Forsterkere Spennende integrerte forsterkere, øvre mellomklasse 40k - 60k .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Noe bedre, mer komplett forsterker enn en brukt Diablo 250 fra Gryphon, ny Rega Aethos eller Bladelius i den prisklassen kan vel knapt finnes noe sted..
    Dalemark: OK, så la meg forklare det: Enkelte forsterkere bare ER riktige- om du ser subjektivt eller objektivt på det blir faktisk helt og fullstendig uviktig. Fordi resultatet begge leire kommer fram til er og blir det samme. Kvaliteten er et ubestridelig faktum. Det skjer med forsterkere og andre komponenter som- uansett pris, prinsipp og FORVENTET potensial- alltid kommer opp med resultater så gode at det for flertallet blir et spørsmål om hvorvidt det i det hele tatt er noe poeng i å kjøpe dyrere saker. De tre merkene jeg har nevnt her oppe er kjente for akkurat dette. De viser eieren akkurat hvor mye det faktisk er mulig å få for de anvendte kronasjer. Og hvor mye MER du faktisk får hvis du -utfra egne preferanser- bruker ditt medfødte hode, og velger riktig FOR DEG. Sjansen for at det valget innbefatter en Gryphon, Rega eller Bladelius er overveiende stor for den som har hørt- og forstått- hva de er i stand til. Fordi de gjør så mye riktig at det å forske etter feil i presentasjon, byggekvalitet o.l. da blir mye mindre viktig enn musikken. Den bare er. Komponenten presenterer den slik den skal være. Med alle parametre , følelser og dynamikk i behold. Uansett materiale. De komponentene er KOMPLETTE! Skjønnne du det bedre når?
    Wow.

    Synd at det ikke er flere enn de tre som når opp.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Auditor: At det bare er 3 som duger er vel i dine ører. Jeg synes vi skal ha respekt for ulike synsvinkler her.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Dalemark: OK, så la meg forklare det: Enkelte forsterkere bare ER riktige- om du ser subjektivt eller objektivt på det blir faktisk helt og fullstendig uviktig. Fordi resultatet begge leire kommer fram til er og blir det samme. Kvaliteten er et ubestridelig faktum. Det skjer med forsterkere og andre komponenter som- uansett pris, prinsipp og FORVENTET potensial- alltid kommer opp med resultater så gode at det for flertallet blir et spørsmål om hvorvidt det i det hele tatt er noe poeng i å kjøpe dyrere saker. De tre merkene jeg har nevnt her oppe er kjente for akkurat dette. De viser eieren akkurat hvor mye det faktisk er mulig å få for de anvendte kronasjer. Og hvor mye MER du faktisk får hvis du -utfra egne preferanser- bruker ditt medfødte hode, og velger riktig FOR DEG. Sjansen for at det valget innbefatter en Gryphon, Rega eller Bladelius er overveiende stor for den som har hørt- og forstått- hva de er i stand til. Fordi de gjør så mye riktig at det å forske etter feil i presentasjon, byggekvalitet o.l. da blir mye mindre viktig enn musikken. Den bare er. Komponenten presenterer den slik den skal være. Med alle parametre , følelser og dynamikk i behold. Uansett materiale. De komponentene er KOMPLETTE! Skjønnne du det bedre når?
    Duverden :oops:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Auditor: At det bare er 3 som duger er vel i dine ører. Jeg synes vi skal ha respekt for ulike synsvinkler her.
    Jeg leser nå Auditor som at det er hans preferanser han står på for, så får jo vi andre finne våre! :cool:

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke lyst til å anbefale noen spesifikke modeller, men bare komme med noen generelle betraktninger.

    - At en integrert forsterker bør innholde en DAC synes jeg nesten er en selvfølge, men ut fra div erfaringer er jeg veldig skeptisk til å montere en phono preamp i en, ihvertfall om trinnet forsterker på MC nivå. Det faktumet at en integrert forsterker inneholder et effekttrinn med tilhørende stor trafo borger for støyproblemer. Ikke bare er det nesten uungåelig at man får et visst hevet nivå med unødig brum, også annet rusk kan overføres til trinnet all den tid de som regel er relativ nærme hverandre og innenfor samme bur.

    Jeg sier ikke at det utelukker gode PVC opplevelser, bare at jeg personlig ikke oppfatter det som optimalt.

    - Noen av forslagene som har kommet inn er virkelig dårlige om man tar prisen i betraktning. Feks et S/N nivå på <90dB er temmelig uimponerende og et av trinnene foreslått her er såpass slurvete satt sammen at man skulle tro dette er gjort på kjøkkenbenken en fuktig fredagskveld.

    For meg vitner det om hvor ubevisste mange er når det kommer til valg av utstyr og hvor lite nyttig det er å be om kjøpsråd her inne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lyst til å anbefale noen spesifikke modeller, men bare komme med noen generelle betraktninger.

    - At en integrert forsterker bør innholde en DAC synes jeg nesten er en selvfølge,
    Hvorfor skulle det være det? For de av oss med dedikert CD-spillere er en innebygget DAC bortkastede penger....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Dalemark: OK, så la meg forklare det: Enkelte forsterkere bare ER riktige- om du ser subjektivt eller objektivt på det blir faktisk helt og fullstendig uviktig. Fordi resultatet begge leire kommer fram til er og blir det samme. Kvaliteten er et ubestridelig faktum. Det skjer med forsterkere og andre komponenter som- uansett pris, prinsipp og FORVENTET potensial- alltid kommer opp med resultater så gode at det for flertallet blir et spørsmål om hvorvidt det i det hele tatt er noe poeng i å kjøpe dyrere saker. De tre merkene jeg har nevnt her oppe er kjente for akkurat dette. De viser eieren akkurat hvor mye det faktisk er mulig å få for de anvendte kronasjer. Og hvor mye MER du faktisk får hvis du -utfra egne preferanser- bruker ditt medfødte hode, og velger riktig FOR DEG. Sjansen for at det valget innbefatter en Gryphon, Rega eller Bladelius er overveiende stor for den som har hørt- og forstått- hva de er i stand til. Fordi de gjør så mye riktig at det å forske etter feil i presentasjon, byggekvalitet o.l. da blir mye mindre viktig enn musikken. Den bare er. Komponenten presenterer den slik den skal være. Med alle parametre , følelser og dynamikk i behold. Uansett materiale. De komponentene er KOMPLETTE! Skjønnne du det bedre når?
    Dette og ditt forrige innlegg sier meg desverre lite faktisk. Betyr det kanskje at det er lurt å kjøpe en bra forsterker? Som låter bra og måler bra. Hmm
    Men Bladelus har jeg i form av en Ampifix , syns den låter bra og ikke noe dårlige målinger heller, så det er vi på linje

    Mitt råd vil være å velge en forsterker som har nok Watt og solid kondensatorbank til å drive høyttalerne med god margin på ønsket lytteniv. Her bør man lese seg opp litt på watt dB effektivitet og lydnivå i dB peaknivå vs snitt nivå( headroom). Kanskje lurt å ha en forsterker som tåler et bytte til mer tungdrevne høyttalere også
    Og så er det gainstruktur ig forsterkning . De fleste kilder idag gir 2volt på RCA . Om men ikke skal ha Riaa og sånt blir det fort dårlig støyforhold on forsterkeren gpr i maks på 0.2 volt. Forsterker med variabel gain inngangsfølsomhet er det ikke så mange av men det finnes.
    Deretter eller kanskje først er det ønskede funksjoner. Ala NAD 33 og Lyngdorf feks

    edit ;jævla smått mobiltastatur
     
    Sist redigert:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    @MakkinTosken
    Vil ikke en integrert til 40-60k være ett eneste stort kompromiss? Det jeg mener er at vil man finne integrerte forsterkere som vil få entusiastene til å selge unna sine 100K kr riaa-trinn eller dac’er i samme kvalitet? Jeg opplever ikke noe støy på riaa-trinnet, men så har jeg kun MM-pu.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor skulle det være det? For de av oss med dedikert CD-spillere er en innebygget DAC bortkastede penger....
    Fordi like vanlig som at utstyr på 70 tallet hadde RIAA siden "alle" hadde platespiller, har folk i dag svært ofte et TV, streamer etc koblet til anlegget. Bare se i bildetrådene. En DAC er en pytteliten støyimun sak og verden har blitt digital.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken
    Vil ikke en integrert til 40-60k være ett eneste stort kompromiss? Det jeg mener er at vil man finne integrerte forsterkere som vil få entusiastene til å selge unna sine 100K kr riaa-trinn eller dac’er i samme kvalitet? Jeg opplever ikke noe støy på riaa-trinnet, men så har jeg kun MM-pu.
    Kan jeg dessverre ikke svare konkret på, men etter min erfaring vil de fleste som går fra store separate løsninger til enkle integrerte gjøre det grunnet omkringliggende behov og omstendigheter. Når det er sagt finnes det faktisk svært gode integrerte til halvparten av prisene du nevner.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Har ikke lyst til å anbefale noen spesifikke modeller, men bare komme med noen generelle betraktninger.


    - Noen av forslagene som har kommet inn er virkelig dårlige om man tar prisen i betraktning. Feks et S/N nivå på <90dB er temmelig uimponerende og et av trinnene foreslått her er såpass slurvete satt sammen at man skulle tro dette er gjort på kjøkkenbenken en fuktig fredagskveld.

    For meg vitner det om hvor ubevisste mange er når det kommer til valg av utstyr og hvor lite nyttig det er å be om kjøpsråd her inne.
    Hvilke anbefalinger tenker du på?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dalemark: Du har hørt om EKSEMPLER, eller? Se hva jeg sier, LES det, så skjønner du kanskje noe mer..Det finnes langt flere enn disse som kan passe i begge kategoriene. Poenget er at de beste forsterkerne i denne klassen ALLE har SIN måte å presentere på. Noen av dem er så gode at de viser hvor langt det er mulig å komme. Denne klassen er nedskalert High- End. Og det høres svært lett. Hva men så SELV faller for..det er forskjellig.

    En virkelig komplett forsterker gjør alt du som eier ber den om ad musikk-¨eller driftsvei, leverer konsekvent MYE mer enn du forventer til betalt pris- uansett materiale- og har et skikkelig potensial for KRYSSMATCHING. Både OPP og NED i klassene. Den er rett og slett ekstrem perfeksjon til sin pris- og oftest også langt over.

    Skal jeg forklare det også? Hva kryssmatchpotensial er? ;) Jeg kan iallefall si at de nevnte EKSEMPLENE mine GODT kan brukes i halv- og millionanlegg, Men samtidig også i en mer betalbar totalprisklasse mellom 75- og 100 000...Blant kildene som i det siste har vist samme type fleksibilitet og krysspotensiale kan nevnes Audiolab 6000CDT. Gi den en DAC i toppklasse- gjerne til sekssifra pris- og den bare svelger unna. Men hva koster den? FEM tusen må du ut med....Ekstrem VFM...som også det riktige forsterkervalg i mellomklasse medfører. Basert på det kan du nemlig fort komme deg opp i ekte High-End-klasse med den riktige totaliteten i anlegget ditt.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    - At en integrert forsterker bør innholde en DAC synes jeg nesten er en selvfølge....
    Selv vil jeg heller si den bör ha mulighet for å installere/bytte ut DACén, utviklingen går vel relativt kjapt på DAC siden ifht utviklingen på amp siden, til slutt vil man kunne risikere å sitte inne med en oppegående amp men en forbigått DAC.

    mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Fint med VU meter og tonekontroller , ikke merket man noe feil på lyden heller ..bare ikke ytelsesmessig i stil med modellene høyere opp i hierarkiet . Slik er det gjerne med innstegsmodeller i flere merker
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Gold Note IS-1000 får mye skryt på webben. Ett kinderegg til like under 60k.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Fint med VU meter og tonekontroller , ikke merket man noe feil på lyden heller ..bare ikke ytelsesmessig i stil med modellene høyere opp i hierarkiet . Slik er det gjerne med innstegsmodeller i flere merker
    Levde lykkelig med min E-270 i over ett halvår jeg, men mye vil ha mer og hoppet opp til storebror E-650 :cool:

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv vil jeg heller si den bör ha mulighet for å installere/bytte ut DACén, utviklingen går vel relativt kjapt på DAC siden ifht utviklingen på amp siden, til slutt vil man kunne risikere å sitte inne med en oppegående amp men en forbigått DAC.

    mvh
    Helt greit med modulbasert DAC, men synes vel du overdriver utviklingtakten og behovet noe. Synes min 8 kanalers 384/32 henger med fortsatt jeg trass dens høye alder, 5 år. Vet du, synes faktisk den 20bits 8x oversampling som sitter i min 25 år gamle CD speller ikke gjør skam på seg heller jeg... :giggle:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Helt greit med modulbasert DAC, men synes vel du overdriver utviklingtakten og behovet noe. Synes min 8 kanalers 384/32 henger med fortsatt jeg trass dens høye alder, 5 år. Vet du, synes faktisk den 20bits 8x oversampling som sitter i min 25 år gamle CD speller ikke gjør skam på seg heller jeg... :giggle:
    hehe...ikke alle som er fornøyde med gårsdagens digitalis, men noen bare må ha nyeste nye, tror nok de fleste har ampen lengre enn dacén, bare sånn observert fra hofta :)

    mvh
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Helt enig. Ville ikke gått for en innebygd dac. Ihvertfall ikke annet enn modulbasert.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    I den takten de fleste her inne bytter utstyr, ser jeg ikke helt problemet med at en forsterker har innebygd DAC. Forsterkeren er nok byttet lenge før det er noen fare i så måte, uansett. :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mange gode forsterkere i denne prisklassen. Tillater meg å nevne 2 som er svært bra. Lyngdorf Tdai 3400 og den nye Nad M33. Begg har Dac, romkorreksjon, mulighet for Hdmi osv.
    Dette er forsterkere for folk som ønsker veldig god lyd med mange muligheter uten å måtte ha flust av bokser. Uansett kan ikke annet at jeg er svært fornøyd med min Lyngdorf.
    Noe jeg stusser over med Nad M33 er at den har full Dirac, dedikert subwoofer-utgang med innebygd lavpass-filter, men den har ikke mulighet for høypass-filter på høyttalerne når du kjører sub. Dette hørtes veldig rart ut i mine ører. Jeg sendte en mail til Nad og spurte om dette var tilfelle, hvilket de bekreftet. En skikkelig skivebom i mine øyne...
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    I tillegg til høyoppløste Dac'er så ser dette ut som en produktkategori/prisklasse som det satses meget hardt på om dagen.

    Det har kommet mange nye de siste par årene, og jeg leser om flere som er rett rundt hjørnet som også virker kjempespennende.

    Så bare av ren nysgjerrighet kom med favoritt eller det dere mener er den mest interessante integrerte forsterkeren i prisklassen 40k - 60k.

    Og hva er features dere vektlegger. Innebygd DAC, Riaa-trinn, romkorreksjon, purist/minimalistisk osv.
    mastersound_compact_845_stereo_integrated_amplifier.jpg
    Denne anbefales varmt! Den overtok plassen for Hegel H300 for noen år siden og var en skikkelig oppgradering, en ny verden!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor stor prosentvis andel vil du anslå at de utgjør, da? :unsure::sneaky:
    Jeg kjenner ihvertfall 9 stykker her med klare mål, så om vi går utfra at vi har 3000 aktive her inne kommer vi frem til ca 0,3% Tar vi høyde for de jeg har glemt og de jeg har misforstått(x4) ,samt trekker fra de desillusjonerte og de drømmende som verken går opp eller til siden(-20%) og runder.

    1% vil jeg tippe!
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Horisontal oppgradering. Det ordet likte jeg. Nytt for meg men jeg tok poenget. Tror jeg har gjort den tabben selv.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Jeg kjenner ihvertfall 9 stykker her med klare mål, så om vi går utfra at vi har 3000 aktive her inne kommer vi frem til ca 0,3% Tar vi høyde for de jeg har glemt og de jeg har misforstått(x4) ,samt trekker fra de desillusjonerte og de drømmende som verken går opp eller til siden(-20%) og runder.

    1% vil jeg tippe!
    Har ikke noen klare mål i det hele tatt jeg, men ganske klar på at hvis det skal byttes noe skal det ihvertfall være en hørbar forbedring.. Og siden hørselen er så som så må det klatres en del trinn rett opp.. Å bytte horisontalt blir jo samme som å bytte partneren sin med en som ikke er bedre, bare annerledes - og det virker ganske meningsløst :) Konklusjonen herfra er at det er med anlegg som dame - er det ikke flere trinn rett opp er det ikke noe vits :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å bytte horisontalt blir jo samme som å bytte partneren sin med en som ikke er bedre, bare annerledes - og det virker ganske meningsløst :) Konklusjonen herfra er at det er med anlegg som dame - er det ikke flere trinn rett opp er det ikke noe vits :cool:
    Du er ennå ung min venn...

    b1150c27e25d75caae93b5d4fa6e5ce30c7e7cac8860d53d252b49fab5440a4c_1.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Noen synes det er gøy å åpne nye pakker. Samme åssen det spiller. Annerledes er alltid bedre og graden av bedre bestemmes av utlegget.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Horisontal oppgradering. Det ordet likte jeg. Nytt for meg men jeg tok poenget. Tror jeg har gjort den tabben selv.
    Her går det litt i Zik-og-Zak...forhåpentlig oppover ....oppgraderingsmessig. Gjennom 40 å har der gått omtrent slik:
    Budsjettforsterker til Hifi forsterker, til en rundreise i rørverdenen inklusive 300B, deretter til Klasse A transistor hvor jeg for et par år siden gikk opp ett hakk har slått meg til ro selv om jeg sikler litt på storesøsteren....kanskje blir det noe på meg en gang...vi får se...

    7 forsterkere på 40 år er ca 6år mellom hver...
    PS Har forsatt, 6 av forsterkerene...nostalgisk som jeg er..
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Du er ennå ung min venn...

    Vis vedlegget 660525
    Men gammal nok til å være sta 😁 Står på at et horisontalt bytte i beste fall er å utsette problemet.. kan nok funke i starten, men vil fort gå lei så er man plutselig der man var 🙃 Er man ikke veldig fornøyd med det man har vil jeg fortsatt påstå det at en vertikal oppgradering er eneste holdbare løsning✌
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner ikke helt hva som menes med "horisontalt" bytte. Er det pris det i såfall går ut på?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Eller at man bytter til noe som er annerledes, om ikke nødvendigvis bedre.
    Det kan likevel være like bra,-om enn annerledes.
    Jeg synes vel egentlig at det gjelder i de høyere prisklassene også.Kanskje i enda større grad.
    Jeg er av den oppfatningen at forskjellige ting kan låte bra, og den er det jo ikke alle som er med på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det jo ikke nødvendigvis slik at det er direkte sammenheng mellom kvalitet, gjengivelse, ytelse osv og prisklasse/kategori. For ikke å snakke om de ulike forsterkerprinsipp innen for samme prisleie. Det kan være vesentlige forskjeller på en røramp, AB transistor, A, ulike utgangseffekter, "voicing" mv. selvom de skiller marginalt i pris.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn