Spille av fra HD eller stick uten pc og nett?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Finnes det noe som kan spille av filer helt uten noen form for data og internett.

Rett og slett en liten enhet som man plugger en HD eller USB stick inn i og spiller av fra via en linjeutgang?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det er flere forsterkere/streamere som støtter dette.
Et spørsmål blir jo da muligens pris?
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Finnes det noe som kan spille av filer helt uten noen form for data og internett.

Rett og slett en liten enhet som man plugger en HD eller USB stick inn i og spiller av fra via en linjeutgang?
Min Honda Civic er slik. Bilen er ganske kompakt, men kanskje ikke "en liten enhet" :unsure:
images.jpg

(Bruker mest Tidal, mobil og Bluetooth)

Fra spøk til alvor, under har vi en slik streamer:
cc9bbc5cdb030ece72b45415aed8ba73.jpg
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hornlyd: Flere av Denons siste minianlegg i DM-serien har USB på fronten..der kobler du på en stick, for eksempel..Og den låter faktisk skapelig, begrensningene tatt i betraktning.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
takk :)

Jeg ønsker egentlig en liten bærbar spiller med god dac og analogutgang til HiFi bruk (ikke hodetelefon). Trenger ikke High Rez men det har vel alle?

Har sett at det finnes spiller som tar micro SD kort. Og disse kortene finnes opp til 2 TB! ..............Wow :)


Noen forslag?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
X

X186841

Gjest
Hifiklubben har en forholdsvis liten og nett HEOS med USB inngang for HD formatert i FAT32 og NTFS, ikke Apple filsystemet.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Hifiklubben har en forholdsvis liten og nett HEOS med USB inngang for HD formatert i FAT32 og NTFS, ikke Apple filsystemet.
Men den trenger internett? Det har jeg ikke på plassen den skal brukes.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Hodetelefonutgang funker :)

Men lurt å ha en litt kraftig en. Ipod/iphone har gode dacer/hotetelefonutganger. Jeg har også en bærbar Fostex hodetelefonamp som også kan brukes som en liten pre.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Du er litt hemmelighetsfull hva den skal brukes til, men hva med å bruke telefon hvis den har mulighet for sd-kort og 3,5mm jack?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Finnes det noe som kan spille av filer helt uten noen form for data og internett.

Rett og slett en liten enhet som man plugger en HD eller USB stick inn i og spiller av fra via en linjeutgang?
Jeg bruker en Naim UnitiQute som HUB. Den har også USB inngang i front. Testet på iPad, men ikke på USB stick, men det skal funke iflg.manual. Kanskje litt overkill for tenkt bruk men:
«UnitiQute incorporates a front panel USB interface socket that enables audio files stored on USB memory sticks and Apple iPod models to be selected and played. UnitiQute is Apple compatible with the iPod and iPhone models illustrated below»
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
@Hornlyd, jeg har en gammel Cambrige stream magic v2 som kan brukes slik du tenker. Du styrer valg av musikk med fjernkontroll på skjermen på streameren. Ikke veldig enkelt å finne frem og styre men det fungerer.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet er vel at hvis man skal få noe ut av en HD eller stick, så krever det vel et OS av noe slag...???
Helt sikkert noen som har løst det allerede med en R-Pi, men det var det da....
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville gått for noe veldig enkelt, kjøpt en brukt mobiltelefon med plass til minnekort, og plassert all musikk på minnekortet.
Har selv en Sony Xperia med plass til minnekort, og satt Tidal til å bruke «eksternt lager».

Har selv et minnekort på 64GB, og det holder ihvertfall for meg i mine foreldre sitt feriehus, der jeg ikke vil bruke datakvoten min til strømming av musikk.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Stilig. Men da må jeg jo ha display i tillegg?

Har bare 12 volt. Og sparer strøm. Solcelle :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Spilleren går jo på 5V, og et lite display, muligens av biltype går jo også..... men da er vi vel like gjerne over på en mini-PC for 12V, i samme farta...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Stilig. Men da må jeg jo ha display i tillegg?

Har bare 12 volt. Og sparer strøm. Solcelle :)
Vel ikke nødvendigt. Stik ind USB og tryk play på remote??
Det med skærm var vel bare en ekstra feature. Findes sikkert en 7" LCD skerm til 12 volt på Aliexpress til 20$ eller deromkring.
Da er du stadig under 500,- :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hornlyd: Se ikke bort fra det. Med et par Focal Listen på, så... :coffee:
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Ehh. Ja :)

Det som er ønskelig er å bruke Flac filer som «dras» over spillern. Er det sånn Android spillere virker?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Historisk har Sony brukt å være kranglete. Samme som Apple er de glad i properitære formater, alt fra minnetyper til filformater og låse eierskap til filer og bruk av egne programmer for overføring. Men de bruker være på hugget med lydkvalitet så mulig man syns det er verd det.

128 GB micro-SD koster 199,- i dag så kortleser vil man muligens sette et stykke opp på listen?

Og ja, Android telefon etter at man har gått gjennom godkjenningsprosedyrer for sikkerhet se som en diskstasjon på datamaskinen.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Mulig jeg bare kjøper et par gamle ipod 160 gb til (som jeg allerede har) og dumper FLAC via WALTR2 direkte inn? Har testet og det funker.

WALTR 2 | Entrepreneur Store
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Installer Rockbox-firmware på den gamle ipoden. Da får du eksakt hva du er på jakt etter, til en slikk og ingenting.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
En annen idee:

Prute en sliten 256 GB iphone
Tømme den helt
Sette inn simkort midlertidig og sette opp mot wifi
Installere Tidal
Ta ut simkort
Laste ned masse musikk til offline (tidal tillater 1 bruker online til enhver tid og 5 offline)

(100) iPhone 8 256GB | FINN.no
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Ja det kan du gjøre. Trenger ikke sette inn simkort midlertidig. Men den må på nett en og annen gang (hver 30. dag?) for at du skal kunne fortsette å bruke den offline.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En raspberry pi med tilhørende HAT (dac addon).
Flott lyd, går på 5v, lite strømbruk. Kan koble til USB disker og/eller bare bruke SD kortet der operativsystemet er innstallert.
Moderne, "enkel", fleksibel og rimelig løsning.
Du kan ha rpi i såkalt AP mode og da kan du styre den med mobilen din. Evt. en enkel touch skjerm, eller har du delt 4g nett eller lignende kan du styre direkte
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Interessant.

Litt mer detaljert forklaring takk :) Inn med teskje...

Styrer man den via Bluetooth med telefonen? En app for å bla i musikken?

Kan jeg bruke et digert SD kort og legge inn FLAC filer? SanDisk Ultra 1000GB microSDXC UHS-I Memory Card | Dustinhome.no

Er dat analog ut?

Erdet noen form for digital volumjustering via telefonen hvor man kan slå av bitperfect og redusere seg fra 24 bit og nedover?

Er det vanskelig å sette opp dette i starten?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Ahh... trodde du skulle lytte på musikk mobilt. Om RPi blir for omfattende å sette seg inn i hva med en mediaspiller?
De er jo tenkt til film men spiller jo like greit av alt av musikkformat. Langt de fleste støtter https://no.wikipedia.org/wiki/DLNA
Som eksempel til å trigge insperasjon, men ikke som anbefaling Apple TV. Langt de fleste av disse mediaspillerne går på strømvorte typisk 5 til 12 volt.

Selv ville jeg gått med bambafoo tips hvor jeg hadde valgt en server/player løsning med LMS som streamerplattform. Det finnes flere andre løsninger men LMS finner jeg personlig fram i ;) Søk etter Pico player og LMS for eksempler. https://www.picoreplayer.org/
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.560
Torget vurderinger
10
Skal ha det på hytta hvor jeg har 12volt solcellestrøm :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Interessant.

Litt mer detaljert forklaring takk :) Inn med teskje...
Spiseskje til å begynne med

Styrer man den via Bluetooth med telefonen? En app for å bla i musikken?
Usikker om du kontrollerer via Bluetooth men den kan sende musikk via bluetooth til f.eks. din telefon eller annen bluetooth mottaker. Den kan evt. settes opp som eget aksesspunkt og du kan koble mobilen din til den (ser ut som trådløs) og kontrollere og bla i musikk via en app. (eller nettleser)

Kan jeg bruke et digert SD kort og legge inn FLAC filer? SanDisk Ultra 1000GB microSDXC UHS-I Memory Card | Dustinhome.no
Ja, ikke noe problem

Er dat analog ut?
Ja men den innebygde er ikke så bra. Anbefaler en HAT (Hardware Attached on Top) DAC med analog ut. Eks. https://www.kjell.com//no/produkter...QCvzYFCa09yOXq9xyEhoCiCUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det finnes mange i forskjellige prisklasser

Erdet noen form for digital volumjustering via telefonen hvor man kan slå av bitperfect og redusere seg fra 24 bit og nedover?
Selvsagt

Er det vanskelig å sette opp dette i starten?
Du vil kanskje føle det til å begynne med, men så setter du deg inn i saker og ting og lærer. Dette fikser du og med god hjelp her fra forumet :)


Du trenger ikke sette opp en "server-klient" løsning heller som LMS/Squeezelite (picoreplayer) men bare en MPD (moode, volumio etc) og det fungerer også. Jeg personlig liker også picore løsningen dog.
 
Topp Bunn