Spenning i hverdagen - stereofil elektriker søkes!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Jeg står foran en stor oppgradering av anlegget og har akutt behov for en elektriker, som har forståelse for oss med stereofil legning.

Oppgaven er som følger:

- jeg har en dedikert 16A kurs til anlegget.
- jeg ønsker tre separate kurser, men i samme fase.

(håper dette er riktig beskrevet)

Jeg bor i Oslo, litt ovenfor Majorstuen.

Ta kontakt

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er jo en smal sak for alle elektrikere.

R

RoDa

Gjest
Anonym skrev:
Det er jo en smal sak for alle elektrikere.
Liksom!! :mad:
Tror du alle elektrikere vet hvilken retning kablene er påført isolasjonen?
Mange elektrikere jobber mye overtid og spiser pølser, pølsefingre er døden for signalproprietærelevasjonen gjennom de ytre lag av dielektrikumet.
Nei, BigSwifty, sørg for at elektrikeren er audiofil du. ;)

R

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Bambadoo; har prøvd å søke på Vidar B på sentralen, men uten hell. Har du litt mer info?

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
60
BigSwifty skrev:
...jeg ønsker tre separate kurser, men i samme fase...
Jeg kan ikke hjelpe deg med elektriker men jeg kan komme med en opplysning slik at du ikke virker som en amatør når du snakker med elektriker:
El.anlegg i vanlige hus er 1 fase.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hvorfor må du ha de tre kursene på same fase?

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
prnesse skrev:
Hvorfor må du ha de tre kursene på same fase?
Tipper det er for å ha lik spenningspotensiale på alle kontakter (også mot jord). Hvis han har 3faset fordeling i sikr.skap vil han ha de kursene koblet mellom f.eks. R-S fasen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg vil vel anbefale å tenke litt på hvorfor du ønsker 3 kurser til anlegget.

Det positive med 3 kurser er jo et større totalt tverrsnitt, samt at man får noe støyskjerming mellom de ulike fasene pga induktansen i kabelen.

På den annen side blir det dyrere og man får potensielt større jordproblemer, pga store jordsløyfer.

Jeg ville nok lagt opp en skikkelig kabel, satt opp rikelig med stikkontakter rett bakk oppsettet, og heller brukt de sparte kronene på et dedikert nettfilter til de forbrukerne du ønsker ekstra skjerming av. Og hele tiden ha nettlednignene så korte som mulig.

Mvh
OMF

R

RoDa

Gjest
Bart skrev:
BigSwifty skrev:
Jeg kan ikke hjelpe deg med elektriker men jeg kan komme med en opplysning slik at du ikke virker som en amatør når du snakker med elektriker:
Feil ;)

Det er trefas inn i huset og spenning på kursene er fordelt på
1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Det har altså noe for seg å ønske seg alle kursene til hifien på samme fase. ;)

R

O

Oblivion

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Det positive med 3 kurser er jo et større totalt tverrsnitt, samt at man får noe støyskjerming mellom de ulike fasene pga induktansen i kabelen.

På den annen side blir det dyrere og man får potensielt større jordproblemer, pga store jordsløyfer.

Jeg ville nok lagt opp en skikkelig kabel, satt opp rikelig med stikkontakter rett bakk oppsettet, og heller brukt de sparte kronene på et dedikert nettfilter til de forbrukerne du ønsker ekstra skjerming av. Og hele tiden ha nettlednignene så korte som mulig.

Mvh
OMF
BigSwifty skal ha to slike http://www.mcintoshlabs.com/products/mcintosh-mc2kw-2000-watt-reference-power-amplifier.asp inn i stereoracket og det er tre strømtilkoblinger pr. kanal og han trenger 12 - 13 Ampere pr. kanal for at strøm tilførselen ikke skal bli en flaskehals.

De resterende enhetene har nettfilter.

Og som RoDa og Vidar B sier:
Potensial forskjellene som kan oppstå med forskjellige faser kan være uheldige.
Og utstyret er konstruert for jordet neutral..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900
RoDa skrev:
Bart skrev:
BigSwifty skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser

R
Dette er også ikke nødvendigvis riktig. Mange hus har to-fase IT hovedinntak hvor det er e-verket som har bestemt fordelingen av lasten mellom avgangene/fasene i trafokiosken. Problemer med potensialforskjeller vil jeg anta er teoretisk, og vil kun gjelde dersom man har trefase-hovedinntak, men det kan jo en få en pekepinn på ved å måle kursene i sikringsskapet. Ifølge boka skal man unngå å skjevbelastning av kursene, dvs. legge store laster på samme fase. Men at vedkommende noengang faktisk vil trekke fulleffekt på 12-13A til lyd, stiller jeg meg noe tvilende til og burde derfor ikke være så kritisk. Såvidt jeg kunne se var ikke blokkene A-klasse.

R

RoDa

Gjest
Ole_Martin skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
BigSwifty skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser

R
Dette er også ikke nødvendigvis riktig. Mange hus har to-fase IT hovedinntak hvor det er e-verket som har bestemt fordelingen av lasten mellom avgangene/fasene i trafokiosken. Problemer med potensialforskjeller vil jeg anta er teoretisk, og vil kun gjelde dersom man har trefase-hovedinntak, men det kan jo en få en pekepinn på ved å måle kursene i sikringsskapet. Ifølge boka skal man unngå å skjevbelastning av kursene, dvs. legge store laster på samme fase. Men at vedkommende noengang faktisk vil trekke fulleffekt på 12-13A til lyd, stiller jeg meg noe tvilende til og burde derfor ikke være så kritisk. Såvidt jeg kunne se var ikke blokkene A-klasse.
Ok

Poenget mitt var bare at hus kan ha flere faser inn til skapet.
Hvorvidt det påvirker lyden har jeg ikke aning om.

R

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
60
RoDa skrev:
Bart skrev:
...El.anlegg i vanlige hus er 1 fase.
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Tja... Det vanlige er at lokalt elverk fordeler mellom fasene i nærmeste trafokiosk og at man bare har en fase inn til hus.
Til næringsbygg ol. er det selvfølgelig vanlig med 3 fase til bygget.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Tja... Det vanlige er at lokalt elverk fordeler mellom fasene i nærmeste trafokiosk og at man bare har en fase inn til hus.
Det var vanlig på landet for noen genarasjoner siden. Nå har alle 3 fas inn til huset

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Oblivion skrev:
OMF skrev:
Hei!

Mvh
OMF
BigSwifty skal ha to slike http://www.mcintoshlabs.com/products/mcintosh-mc2kw-2000-watt-reference-power-amplifier.asp inn i stereoracket og det er tre strømtilkoblinger pr. kanal og han trenger 12 - 13 Ampere pr. kanal for at strøm tilførselen ikke skal bli en flaskehals.

De resterende enhetene har nettfilter.

Og som RoDa og Vidar B sier:
Potensial forskjellene som kan oppstå med forskjellige faser kan være uheldige.
Og utstyret er konstruert for jordet neutral..
Man trenger altså en del strøm. ;D ;D

Min anbefaling hadde vært å legge en "jævel" av en kabel frem til anlegget, og så sette opp en underforsyning der, med egne sikringer og uttak til de ulike forbrukerne.

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900
Anonym skrev:
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Det var vanlig på landet for noen genarasjoner siden. Nå har alle 3 fas inn til huset
Jeg vil anta at 80% av alle boliger i Norge har IT to-fase inntak. Man begynte vel først på 90-tallet med å legge opp trefase TN nett i nybygg.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Personlig har jeg en 16 amp kurs med tre separate kabler ut og frem til anlegget. To 6 cm2 til forsterkeri (bruker 6 forsterkere, dvs 3 på hver kabel) og en 2,5 cm2 til kilde og pre. Det er brukt skjermet kabel, der skjerm er jordet i sikringsskap. Kursen er ellers uten jord. Dette funker bra her.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ole_Martin skrev:
Anonym skrev:
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Jeg vil anta at 80% av alle boliger i Norge har IT to-fase inntak. Man begynte vel først på 90-tallet med å legge opp trefase TN nett i nybygg.
Det vanlige er IT 3-fase

R

RoDa

Gjest
Anonym skrev:
Ole_Martin skrev:
Anonym skrev:
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Det vanlige er IT 3-fase
Samme trodde jeg og.
I mitt forrige hus med gammelt strømopplegg var det kun en fase inn til huset, med dertil begrenset størrelse på hovedsikring.
I dette huset, med nytt opplegg fra 2001, har jeg tre faser inn med fordeling på tre kursrekker.
TN-nett er mest vanlig i nye boligfelt.

Mvh
Rolf

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900
Anonym skrev:
Ole_Martin skrev:
Anonym skrev:
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Det vanlige er IT 3-fase
OK, det er noe overraskende for meg. Kan jeg spørre hvor har du dette fra? I de boligene jeg har vært i, har det nesten utelukkende vært to-fase inntak. I leiligheten med elanlegg fra 93, er det to-fase hovedsikring (trefase-hovedinntak fra gata i kjelleren). Mindre bruk av kobber og mindre arbeid for elektrikeren..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ole_Martin skrev:
OK, det er noe overraskende for meg. Kan jeg spørre hvor har du dette fra? I de boligene jeg har vært i, har det nesten utelukkende vært to-fase inntak. I leiligheten med elanlegg fra 93, er det to-fase hovedsikring (trefase-hovedinntak fra gata i kjelleren). Mindre bruk av kobber og mindre arbeid for elektrikeren..
Spørsmål/påstand: Det er vel ikke mer arbeid for elektrikeren eller mer bruk av kobber etter sikringskapet?
De fleste som har 3-fase inn til huset bruker ikke det videre men som nevnt fordeler kursene på de tre fasene. Det finnes dog untak, enkelte har f.eks en egen 3-fase kurs lagt opp til arbeidsrom der man har el. utstyr med motorer som krever/bør ha 3-fase for å få mer effekt/moment.

I leiligheter er det normalt med 2 fase, tilsvarende det de fleste har internt i eneboldiger etter sikringskapet.
I leiligheter vil man normalt ha mindre behov for strøm en en i en større enebolig (seff så finnes det unntak ut fra størrelse og brukere..), i tillegg så er forgrening sentralt i bygget lagt opp ut fra forventet/normert belastning fra leilighetene. (Ikke hensyntatt ekstremt audiofile menesker med mye klasse A eller kilowattforsterkere! ;D)

Boliger generelt sett vil ha forskjellig standard på antall faser/kurser (ampere)/type sikringer/koblingskap ut fra krav/standard på den tiden de ble satt opp eller fornyet.

(Ikke skyt meg om jeg er litt på gjordet.. Er en stund siden jeg hadd el.fag! ;D)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ole_Martin skrev:
Anonym skrev:
Ole_Martin skrev:
Anonym skrev:
Bart skrev:
RoDa skrev:
Bart skrev:
Feil ;)

1-2 til noen kurser
2-3 til noen kurser
1-3 til noen kurser
Det vanlige er IT 3-fase
Nå er det en stund siden jeg var borte i husinstallasjon (2001) men det var vanlig med 3-fas hele veien i grenlandsområdet. Hadde tidligere en enebolig langt ute på landet i vestfold (Lardal kommune) og selv der var det 3-fas inntak (riktignok 40A).
Med tanke på forbruket en kald vinterdag er det ganske fornuftig med 3-fas til eneboliger.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
Bor i Grenland, har 3-fas inn i huset: Det heter heller ikke 2-fas, men derimot 1-fas......

Mvh.
SAL

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
45
Torget vurderinger
2
1 eller 3 faset varierer frå stad til stad og hus til hus,mange eldre hus bruker kun 1 faset,men i nyere hus er detsom regel 3 faset.Men uansett er det ingen problem og legge frem 3 kurser i samme fase.

R

Roysen

Gjest
Hei BigSwifty,

Du har mye de samme utfordringene som jeg hadde i to av mine anlegg hvor TRL monoblokkene trengte 24A hver og Krell MRA trengte 32A hver for å fungere optimalt. I tillegg ønsket jeg å lage en strømløsning som tok høyde for flere kildekomponenter og preamp i hvert anlegg.

Hos meg byttet vi ut hovedsikringen i eksisterende sikringsskap til 3x80A. Jeg har tre faset IT-Nett. Deretter laget vi en splitt i sikringsskapet etter hovedsikring og måler. Den ene enden av splitten leder inn til innmaten i skapet og resten av kursene i huset. Ut fra den andre enden av splitten har vi trukket en tre-faset kabel ut av sikringsskapet, rundt huset og inn i lytterommet. Kabelen er en 16 kvadrat. På den måten har vi skilt hifi strømmen fra strømopplegget til resten av huset og dets støy. Inne i lytterommet er det montert en egen underfordeling (sikringsskap) uten egen hovedsikring og måler fordi vi ønsket så få koblinger og lite brems som mulig. I denne underfordelingen er det lagt opp egne separate kurser til hver komponent fordelt på de tre fasene hvor alle kabler til de ulike kursene er like lange, men svært korte for å minimere potensialforskjellene mellom de ulike kursene. Det er ført 16 kvadrat til Phillip Hauge uttak på 32A kurser til effektforsterkere og det er trukket kabel fra Oyaide kjøpt hos Duett Audio til vanlige vegguttak på 16A kurser til hver kildekomponent og preamp. I tillegg benyttes det nettfilter på kildekomponenter og preamp. Jeg er meget fornøyd med denne løsningen. Den ble installert av elektrikeren McLaren her på forumet. Han er audiofil selv og har en del erfaring med audiofile strømbehov da han er medlem av OAS og har tatt seg av strømbehovet til flere av medlemene.

Mvh
Roysen

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Hei Roysen,

og takk for grundig og fin orientering. Er i kontakt med McLaren nå og diskuterer den løsningen du er inne på som et alternativ.

Takk også til alle dere andre for interessante innspill i denne for meg skumle og ukjente sektor av vår merkelige hobby.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
SAL skrev:
Bor i Grenland, har 3-fas inn i huset: Det heter heller ikke 2-fas, men derimot 1-fas......

Mvh.
SAL
Det kalles riktignok 1-fase, men for IT-nett er det egentlig 2-fase. 1-fase er kun korrekt for TN- og TT-nett.

R

RoDa

Gjest
Trondmeg skrev:
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Det kalles riktignok 1-fase, men for IT-nett er det egentlig 2-fase. 1-fase er kun korrekt for TN- og TT-nett.
1-fas eller 3-fas. ;)
Kommer vel av at mellom to ledninger er det bare en måte å hente ut spenning på, mens det mellom tre ledninger er tre måter å hente ut spenning på på? Men helt rett at man må ha to ledninger, altså to faser inn i huset for å få spenning til sin ene fase... ;D

Utfordringen kommer når man skal beskrive saker....
Selv hadde jeg i det forrige huset 230V mellom fasene i stikkontakten, og 230V fra begge fasene til jord. :eek:
Årsaken var at på den fasen jeg ikke hadde inn til huset var det jordfeil, sånn at et eller annet sted i nabolaget var det 0V fra fase til jord.

R

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
RoDa skrev:
Kommer vel av at mellom to ledninger er det bare en måte å hente ut spenning på, mens det mellom tre ledninger er tre måter å hente ut spenning på på? Men helt rett at man må ha to ledninger, altså to faser inn i huset for å få spenning til sin ene fase... ;D
Litt OT, men på TN og TT er det faktisk 6 måter å ta ut spenning på, riktignok halvparten med 400V spenning. Og for IT trenger man 2 faser inn for å få spenning mellom sine 2 faser. For TN og TT trenger man 2 ledninger, men kun 1 fase for å spenning til denne ene fasen siden den andre er 0-leder. Flisespikker, jeg?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
RoDa skrev:
Trondmeg skrev:
Flisespikker, jeg?
Ja. ;D
Tenkte bare IT i farta jeg..... :-[

R
He-he. Men da er det ikke riktig å si at man trenger 2 faser inn i huset for å få spenning til sin ene fase... Det gjelder TN/TT det.
Hva heter det når man deler opp flisene?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
...
Hva heter det når man deler opp flisene?
o.t.
Flisekløyver? jf. Ordkløyveri.

mvh
KJ

Topp Bunn