Ole_Martin skrev:
OK, det er noe overraskende for meg. Kan jeg spørre hvor har du dette fra? I de boligene jeg har vært i, har det nesten utelukkende vært to-fase inntak. I leiligheten med elanlegg fra 93, er det to-fase hovedsikring (trefase-hovedinntak fra gata i kjelleren). Mindre bruk av kobber og mindre arbeid for elektrikeren..
Spørsmål/påstand: Det er vel ikke mer arbeid for elektrikeren eller mer bruk av kobber
etter sikringskapet?
De fleste som har 3-fase inn til huset bruker ikke det videre men som nevnt fordeler kursene på de tre fasene. Det finnes dog untak, enkelte har f.eks en egen 3-fase kurs lagt opp til arbeidsrom der man har el. utstyr med motorer som krever/bør ha 3-fase for å få mer effekt/moment.
I leiligheter er det normalt med 2 fase, tilsvarende det de fleste har internt i eneboldiger
etter sikringskapet.
I leiligheter vil man normalt ha mindre behov for strøm en en i en større enebolig (seff så finnes det unntak ut fra størrelse og brukere..), i tillegg så er forgrening sentralt i bygget lagt opp ut fra forventet/normert belastning fra leilighetene. (Ikke hensyntatt ekstremt audiofile menesker med mye klasse A eller kilowattforsterkere! ;D)
Boliger generelt sett vil ha forskjellig standard på antall faser/kurser (ampere)/type sikringer/koblingskap ut fra krav/standard på den tiden de ble satt opp eller fornyet.
(Ikke skyt meg om jeg er litt på gjordet.. Er en stund siden jeg hadd el.fag! ;D)