Spm ang SME V igjen...

O

om.s

Gjest
Har som nevnt i en annen tråd bestillt meg ny SME V arm, denne kom også idag, men det som kom var ikke det som var bestillt.

Så mitt spm!: jeg vil ha en "hel" arm, mens det som kom var modellen med avtagbart headshell, er det så noen som kjenner til evnt fordeler bakdeler mellom disse to utgavene av samme arm.

Siden jeg kun har en PU vil jeg derfor ikke ha behovet for raskt bytte som avtagbart head kan gi.

Fordeler & bakdeler?

mvh

P

paradigm

Gjest
Viste ikke at det fantes 2 forskjellige typer av V-armen. Er dette en helt ny arm fra SME?? Vet at 309 og den helt nye M2-9 armen har avtagbart headshell.

Som du skriver så er fordelen med løst headshell at man raskt kan bytte PU. SME angir at det bl.a er stivheten i det helstøpte armrøret som utgjør en fordel. Men SME sier også at 309's løse headshell ikke skal gå ut over stivheten. Vil jo anta at dette gjelder tilsvarende for V-armene.

O

om.s

Gjest
Viste ikke at det fantes 2 forskjellige typer av V-armen. Er dette en helt ny arm fra SME?? Vet at 309 og den helt nye M2-9 armen har avtagbart headshell.

Som du skriver så er fordelen med løst headshell at man raskt kan bytte PU. SME angir at det bl.a er stivheten i det helstøpte armrøret som utgjør en fordel. Men SME sier også at 309's løse headshell ikke skal gå ut over stivheten. Vil jo anta at dette gjelder tilsvarende for V-armene.
Det er en relativt ny variant som også selvsagt er ett par tusen dyrere, men de hevder også at det ikke skal gå ut over lyd kvaliteten, personlig vil jeg ha den "hele" armen, men er dette bare "placebo" el finnes det noen virkelige forskjeller på disse armene?....

mvh

P

paradigm

Gjest
Dette må være en helt ny arm, ja. Snakka nettopp med butikksjefen på OHC og han hadde ikke hørt om denne modellen. Står heller ingen info på SME's side så jeg ville tatt direkte kontakt med produsenten. Har du mulighet til å legge ut bilde?

O

om.s

Gjest
Dette må være en helt ny arm, ja. Snakka nettopp med butikksjefen på OHC og han hadde ikke hørt om denne modellen. Står heller ingen info på SME's side så jeg ville tatt direkte kontakt med produsenten. Har du mulighet til å legge ut bilde?
Helt ny er den ikke, jeg kjenner til den fra relativt lenge siden.
Jeg ville ha en "hel" som ble bestillt men importöre blingset litt ved bestillingen og tok inn den med lös head av gammel vane, han tar visst inn/selger visst hovedsaklig den modellen.
Jeg returnerte den som kom og betillte igjen en hel arm.

Ser ikke behovet for å kontakte produsenten da begge armene er kjente for meg, men jeg var interressert i om noen kjente til fordeler/bakdeler mellom disse to, foruten om man da har flere puér som nevnt.

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.165
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Utover det å raskt kunne bytte mellom pick-uper ,så er det vel ingen fordeler med løst headshell. Med andre ord ingen lydmessig forbedring.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gir ikke D-modellene også mulighet til å justere 'azimut'?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er en relativt ny variant som også selvsagt er ett par tusen dyrere, men de hevder også at det ikke skal gå ut over lyd kvaliteten, personlig vil jeg ha den "hele" armen, men er dette bare "placebo" el finnes det noen virkelige forskjeller på disse armene?....

mvh
Har ikkje høyrt om at modell V har ein variant med laust shell, men om det er så, er det ein kjempekvalitet ut frå min synsstad. Fordelen med å ha mange pickupar er ikkje liten. Du kan klare deg med billegare pickupar, alt etter kva du fokuserer på innan ulike musikksjangrar og innspelingar, og dessutan slepp du å slite "helgepickupen" unødig mykje på kvardagane.

P

paradigm

Gjest
Ser ikke behovet for å kontakte produsenten da begge armene er kjente for meg, men jeg var interressert i om noen kjente til fordeler/bakdeler mellom disse to, foruten om man da har flere puér som nevnt.
mvh
Kontakt med SME var med tanke på fordeler/ulemper ved armene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser klare fordeler med lett pu-bytte; men utover det så skal ingen fortelle meg at et løst headshell ikke har konsekvenser ift endret resonansfrekvens og resonansegenskaper; og følgelig teoretisk sett endret klang. Hvorvidt det er hørbart er en annen sak, avhengig av implementeringen såklart, og umulig å si for de fleste å si mye om da vi ikke har hatt mulighet for sammenlikning, men jeg forstår om.s godt, og hadde selv også hatt vansker med å "slå meg til ro" med et løst headshell...

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Gir ikke D-modellene også mulighet til å justere 'azimut'?
Det er vel muligens det eneste jeg har hört som praktisk skiller de to, husker bare ikke hvor jeg leste om det...

mvh

O

om.s

Gjest
Kontakt med SME var med tanke på fordeler/ulemper ved armene.
Skjönte vel det med de hevder jo at det ikke er noen forskjell, har en veldig respekt for det SME gjör, det er gjennomtenkt og godt, men det er nesten alltid noen, ett eller annet sted som opplever det noe annerledes enn produsenten, det var vel det jeg hadde i tankene, men takker for respons og engasjement rundt spmét...

mvh

O

om.s

Gjest
Ser klare fordeler med lett pu-bytte; men utover det så skal ingen fortelle meg at et løst headshell ikke har konsekvenser ift endret resonansfrekvens og resonansegenskaper; og følgelig teoretisk sett endret klang. Hvorvidt det er hørbart er en annen sak, avhengig av implementeringen såklart, og umulig å si for de fleste å si mye om da vi ikke har hatt mulighet for sammenlikning, men jeg forstår om.s godt, og hadde selv også hatt vansker med å "slå meg til ro" med et løst headshell...

Mvh Vidar P
Takk! det var slik jeg og resonerte, og nå er jo valget også tatt!, med bakgrunn i nettopp disse tingene...

mvh

O

om.s

Gjest
Kor fast sit no dette SME-shellet? Det er rimelegvis ikkje gamle SME-fatninga vi snakkar om?
Beste fatning eg har vore bort i så langt, var på ET2-armen. Der skifta du heile armrøret.....
Her er det bare headén, som på en 309....

mvh

O

om.s

Gjest
Har ikkje høyrt om at modell V har ein variant med laust shell, men om det er så, er det ein kjempekvalitet ut frå min synsstad. Fordelen med å ha mange pickupar er ikkje liten. Du kan klare deg med billegare pickupar, alt etter kva du fokuserer på innan ulike musikksjangrar og innspelingar, og dessutan slepp du å slite "helgepickupen" unødig mykje på kvardagane.
Löst shell har den, holdt i den igår ;) og har sett bilde av den en tid.

Sjekk denne:

www.simplyblack.net

Gå inn på Veteran HiFi så product info så klikk videre til/på SME, forövrig er dette også Sverige importör av SME.
Tilsbvarende Clearaudio spiller som på fremsiden var forövrig imho, med å trylle frem Arkenmessas beste musikkpresentasjon i helgen ;)

Som HiFi journalist eller regelmessig HiFi tester kan jeg som nevnt godt forstå det praktiske aspektet, men jeg har ingen planer om å utvide pu reportoaret, finner jeg en jeg liker så holder jeg på den tills videre, men ser selvsagt at andre har andre prioriteringer og vurderinger...

mvh

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Hvis du har mange monoinnspillinger, og har en mono-pu, da kan det være praktisk med avtagbart shell; slik at du kan skifte mellom stereo og mono. Jeg har ofte tenkt meg den muligheten. Gratulerer med armen. 8)

P

paradigm

Gjest
Löst shell har den, holdt i den igår ;) og har sett bilde av den en tid.

Sjekk denne:

www.simplyblack.net

Gå inn på Veteran HiFi så product info så klikk videre til/på SME, forövrig er dette også Sverige importör av SME.
Tilsbvarende Clearaudio spiller som på fremsiden var forövrig imho, med å trylle frem Arkenmessas beste musikkpresentasjon i helgen ;)

mvh
Takk for linken :)

Min bror har bestilt V-armen og jeg skal gjøre han oppmerksom på at det finnes 2 varianter, slik at ikke det samme skjer han. Skal i sammen slengen opplyse OHC om det samme ;D

Mvh, Knút

O

om.s

Gjest
Takk for linken  :)

Min bror har bestilt V-armen og jeg skal gjøre han oppmerksom på at det finnes 2 varianter, slik at ikke det samme skjer han. Skal i sammen slengen opplyse OHC om det samme  ;D

Mvh, Knút
AudioMedia i Bergen er mannen i Norge på SME, har selv litt varierende erfaring med OHC og vinyl, det rimer ikke alltid hva de hevder ;) .....

mvh

O

om.s

Gjest
Hvis du har mange monoinnspillinger, og har en mono-pu, da kan det være praktisk med avtagbart shell; slik at du kan skifte mellom stereo og mono. Jeg har ofte tenkt meg den muligheten. Gratulerer med armen. 8)
Takker, her hjemme er det "bare" Benz Micro LP som skal dele sine egenskaper med armen, så det ble som tidligere nevnt en "hel" arm.....

mvh

O

om.s

Gjest
Da kom endelig beskjeden, den er sendt fra importøren i Sthlm og burde lande her i Gbg innom ett par dager, har savnet vinyl snurreren min, så kommende helg må gjerne "kjappe" seg litt med sine mørke lange kvelder for vinyl snurring ;) ;D .....

mvh

Topp Bunn