Spenning rail Sony ta-n80es

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
679
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har en Sony ta-n80es med to defekte transformatorer.
Har fått liv i den med noen midlertidige jeg hadde liggende og er nå ute etter noe permanent.
Opprinnelig tror jeg spenningen ut i fra tafo er ca 53vac.
Har kommet over ett sett som er 63vdc men jeg er usikker på om den tåler denne økte spenningen uten modifikasjoner .Er det noen kloke hoder som kan mer om dette en meg å kan komme med noen gode råd?
Jeg kan kjøpe noen med lavere spenning men det hadde jo vært fristende å øke effekten noe når jeg uansett må ha nye.
Er det noen som har noen tanker?

Link til manual

20241107_212817.JPG

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
21.479
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Du bør sjekke at ladelyttar og andre kondensatorar, samt transistorar klarer auken i spenning. Du bør sjekke skjema nøye.
Hadde det vore min forsterker så hadde nok eg godt for noko som ikkje var så langt frå originalen.
Eg ville og prøvd å funne årsaken til at trafo havarerte.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Havarering kan skyldes, at det har vært 220 volt trafoer. Disse har tendens til å gå i svak mettning og bli
varme (mere enn godt). Innbygde sikring i primær avbryter og da er trafo død.
Mht overspenning på sekundær ville jeg nokk være mere enn alm. forsiktig.
Sjekk data på utgangstransistorer. Vær oppmerksom på disses SOA (Safe Operating Area). Samme med
elektrolytt-kondisser. Spenning på disse skal helst være minnst 20% over arbeidsspenning, med mindre du påtenker
å bytte de en gang i året.
Gjetter på, at originaltrafo gir 2 x 52 volt AC ut på sekundær + en ekstra spenning på 21,5 volt AC.
Du skal selvfølgelig ikke avholde deg fra å forsøke, om du har troen på deg selv, men jeg ville ha holdt meg laaaaangt
unna å forsøke med økt spenning ;)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
405
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Om du hadde 52 volt AC inn før likeretting/glatting med originale trafoer, så var DC spenning etter glatting ganske nær 60 volt etter likeretting. MEN, du har jo to andre tappinger som også skal ha riktig spenning iflg skjemaet. Glattekondesatorene er nok innafor med sine 80 volt.

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
679
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Jeg tror du har rett Hassebasse :) Jeg tror ikke jeg bryr meg om å bygge den om for å øke spenningen, men jeg vil tro det går bra med 55vac trafo eller bør jeg gå for 50vac?

Holder det med 2x400va eller bør jeg gå for 2x500va?

Blir masse spørsmål men jeg er bare en amatør som ser ut til å samle på gammel Sony :)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg tror du har rett Hassebasse :) Jeg tror ikke jeg bryr meg om å bygge den om for å øke spenningen, men jeg vil tro det går bra med 55vac trafo eller bør jeg gå for 50vac?

Holder det med 2x400va eller bør jeg gå for 2x500va?

Blir masse spørsmål men jeg er bare en amatør som ser ut til å samle på gammel Sony :)
Om du går for høyere spenning enn originalen, bør du også øke VA på trafo´n.
Den (TA-N80) er oppgitt til 2 x 200 watt, legg dertil del "lille" viklingen til controller kretsløp og annet. Ta høyde for tap
i trafo, ensretter m.m. så da minimum 500VA. Om du påtenker å bruke 2(3) trafoer, ville jeg mene, at et bra
utgangspukt er å ha 2 trafoer på 300VA hver og en separat trafo til kontroll-spenninger (21-22Vac) på 80-100VA.
En felles trafo for begge utganger..... Her har du et billigt tilbudd (se bort fra 12volt viklingen) der du velger
den på 2 x 50 volt:
https://www.aliexpress.com/item/100....new_all_items_2007567542642.1005006943741885

Topp Bunn