Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Til sammenligning:
    Ferrograph Series 7:
    Skjermbilde 2021-05-31 kl. 20.37.28.png

    Tandberg 3300X:
    Skjermbilde 2021-05-31 kl. 20.33.10.png
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Men om du bruker rød og svart som input,- hvor tar du da output fra? Spørs om du ikke skulle dempe til 2mV.
    Du hadde helt rett, det var hvit og gul som stod på input, jeg plugget frem og tilbake en del her om dagen så husket ikke hvilken som var sist. Jeg tar output fra en egen DINadapter på Monitorutgangen. Når jeg byttet til rød og svart nå, og da er inputlevel helt til å leve med, gjorde et testopptak nettopp og med normal level ut fra laptopen så lå jeg på rundt 3-4 på rec level, og alt hørtes fint ut, så da trenger jeg vel ikke noe demper. Da blir det ny runde med opptak fredag kveld (y)
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Du hadde helt rett, det var hvit og gul som stod på input, jeg plugget frem og tilbake en del her om dagen så husket ikke hvilken som var sist. Jeg tar output fra en egen DINadapter på Monitorutgangen. Når jeg byttet til rød og svart nå, og da er inputlevel helt til å leve med, gjorde et testopptak nettopp og med normal level ut fra laptopen så lå jeg på rundt 3-4 på rec level, og alt hørtes fint ut, så da trenger jeg vel ikke noe demper. Da blir det ny runde med opptak fredag kveld (y)
    svarer meg selv, men denne spilleren har mye rart for seg, når jeg byttet til rød og svart så fikk jeg tydeligvis også noe slags feedback tilbake på utgangen fra forsterkeren, så uansett hvilken inngang jeg valgte på forsterkeren så hørte jeg båndspilleren. Har nå flyttet DINpluggen over på AUXinngangen på spilleren, som kun har inn på rød/svart, og ikke både inn/ut. Da er ting normalt igjen. Det siste jeg prøver å finne ut av nå er at jeg har noe slags ulyd når jeg setter spilleren i rec, det kommer og går litt men er en slags summende sprakelyd. Dette blir også med på opptak. Kan det være kondensator som avgir denne lyden?
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Videre feilsøk. Når jeg tar ut kontakten til linje inn blir ulyden borte, spilleren blir stille som graven, så da mistenker jeg kanskje at siden inngangen er så sensitiv, at den forsterker "dødlyd" som kommer fra andre steder i anlegget (?). Ulyden øker jo høyere rec level jeg setter, så det kan jo virke logisk. Kanskje jeg trenger en demper alikevel. Spilleren er koblet på en dbx tapeselector sammen med en Nakamich og en Denon kassettspiller, og problemet eksisterer ikke på disse to.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Videre feilsøk. Når jeg tar ut kontakten til linje inn blir ulyden borte, spilleren blir stille som graven, så da mistenker jeg kanskje at siden inngangen er så sensitiv, at den forsterker "dødlyd" som kommer fra andre steder i anlegget (?). Ulyden øker jo høyere rec level jeg setter, så det kan jo virke logisk. Kanskje jeg trenger en demper alikevel. Spilleren er koblet på en dbx tapeselector sammen med en Nakamich og en Denon kassettspiller, og problemet eksisterer ikke på disse to.
    Har du prøvd AUX-inngangen? 100mV. Se skjemaet lenger oppe!
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Jepp, det er den jeg bruker nå.
    TUN og AUX har et pilottonefilter og kutter frekvenskurven i toppen. Så vidt jeg kan se skal TAPE-ingangen(e) leve godt med 1V. Se bilder! Men kanskje skulle du prøvd deg med et 20dB dempeledd på TAPE-inngangen?
     

    Vedlegg

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    forsterkeren oppførte seg bare så sykt når jeg brukte tapeinn/ut, når jeg spiller båndspilleren får jeg lyd i høytalerene uansett hvilken inngang jeg velger på forsterkeren og uavhengig av om tape1 er trykket inn eller ikke, i manualen står det jo at pin 3 og 5 er lyd både ut og inn, så ikke vet jeg, det er akkurat som den sender lyd begge veier, også går det over alt i forsterkeren. Jeg har ikke en gang koblet opp den inngangen for lyd ut til forsterkeren, jeg bruker monitorutgangen for det nå, tape in/out er kun koblet opp for lyd inn til båndspillleren.
    Har en rothwell 10db demper på vei i posten, så skal teste videre.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lyder som om, du har et forsterkerproblem med "tape-monitor".
    Meningen er, at når du optager (kilde), da er monitorfunktionen afbrudt. Er den ikke det, vil du få "loop" igennem,
    som vil forsterke seg selv....... lyder selvsagt ikke godt.
    Prøv og lav et opptak med kun line/tape out forbundet fra forsterker til R2R. Prøv derefter at avspille med kun line-out forbundet til tape-in.
    Lyder det ok, er det noget feil på innganger.
    Pin 3-5 kan ikke være både lyd inn og ut. På forsterker (tape-monitor) er 2 = stel, 3+5 = lyd inn, 1+4 = lyd ut.
    På båndoptager er det omvendt, 1+4 = lyd ind og 3+5 = lyd ut. Dette er i hvert fald standard :)

    EDIT: Et standard 5-pol din-kabel er parallelt pin 1-1, 2-2, 3-3, 4-4 & 5-5.
    Et 5-pol din-kabel til båndopptaker er speilvendt.

    DIN-tape.png
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    i servicemanualen står det at pin 1 og 4 er in, pin 3 og 5 er inn og ut (?)
    Jeg har en DBX tapeselector på tape 1 monitor, og båndspilleren koblet på loop 1 på denne, på loop 3 har jeg en denon kassettspiller, jeg opplever som sagt ikke dette fenomenet på kassettspilleren, så det er veldig merkelig, hvis jeg setter rec selector på dbx til tape istedet for line på den inngangen båndspilleren er koblet forsvinner fenomenet med at lyden kommer uansett hvilken inngangsknapp på forsterkeren jeg velger, på kassettspilleren som er koblet på tape 3 på DBXen spiller det ingen rolle om rec selector står på line eller tape. Det er i det hele tatt veldig merkelig.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Hvis jeg bytter tilbake til hvit og gul rcakabel på DINadapteren, som er pin 1 og 4, forsvinner hele problemet, forsterkeren oppfører seg normalt og lyd kommer kun når jeg har tape 1 monitor trykket inn, så det må være helt åpenbart at spilleren sender lyd begge veier e.l. Selv om det høres helt sært ut, det høres også ut som summelyden blir borte, dette må kanskje ha vært noe feedback som har blitt generert av at lyden har gått begge veier inn i forsterkeren igjen.
    problemet er jo bare at line in på pin 1 og 4 er 2mv. Så da må jeg vel i så fall ha en kjempedemper :p
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Muligvis (kjempedemper)
    eller din "user-manual" er fuld af trykkfeil......... det er set mange gange før. 2mV er så langt fra nogen standard.
    Du burde ikke kunne skrue opp på rec.-vol. annet end et par millimeter, før VU-metre smekker helt i bunn. Hvis dette ikke er
    tilfeldet, er det nok en "typo" i manual :) (200mV er din-standard)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    jeg prøver å kjøre lyd inn på pin 1 og 4, og jeg kan bare såvidt bevege rec level før VUmeterene står fast på toppen, og lyden skurrer uansett nivå.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Og som jeg skrev tidligere i tråden, om jeg bruker pin 1 og 4, og skrur utgangsnivået på datamaskinen jeg bruker til avspilling når jeg gjør opptak ned til ca 10% så kan jeg justere reclevel på båndspilleren ca normalt. Så når jeg får 10db demperen fra rothwell skal jeg teste den og se hvilken effekt den har, om nødvendig kjøper jeg en med mer demping.
     
    Sist redigert:

    Vinyllover

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2021
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    1.445
    Sted
    Seljord
    Takk ! Dette dykker opp:
    Blocked Registration
    Sorry, but due to abuse registration is not currently available from IP addresses in this range:
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Fikk akkurat 20 Agfa per-2 1200ft til 600,- tre av de uåpnet. Har ikke noe erfaring med disse. Men tar en sjans.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei folkens , jeg har en 2 spors A77 som trenger litt service og ettersyn. Finnes det noen som bedriver slikt i østlandsområdet ?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Henger meg på her:
    Jeg har en Tandberg 10XD og en Revox A77 som skulle hatt tilsyn. Er det noen kompetente på Sørlandet?
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Har en Tandberg 9100x. Opptakene blir med dårlig diskant. Er det demagnetisering som er svaret?
    Hva slags demagnetiseringsverktøy bør kjøpes? Han-d-mag er svaret jeg får på internett, men den er jo dyr og litt vanskelig å få tak i…
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Har en Tandberg 9100x. Opptakene blir med dårlig diskant. Er det demagnetisering som er svaret?
    Hva slags demagnetiseringsverktøy bør kjøpes? Han-d-mag er svaret jeg får på internett, men den er jo dyr og litt vanskelig å få tak i…
    Google "Analogue-Studio-Cassette-Tape-Head-Demagnetiser". Bare pass på at du får en 230V-modell😊
    I blant dukker det også opp vintage Ferrograph på eBay til en rimelig penge.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Opptaket på 9000x ble bra, var båndet som var dårlig. Blir nær kilden eller lik nå. Så nå er jeg offisielt bitt av båndspillerbasillen.
    Må ha en til, hva er DITT tips til et step up fra 9000x? Uten at banken må tømmes helt 😇😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde en Tascam B52 som fungerte ypperlig (2-spor, 15ips). Anbefalt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller ATR 60 som Emo kjøpte av meg og senere solgte til Altec-Ove
    ellers har jeg en A810, men den er ikke gratis
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Technics RS1500 og Otari 5050 er og kandidater
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Opptaket på 9000x ble bra, var båndet som var dårlig. Blir nær kilden eller lik nå. Så nå er jeg offisielt bitt av båndspillerbasillen.
    Må ha en til, hva er DITT tips til et step up fra 9000x? Uten at banken må tømmes helt 😇😊
    ReVox A77 eller helst B77
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å slå 9000X/9100X/10X på lydkvaitet om du bruker 3 3/4 hastighet. På 7 1/2 og 15 kan nok andre være både bra og bedre, inkl TD 20A. Tandberg er veldig bra på lyd, men kanskje ikke på teknisk kvaliet og pålitelighet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ja de ser også veldig lekre ut. Hva med PR99?
    Har aldri sett en PR99 unntatt på bilder, men det er vel en semi-pro maskin. De pleier nok å være mer brukt og kanskje litt mer røft enn en maskin som har stått hjemme hos eieren. Skal du ha 2 eller 4-spors maskin? De fleste A og B77 i privat eie vil jeg tro er 4-spor.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Har aldri sett en PR99 unntatt på bilder, men det er vel en semi-pro maskin. De pleier nok å være mer brukt og kanskje litt mer røft enn en maskin som har stått hjemme hos eieren. Skal du ha 2 eller 4-spors maskin? De fleste A og B77 i privat eie vil jeg tro er 4-spor.
    Kom i prat med en som kanskje skal selge en PR99. Vet lite om den maskinen… Men A/B99 ser flotte ut i alle fall.

    4 eller 2 spor er ikke viktigst, skal brukes til musikk så vil ha god lyd og og spilletid på bånd.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kom i prat med en som kanskje skal selge en PR99. Vet lite om den maskinen… Men A/B99 ser flotte ut i alle fall.

    4 eller 2 spor er ikke viktigst, skal brukes til musikk så vil ha god og og spilletid på bånd.
    Får du den til OK pris ville jeg bare slått til. Skal jo være bedre enn A/B 77. Synes prisene på A77 har gått litt berserk . Det er gode maskiner, jeg hadde selv en MK IV i mange år fra den var ny , men de drar på årene.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Får du den til OK pris ville jeg bare slått til. Skal jo være bedre enn A/B 77. Synes prisene på A77 har gått litt berserk . Det er gode maskiner, jeg hadde selv en MK IV i mange år fra den var ny , men de drar på årene
    Det ligger en del til høye priser ja. Har kjøpt litt digitale klokker fra 70-tallet de siste årene og der er det en del annonser hvor prisene er veldig høye. Er usikker på om noe blir solgt til de prisene. Er kanskje det samme for båndspillere...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn