Har nå sett på litt tall , prøver å finne ut litt men sliter med kilden (lydkortet)..
Hodetelefoner: 2x Phillips SBC HP200
32 Ohm impedance
100dB sensitivity
500mW max. power input
1x Koss PortaPro
Impedanz: 60 Ohm
Lydkortet har jeg ikke funnet noe informasjon om impedans enda. Det eneste jeg hvet, er at det er: Realtek AL850 sound .
Hei,
i begge tilfeller (både Philips og Koss) bør du benytte et buffer trinn for å drive dem, veldig få opamper liker å drive laster på 60 ohm og lavere, og veldig få potmetere er designet for å regulere volum i en last på 30-60 ohm (jeg kjenner ikke til noen). Det hadde vært greit med noen flere opplysninger vedr. utgangsnivået fra lydkortet ditt. I det etterfølgende antar jeg at lydkortet ditt kan gi en utgangspenning tilsvarende normalt utgangsnivå fra en CD-spiller, dvs 2V ved 0 dB FS («full scale»).
Koss har en spesifisert følsomhet på 101 dB SPL ved 1 mW, dvs en spenningsfølsomhet for 101 dB SPL på ca 0,25 volt, i dette tilfellet behøver du mest sannsynlig ikke noe spenningsforsterkning fra utgangen av lydkortet (101 dB SPL er høyt), men du behøver en buffer etter volumreguleringen pga. belastningen som headsettet gir (60 ohm).
Iht. spec. så skal Philips ha maksimalt 4 volt in (antagelig RMS). Specen for følsomhet er ikke umiddelbart forståelig, da det er for få opplysninger. Ofte angis følsomhet enten med 1 V eller ved 1 mW, som avhengig av impedans gir forskjellig resultat. På grunn av belastningen (30 ohm) så bør også disse drives av en egen buffer, og det kan hende du behøver noe forsterkning. Du kan evt. sjekke behovet for forsterkning ved å sammenlikne lydnivået fra hhv. Koss og Philips fra samme kilde med samme posisjon for volumreguleringen, dersom Philipsene gi omtrent samme eller høyere lydtrykk som KOSS så behøver du mest sannsynlig ikke spenningsforsterkning etter lydkortet. Men for å tyne mest mulig lydtrykk ut av dem, så kan det hende du behøver omlag minimum 2 ganger forsterkning, gjerne 4-6 ganger, men pass på ørene.
Dersom utgangen fra lydkortet er designet for å drive hodeteleforner direkte, så kan det hende du strengt tatt ikke behøver noen buffer/OPAMP mellom lydkort og volumkontrollene. Dersom dette er tilfellet så kan du bruken en OPAMP og buffer etter volumkontrollen, koblet slik at bufferen inngår i feedback-loopen til OPAMPEN og med valgbar forsterkning, f.eks. 1X og 4X evt. 6X, se. f.eks. fig. 5 i databladet til BUF634. Forsterkningen ift. fig. 5 som har totalt 21X, reduserer du ved å redusere 5K ohm motstanden (alt. øke 250 ohmen) iht. formelen G=1+R1/R2; hvor G er spenningsforsterkningen, R1 er 5K oms motstanden i figuren, og R2 er 250 ohms motstanden i figuren. Ved lavere (fra +1X til +10X) forsterkning ville jeg ha valgt R2 på omlag 500-1K Ohm. BUF634 og LT 1010 er beskyttet mot kortslutning og for høy temperatur, uten at jeg har noen formening om hvor effektiv denne beskyttelsen er.
mvh
KJ