Møbler og underlag Spikes - et Hifi anlegg´s verste fiende?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På mine tregulv må det være myk avkobling. Ellers går selve gulvet i resonans, sluker bassfrekvenser, og formidler vibrasjonene til all elektronikk. Myke gummiklosser under høyttalerne i stedet for "Superspikes" er en av de største enkeltforbedringene jeg har gjort hos meg.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har parkett rett på betong og har avkobling på subbene. Nå funderer jeg på om det også burde vært gjort på høytalerne også
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    12.528
    Sted
    Sørlandet
    Eikegulv og Sorbothane puter under sub. Fungerer utmerket og platespilleren oppfatter ingen unoter som forplanter seg.

    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg syns nesten alltid at spikes eller et hardt underlag gjør bassen mer presis og "single point". Smitter også oppover med mindre "gardiner" ;).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Myk avkobling er vel også en velsignelse for tilstøtende rom, spesielt det som ligger rett under hvis det er tregulv på en trekonstruksjon. Basslekkasjen kan bli dramatisk redusert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det 20 år+ siden jeg egentlig fant ut at spikes gjorde mer "ugang" enn nytte. Byttet til myk dempning i form av biter av Regupol, som benyttes til vibrasjonsdemping i industrien. Resultatet var slutt på en noe gneldrete øvre mellomtone, samt at det ble mer ro, volum og kropp i lydbildet. Dette var i et hus med tregulv.
    Samme erfaring når jeg byttet høyttalere. Har i etterkant hardnakket vært blandt de som har hevdet at spikes er noe f...skap det bare er å kvitte seg med.

    Etter at vi flyttet så jeg det som naturlig å videreføre myk demping, og da med "nye" høyttalere (VA Mozart Grand) i stuen. Her er det betongsåle med parkett, og i den delen av rommet der anlegget står er det noen unoter. Med begrensede muligheter for akustiske tiltak ble det å prøve mye med ulik plassering av høyttalerne, men jeg ble ikke kvitt en noe boomy bass. Gjorde så et forsøk med å sette spikes (Soundcare) under dempeputene, og det gav et bedre resultat. Så - alt er ikke svart/hvitt.

    DSC02844.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det 20 år+ siden jeg egentlig fant ut at spikes gjorde mer "ugang" enn nytte. Byttet til myk dempning i form av biter av Regupol, som benyttes til vibrasjonsdemping i industrien. Resultatet var slutt på en noe gneldrete øvre mellomtone, samt at det ble mer ro, volum og kropp i lydbildet. Dette var i et hus med tregulv.
    Samme erfaring når jeg byttet høyttalere. Har i etterkant hardnakket vært blandt de som har hevdet at spikes er noe f...skap det bare er å kvitte seg med.

    Etter at vi flyttet så jeg det som naturlig å videreføre myk demping, og da med "nye" høyttalere (VA Mozart Grand) i stuen. Her er det betongsåle med parkett, og i den delen av rommet der anlegget står er det noen unoter. Med begrensede muligheter for akustiske tiltak ble det å prøve mye med ulik plassering av høyttalerne, men jeg ble ikke kvitt en noe boomy bass. Gjorde så et forsøk med å sette spikes (Soundcare) under dempeputene, og det gav et bedre resultat. Så - alt er ikke svart/hvitt.

    Vis vedlegget 564385
    Ja, jeg synes og de gjorde mye rett her hos meg.
    Faktisk mer enn jeg kunne forvente
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er det da en dårlig HT-konstruksjon eller rommets beskaffenhet som gjør at spikes eller gummi blir riktig/feil? Kanskje virker det sammen med underlaget det står på? Siden det er mange oppfatninger om hvordan lyden blir.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg har også betongsåle med parkett på. Og sliter med noe rumling i bassen. Skal teste ved anledning mine tilårskomne superspikes.

    Jeg mener å ha lest om en produsent som sa at for at høyttaler elementene skal fungere som et perfekt stempel så vil ikke spikes med en tablett eller mynt under fungere, da de ikke klarer å holde høyttaleren totalt stille når elementene beveger seg mye.

    Jeg bruker myke nå i dag, men har tidligere likt Nordost Pulsar Points.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.418
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satte gummi under sofabena også.
    Da ble vibrasjonene til den også nesten borte.
    Ønsker man å koble ht fra rommet er det kun en løsning. Myk avkobling.
    Ren fysikk dette.
    Men det gjelder muligens ikke innen hifi ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid endt opp med spikes i en eller annen form, da bassen har profitert på dette. Men etter som anlegget stadig har blitt mer avslørende med økt oppløsning så begynte det å melde seg en snikende irritasjon over en noe pågående øvre mellomtone, ikke mye men på endel opptak så ble dette etterhvert ett irritasjonsmoment.

    Bruker nå disse som bildet viser. De er egentlig beregnet som mellomleggsklosser i spiralfjærer til bil, og er av naturgummi. 4 stk står på kant under 86kg høytttaler. Dvs, høyttaler hviler på vangene på klossene og ikke flatsiden. Ikke fått målt nøyaktig hvor mye de «gir» seg under belastning, men det er ikke mye, 2-3 mm tipper jeg. Beste av alt er at dette funker meget bra.
     

    Vedlegg

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Satte gummi under sofabena også.
    Da ble vibrasjonene til den også nesten borte.
    Ønsker man å koble ht fra rommet er det kun en løsning. Myk avkobling.
    Ren fysikk dette.
    Men det gjelder muligens ikke innen hifi ;)
    Sofaen og det meste annet ble faktisk stille her etter montering av soundcare. Skulle ønsket jeg skrev gummi, men da lyg jeg.

    Kommer nok an på rommet, huset, høyttaler
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Lurer på om det er noko slags konsensus om at spike funkar bra på tregolv, og om betonggolv treng dempeputer.
    Stemmer dette? Gidd ikkje ta nokon prinsippdebatt, men fortel kva du har "landa" på.
    Vel, jeg byttet ut medfølgende spikes med mykere avkobling på mitt fliselagte betonggulv og det utgjorde en klar forbedring i mine ører. Mer definert bass, åpnere lydbilde. Ht er Kudos Cardea Super 20. Føtter er IsoAcoustics Gaia.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Jeg kan skjønne at myke dempere gjør et eller annet. Og at det å løfte høyttaleren opp fra gulvet også gjør noe. Men en klassisk spike gjør vel intet annet enn å løfte. Den har ingen dempingsegenskaper. Og fjærkonstanten er tilnærmet uendelig. Eller?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.418
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satte gummi under sofabena også.
    Da ble vibrasjonene til den også nesten borte.
    Ønsker man å koble ht fra rommet er det kun en løsning. Myk avkobling.
    Ren fysikk dette.
    Men det gjelder muligens ikke innen hifi ;)
    Sofaen og det meste annet ble faktisk stille her etter montering av soundcare. Skulle ønsket jeg skrev gummi, men da lyg jeg.

    Kommer nok an på rommet, huset, høyttaler
    Mulig det spiller litt større rolle for oss med kapasitet i anleggene våre;=)
    Utifra hva det står att du har, så gjør jo ikke disse ht noe voldsomt ut av seg. Dette var ikke vondt ment, de spiller pent de.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Satte gummi under sofabena også.
    Da ble vibrasjonene til den også nesten borte.
    Ønsker man å koble ht fra rommet er det kun en løsning. Myk avkobling.
    Ren fysikk dette.
    Men det gjelder muligens ikke innen hifi ;)
    Sofaen og det meste annet ble faktisk stille her etter montering av soundcare. Skulle ønsket jeg skrev gummi, men da lyg jeg.

    Kommer nok an på rommet, huset, høyttaler
    Mulig det spiller litt større rolle for oss med kapasitet i anleggene våre;=)
    Utifra hva det står att du har, så gjør jo ikke disse ht noe voldsomt ut av seg. Dette var ikke vondt ment, de spiller pent de.
    Ja ja.. Klart du vil få større effekt ut av det.
    Siden du har trøkk :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan skjønne at myke dempere gjør et eller annet. Og at det å løfte høyttaleren opp fra gulvet også gjør noe. Men en klassisk spike gjør vel intet annet enn å løfte. Den har ingen dempingsegenskaper. Og fjærkonstanten er tilnærmet uendelig. Eller?
    Ikke helt. Du kan regne ut fjærkonstanten fra Young's modulus for metallet som brukes og tverrsnittet på spike'n. Det kompliseres litt av at spissen er konisk, men du kommer mer enn nær nok ved å anta f eks 5 mm2 tverrsnitt, 30 mm lengde og 200 GPa = 200 kN/mm2 elastisitet. Hvis jeg regner riktig blir fjærkonstanten da 33333 kN/mm. Med fire sånne i parallell blir fjærkonstanten fire ganger det, og med f eks 50 kg oppå skulle det tilsi en resonansfrekvens rundt 2600 Hz, omtrent der øret er mest følsomt. Den vil forsterke alle vibrasjoner opp til ca 3700 Hz og rulle av med 12 dB/oktav over det igjen. I bassen gjør den ingen verdens ting annet enn å slippe gjennom alle frekvenser udempet.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    Spesielt til eiere av (større) stativhøyttalere, men også til andre med noe interessant å melde ;) Bruker dere spikes eller noe mykere, når de står på parkettgulv (med spon- eller treplank under)? Hva fungerer best og hvorfor?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Myk avkobling her, men det er gulvstående
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    Noen som har erfaring med spikes og underlagsbeskyttere?

    CB667EEC-2059-4A4E-994A-305CFD4540C6.jpeg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    Hva er det å vite? Jeg har disse. De gjør jobben med p beskytte parketten. Bruker det på rackene mine.
    Tenkte vel litt på hva det evt vil bety for lyden, det er jo visstnok slikt mange mener noe om her inne :D
    Og om det kanskje finnes andre løsninger som er å foretrekke?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etter å ha gjentatte ganger erfart hvilken ødeleggende virkning spikes kan ha på lyden i et Hifi anlegg, har jeg begynt å spørre meg hva som er motivasjonen for å putte slike ødeleggende remedier under både høyttalere og andre Hifi-komponenter. Det jeg har kommet frem til er at spikes har litt den samme funksjonen som butikkinnstillinger har på TV-apparater. Det virker imponerende i butikken, men er bare trettende over lengre tids seeing/lytting.

    Spikes flytter bare resonansen høyere i frekvens, men sammen med utvalgt musikk som ikke trigger denne resonansen kan virkningen umiddelbart være svært imponerende. Problemet er bare at denne virkningen ikke er konsistent, men vil være stikk motsatt på typer musikk som nettopp trigger spiken sin resonans-frekvens. Når man prater om at den forsterkeren eller den høyttaleren har en hardhet i øvre mellomtone/diskant, kan dette like gjerne være et utslag av spikes som nettopp har sin resonans-frekvens i dette området. Den rette løsningen er å bruke sorbothane som demper vibrasjoner konsistent for alle frekvenser. Bruk gjerne to lag med plate mellom. Selv har jeg brukt produktene fra Isolate It. Virkningen jeg har erfart er at tendenser til hardhet i øvre mellomtone kan forsvinne helt om man skifter demping fra spikes til sorbothane.
    Eg har hatt andre erfaringar. Ved bruk av Soundcare under InnerSound Eros hybridelektrostatar var det tydeleg at resonansane i øvre bassområde vart reduserte. Dette kan skuldast at sinken som dei integrerte spikane står i, dempar dei, men det kan sikkert finnast andre forklaringar.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Eg har hatt andre erfaringar. Ved bruk av Soundcare under InnerSound Eros hybridelektrostatar var det tydeleg at resonansane i øvre bassområde vart reduserte. Dette kan skuldast at sinken som dei integrerte spikane står i, dempar dei, men det kan sikkert finnast andre forklaringar.
    Når du satte den på spikes lagde du en glippe mellom høyttaler og gulv, evt lagde eksisterende glippe større? Og det var en dipol?
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    335
    Når du satte den på spikes lagde du en glippe mellom høyttaler og gulv, evt lagde eksisterende glippe større? Og det var en dipol?
    Er det andre anbefalinger for dipoler? Mine er 70 kg og står på Soundcare på furugulv - bestilte SD foten i dag etter anbefalinger i denne tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Er det andre anbefalinger for dipoler? Mine er 70 kg og står på Soundcare på furugulv - bestilte SD foten i dag etter anbefalinger i denne tråden.
    Nei, ikke egentlig, men om man åpner opp mellom gulv og dipol vil man lage en ny passasje for akustisk kortslutning. Det vil påvirke nivå og frekvens for dipolpeaken. Det har kun med åpningen å gjøre, ikke føttene i seg selv annet enn at det er de som lager åpningen eventuelt
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    335
    Nei, ikke egentlig, men om man åpner opp mellom gulv og dipol vil man lage en ny passasje for akustisk kortslutning. Det vil påvirke nivå og frekvens for dipolpeaken. Det har kun med åpningen å gjøre, ikke føttene i seg selv annet enn at det er de som lager åpningen eventuelt
    Altså. best med ingen åpning? Sette de på hel dempematte?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når du satte den på spikes lagde du en glippe mellom høyttaler og gulv, evt lagde eksisterende glippe større? Og det var en dipol?
    Ja, høgtalaren kom kanskje ein centimeter høgre opp frå golvet. Dipolen starta ca 50 cm over golvnivået, mellom dipol og høgtalarbotn var Transmisjonsbassen. Trur delefrekvensen var 500 Hz. I dag heiter den tilsvarande høgtalarmerket SandersSoundSystem. Og Roger Sanders har endra litt på designet, som i utgangspunktet var svært interessant og godt fundert. Omtalen eg skreiv står her: http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/364-innersound-eros.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Som huseiere flest har det seg med å dukke opp uttørkede Sikaflex, Tec7 og silicontuber her hjemme.

    Uttørkede tuber på kappsagen så har man DIY dempeføtter i ulike hardheter og høyder. Justere hardhet videre ved å bore flere hull i dem eller kutte dem ned i mindre biter.

    Ikke helt samme evne til å lage varme som urethane polymer best kjent som Sorbotane i hifimiljøet, men nyttig gjenbruk av uttørkede tuber.

    1617656346610.png


    1617656812111.png
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har litt skjevt gulv ved den ene høyttaleren slik at om jeg setter den rett på gummiføttene i sokkelen så står den ikke stødig. Jeg vatrer derfor høyttalerne via de justerbare spikesene i samme sokkel. For å muligens gjøre ting en smule mer optimalt har jeg slengt under noen Blue Horizon Spike Shoe MKII som er spike gulvbeskyttere med noe kork/gummiinnlegg som visstnok skal gjøre noe med resonanser i audioområdet. Dog har jeg ikke greid å oppdrive noen dokumentasjon av effekt, og man kunne helt sikkert slengt sammen noen greier nesten gratis selv, men det fungerer i hvertfall uten at jeg har merket meg noen unoter. Det hele virker noe spedt for å gi skikkelig effekt, så det er sikkert ikke noe spesielt som skjer i praksis. Kanskje hakket bedre enn rett på metallet.


    Jeg hadde en gang en forsvarsbolig hvor hele stuegulvet resonerte sammen med bassen i høyttaleren, på det tidspunktet B&W 802D, og da gikk jeg skikkelig til verks og satte dem på Auralex Gramma platformer som er laget for nettopp dette formålet. Det var ekstremt effektivt. Alt av gulvresonanser forsvant og det ble nesten som å få nye høyttalere lydmessig. Det er det eneste "tweaket" jeg tør gå god for nærmest på uforbeholdent grunnlag:


    Dog løfter de høyttaleren opp en god del og de gjør jo ingenting med skjevt gulv. I tillegg ser de jo ikke akkurat flotte ut med mindre høyttaleren er ganske robust. Fant ikke noe godt bilde av dem, men du ser dem under høyttalerne her. Platformene under EC AW400 blokkene er bare polerte granittplater med gullfargede skimrende flak i steinen som matchet EC-blokkene som jeg fikk spesiallaget til dem. Fordi det var tøft.

    Oversiktsbilde.JPG
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Prøv med noget filt under granit pladerne. Uden går gulvet stadig i sving hos mig, med buldrende bas som resultat.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Prøv med noget filt under granit pladerne. Uden går gulvet stadig i sving hos mig, med buldrende bas som resultat.
    Det var kanskje dårlig skrevet av meg. Granittblokkene lå under forsterkerne, mens Auralex Gramma ligger under høyttalerne. Gramma var poenget her og trenger ingen ytterligere tweaks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn