Sporingsvinkel?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Har litt problemer med å få min Wilson-Benesch the Circle med Ortofon Kontrapunkt C til å oppføre seg pent mot slutten av plata. Det sprekker litt i s-lyder, fuzz gitarer og slikt, spesielt når det er mye informasjon på likt. Har prøvd både Stevenson, Bearwald, Heybrook og Loefgren protractorene uten at det blir bra. Antiskate og stifttrykk skal også være bra. Noen som skjønner noe av dette? :p

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.717
Torget vurderinger
27
Har du prøvd med andre pickuper?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Jepp, har både prøvd en Benz H2 og en Benz Ace M. Akkurat det samme skjer på alle sammen...

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Overhenget er selvfølgelig korrekt?

Mvh
Geir

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Cundis skrev:
Har litt problemer med å få min Wilson-Benesch the Circle med Ortofon Kontrapunkt C til å oppføre seg pent mot slutten av plata. Det sprekker litt i s-lyder, fuzz gitarer og slikt, spesielt når det er mye informasjon på likt. Har prøvd både Stevenson, Bearwald, Heybrook og Loefgren protractorene uten at det blir bra. Antiskate og stifttrykk skal også være bra. Noen som skjønner noe av dette? :p
Jeg har stilt inn min PU med egenprodusert protraktor. Jeg lagde meg et excelark (http://home.online.no/~bothorva/platespiller.htm) som viser vinkelfeil basert på valgt armlengde (l), avstand mellom sentertapp og armens akse (a) og valgt vinkel (alfa). Når det gjelder vektet vinkelfeil antar jeg at 1/r er fornuftig pga at nålas hastighet i rillene er proporsjonal med radien.

Fordelen med ”min” metode er du ser konsekvensen av valgt armlengde og vinkel, i form av visualisert vinkelfeil.

Når l og a er valgt er det faktisk lett å lage sin egen protraktor (http://home.online.no/~bothorva/div/protraktor223.gif) ved hjelp av et A4-ark, en passer, en blyant og en linjal.

Det er nok en fordel med interesse for og kunnskap om matematikk/geometri, men det bør man jo ha når man skal justerer pickupen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
kjøp tangentialarm 8) og glem hele problemstillingen
IMO

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
ragfur skrev:
Jeg har stilt inn min PU med egenprodusert protraktor. Jeg lagde meg et excelark (http://home.online.no/~bothorva/platespiller.htm) som viser vinkelfeil basert på valgt armlengde (l), avstand mellom sentertapp og armens akse (a) og valgt vinkel (alfa). Når det gjelder vektet vinkelfeil antar jeg at 1/r er fornuftig pga at nålas hastighet i rillene er proporsjonal med radien.
Ser imponerende ut, men den cosinussetningen fikk meg både til å skjelve og kaldsvette ..... :D

Mvh

P

Parelius

Gjest
Som nevnt; har du sjekket overhenget?

Hva med match arm/PU (Kontrapunkt har comp./vekt 12/10, Ace 9/14 go H2 8,8/14, etter hva jeg fant) Jeg fant ikke specs på armen (act 0.5?), men det står kanskje i manualen?

Har du prøvd større stifttrykk og endringer av VTA?

Du kan jo lett øke massen på arm/PU vha. litt ekstra BlueTack e.l. på PU-shellet, og se om det gjør noe forskjell.

Jeg har balet med noe av det samme tidligere. Da var det mismatch arm/PU. Det gjorde seg også gjeldende andre steder på plata, men spes. mot slutten.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takk for alle bidrag! Overheng skal også være i orden i henhold til Wilson malen. Har også prøvd forskjellig VTA, samt stifttrykk uten at det hjelper. Jeg husker ikke den effektive massen i farta, men det er iallfall en medium arm veit jeg, og burde vel da takle alle nevnte pickup'er..?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.717
Torget vurderinger
27
En del pickuper er kilene på innstilling. Det å treffe alle parametre samtidig blir ofte et mål heller enn realitet, dessverre.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Cundis skrev:
Har litt problemer med å få min Wilson-Benesch the Circle med Ortofon Kontrapunkt C til å oppføre seg pent mot slutten av plata.
Har du prøvd å bytte plate? ;D

Frank

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
F.R.A.N.K skrev:
Cundis skrev:
Har litt problemer med å få min Wilson-Benesch the Circle med Ortofon Kontrapunkt C til å oppføre seg pent mot slutten av plata.
Har du prøvd å bytte plate? ;D

Frank
Hehe, det er her problemet ligger tror jeg.. ;D Spøk til side, problemet er tilstede på alle plater.. Har tatt kontakt med Pilar Audio som har agenturet her i landet, og han skulle ta kontakt med Wilson-Benesch samt noen andre eiere av spilleren, så da får vi se om det kommer noe ut av det. Litt tenking; kan det være pivot punktet som er slitt? Men da burde vel det evt. gitt samme resultat over hele plata og ikke bare de siste 7-8 min..? Mest sannsynlig er det vel som Fosse sier at det er veldig vanskelig å treffe alle innstillinger 100 % riktig.

P

Parelius

Gjest
Dette høres jo merkelig ut; men just for the f… f… of it, prøv med å legge til noe ekstra masse på PU. Gjør jo ingen skade, og er gjort på en to tre, både på og av.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Nope, bluetack gjorde ikke susen det heller..! Overhenget er justert 0.3 mm feil ser jeg, men kan det ha såå mye å si da..?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.717
Torget vurderinger
27
Dersom dette skjer på bortimot alle plater tipper jeg det er noe som er galt. Kan armen på ett eller annet vis få for mye motstand når den nærmer seg sentrum? At det kan forekomme på enkelte plater er en ting, eller med én pickup, men dette virker litt underlig synes jeg.

Husker jeg feil eller hadde du min Ruby 3 en periode og opplevde samme problem?

Sikkert ikke dumt å få sjekket armen. Om ikke annet så for en bekymring mindre.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
er det byttet intern armkabling?
i så fall om det ikke er skikkelig gjort kan det fex lede til litt økende motstand mot innersporet
mvh

P

Parelius

Gjest
Cundis skrev:
Nope, bluetack gjorde ikke susen det heller..! Overhenget er justert 0.3 mm feil ser jeg, men kan det ha såå mye å si da..?
Greit å ha sjekket den ut, i det minste. Jeg har vanskelig for å forstå at 0,3mm feil på overhenget skal avstedkomme slikt. Hvis alle parametre er rett satt, så må det nesten være relatert til armen (Jf. Fosse og LMCs forslag) Og spilleren er vannrett?

Jeg har gått tom for alternative muligheter!

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Omtrent det samme skjedde meg når jeg hadde ACT2 armen. Internkablene ble for stive rundt pivot punktet, med tvilsom sporing som resultat. Den ble sendt til Wilson Benesch som fikset det etter en del masing.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Når alle andre parametere nå er i orden, inkl vatring, så tror jeg nok dessverre at det må være noe med armen ja, kanskje internkablene som foreslått over her..sukk... Jaja, jeg får vel kanskje klare å bare leve med cd en stund, og håpe at det ikke tar for lang tid å få overhalt armen. Takker igjen for all god hjelp folkens, det spørs nok om ikke løsninga dukka opp mot slutten her nå..! Og Fosse, det var ikke jeg som har hatt din Ruby 3, sjøl om det så absolutt ikke hadde bydd meg i mot...! ::)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.717
Torget vurderinger
27
Bare minnes at det var en annen som hadde problemer med den pickupen på WB-arm.

Uansett, håper det ordner seg.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Får så inderlig håpe det ja Fosse! @StianG; Var Wilson Benesch vanskelige å ha med å gjøre?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
De var ikke vanskelige, bare sinnsykt treige! Jeg var også sein med å sende den inn siden jeg hovedsakelig brukte en eminent tech, så det endte med at jeg måtte betale for reparasjonen. Regner med at det ikke vil gjelde for deg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.915
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Når alle andre parametere nå er i orden, inkl vatring, så tror jeg nok dessverre at det må være noe med armen ja, kanskje internkablene som foreslått over her..sukk...
Kabelaturet som sådan bør ikke ha noe med dette å gjøre, jf. at problemet ikke er konstant over hele plata. En plausible forklaring kan vær at uni-pivot lagret ikke fungere helt som det skal, dvs. at den ikke holder konstant azimuth over hele skiva, men dette skal du evt. kunne se etter hvert som PU beveger seg inn over plata (vatring er i denne sammenhengen veldig kritisk). Dersom problemet er at ett eller annet hindrer armen å beveger seg inn over plata (f.eks. tonearms kabelen) så skal du også kunne kjenne denne motstanden når du beveger armen manuelt.

Har du sjekket PU-nåla med lupe/mikroskop?

mvh
KJ

PS. For radialarmer så finnes det ikke noe som er «korrekt» mht. overheng og offset: Bearwald, Löfgren, Stevenson og de andre, er tilnærminger for å minimere et iboende problem med radialarmer (sporingsfeil), men det er også snakk om valg av kompromiss, det er med andre ord ingen eksakt vitenskap og mikrometerpresisjon er bortkastet energi.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Azimuth er skjekka og den er jevn over hele plata. Jeg tviler på at dette er pu skade, da det gjelder tre forskjellige pu'er jeg har prøvd. Alle er også så og si nye med ca 100 timer på bak seg, så jeg utelukker igrunn en skade på de. Jeg kjenner heller ikke noe motstand i armen når jeg fører den bortover plata. Terje hos Audioaktøren skal ta en sjekk på den hvis jeg ikke får orden på det sjøl har vi avtalt i dag, så da får vi se..!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.111
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
om internwire er litt vridd er du ikke i nærheten av å være i stand til å kjenne noe økt motstand med 2 feite menneske - labber ;D
100 kr. på at det har noe med lager eller wire å gjøre!
forutsatt at alt står vannrett
IMO

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Hehe, jeg vedder iallefall ikke imot.. ;D Iflg. Terje hos Audioaktøren skal det ufattelig mye til før pivot punktet får en skade, det er ikke på langt nær så kritisk som et kulelager. Men, han jeg kjøpte den av frakta den i bilen uten å løfte armen fra pivot punktet, så den kan jo selvfølgelig ha fått en skade underveis da...

P

Parelius

Gjest
Cundis skrev:
Men, han jeg kjøpte den av frakta den i bilen uten å løfte armen fra pivot punktet…
Milde himmel!

Har du tilgang til kablingen rundt lageret? Mulighet for å kjenne på hvordan ledningen går?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Tja, det er ikke rare åpningen rundt der, men jeg tenkte å skru av armen i kveld kanskje for å se om jeg kan se noe. Må nok sendes til fabrikken mest sannsynlig..!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Da har jeg skrudd av og inspirert armen, og jeg ser at den svarte kabelen subber litt nedi og lugger en smule mot den delen som skal nedi armbasen. Men kan dette være nok til å gi disse utslagene da tro..?!

P

Parelius

Gjest
Vanskelig å si (uten å ha sett selv), men har du en mulighet til å "dandere" kabelen på en slik måte at den ikke subber og lugger når armen svinger rundt lageret (eventuelt har en tvist som kan påvirke armens frie bevegelse)? Så kan du prøve og se om ting blir bedre. Har du fått sjekket lageret, og bekreftet at det ikke er skadet på noen måte?

Ikke mye hjelp fra min side, men jeg har ikke andre forslag enn disse selvfølgelightetene. Beklager.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For å minske den iboende sporingsfeilen som en radialarm har (ref KJ over) og som er størst i starten og inn mot sentrum av skiva, kan du minske avstanden mellom pivot og nåla en smule. Da vil sporingen bli mer korrekt mot sentrum og du vil kunne eliminere mulig sporingsfeil.

Hvis du setter antiskatingen til null og dette hjelper er det en indikasjon på at noe hindrer armen i å bevege seg innover.

mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Parelius skrev:
Vanskelig å si (uten å ha sett selv), men har du en mulighet til å "dandere" kabelen på en slik måte at den ikke subber og lugger når armen svinger rundt lageret (eventuelt har en tvist som kan påvirke armens frie bevegelse)? Så kan du prøve og se om ting blir bedre. Har du fått sjekket lageret, og bekreftet at det ikke er skadet på noen måte?

Ikke mye hjelp fra min side, men jeg har ikke andre forslag enn disse selvfølgelightetene. Beklager.
All hjelp tas imot med stor takk her Parelius! :) Jeg klarer ikke å komme godt nok til kablene, og ikke tør jeg begynne å smådra i de heller. Men de ligger ikke i en tvist, de ligger pent ved siden av hverandre med unntak av den svarte som henger litt nedenfor de andre og subber litt mot metallet under. Skal få Terje hos Audioaktøren til sjekke hva han mener om lageret. Mener han det er noe galt der blir det en tur til Wilson i England på armen..
Takk for gode tips OivindS! Skal sjekke ut det med antiskatingen i morra! :)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:
For å minske den iboende sporingsfeilen som en radialarm har (ref KJ over) og som er størst i starten og inn mot sentrum av skiva, kan du minske avstanden mellom pivot og nåla en smule.
Sorry, jeg mente ØKE avstanden fra pivot til stift, ikke minske.

mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takker for oppklaringen OivindS! ;) Skal teste ut dette til helga, blir spennende å se om det kan hjelpe litt på problemet! :)

Topp Bunn