Spiller noen her med 24bit ennå?

O

OivindJ

Gjest
Er det noen her som noengang har klart å få et 24-bits signal inn i en ekstern dac på en eller annen måte ennå?

En eller annen må snart bli den første. ;D
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Mye mulig!
Jeg streamer 24bit/96KHz filer via AirTunes til en AirPort Express, for så optisk derifra inn i ekstern DAC. Vil derfor anta at 24bit signalet også når frem til DAC, selv om jeg ikke er helt sikker..

 
O

OivindJ

Gjest
Mente med SACD eller DVD-Audio som source da. Eventuelt en rippet fil med 24 bits.
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Så mine 24 bits Apple Lossless filer gjelder ikke? Dette er jo tross alt Datahjørnet...
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Nei! Det dreier seg om ekte 24-bit/96KHz filer, fra master tape (spolebånd).
 
O

OivindJ

Gjest
Omega skrev:
Nei! Det dreier seg om ekte 24-bit/96KHz filer, fra master tape (spolebånd).
oi!

Det har jeg ikke peiling på. Hadde vært interesant om du hadde funnet ut om alle 24bitene kommer seg helt fram til dacen.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Enkelte DACs indikerer jo 24-bits signal og sampling rate når de mottar det ... Ville jo være en grei måte å avgjøre tvilen på. Hvilken DAC bruker du?
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
@OyvindJ. Usikker på hvordan jeg kan teste dette. Siden 24-bit er forholdsvis nytt territorium for meg.

@Soundproof. Har en Electrocompaniet ECD1. Som ikke har noen indikatorer på bits eller sampling rate som den mottar.

Hvis dere vil teste så er filene gratis tilgjengelig for nedlasting fra HDTT.
Her: http://01688cb.netsolhost.com/samplerdownload/
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Husket brått dette fra John Atkinson i 2005:

First, it is important to note what the AE doesn't do. Whether you own a PC or a Mac, the AE works only with iTunes v4.6 or later and is limited to music files that iTunes can read; ie, 16-bit data only. These data, though, can be in any file format that iTunes recognizes, from lossy MP3s at the low-quality end of the spectrum to Apple Lossless and lossless AIF or WAV files at the high end. It is also important to note that the AE functions only at a 44.1kHz sample rate. When you play 32kHz or 48kHz data, iTunes sample-rate-converts the data in real time before sending it to the AE. I tried using the Nicecast utility for OSX ($40) to feed iTunes with 24-bit data and 88.2kHz data from the inexpensive but excellent Amadeus audio-editing program for OSX. High-speed files were played back at half speed and hi-rez data were truncated to 16 bits, according to RME's useful DigiCheck utility for the PC.

Vet ikke om AE/iTunes er blitt gjort 24-bit kompatible siden.

Fin link om du vil prøve Studio Master nivå 24-bit filer:

http://www.linnrecords.com/linn-downloads-what.aspx

Gå net til STUDIO MASTER, mange linker til downloads under.
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
iTunes kan nå lese og avspille 24-bit/96KHz filer uten problemer.
Med jeg er usikker på om det automastisk nedsamples til 44.1kHz når jeg streamer til AirPort Expressen.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Har heller ikke kunnet avklare det med AE og sampling/bit ratene. Apples tech-spec's berører det ikke, og det er ulike påstander på nettet. Atkinson testet det jo, og fant begrensninger i 2005.
Jeg bruker en USB kabel fra min MacBook Pro til en Grace m902, som så sender signalet videre. Da er jeg sikker på at det er 24-bit hele veien frem. Den nye Benchmark USB DACen åpner for det samme. (Bruker også Toslink optisk forbindelse).

(Helst vil jeg bruke Toslink forbindelsen, så jeg kan være skråsikker på at USB-kabelen ikke lager jordingsfeil. Noen som vet om Toslink ut fra MacBook Pro er 24-bit kompatibelt?)

UPDATE: Jeg svarer på mitt eget spørsmål. Tør sverge på at Apple må ha forandret dette forholdsvis nylig, men nå står det at Optisk Out gjennom Headphone minijack er 24-bit og opp til 192KHz: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304644

Connect external speakers, headphones, or optical digital audio equipment. The headphone / line output jack accommodates optical digital audio output, analog audio output with a 24-bit, 44.1-192 kHz D/A converter, digital audio output up to 24-bit stereo and 44.1-192 kHz sampling rate and supporting encoded digital audio output (AC3 and DTS). For analog headphone / line output a standard audio cable with 3.5mm metal plug should be used. For digital audio, a standard Toslink cable with a Toslink mini-plug adapter can be used.
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Soundproof, takk for linker og info.
Fortsatt vet vi ikke om AE støtter 24-bit/96KHz (og 192KHz). Men med min innkommende MacBook Pro vil jeg i allefall kunne få sendt 24-bit signalet hele veien frem til DAC, gjennom dens optisk utgang.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Omega skrev:
iTunes kan nå lese og avspille 24-bit/96KHz filer uten problemer.
Med jeg er usikker på om det automastisk nedsamples til 44.1kHz når jeg streamer til AirPort Expressen.
Hei!
Betyr det at det som står på siden til Linnrecords (under studio master) ikke er riktig?
Mac Users.
WMA lossless files cannot be imported into iTunes nor have we found a way to convert them to play in other programs. Please do let us know if you find a way around this.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Omega skrev:
@OyvindJ. Usikker på hvordan jeg kan teste dette. Siden 24-bit er forholdsvis nytt territorium for meg.

@Soundproof. Har en Electrocompaniet ECD1. Som ikke har noen indikatorer på bits eller sampling rate som den mottar.

Hvis dere vil teste så er filene gratis tilgjengelig for nedlasting fra HDTT.
Her: http://01688cb.netsolhost.com/samplerdownload/
Hei!
Jeg gikk til linken og lastet ned, men det jeg fikk var en flac fil som ikke kan "løftes" inn i iTunes ???
Ser at din (samme fil forøvrig er apple lossless) ::)
Mvh.KW
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
KW skrev:
Hei!
Betyr det at det som står på siden til Linnrecords (under studio master) ikke er riktig?
Mac Users.
WMA lossless files cannot be imported into iTunes nor have we found a way to convert them to play in other programs. Please do let us know if you find a way around this.
Nei. Det som står på Linnrecords side er korrekt. WMA lossless er låst til MS Windows platformen (tror jeg).
Men hvem trenger WMA lossless når vi har FLAC?

KW skrev:
Hei!
Jeg gikk til linken og lastet ned, men det jeg fikk var en flac fil som ikke kan "løftes" inn i iTunes ???
Ser at din (samme fil forøvrig er apple lossless) ::)
Du må konvertere fra FLAC til ett format som iTunes støtter. Direkte til Apple Lossless, eller veien om AIFF / WAVE.
Sjekk ut: http://flac.sourceforge.net/
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Min Grace m902 DAC viser sample rates, og den indikerer 44.1 når jeg avspiller 24bit/96kHz filer gjennom iTunes, over Wireless.
Toslink fra AE til m902.

Selve filen vises som 24bit/96kHz, så det skjer tydeligvis noe på veien fra Mac til DAC.
Interessant nok så får jeg samme 44.1kHz når jeg kobler Toslink minijacken direkte til MacBook'en, så det er mulig at dette ligger i iTunes.

Must read up on this!

TILLEGG: http://extra.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/OS_X_Audio_Playback_-_Setup_Guide

Se nederst for link til en rekke ulike playback løsninger.
Benchmark har gjort jobben. Nøkkelen er å bruke Audio MIDI Setup som ligger i programfolderen på Mac OSX.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg kjører signal fra cd til Behringer SRC2496 og derfra i 24/96 til Behringer DCX24/96
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Airport Express overfører 44.1kHz, og det er ikke mulig å få 96kHz gjennom den med enhetene jeg har nå - de er vel ca. ett år gamle. (Kanskje er dette blitt fikset i senere versjoner - don't know).

For å få 24bit/96kHz oppløsningen fra filer av typen Linn Records gjør tilgjengelige frem til DACen må jeg gå direkte ut fra Mac'en, vha. Toslink minijack eller USB til DAC.
Må også gå inn i Audio MIDI Setup og velge Properties>Built-In Output>Audio Output.
Når du kobler til Toslink minijack så velges Digital Out som Source.
Deretter må du velge 24bit og sample rate i henhold til hva som er på originalfilen.

Mozarts Requiem i 24bit 96kHz blåser fletta av de versjonene jeg har på CD.
 
K

knutinh

Gjest
Omega skrev:
WMA lossless files cannot be imported into iTunes nor have we found a way to convert them to play in other programs. Please do let us know if you find a way around this.
[/quote]Nei. Det som står på Linnrecords side er korrekt. WMA lossless er låst til MS Windows platformen (tror jeg).
Men hvem trenger WMA lossless når vi har FLAC?
[/quote]
Kan du bruke denne?

http://forum.doom9.org/showthread.php?t=114916

-k
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Soundproof skrev:
Airport Express overfører 44.1kHz, og det er ikke mulig å få 96kHz gjennom den med enhetene jeg har nå - de er vel ca. ett år gamle. (Kanskje er dette blitt fikset i senere versjoner - don't know).
Takk!
Da har vi avklart dette. Så min DAC mottar altså ikke 24-bit signal gjennom AirPort Expressen.
Men det vil bli andre boller når min MacBook Pro ankommer (bestilt for drøyt 4 uker siden). :D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Omega skrev:
Soundproof skrev:
Airport Express overfører 44.1kHz, og det er ikke mulig å få 96kHz gjennom den med enhetene jeg har nå - de er vel ca. ett år gamle. (Kanskje er dette blitt fikset i senere versjoner - don't know).
Takk!
Da har vi avklart dette. Så min DAC mottar altså ikke 24-bit signal gjennom AirPort Expressen.
Men det vil bli andre boller når min MacBook Pro ankommer (bestilt for drøyt 4 uker siden). :D
Du har noe å glede deg til. Sørg for at du anskaffer en Toslink minijack til Toslink plug kabel, og at du ev. også skaffer deg en USB>USB kabel dersom DACen din tar disse, så kan du sammenligne de to overføringsmåtene. Jeg foretrekker optisk, men det kan jo være en smakssak.
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Soundproof skrev:
Du har noe å glede deg til. Sørg for at du anskaffer en Toslink minijack til Toslink plug kabel, og at du ev. også skaffer deg en USB>USB kabel dersom DACen din tar disse, så kan du sammenligne de to overføringsmåtene. Jeg foretrekker optisk, men det kan jo være en smakssak.
Jeg gleder meg virkelig!
Spesielt siden det nå er avklart at jeg faktisk aldri har lyttet til 24-bit filene fullt ut.

Har en Van den Hul Optocoupler MKII miniplug til TOSLINK kabel, som vil fortsette å gjøre jobben. Men min Electrocompaniet DAC har ikke USB inn, så blir ikke mulighet til å sammenligne med andre overføringsmåter.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
No problem. Jeg foretrekker Toslink og har gått og trodd at den ikke var 24bit kapabel fra Mac. Denne tråden fikk meg på rett kjøl i så måte. I følge John Atkinson i Stereophile så er USB fra Mac til DACs generelt sub-par sammenlignet med optisk forbindelse.

Har sittet og lyttet til Mozarts Requiem fra Linn. Helt fantastisk oppløsning og lydbilde. Har faktisk bestilt en Infrant NAS NV+ og nå kommer jeg til å virkelig få bruk for den. Det er fint at det blir flere og flere som tilbyr Studio Master kvalitet downloads - gleder meg!
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Er det noen her som noengang har klart å få et 24-bits signal inn i en ekstern dac på en eller annen måte ennå?
En eller annen må snart bli den første. ;D
Hva er du spør etter egentlig, dette er da ikke helt uvanlig?

Jeg har en del 24 bit materiale som jeg spiller av med squeezebox. Denne håndterer 24 bit både i den interne DAC'en og med ekstern DAC via SPDIF utgangen.
Det er vel noen DVD spillere også som kan gi 24 bit på digitalutgangen, og mange lydkort, så jeg skulle tro det er mange som er godt i gang med dette?

24 bit filene er enten rippet fra DVD eller lastet ned fra diverse steder som selger hi-rez flac filer.
 
O

OivindJ

Gjest
Veggen skrev:
24 bit filene er enten rippet fra DVD eller lastet ned fra diverse steder som selger hi-rez flac filer.
Men cd-lyd er vel bedre enn lyd fra dvd?

Hvor finner jeg hi-rez flac? Er disse rippet fra dvd-audio hi-rez sporet?
 
K

kbwh

Gjest
OivindJ skrev:
Men cd-lyd er vel bedre enn lyd fra dvd?
Nei. 96/24 er teknisk sett bedre enn 44.1/16. Men det er langt fra sikkert at det du hører låter bedre. Det er den menneskelige faktor.

Jeg har sammenliknet et opptak, og Hi-rez (DVD-A 96/24) var litt luftigere enn CD.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Men cd-lyd er vel bedre enn lyd fra dvd?
Det kommer an på hva slags lydspor som er lagt inn på DVD'en. DVD kan inneholde stereo PCM (~.wav) spor med inntil 24 bit 96kHz, som er mye bedre enn CD.
Mange musikk DVD' har slike PCM lydspor, som regel i 16 bit 48kHz, men i endel tilfeller også 20 bit eller 24 bit.
Jeg synes lyden fra disse ofte er veldig god. Muligens fordi de er mikset/mastret med tanke på å spilles på et brukbart anlegg istedet for på radio eller mp3 spillere. Har noen konsertopptak som er skikkelig dynamiske og oppløste, og virker mye friskere enn tilsvarende CD utgivelse av en eller annen grunn.

En annen ting er vel at lydkvaliteten fra de fleste DVD spillere mer er beregnet for dts/ac3 filmlyd og derfor får man vel ofte ikke ut potensialet i lydkvalitet fra et bra PCM spor. De fleste bryr seg vel ikke heller.

OivindJ skrev:
Hvor finner jeg hi-rez flac? Er disse rippet fra dvd-audio hi-rez sporet?
Ja de kan være rippet fra DVD, men du kan også få tak i de på endel nettsteder som har tatt opp fra originale studio mastere.
http://flac.sourceforge.net/links.html#music
 
O

OivindJ

Gjest
Hmm, får lete litt da.

Mine musikk DVD`er låter i alle fall ikke bedre enn Foobar.
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
OivindJ skrev:
Hvor finner jeg hi-rez flac? Er disse rippet fra dvd-audio hi-rez sporet?
Ta en titt på første side av denne tråden. ;)
Der finner du to linker til hi-rez materiell. En postet av meg, og en postet av 'Soundproof'.

Filer på begge disse sidene kommer fra original master. Altså ikke rippet fra sacd eller dvd-audio
 
O

OivindJ

Gjest
Skal sjekke dette etter jobb i dag. :D

Tipper at det er "plastic fantastic DVD-ROM`en" hjemme som ikke holdt helt følge, for det låt faktisk vesentlig dårligere enn musikk avspilt i Foobar.

24bit kopiert fra mastertape bør vel låte like bra som SACD/DVD-Audio? Om det er tilfellet synes jeg det er sjokkerene at jeg ikke har hørt et pip om denne muligheten på dette forumet før nå. ??? SACD-lyd hjemme uten å kjøpe en eneste ny boks høres nesten for godt ut til å være sant!

Edit: "Dvd sountrack ripper`ene" låter naturligvis også mye mer interesant ut nå. Blir nok noe helt annet når musikken spilles fra harddisken. Må prøves.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
O

OivindJ

Gjest
achri-d skrev:
OivindJ skrev:
24bit kopiert fra mastertape bør vel låte like bra som SACD/DVD-Audio?
Jeg har kjøpt et par flac fra Linn Records, "http://www.linnrecords.com/recording-walking-in-the-sun-sacd.aspx" i 24/44.1 og "http://www.linnrecords.com/recording-love-me-tender-sacd.aspx" i 24/96.

Det er gode innspillinger begge to, men den første i 24/44.1 tar kaken.

Jeg benytter forøvrig Slimdevices Transporter.

Mvh.
Nå begynner dette å bli litt morro :) .

Noen som kan anbefale en bra "dvd soundtrack ripper"? Hadde vært gøy å fått begynt å prøve litt allerede i kveld.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Noen som kan anbefale en bra "dvd soundtrack ripper"? Hadde vært gøy å fått begynt å prøve litt allerede i kveld.
Denne er like enkel som den er genial:
http://audioplex.sourceforge.net
Bare dra og slipp VIDEO_TS mappa fra DVD på lplex.exe fila og den vil automatisk trekke ut PCM lydsporene som wav eller flac filer. Den ignorerer alle andre lydspor som dts og ac-3.
Det er en betaversjon og har noen begrensninger, f.eks tar den ikke 20 bits spor, kun 16 og 24, og den kan få trøbbel hvis et spor ikke er sammenhengende på dvd plata, men delt opp i flere biter.

Om du får trøbbel så er DVDdecrypter mer avansert men også vanskeligere å komme i gang med:
http://www.dvddecrypter.org.uk/
Mulig det finnes andre gratis programmer som er lettere å bruke enn denne.

Desverre har ikke jeg funnet noen DVD lydrippere som kan automatisk tagge spor så det er endel jobb i etterkant med dette.
Mulig andre vet om noe?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Tipper at det er "plastic fantastic DVD-ROM`en" hjemme som ikke holdt helt følge, for det låt faktisk vesentlig dårligere enn musikk avspilt i Foobar.
Det er klart en DVD spiller med lite påkostet lyddel ikke vil låte fantastisk uansett kildemateriale.

Men er du er sikker på at DVD'en du prøvde inneholder et PCM stereospor (ikke alle DVD'er gjør det), og at dette var valgt i menyen? Hvis ikke kan det jo godt hende du hørte på et vanlig komprimert ac3 lydspor?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
achri-d skrev:
Jeg har kjøpt et par flac fra Linn Records
Linn har flott kvalitet på sine innspillinger, men jeg synes de tar blodpris for studio master nedlastingene sine.
27 pund er veldig dyrt for en nedlasting, spesielt med tanke på at man får sacd med samme innspilling for 17 pund.
Forstår ikke logikken, hvorfor skal en nedlasting koste mer enn en fysisk plate, som nødvendigvis må koste mer å produsere?
 
K

knutinh

Gjest
Veggen skrev:
achri-d skrev:
Jeg har kjøpt et par flac fra Linn Records
Linn har flott kvalitet på sine innspillinger, men jeg synes de tar blodpris for studio master nedlastingene sine.
27 pund er veldig dyrt for en nedlasting, spesielt med tanke på at man får sacd med samme innspilling for 17 pund.
Forstår ikke logikken, hvorfor skal en nedlasting koste mer enn en fysisk plate, som nødvendigvis må koste mer å produsere?
En mulighet er jo at de har monopol på åpne løsninger. Åpne løsninger gjør at alle kan bruke filene så lenge avspiller utstyret er kapabelt, og også at det er enklere å kopiere (enten kopieringen er lovlig eller ulovlig)

Jeg er sterk tilhenger av åpne løsninger som alternativ til dusteformater fra Sony eller Apple eller Microsoft som eksisterer for å låse oss inne til ett sett produkter og ta ifra oss forbrukerrettigheter. Derfor mener jeg at man bør støtte opp om et slikt alternativ dersom kvaliteten er på plass.

-k
 
O

OivindJ

Gjest
Veggen; Takker for tips.

Hva slags filtype det var vet jeg ikke. Tenkte ikke på det i det hele tatt den gangen, men jeg ser jo det fort når jeg skal prøve å rippe nå da.
 
O

OivindJ

Gjest
knutinh skrev:
Jeg er sterk tilhenger av åpne løsninger som alternativ til dusteformater fra Sony eller Apple eller Microsoft som eksisterer for å låse oss inne til ett sett produkter og ta ifra oss forbrukerrettigheter. Derfor mener jeg at man bør støtte opp om et slikt alternativ dersom kvaliteten er på plass.

-k
Vi får håpe at hi-rez flac kan gjøre hele formatkrigen helt irrelevant for mange.
 
Topp Bunn