Spotify med økt lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Spotify har endelig annonsert at de vil øke lydkvaliteten, eller rettere sagt bitraten på sin tjeneste.

    Mer om saken her:


    Jeg ønsker meg at Spotify går i front for dette da jeg som tjeneste klart foretrekker Spotify fremfor andre tjenester.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.395
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Spotify har endelig annonsert at de vil øke lydkvaliteten, eller rettere sagt bitraten på sin tjeneste.

    Mer om saken her:


    Jeg ønsker meg at Spotify går i front for dette da jeg som tjeneste klart foretrekker Spotify fremfor andre tjenester.
    Har rennt en del vann i bekken siden sist vi leste dette😂
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gode nyheter, ved både første og andre gangs lesning. Spesielt siden det høres ut som om HiFi blir et nytt valg under Premium og ikke et nytt nivå. På den annen side kan det selvsagt medføre at prisen på Premium økes.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det var vel snakk om at man ikke skulle øke prisen, bare ta bort komprimeringen for utstyr som støtter det da man ikke lenger har like gode argumenter for å distribuere komprimert musikk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det var rart der ikke publiserte denne artikkelen i nyhetsbrevet før i går... Ser nå at den er fra slutten av februar.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Høres bra ut. Ang. format finnes vel bare spekulasjoner og antagelser foreløpig. Selv håper jeg på straight 16/44.1 FLAC, eller både FLAC og WAV for den del.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Tanker en gjør seg i forhold til antall titler som eventuelt blir tilgjengelig.

    Er det noen som vet hvilket format man fram til nå har publisert innhold ment for Spotify?
    Kan det være at Spotify allerede har hele katalogen på CD kvalitet og selv har gjort all Ogg konvertering?
    Om så er har de rettigheter til å nyttegjøre denne uten nytt samtykke fra rettighetshaver?

    Om det blir slik noen spår at CD blir tilgjengelig på Premium kan det være vi kun ser et par millioner spor med CD kvalitet og resten som vi er vant med i dag. Slik Qobuz egentlig kun har noen få titler tilgjengelig i Hi-res.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Jeg har på andre forum lest at Spotify i det skjulte har testet ut levering av høyere oppløst materiale i noe tid nå. Sjekket streameren min i går som meldte at jeg mottok materiale i 44khz/16bit, 1411kbps/PCM.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da ser vi vel 16/44.1 innen relativt kort tid vil jeg tro.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Tanker en gjør seg i forhold til antall titler som eventuelt blir tilgjengelig.

    Er det noen som vet hvilket format man fram til nå har publisert innhold ment for Spotify?
    Kan det være at Spotify allerede har hele katalogen på CD kvalitet og selv har gjort all Ogg konvertering?
    Om så er har de rettigheter til å nyttegjøre denne uten nytt samtykke fra rettighetshaver?

    Om det blir slik noen spår at CD blir tilgjengelig på Premium kan det være vi kun ser et par millioner spor med CD kvalitet og resten som vi er vant med i dag. Slik Qobuz egentlig kun har noen få titler tilgjengelig i Hi-res.
    Jeg tror nok Spotify har en form for avtale de som leverer musikk til tjenesten må bekrefte. Imidlertid ville det jo vært urimelig om for eksempel NRK ikke kunne spille noen musikk fordi de har en form for teknisk komprimering i distribusjonsøyemed, så jeg tror ikke åndsverkslovgivingene i ulike land åpner altfor mye for at man kan kreve helt bestemte metoder for distribusjon, annet enn at man i prinsippet burde ha rett til å nekte en primærdistributør tilgang.

    I utgangspunktet vil jeg tro at Spotify får alt levert i enten 16/44.1 eller høyere og gjør all encoding automatisk i sine systemer. Det burde bety at alle titler blir tilgjengelige uten filkomprimering. Det har nok dermed heller ingen innvirkning på hvilke mastere vi får tilgang på. Fordelen til Spotify er at de er på vei over i et format all musikken er tilgjengelig på i utgangspunktet, og som er underlagt de allerede avtalte rettighetene. Hi rez på sin side er det et fåtall titler som er distribuert på i dag, og det regnes som separate produkter fra rettighetshavernes side.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg har tidvis også fått litt hakeslepp av lyden fra Spotify siden før de slapp nyheten. Har dog ikke sett på displayet på min DAC, ei heller driveren som kjører på kilden(PCen). Merkelige er at jeg fikk spørsmålet fra en bekjent som ikke er noe spesielt interessert i stereoanlegg(han har dog helt OK utstyr og en god DAC) om jeg hadde merket at det tidvis var svært god lyd.

    Så mitt inntrykk er at de har kjørt høyere oppløsning, hvertfall i perioder allerede.

    Jeg er den typen som har prøvd både Tidal HiFi og Qobuz, men finner ikke lyst til å bytte fra Spotify uansett. Dette har med brukervennlighet å gjøre.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Jeg har på andre forum lest at Spotify i det skjulte har testet ut levering av høyere oppløst materiale i noe tid nå. Sjekket streameren min i går som meldte at jeg mottok materiale i 44khz/16bit, 1411kbps/PCM.
    Spotify transkoderen i LMS har lenge levert 1141kbps, men dette er lokalt oppsamplet fra 320kbps.

    hmmm... undrer om den kan rekonfigureres til å hente 1141 direkte.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Beste er vel kanskje at ikke så mange har eventuelt merket det ;). Selvsagt vil dem jo nå påstå at dem syns kvaliteten har økt før dem leste det her :p.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ogg Vorbis kan ikke sendes direkte til DAC-chip, så filene dekodes i software og sendes som stereo PCM i 16/44.1 kHz til DAC. Dette er helt normalt og gjelder alle de komprimerte PC-fil formatene.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Ogg Vorbis kan ikke sendes direkte til DAC-chip, så filene dekodes i software og sendes som stereo PCM i 16/44.1 kHz til DAC. Dette er helt normalt og gjelder alle de komprimerte PC-fil formatene.
    Da fikk vi avklart det!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    For LMS var det no-go. Testet å endre /var/lib/squeezeboxserver/cache/InstalledPlugins/Plugins/Spotty/custom-convert.conf fra 320 til 1141 med resultat at LMS rapporterer at alle filene jeg forsøker spille av mangler.

    Kode:
    spt pcm * *
            # RT:{START=--start-position %s}
            [spotty] -n Squeezebox -c "$CACHE$" --single-track $URL$ --bitrate 320 --disable-discovery --disable-audio-cache $START$
    
    spt flc * *
            # RT:{START=--start-position %s}
            [spotty] -n Squeezebox -c "$CACHE$" --single-track $URL$ --bitrate 320 --disable-discovery --disable-audio-cache $START$ | [flac] -cs --channels=2 --sample-rate=44100 --bps=16 --endian=little --sign=signed --fast --totally-silent --ignore-chunk-sizes -
    
    spt mp3 * *
            # RB:{BITRATE=--abr %B}T:{START=--start-position %s}
            [spotty] -n Squeezebox -c "$CACHE$" --single-track $URL$ --bitrate 320 --disable-discovery --disable-audio-cache $START$ | [lame] -r --silent -q $QUALITY$ $BITRATE$ - -
    
    spt ogg * *
            # R
            [spotty-ogg] -n Squeezebox -c "$CACHE$" --single-track $URL$ --bitrate 320 --disable-discovery --disable-audio-cache --pass-through
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Slik jeg tolket pressemeldingen var dette noe som ville bli tilgjengelig for Spotify Connect og PC, og at det dermed innebærer at for streamere som ikke enten baserer seg på Spotify Connect, eller når man kjører DAC via PC, så vil man altså ikke få tilgang på dette foreløpig. Jeg antar dette handler først og fremst om prisingen av mobildata, og en antakelse av at dette dermed ville være en dårlig løsning for mange forbrukere. En høyst rimelig antakelse.

    Dersom man har en streamer med Spotify Connect er det jo grunn til å tro at den kanskje oppgir hva den får inn, og ikke bare hva den har dekodet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Slik jeg tolket pressemeldingen var dette noe som ville bli tilgjengelig for Spotify Connect og PC, og at det dermed innebærer at for streamere som ikke enten baserer seg på Spotify Connect, eller når man kjører DAC via PC, så vil man altså ikke få tilgang på dette foreløpig. Jeg antar dette handler først og fremst om prisingen av mobildata, og en antakelse av at dette dermed ville være en dårlig løsning for mange forbrukere. En høyst rimelig antakelse.

    Dersom man har en streamer med Spotify Connect er det jo grunn til å tro at den kanskje oppgir hva den får inn, og ikke bare hva den har dekodet.
    Slik ser det ut med connectoren i LMS med Material Skin. Både når LMS er brukt som end-point for Spotify Mobil appen og fra LMS Spotty klienten.
    1620649375817.png
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Spotify har alltid vert best på lyd innen 320kb. Så gleder meg.
    Og ikke minst, deres apper er best.
    Virker hele tiden gjør det og.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har på andre forum lest at Spotify i det skjulte har testet ut levering av høyere oppløst materiale i noe tid nå. Sjekket streameren min i går som meldte at jeg mottok materiale i 44khz/16bit, 1411kbps/PCM.
    Hei - samme her... Mvh Jarl
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Spotify har alltid vert best på lyd innen 320kb. Så gleder meg.
    Og ikke minst, deres apper er best.
    Virker hele tiden gjør det og.
    Hva er det som gjør Spot bedre å bruke enn Tidal? Vurderer å gå til S hvis T tviholder på MQA. Prøver nå Qobuz og det synes jeg fungerer veldig bra, men savner, som mange andre, norske artister.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hva er det som gjør Spot bedre å bruke enn Tidal? Vurderer å gå til S hvis T tviholder på MQA. Prøver nå Qobuz og det synes jeg fungerer veldig bra, men savner, som mange andre, norske artister.
    Jeg opplever spesielt søkefunksjonen som veldig mye bedre. Det samme gjelder utvalget. I de tilfellene en utgivelse ikke finnes på begge platformene er det vel 9 av 10 at den finnes på Spotify og ikke på Tidal.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det som gjør Spot bedre å bruke enn Tidal? Vurderer å gå til S hvis T tviholder på MQA. Prøver nå Qobuz og det synes jeg fungerer veldig bra, men savner, som mange andre, norske artister.
    Lydkvalitet hvis en sammenligner lik oppløsning.
    Flere artister. Til og med Meg og deg kan søkes opp hvis vi har lagt ut noe musikk på Spotify.
    Lett å bruke.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg for min del hørte dette før nyheten fra Spotify kom. Samme med nevnte bekjent. Bare så det er klart. Har heller ingen beviser på at det stemmer.

    Jeg har egentlig alltid akseptert kvaliteten fra Spotify siden 2008 og trofast bruker siden da. Ser frem til oppgraderingen. Men som sagt har ikke lydkvalitet gjort at jeg har migrert til Tidal. Tidal suger. Wimp sugde enda hardere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er det som gjør Spot bedre å bruke enn Tidal? Vurderer å gå til S hvis T tviholder på MQA. Prøver nå Qobuz og det synes jeg fungerer veldig bra, men savner, som mange andre, norske artister.
    Hvem av tilbyderne mener folket er best på norske artister?

    Finnes det noen form for registere for internetsatsjoner som sender i 320 KB? Antar 256 er for lite.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har bare brukt Tidal, så kan ikke svare. Bortsett fra Qobuz, som ikke kan sammenlignes med T og S.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ble spent om jeg fikk opp noen info.
    Sonos Port - coax - lyngdorf

    PCM 24 / 44,1 kHz?😬
    Men som tidligere nevnt, streameren videresender ikke filen, den sender en digitalstrøm, og denne digitalstrømmen som er kodet ned til 320kbps er faktisk 16bit/44.1kHz selv om filene er komprimerte. Det at den kjører 24 bit har neppe noen betydning. Mange DSP-er kjører 48 bit, og kan allikevel dekodes i en 24 bits DAC, eller en 32-bits. Og dette fungerer uavhengig om selve bitstrømmen er 16 bit.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Med Apples annonsering om sin lansering i juni så kommer vel Spotify hifi også snart, har visstnok begynt å vise et hifi ikon etter siste oppdatering (forsvinner visstnok kjapt).




    spotify hifi 2.png


    spotify hifi.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spotify må være på ballen her. Apple tilbyr en hel del i sin oppdatering. 24/192 og Dolby Atmos.

    Spatial Audio er også rått. Airpods Pro pluss en ipad så har du helt fantastisk lyd og et lydbilde helt koplet fra ørene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    spotify rakk ikke toget, vil jeg tro. henimot uforståelig hvorfor de tok seg så god tid for å få til lossless. er du underdog så må du være først på ballen. det virker som om de har glemt den innsikten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn