Diverse Spennende produsent av delefilter mm

M

MusicBear

Gjest
Spennende. Skkkert grisebra! Og ufattelig grisedyrt! Hvorfor - dere som kan elektronikk - er elektroniske delefiltere så sykt dyrt?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Spennende. Skkkert grisebra! Og ufattelig grisedyrt! Hvorfor - dere som kan elektronikk - er elektroniske delefiltere så sykt dyrt?
For det første: Mye av oppbyggingen er likt som en preamp. Og da er det kanskje ikke så dyrt likevel?
Dernest er dette produkter som produseres i svært små volumer og ikke på samlebånd i Kina.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland

Noen som har testet noe av dette? Har lyst til å teste XM66 eller XM9. Elektroniske delefilter uten dsp/auto EQ er jo forlokkende på en måte. Synes også bass-equalizeren BASSIS så litt tøff ut😊
Ja, har hatt XM-9. Bra kvalitet. Omtrent som de elektroniske aktive delefiltrene til Dynamic Precision. Jeg klarte iallefall ikke å høre store forskjeller (men jeg testet dem aldri opp mot hverandre - men hadde/brukte dem i samme anlegget). Nå vil et aktivt delefilter alltid påvirke signalveien ørbittelitt, men vinningen kan være renere bass hvis man får filtrert bort de dypeste frekvensene fra mindre høyttalere/basselementer.
 
M

MusicBear

Gjest
12-13000,- for en håndlaget sak made in USA er vel ikke så ille...
Per høyttaler eller som stereo? Sist jeg var inne mener jeg nivået på det jeg så etter lå veldig mye høyere.
Well well, man lærer noe hver dag.:cool:

Hvordan blir faser med disse, ved bruk av så bratte delinger, noen som vet?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ja, har hatt XM-9. Bra kvalitet. Omtrent som de elektroniske aktive delefiltrene til Dynamic Precision. Jeg klarte iallefall ikke å høre store forskjeller (men jeg testet dem aldri opp mot hverandre - men hadde/brukte dem i samme anlegget). Nå vil et aktivt delefilter alltid påvirke signalveien ørbittelitt, men vinningen kan være renere bass hvis man får filtrert bort de dypeste frekvensene fra mindre høyttalere/basselementer.
Er det ikke også et poeng at forsterkeren avlastes, ikke trenger å jobbe med bass under en viss frekvens om man gir denne oppgaven til subwoofere vha delefilteret?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Joda, effektforsterkeren vil også slippe å spille de dypeste tonene. På noen effekttrinn kan nok det være gunstig, og man kan heller benytte f.eks. klasseD effetrinn som ikke er spesielt lastsensitive i bassen.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Per høyttaler eller som stereo? Sist jeg var inne mener jeg nivået på det jeg så etter lå veldig mye høyere.
Well well, man lærer noe hver dag.:cool:
´XM9 eller XM66 vil koste noe sånt, da med mulighet for to suber i tillegg til stereo-høyttalere. Men de heftigste de har, fullbalanserte med rør, 4-veis osv koster en del mer...prislista ligger åpen og er omfattende. De lager de som du vil mht innganger, utganger, balansert, ubalansert , 2-3-4-veis, 2-3 kanaler osv osv
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Har brukt et marchand filter i flere år, dog i den rimeligste enden. Gjør jobben enkelt og greit, har likevel byttet til dbx driverack pa2 pga flerveis og dsp mulighet.
Men opplevde ikke noe negativt med marchand filteret.
Var meget grei å handle med også.
Nå har jeg ikke fått tatt i bruk dbx skikkelig enda da jeg venter på nye power amper og solgte de gamle før nye var på plass.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har brukt et marchand filter i flere år, dog i den rimeligste enden. Gjør jobben enkelt og greit, har likevel byttet til dbx driverack pa2 pga flerveis og dsp mulighet.
Men opplevde ikke noe negativt med marchand filteret.
Var meget grei å handle med også.
Nå har jeg ikke fått tatt i bruk dbx skikkelig enda da jeg venter på nye power amper og solgte de gamle før nye var på plass.
Det er dbx som er alternativet mitt også. Men har mest lyst til å måle litt og så justere uten dsp. Har jobbet veldig med akustikk, veldig bra rom´. Er litt redd for at dsp skal ødelegge. Sikkert en ubegrunnet frykt.
 
M

MusicBear

Gjest
Har brukt et marchand filter i flere år, dog i den rimeligste enden. Gjør jobben enkelt og greit, har likevel byttet til dbx driverack pa2 pga flerveis og dsp mulighet.
Men opplevde ikke noe negativt med marchand filteret.
Var meget grei å handle med også.
Nå har jeg ikke fått tatt i bruk dbx skikkelig enda da jeg venter på nye power amper og solgte de gamle før nye var på plass.
Oppgi gjerne din erfaring med dbx etter hvert, har sett på de selv, men litt skeptisk til støynivå og evt. faseproblemer, men kan være de er gode nok til tross for svært så hyggelige priser.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei, har bare koblet opp dbx veldig raskt før jeg solgte ampene, men var helt stille i min horn rigg med følsomhet rundt 104 db, så vil tro at det er lite støy.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei, har bare koblet opp dbx veldig raskt før jeg solgte ampene, men var helt stille i min horn rigg med følsomhet rundt 104 db, så vil tro at det er lite støy.
De som har Venue 360 sier også at den er helt tyst.

Kan du med dbx velge å bruke den kun som delefilter eller må du gjennom en auto eq?

Snakket med en fyr som hadde Lyngdorf, men der var det lite rom for manuell justering. Hele konseptet er vel dsp-basert. McIntosh MEN220 som er basert på Lyngdorf har visst mange flere muligheter for manuell EQ, men den koster jo like mye som en Trinnov dessverre.

Jeg synes det virker fristende å kunne måle og dermed se rommets utfordringer. Men er ikke like fristet til å ta i bruk dsp. Min JL-sub har dsp/auto EQ, men jeg synes den spiller mye friskere og bedre med manuell justering.

Tror jeg bestiller en XM66 fra Marchand. Den har variabel crossover og en funksjon for å kunne heve/senke nivået rundt delefrekvensen med +/-5db.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
De som har Venue 360 sier også at den er helt tyst.

Kan du med dbx velge å bruke den kun som delefilter eller må du gjennom en auto eq?

Snakket med en fyr som hadde Lyngdorf, men der var det lite rom for manuell justering. Hele konseptet er vel dsp-basert. McIntosh MEN220 som er basert på Lyngdorf har visst mange flere muligheter for manuell EQ, men den koster jo like mye som en Trinnov dessverre.

Jeg synes det virker fristende å kunne måle og dermed se rommets utfordringer. Men er ikke like fristet til å ta i bruk dsp. Min JL-sub har dsp/auto EQ, men jeg synes den spiller mye friskere og bedre med manuell justering.

Tror jeg bestiller en XM66 fra Marchand. Den har variabel crossover og en funksjon for å kunne heve/senke nivået rundt delefrekvensen med +/-5db.
Da har jeg bestilt meg en Umik-1 og skal installere REW. Håper det er overkommelig...så har jeg bestilt delefilter fra Marchand, XM66-XLR med variabel delefrekvens, høypass- og lavpass. Det gir en del muligheter.
Høypassfilteret til frontene er jo greit, kanskje det viktigste(?) Men lurer på en ting ang bruk av lavpass-filteret før sub; Er det da LFE-inngangen som skal brukes? Ellers ender man med å bruke lavpass-filter både på eksternt delefilter og det som sitter i subwooferen...kanskje ikke så lurt eller...?

Kan selvsagt velge ikke å bruke det eksterne lavpassfilteret og koble til sub fra linjeinngang på preampen direkte til lavpassfilteret som sitter i suben. Da kan jeg jo også bruke subens eventuelle dsp.
 
Topp Bunn