Politikk, religion og samfunn Spiralis har fått ny stilling!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Da kom det brev hjem til Spiralis. :rolleyes:

Har søkt ny stilling og den har jeg fått.:)

Fra 01.06.17 kan jeg titulere meg: "Statsstipendiat".;)

Her gledes og en smule feiring kan nok forventes.;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Og hva skal da Spiralis stipendiere på?

Forresten, gratulerer. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gateavisa hadde noen fine artikler om tema i hine hårde.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Neida ikke noen felle.;)

Statens Pensjonskasse og NAV har veldig lyst til å bidra økonomisk til studiene.:cool:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Og nå skal kjøkkenet pusses opp, boden ryddes og blomsterbedene lukes?
Knegg-knegg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Og nå skal kjøkkenet pusses opp, boden ryddes og blomsterbedene lukes?
Knegg-knegg.
Gift du også skjønner jeg!!;)

For min del er det et bad som er "litt på overtid". Men på den andre siden så synes jeg slik arbeid er ganske morro.:)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Jeg kommer nok til å utsette KSF. Jeg har bestemt meg for å bli en gammel grinebiter på arbeidsplassen min. Jeg skal være en pest og en plage for jyplingen som er avdelingsleder. Forsåvidt for de andre rundt meg også. Gleder meg. ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
KSF?

Om det er slik at Spiralis har latt seg pensjonere så gratuleres det. Er ikke uinteressert i å melde en lignende overgang selv. Da faren til en venn skulle holde sin siste forelesning før pensjonering møtte han opp i auditoriet og nøyde seg med en setning før han gikk:

Min trellestand er nå forbi, Halleluja, min sjel er fri!
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Gratulerer. Noen år i studier som fritidsforsker nå. :cool:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Minner om forrige dagens prat med en kollega som har et år igjen. Mer eller mindre ordrett sitat av meg selv: Endelig fri, nei faen, du har jo dame...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Ursäkta, som svensken sa..... men jeg har lenge mistenkt at jeg var blant de eldste her.... hvor gamle er dere egentlig????

KSF... :) den kommer jeg til å bruke for alt det er verdt..!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gratulerer med pensjonstilærelsen. Nå kan du jo endelig begynne å reise på cruise og kjøpe Klaus Wunderlich på LP, samt gå med brodder på selskinsstøvlettene når du skal til samvirkelaget for a kjøpe kamferdrops.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ursäkta, som svensken sa..... men jeg har lenge mistenkt at jeg var blant de eldste her.... hvor gamle er dere egentlig????

KSF... :) den kommer jeg til å bruke for alt det er verdt..!
Jeg er redd flere av oss er mer begeistret for ideen om pensjonering enn vi er nogenlunde nær den aldersmessig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Takk for alle lykkeønskinger og gratulasjoner. Piggsko fra "Enklere Liv" har har jeg hatt en tid allerede. Når man bor med Nordpolen som nabo er det faktisk en nødvendighet.;)

Alder? Jo blir 62 i mai. Har "særaldersgrense" på 65. Da får jeg ikke lov å jobbe lenger uansett. Kan som andre i gå tre år før penjonsalderen, og med full opptjening i SPK (Statens pensjonskasse ) ser jeg ingen grunn til å fortsette å jobbe. Tar ut alt jeg kan nå selv om det blir mindre fra 67 år. Tror det skal gå i hop økonmisk. Men etter å ha gått gjennom "pensjonistkurs" og fulgt arbeidet med ny pensjonsordning i bedriften der jeg har jobbet, som tillitsvalgt, har jeg ubehagelig mye kunnskap om hva som kommer for framtidige pensjonister. mange vil måtte stå i jobb til de er godt over 70 og de vil ikke få, ikke i nærheten, så mye som vi som er heldige nok til å kunne gå av nå. "Pensjonsrefrormene" vi stå i kø i årene som kommer! Og etter at Carl I Hagen tapte saken mot Staten kan også pensjonene til oss som allerede har gått av kunne endres mye! Framtiden er MEGET usikker! Så dere som er "unge", SPAR SÅ MYE DERE KAN!! En måte å spare på er jo også å finne sitt Lydnirvana mens man har penger til å kjøpe. Da slipper man å måtte forsake rødvin når man MÅ opgradere! :cool: For egen del har jeg ingen oppgraderinger planlagt og jeg har whisky nok til å vare ut livet!

For øvrig er jeg på HSF fram til 1 juni.

HSF = Hustrustyrt ferie!;)
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.596
Antall liker
910
Det er mange tanker rundt dette å "gå av", ekkel tanke synes jeg, men beste ønsker til deg fremover. Fri hver dag til å gjøre ting man ikke hadde tid til før.
Jeg synes det er for tidlig å pensjonere seg som 58 åring, politi, lærere med AFP, og andre,
Jeg er 64 og ikke lønnsmottager, egen næring, og planen er å jobbe 4-5 år til hvis jeg er frisk, men er i tvil.Må spare opp, dårlig pensjon for næringsdrivende, høy inntjening og høy/progressiv skatt men pensjonen er begrenset, ikke parallell til inntekt og betalt skatt.Øvre grense, men ikke grunn til å klage, går fint likevel. Men hektisk uke fra mandag morgen til fredag kveld, noen år til. Å ja, jeg tenker litt på dagens unge som skal betale våre pensjoner fremover, samtidig som de skal kjøpe våre eiendommer for høy pris, store lån som de skal betale tilbake.Vi har vært en heldig generasjon tror jeg, lite motgang.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Takk for alle lykkeønskinger og gratulasjoner. Piggsko fra "Enklere Liv" har har jeg hatt en tid allerede. Når man bor med Nordpolen som nabo er det faktisk en nødvendighet.;)

Alder? Jo blir 62 i mai. Har "særaldersgrense" på 65. Da får jeg ikke lov å jobbe lenger uansett. Kan som andre i gå tre år før penjonsalderen, og med full opptjening i SPK (Statens pensjonskasse ) ser jeg ingen grunn til å fortsette å jobbe. Tar ut alt jeg kan nå selv om det blir mindre fra 67 år. Tror det skal gå i hop økonmisk. Men etter å ha gått gjennom "pensjonistkurs" og fulgt arbeidet med ny pensjonsordning i bedriften der jeg har jobbet, som tillitsvalgt, har jeg ubehagelig mye kunnskap om hva som kommer for framtidige pensjonister. mange vil måtte stå i jobb til de er godt over 70 og de vil ikke få, ikke i nærheten, så mye som vi som er heldige nok til å kunne gå av nå. "Pensjonsrefrormene" vi stå i kø i årene som kommer! Og etter at Carl I Hagen tapte saken mot Staten kan også pensjonene til oss som allerede har gått av kunne endres mye! Framtiden er MEGET usikker! Så dere som er "unge", SPAR SÅ MYE DERE KAN!! En måte å spare på er jo også å finne sitt Lydnirvana mens man har penger til å kjøpe. Da slipper man å måtte forsake rødvin når man MÅ opgradere! :cool: For egen del har jeg ingen oppgraderinger planlagt og jeg har whisky nok til å vare ut livet!

For øvrig er jeg på HSF fram til 1 juni.

HSF = Hustrustyrt ferie!;)
Generasjon GIR...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er usikre tider for framtidige pensjonsmottakere. Tipper de fleste førti-femtiåringer ikke engang vet når de kan gå av med pensjon fra staten etter pensjonsreformen. Og etter noen gode år med reallønnsøkning for de svakeste pensjonistene (de som har levd av næringsinntekt og de som har tilbrakt mye tid i hjemmet som omsorgspersoner, for eksempel) så har de siste fire årene vært preget av brems av utviklingen. Festbrems kan jeg ikke kalle det, tross alt er det ingen fest å være minstepensjonist.

Akkurat det blir ikke du og de fleste her inne, men det er ikke så mye tryggere for de med en god pensjon heller. Og vi vet at når en regjering først har våget å stramme inn så blir det ikke reversert når opposisjonen kommer i posisjon, de er som oftest bare glad for at de foregående tok støyten for utviklingen. :mad:
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hele pensjonssystemet burde blitt gjort innskuddsbasert for mange tiår siden. Da ville dagens innskytere fått noe igjen for innskuddene, nogenlunde forutsigbart til og med, og dagens pensjonister hadde ikke fått en pensjon de ikke er i nærheten av å ha betalt for.

Med pensjonsrettighetene jeg og andre har opptjent og stadig opptjener er det to muligheter: enten tapes rettighetene eller så blir det enda verre for de yngste å fø på oss. De yngre kan selvsagt tenke på sine opptjente rettigheter og stå på, men alle vet hvor lite selv Fanden får ut av denslags der intet finnes.

Tilstrekkelig minstepensjon til alle, innskuddsbasert tjenestepensjon for den som vil ha mer. Og kvinner som klager over at de som gruppe kommer såkalt dårlig ut får heller, som gruppe, komme seg i grava i høvisk og kristelig tid som oss andre.
 
Topp Bunn