Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bergtann

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    9
    Sted
    Langs sjøen
    Fremdeles god kvalitet på snart 30 år gamle opptak

    Blir litt imponert over kvaliteten på disse Maxell UD XL banda, 28 år gamle opptak og synes fremdeles at de holder høy kvalitet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Rasket med meg en Tandberg 3000x fra Skrot Tor her om dagen. 200 penger. Skitten, stygg og halvdød men det er utrolig hva litt TLC kan gjøre. Under skitten var det om ikke en perle, men en fungerende og hel maskin.
    Av en eller annen grunn har jeg ikke sett denne maskinen "live" tidliger og det slo meg hvor liten og kompakt den er. Koselig der den ligger og spolene snurrer med bånd innkjøpt hos samme Tor for en tier pr. stk. Spennende med bånd med ukjent innhold. :D

    P.s. Var spolelås tilleggsutstyr på disse maskinene? Min mangler og det ser heller ikke ut til å ha vært på den.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Dette er både tøft og rart. For tapen går ikke forbi tapehodene, og følgelig er det som skjer umulig. Akai M-7.

    Hva heter filmen?

    image.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde den skulle være lett. Apocalypse Now.

    Hva med denne:

    encuentros.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den Sonorus går ikke engang an å kalibrere!
    de har bypasset alt for å korte ned signalveien!
    snakk om å bomme!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hvor finner dere så flotte spilere?

    Jeg har alltid ønsket meg en Revox B77.

    Vis vedlegget 366965
    Det nermeste er vel finn.no . Ellers mye på ebay.com,ebay.de,ebay.uk,osv

    Klarte selv ikke å holde fingrene unna en Revox A77 mkII som dukket opp på finn. Ligger på posten og venter på meg.
    Har vel mest lyst på en Studer A80,men de er da så inni granskogen store. Frister også veldig med en Revox G36,siden jeg er så glad i rør.
    Men begynner med en A77,så får jeg se om jeg blir så overbevisst at jeg tar det videre.
    Er ikke tvil om at har man tilgang til masterkopier på band så er det en klart bedre musikk-kilde enn alt av digitalt og vinyl.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    A77 er en like fin maskin. Makanisk og flott!

    Jeg ville hatt en 15ips med 2spor :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    A77 er en like fin maskin. Makanisk og flott!

    Jeg ville hatt en 15ips med 2spor :)
    Er en Otari MX 50 på finn som oppfyller det kravet. Den har også bryter for å veksle mellom NAB/IEC. Topp maskin. Sikkert lett å fikse, uten at du behøver å fortelle det til selger når du får ned prisen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    A77 er en like fin maskin. Makanisk og flott!

    Jeg ville hatt en 15ips med 2spor :)
    Jeg har også sansen for både A77 og B77 :) Ser flotte ut begge,og det at de var produsert i mange år er også ofte et kvalitetstegn. Virker også som det er ganske lett å få tak i reservedeler til både A77 og B77,noe som jeg tenkte var gunstig.

    Det er en 2 spors jeg kjøpte,men så vidt jeg har fått med meg :D bare opp til 7.5 ips. Fekk den for 2 frognertiere inklusiv noen få bånd så tenkte det var en grei plass å begynne. Sette meg litt inn i hvordan de er oppbygd. Kanskje prøve å smiske litt med noen av de store båndgutta om jeg kan få kjøpt en kopi av noen av de fine masterkopiene de har :D for å virkelig få hørt litt av forskjelen mot vinyl og cd. Jeg tror nemlig forskjelen er rimelig markant .
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Studer B67 er og et godt og mere profft alternativ
    ReVox er consumer
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    av consumer maskinene er vel PR99 blandt de beste arbeidshestene
    også ofte brukt i proff sammenheng
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hvor finner dere så flotte spilere?

    Jeg har alltid ønsket meg en Revox B77.

    Vis vedlegget 366965
    Det nermeste er vel finn.no . Ellers mye på ebay.com,ebay.de,ebay.uk,osv

    Klarte selv ikke å holde fingrene unna en Revox A77 mkII som dukket opp på finn. Ligger på posten og venter på meg.
    Har vel mest lyst på en Studer A80,men de er da så inni granskogen store. Frister også veldig med en Revox G36,siden jeg er så glad i rør.
    Men begynner med en A77,så får jeg se om jeg blir så overbevisst at jeg tar det videre.
    Er ikke tvil om at har man tilgang til masterkopier på band så er det en klart bedre musikk-kilde enn alt av digitalt og vinyl.
    A80 RC er bygget på en selvbærende ramme
    tar man bort tralla og monitor-ht bak, er den kun BxDxH=64x55x28cm
    men den må ligge
    har sett at noen lager en pen trekasse rundt den og har den stående på en benk e.l.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tips,Leif.
    Det er litt mer spiselig størrelse. Men begynner ivertfall med A77 så får jeg se om jeg blir fristet til å gå for noe enda bedre.
    Hovedproblemet for min del er tilgangen til bånd av musikk som jeg virkelig liker. Er litt usikker på om jeg vil bruke mye tid på fantastiske innspillinger som kanskje ikke er så interesante musikalsk.Da er det kanskje bedre å bruke de kronene på noen livekonserter som ofte låter enda bedre,pluss utvikle cd/vinyl-rigg der jeg har god tilgang til musikk som virkelig gir meg noe.
    Men får se.Kanskje jeg blir hektet selv av en middels maskin som A77.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Evo 2: ikke lenge du hadde X200M ? ligger jo på brukten allerede ....hva skjedde?
    mvh
    Leif
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    A77 er en like fin maskin. Makanisk og flott!

    Jeg ville hatt en 15ips med 2spor :)
    Jeg har også sansen for både A77 og B77 :) Ser flotte ut begge,og det at de var produsert i mange år er også ofte et kvalitetstegn. Virker også som det er ganske lett å få tak i reservedeler til både A77 og B77,noe som jeg tenkte var gunstig.

    Det er en 2 spors jeg kjøpte,men så vidt jeg har fått med meg :D bare opp til 7.5 ips. Fekk den for 2 frognertiere inklusiv noen få bånd så tenkte det var en grei plass å begynne. Sette meg litt inn i hvordan de er oppbygd. Kanskje prøve å smiske litt med noen av de store båndgutta om jeg kan få kjøpt en kopi av noen av de fine masterkopiene de har :D for å virkelig få hørt litt av forskjelen mot vinyl og cd. Jeg tror nemlig forskjelen er rimelig markant .
    Jeg har veldig liten erfaring med disse maskinene. Hadde flere tandbergmaskiner før i tiden. Ønsket meg hele tiden en Revox. Syns å huske jeg hadde engasjerende lyd fra den jag hadde. Ser at valgene for maskin ofte gjøres ut fra antall spor og hastighet. Hva er egentlig nøkkelen ifm dette? At en skal spille av masterbånd eller gjøre opptak selv? Vil et opptak fra CD eller vinyl øke gleden eller engasjementet for musikken?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    A77 er en like fin maskin. Makanisk og flott!

    Jeg ville hatt en 15ips med 2spor :)
    Jeg har også sansen for både A77 og B77 :) Ser flotte ut begge,og det at de var produsert i mange år er også ofte et kvalitetstegn. Virker også som det er ganske lett å få tak i reservedeler til både A77 og B77,noe som jeg tenkte var gunstig.

    Det er en 2 spors jeg kjøpte,men så vidt jeg har fått med meg :D bare opp til 7.5 ips. Fekk den for 2 frognertiere inklusiv noen få bånd så tenkte det var en grei plass å begynne. Sette meg litt inn i hvordan de er oppbygd. Kanskje prøve å smiske litt med noen av de store båndgutta om jeg kan få kjøpt en kopi av noen av de fine masterkopiene de har :D for å virkelig få hørt litt av forskjelen mot vinyl og cd. Jeg tror nemlig forskjelen er rimelig markant .
    Jeg har veldig liten erfaring med disse maskinene. Hadde flere tandbergmaskiner før i tiden. Ønsket meg hele tiden en Revox. Syns å huske jeg hadde engasjerende lyd fra den jag hadde. Ser at valgene for maskin ofte gjøres ut fra antall spor og hastighet. Hva er egentlig nøkkelen ifm dette? At en skal spille av masterbånd eller gjøre opptak selv? Vil et opptak fra CD eller vinyl øke gleden eller engasjementet for musikken?
    Gjelder 1/4-tomsbånd:
    4-spors i 7,5ips (19cm/sek) er nødvendig for å avspille eldre bånd i god kvalitet.
    2-spors i 15 ips (38cm/sek) trengs for å avspille nyere utgivelser i toppkvalitet, samt for å,avspille noen av de eldre utgivelsene i toppkvalitet.
    2-spors 30ips trengs for å avspille studiomasters i megakvalitet. Sjeldent tilgjengelige, men finnes. Er litt som å avspille singles, siden båndet flyr gjennom.

    Det ideelle er en maskin som har muligheter for 4-spors opptak/avspilling, og 2-spors avspilling, i 7,5ips og 15ips.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det ideelle er 2 T rec og repro samt 4T avspilling med justerbar eq
    min ene A80 har dette etter at jeg fikk installert et custom 4T hode på reserve headblokka
    30ips mastere kan og fåes på 1/2" tape...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Evo 2: ikke lenge du hadde X200M ? ligger jo på brukten allerede ....hva skjedde?
    mvh
    Leif
    Rett og slett plassmangel,må sette forsterker inn i stereobenken og da den er klasse A så blir det alt for varmt.
    Velger heller og selge spilleren enn og bygge om :)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn