en del med det og for eksempel Classic 100, Classic 2/3 og Classic 3/1 passer godt med AS125. Classic 1/2 pleier jeg å foretrekke med litt kraftigere forsterker.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Er Parasound en god match til A7? Som i f.eks Hint 6 (også den eldre modellen er intr.) eller P6 med nøytral effekt av noe slag. Eller en Sugden A21 modell av noe slag har også vært i tankene mine. Har selvfølgelig hatt en sånn også. Og angret på at jeg solgte begge!
    Er også intr i diskutere alternativer, men det bør være brukt eller budsjettserier som matcher A7.
    Mitt problem er å få prøvd og sjekka forskjeller, samt at jeg ikke er noen «ekstremt» impulsiv shopper (les:treg). Derfor er det kjekt å få forslag med gode argumenter.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Parasound vil fungere fint til A7, men jeg opplever dem klart mest underholdende og fleksible ved å velge en typisk "britisk" forsterker, eventuelt en god rørforsterker.

    Du bør kunne få tak i Naim Supernait brukt i prisområdet til en ny P6, i hvert fall. De opprinnelige Supernait'ene hadde også god DAC innebygd. Klasseprodukter, ganske enkelt.

    Ellers er det de andre "usual suspects"; Exposure, Rega, Roksan, Heed m.fl. Selv har jeg kanskje aller mest sans for Heed, men det blir nok litt vanskelig å få en med DAC, i så fall.
    Disse forsterkertypene får frem rytmikk, liv og lekenhet i store mengder, og de formidler klanger og nærvær på overbevisende måte.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Blr man da opp i prisklasse ved bruk av f.eks Rega og Heed? Eller holder det med edruelige klasser? Jeg er f.eks. litt skeptisk til Brio pga strømforsyning.
    Edit: lite på bruktmarkedet av de foreslåtte ser jeg. Ikke uten grunn kanskje :)
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har lest flere britiske tester hvor de anbefaler Roksan Blak faktisk på A7. Spendor selv bruker veldig mye Exposure i sine demoer på messer. Tror ikke du trør feil om du går for en typisk "britisk" lydende forsterker.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er Parasound en god match til A7? Som i f.eks Hint 6 (også den eldre modellen er intr.) eller P6 med nøytral effekt av noe slag. Eller en Sugden A21 modell av noe slag har også vært i tankene mine. Har selvfølgelig hatt en sånn også. Og angret på at jeg solgte begge!
    Er også intr i diskutere alternativer, men det bør være brukt eller budsjettserier som matcher A7.
    Mitt problem er å få prøvd og sjekka forskjeller, samt at jeg ikke er noen «ekstremt» impulsiv shopper (les:treg). Derfor er det kjekt å få forslag med gode argumenter.
    Hvilken musikk spiller du mest av og som gir deg mest glede? Er - etter min mening - relevant for å synse om hva som kan være best match. 😊
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Litt info:
    Rock, blues, fusion, jazzrock, litt akustisk, litt hard/heavyrock. Det meste jeg hører er fra 60/70 pluss litt 80.
    Har «alt» med Hendrix, Zeppelin, Purple, Beatles, og mye med Bowie, Whitesnake, Eagles, Stones, Dylan, Zappa, Dire Straits. Og noe med Priest, Black Sabbath, Kiss, Maiden, Wilco, Beefheart, Chicago, Clash, Springsteen.
    Musikkgleden kommer fra vinyl. Fruen spiller spotify, men en ekstern dac kan bli en løsning på dette.
    Kunne også tenkt meg tonekontroller for bittelitt tilpasning ifht innspillinger.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ok, greit å vite. Har eid/hatt hjemme Spendor A6, A6R og D7 og Roksan Blak, Naim (diverse), Leema Tucana og Cyrus. Man finner jo mer «elegante» forsterkere enn de typiske engelske forsterkerne, men til den musikken fungerer de jo aldeles glimrende. Litt vanskelig å finne med DAC og tonekontroller på noen av disse.... Roksan Blak - og Leema - opplevde jeg nok til å være mest frempå, noe som kan være et pre på slik musikk.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Glemte noe: et annet spennende alternativ kan også være Atoll IN300 hvis du vil ha et tips litt utenfor «allfarveg» men litt i samme gate som de engelske. Svært mye for pengene og har også innebygd DAC. Har også hatt den på hjemlån og den var meget god.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Blr man da opp i prisklasse ved bruk av f.eks Rega og Heed? Eller holder det med edruelige klasser? Jeg er f.eks. litt skeptisk til Brio pga strømforsyning.
    Edit: lite på bruktmarkedet av de foreslåtte ser jeg. Ikke uten grunn kanskje :)
    A7 er så lett last, at det stort sett ikke er strømforsyningen som gjør den store forskjellen.
    Til den tunge musikken du spiller mye av, kan nok Atoll som Einstein nevner, være en treffer. Likeledes kan vel Electrocompaniet gjøre en fin jobb.

    Jeg var inne på Naim Supernait, og med den musikkmenyen du har, tror jeg kanskje det ville blitt mitt eget førstevalg. Har sett dem bli solgt for 12000,-, og det er et kjempekjøp!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    A7 er så lett last, at det stort sett ikke er strømforsyningen som gjør den store forskjellen.
    Til den tunge musikken du spiller mye av, kan nok Atoll som Einstein nevner, være en treffer. Likeledes kan vel Electrocompaniet gjøre en fin jobb.

    Jeg var inne på Naim Supernait, og med den musikkmenyen du har, tror jeg kanskje det ville blitt mitt eget førstevalg. Har sett dem bli solgt for 12000,-, og det er et kjempekjøp!
    Supernait førstegenerasjon regner jeg med, men hvilken Electrocompaniet kan du anbefale?

    Edit: hva med Abrahamsen?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Da tenker jeg på førstegenerasjons Supernait, ja, og gjerne med Flatcap, om du får ånden over deg. :)

    Når det gjelder EC tenker jeg i grunn på ECI 5 eller 6, det hender disse går for veldig hyggelige summer på bruktbørsene.

    Abrahamsen har jeg dessverre lite erfaringer med, men som nevnt er A7 veldig lette å få til, så det vil nok være en god match, det også, vil jeg tro.
    Men hjertet mitt står på Supernait, altså! :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Takker for gode råd. Vet hva jeg liker når jeg hører det, men vet ikke nok til å velge og vrake i den store jungelen for å finne det jeg bør ha av utstyr. Og når man bor langt fra forhandlere...
    Får sette opp en haug med søk på finn snarest.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Jeg har selv et par A6r som drives av en Densen b-150s. Synes det fungerer som bare det, med det forbehold om at jeg ikke har prøvd så mye annet bortsett fra en gammel Naim Nait II. Det var interessant, men ikke på nivå med Densen - noe jeg heller ikke forventet.

    Forståsegpåere mener at Densen har noe av karakteristikkene til Naim (PRAT om du vil - hva nå enn det betyr), men at det kanskje er litt mer raffinert og "hi-fi". Jeg er i alle fall meget fornøyd. Stort lydbilde og masse detaljer. Jeg dras inn i og lytter til musikken og ikke på anlegget.

    Designet er enkelt og elegant, byggekvaliteten god og jeg synes du får mye for pengene på bruktmarkedet. Virker ikke som de holder seg like godt i pris som f. eks. Naim.
     

    eih

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Jeg eier tre par Spendor (SP2/3R, Ls3/5a og A6) som jeg bruker i to oppsett, og kan anbefale McIntosh på hvilken som helst av disse. Jeg har prøvd mye (Krell, MF, Simaudio, Hegel osv) og ingen fungerer på langt nær så bra som Mc. A6 og A7 er sammenlignbare, og jeg kan love at A6 og Mc8900 spiller med masse trøkk, detaljer og fullstendig uten skap av lyttetretthet på uansett musikk. Ulempen er selvfølgelig at det er dyrt. Mvh Eirik.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har Spendor A7 koblet opp mot en Onkyo A9000R, men er usikker på denne. Ikke misfornøyd, men usikker :)
    Spec på denne: https://audio-reviews.com/amplifier/stereo-amplifier-onkyo-a-9000r-600.html

    Ønsker mere kvalitet i gitar piano stemmer og litt strammere bass. Spendor føles veldig allsidig og mye større ut enn den fremstår.
    Har en Naim Nait XS det jeg leter etter? Eller Densen B 130+ f.eks? Det er lite på brukten av det som foreslås, men det er vel med god grunn. Mcintosh er nok bra, men foreløpig ikke økonomisk forsvarbart i heimen 🙄
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har fått tilbud på Exposure 2510 og 3010S2 til "grei" pris ved hurtig avgjørelse. Noen som har erfaring og hørt disse med A7?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Har fått tilbud på Exposure 2510 og 3010S2 til "grei" pris ved hurtig avgjørelse. Noen som har erfaring og hørt disse med A7?
    Jeg har lyttet til Exposure og Spendor ved flere anledninger og jeg vil påstå at det er en meget god match. Spendor er spilleglade og fremoverlente. Raske, livlige og morsomme med fokus på mellomtonene. Samtidig har dem deilig bass og jeg oppfatter dem ikke som upolert. Exposure forsterker disse egenskapene mener jeg.

    -BB-
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Jeg har lyttet til Exposure og Spendor ved flere anledninger og jeg vil påstå at det er en meget god match. Spendor er spilleglade og fremoverlente. Raske, livlige og morsomme med fokus på mellomtonene. Samtidig har dem deilig bass og jeg oppfatter dem ikke som upolert. Exposure forsterker disse egenskapene mener jeg.

    -BB-
    Hvilke modeller har du hørt på? Det sies at 2010 også er en rå en. For meg, etter det jeg har lest, så står valget akkurat nå mellom Naim og Exposure... trur eg ;-) (hvis ikke det ramler ned en billig Atoll da) Men jeg har det ikke travelt...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    A2, A4, A6, A6R og A7 i tillegg til en enkelte i både Classic og D klassen. Spendor er en personlig favoritt. Sammen med Exposure så er det spesielt A modellene jeg har lyttet til og da spesielt A6R og A7.

    -BB-
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Anbefaler du 2010, 2510 eller 3010? De lærde fra England strides mellom 2010 og de nyere modellene ser jeg etter en god del søk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler du 2010, 2510 eller 3010? De lærde fra England strides mellom 2010 og de nyere modellene ser jeg etter en god del søk.
    Jeg har ikke hørt alle disse på Spendor, men magefølelsen sier 3010. Det sagt, alle de nevnte vil spille finfint med Spendor A-serie.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har ikke kjennskap til 2510 men har lyttet til både 2010 og 3010 og liker dem begge. 3010 har jeg hatt stående hjemme hos meg selv en god stund og den gjorde godt inntrykk.

    -BB-
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Jeg har også hørt gode ord om Exposure og Spendor!

    Du kan forresten klikke deg inn på linken nedenfor for en oversikt over ulike merker og deres kjennetegn. Hvor presis og objektiv den er kan nok diskuteres, men for meg hjelper den med å kategorisere litt.

     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Morsom lektyre. Nad og Naim i samme kategori? Det hadde jeg ikke trodd. Tatt med en klype salt uten at jeg vet bedre.
    Men iflg listen ble Naim, Roksan, Exposure og Krell de aktuelle for meg. Og av de nevnte blir jeg etter mange tips og mye lesing stående igjen som tidligere nevnt med Naim og Exposure, med Roksan og Krell som outsidere.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Lykke til med jakten. Med så gode høyttalere blir det nok bra til sist.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn