Alt til hus og bolig Spennhylser til overfres?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har en liten utfordring.

Jeg har en Bosch grønn overfres, og trenger å få den til å virke med kopifres med kulelager på innsiden av fresestålet/ på akslingen, helst ned til i hvert fall 1/2" / 12,7 mm eller gjerne enda mindre. Jeg har en spennhylse for 6 mm (original) og en for 8 mm aksling. Jeg klarer ikke å finne så liten dim på skjærestålet på 8 mm aksling (mulig lageret ville blitt for tynt?).

6 mm aksling ser man knapt lenger. Men ebay renner over av 1/4", ser det ut til. Tror dere disse går i overfresen med spennhylse for 6 mm? Eller har dere noen idé om hvor man kan få tak i 1/4" (6,35 mm) spennhylse for min gode gamle grønne Bosch? Eventuelt om noen vet om et sted hvor man får tak i kopifres for 6 mm aksling med 10-12 mm diameter på kutter?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Google etter «bosch router 1/4 inch chuck collet» og så hekter du på typenummeret ditt.

Johan-Kr
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den heter POF 600 ACE og ser omtrent sånn ut. Lurer på om den er 20 eller 30 år gammel, ikke akkurat det verktøyet jeg har brukt mest...

$_86.PNG
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har kjøp CMT kopifreser i 12,7 mm og 9,5 mm med 8 mm tange hos https://www.pinderud.no/default.aspx?mid=10 i Kjølberggata (Oslo).

mvh
KJ
Ser ut som de har rett dim med bunnlager men ikke topplager. Jeg skal frese fordypninger for pickup i en gitarkropp, så da er jeg avhengig av topplager mot malen.

Pinderud.jpg

Dessuten var dette priser for et fresestål som hadde vært lettere å leve med hvis jeg hadde umiddelbare planer om mer enn en gitar... Men takker for tipset om Pinderud, tipper at jeg får bruk for det en gang.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Du kan lage en mal som passer mot basen på fresen....

1/4" passer ikke i 6mm hylse forresten.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
...

Ser ut som de har rett dim med bunnlager men ikke topplager. Jeg skal frese fordypninger for pickup i en gitarkropp, så da er jeg avhengig av topplager mot malen.

...
Dessuten var dette priser for et fresestål som hadde vært lettere å leve med hvis jeg hadde umiddelbare planer om mer enn en gitar... Men takker for tipset om Pinderud, tipper at jeg får bruk for det en gang.
Nettopp, du skulle ha topplager ... jeg leste litt for fort.

CMT-fresene har utmerket kvalitet og holder eggen godt - lite flising og rene flater.

mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Takker for tips. Tror jeg er berga. Har bestilt spennhylse som i linken over, og så sant den passer anser jeg meg som berga med stål fra ebay (antar at det stort sett er samme som i sett fra Clasern og tilsvarende).

Ellers er det faktisk en guide til å montere i foten til fresen. Men denne målte jeg til rett under 11 mm ytterdiameter. Tviler på at denne kommer til å bli brukt i og med at jeg da måtte lage en mal som kompenserer for avvik mellom diameter på guiden og fresestålet. Tror heller på 1:1 da (kommer nok dog til å lage en mal etter malen, kanskje akryl, sånn at jeg fortsatt har en mest mulig urørt "master").
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.391
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Du får holde oss oppdatert på om den passer. Jeg er på jakt etter samme spennhylse:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan jo ta en stund. Nå kommer vel spennhylsa fra UK, og ganske kjapt. Men stål kommer fra Kina med gratis frakt.... ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har observert sett både her og der. Men problemet med disse er at de som regel inneholder en drøss med varianter jeg ikke kommer til å få bruk for, en drøss varianter jeg har fra før, og i beste fall en jeg trenger. Det er bedre økonomi å kjøpe enkeltvis fra ebay, eventuelt kvalitetsstål her hjemme, etterhvert som jeg har bruk for dem.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
OK, jeg er ingen ekspert, men på grunn av en smule "psykological disorder" som manifisterer seg i en holdning til livet som sier: "Hvorfor ikke fikse det selv?"

Man kjøper et stk fresestål som har de egenskaper men behøver. Så setter men seg ned med tilgjengelige spennhylser og vurderer alternativene.

A. ) Sette fresestålet fast i dreiebenken og redusere diameteren slik at det passer til den spennhylsen man har.

B. ) Sette spennhylsen i søyleboremaskinen evt dreiebenken og så utvide hullet slik at fresestålet kan brukes i den modifiserte spennhylsen.


Bare et par tanker i natten?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.840
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
NNæh... Alt A går ikke, da stålet er hardt og sprøtt, og skjæret ville nok selvdestruere dersom du spente det i en chuck.
Alt B er mulig,men ghu så mye enklere å bestille fra Kina... Og så har du en 1/4 " hylse til senere, + den 6mm-en du ellers ville ha boret opp. 1/4" bor av tilfredsstillende kvalitet vokser vel heller ikke på trær i kongleriket?

B
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
OK, jeg er ingen ekspert, men på grunn av en smule "psykological disorder" som manifisterer seg i en holdning til livet som sier: "Hvorfor ikke fikse det selv?"

Man kjøper et stk fresestål som har de egenskaper men behøver. Så setter men seg ned med tilgjengelige spennhylser og vurderer alternativene.

A. ) Sette fresestålet fast i dreiebenken og redusere diameteren slik at det passer til den spennhylsen man har.

B. ) Sette spennhylsen i søyleboremaskinen evt dreiebenken og så utvide hullet slik at fresestålet kan brukes i den modifiserte spennhylsen.


Bare et par tanker i natten?
Umm - dette fordrer da at man har enten dreiebenk eller søyleboremaskin...

Johan-Kr
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
OK, jeg er ingen ekspert, men på grunn av en smule "psykological disorder" som manifisterer seg i en holdning til livet som sier: "Hvorfor ikke fikse det selv?"

Man kjøper et stk fresestål som har de egenskaper men behøver. Så setter men seg ned med tilgjengelige spennhylser og vurderer alternativene.

A. ) Sette fresestålet fast i dreiebenken og redusere diameteren slik at det passer til den spennhylsen man har.

B. ) Sette spennhylsen i søyleboremaskinen evt dreiebenken og så utvide hullet slik at fresestålet kan brukes i den modifiserte spennhylsen.


Bare et par tanker i natten?
Umm - dette fordrer da at man har enten dreiebenk eller søyleboremaskin...

Johan-Kr
Er det nå jeg skal sette mine "uskyldsblå" og spørrende øyne i deg og utbryte: "Har ikke alle det da?" ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var nok i overkant voldsomt, ja. Tviler på at det er mange proffe snekkerverksteder som klarer å lage sine egne spennhylser av stål, denslags verktøyparker hører nok amatørverkstedene til....

:D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Er det nå jeg skal sette mine "uskyldsblå" og spørrende øyne i deg og utbryte: "Har ikke alle det da?" ;)
Tja - nå har jeg kjøpt søyleboremaskin i dag, men jobber på dreiebenk blir nok outsourcet til en kompis som har både dreiebenk og fres. Det er greit å kjenne folk...

Johan-Kr
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Får man god nok sentrering i en søylebormaskin til å lage det som i praksis definerer sentrering i chuck på en fres?

Ser for meg at det er en ting med kuttepresisjonen på fresen i bruk, men at turtallet gjør at det skal veldig lite til før vibrasjonene dreper verktøyet?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg skulle tro at du kanskje må til med en maskinskrustikke med tre bakker for å få sentrert arbeidsstykket. Når en tenker på hastigheten på en overfres, så vil jeg anse dette som en risikosport og heller basere meg på å kjøpe en ferdig spennhylse.

Johan-Kr
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spennhylsa har forresten også spor, a la 'bananskall' fra begge ender for å kunne komprimeres. Regner med at det er ganske kritisk for sentrering av stålet i chucken at disse er 100% sentrert og 90 grader på hverandre også.

Heller til å tro mest på kjøpt spennhylse jeg også....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.428
Det er lett å få riktig størrelse på hullet med en stillbar håndbrotsj. En god en koster bare et par tusen kroner.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.552
Sted
Nøtterøy
Er i bransjen. Kan se litt hva vi har liggende. Er det i utgangspunktet en fres med 6mm tange du er ute etter?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange takk for tilbud. Tror det løste seg med linken jeg posta litt lenger opp. Jeg kommer da til å ha spennhylser i 6 mm, 1/4" og 8mm. Dermed er det ikke noen sak å få tak i betalbare fresestål av de typene jeg kommer til å trenge fremover.

Eneste jeg sliter litt med å finne er egentlig fresestål for avrunding med radius 3/16", som skal være rundt ytterkanten av kroppen på Telecaster anno tidlig '50-tall.
Men det går nok med litt tålmoddighet.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn