Spotify StreamOn – Spotify lanserer HiFI

Spotify_HiFi-3.jpg


I en nesten to timer lang sending på Youtube i ettermiddag lanserer den svenske strømmegiganten abonnementet Spotify HiFi. Dette innebærer lossless lyd i CD-kvalitet.

Spotify hadde en lang sending på Youtube i ettermiddag der de tar en grundig gjennomgang av fremtidsutsikter og markedsstrategier. Spotify var de første med å lansere en seriøs strømmeplattform i en tid da mange var bekymret for at piratkopiering av MP3-filer var i ferd med å ødelegge musikkbransjen.

Spotify har vært dominerende hele tiden, og har hatt en enorm utvikling i markedsdekning. Og i dag kunngjør de at de i løpet av kort tid lanseres i ytterligere 80 markeder.

Spotify HiFI

Men til tross for at Spotify har vært dominerende har de hengt etter i innføringen av Lossless audio. Her har andre leverandører vært ledende, og i Norge er det TIDAL som har dominert på denne sektoren. De har i tillegg til lossless også tilbudt MQA, et spesielt HighRes-format.

Det har lenge vært rykter om at Spotify også skulle tilby lossless audio, men det har ikke....

Les hele nyhetsartikkelen om Spotify HiFi hos Audiophile.no

Spotify_HiFi.jpg
 

Kommentarer

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Vis vedlegget 699475

I en nesten to timer lang sending på Youtube i ettermiddag lanserer den svenske strømmegiganten abonnementet Spotify HiFi. Dette innebærer lossless lyd i CD-kvalitet.

Spotify hadde en lang sending på Youtube i ettermiddag der de tar en grundig gjennomgang av fremtidsutsikter og markedsstrategier. Spotify var de første med å lansere en seriøs strømmeplattform i en tid da mange var bekymret for at piratkopiering av MP3-filer var i ferd med å ødelegge musikkbransjen.

Spotify har vært dominerende hele tiden, og har hatt en enorm utvikling i markedsdekning. Og i dag kunngjør de at de i løpet av kort tid lanseres i ytterligere 80 markeder.

Spotify HiFI

Men til tross for at Spotify har vært dominerende har de hengt etter i innføringen av Lossless audio. Her har andre leverandører vært ledende, og i Norge er det TIDAL som har dominert på denne sektoren. De har i tillegg til lossless også tilbudt MQA, et spesielt HighRes-format.

Det har lenge vært rykter om at Spotify også skulle tilby lossless audio, men det har ikke....

Les hele nyhetsartikkelen om Spotify HiFi hos Audiophile.no
Vis vedlegget 699476
Dette er jo strålende nyheter! Og kan bli en utfordring for Tidal?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Blir jo spennende om de nøyer seg med vanlig cd-kvalitet eller om de tilbyr noe bedre når de først tar steget.
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis dette blir virkelighet så hopper jeg på umiddelbart. De har et utrolig bedre brukervennlighet enn Tidal. Følger med...
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tidal får sin Connect og Spotify får sin Hifi. Det blir vel en kamp om brukergrensesnitt...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Fordi Roon har blitt så store at dem velger tredjeparts avspillere med omhu. Med andre ord, Spotify ønsker full kontroll over brukeraksess. Helt i tråd med tiden.

-BB-
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De har vel også et veldig tett samarbeid/nærmest partnerskap med tidal og MQA.
Antar at støtte for Spotify kommer ila året som følge av denne nyheten.
Vi vet ikke enda om Spotify kommer til å bruke MQA.
Som noen andre så fint skrev det.
"The golden era of lossless pcm is over".
 
U

Utgatt33029

Gjest
Vi som har Roon trenger ikke å tenke på hvem av de to med best brukergrensesnitt, eller? Det er nå derfor eg valgte Roon. Tror eg😅
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg synes det viktigste er lydkvaliteten. Tidal i høyeste kvalitet kan ikke måle seg med Qobuz, men hvis Spotify leverer ekte hirez blir de best.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvorfor vil ikke Spotify virke i roon?
Slik jeg har forstått det krever Roon direkte aksess til metadata fra Spotify for å kunne tilby full Roon funksjonalitet og det er ikke Spotify villig til å gi. Man kan ikke klandre noen av dem egentlig. Jeg mistenker at heller ikke Tidal ville vært like fleksible med denne typen aksess for Roon om ikke de hadde måttet kjempe så hardt for å i det hele tatt overleve.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Trenger egntlig ikke roon lengre jeg da. Er tidal biten der jeg syns er strålende.. men Spotify har meget bra plattform selv.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Det blir spennede å se hvem som kommer med hardware støtte for Spotify Connect og Spotify Hifi fremover.

Det er mange med Spotify støte, spørs om alle disse får Hifi støtte.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja dette blir bra.
Forstod jeg det riktig at det skulle holde med Premium abonnement også..?
Men det kan jo tenkes at prisen skrus opp uansett , selvsagt.

Å gjør den ikke det , så er i allefall Tidal snart historie vil jeg tro.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Ja dette blir bra.
Forstod jeg det riktig at det skulle holde med Premium abonnement også..?
Men det kan jo tenkes at prisen skrus opp uansett , selvsagt.

Å gjør den ikke det , så er i allefall Tidal snart historie vil jeg tro.
De sier så: Beginning later this year, Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi and listen to their favorite songs the way artists intended.

Kilde: https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/

Prisen går vel opp med tiden vil jeg (dessverre) tro, de ser jo da at flere liker dette og vil tjene på det (selvfølgelig) men sånn sett en meget god start på en etterlengtet ønske fra brukere.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
the way artists intended.
Et tegn på at det kan være MQA som er bæreren. Vil evt. være et gigantisk tilbakeskritt og frata forbrukere for valgfrihet. Det er jo det som er ønsket til MQA. Å være eneste valg.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et tegn på at det kan være MQA som er bæreren. Vil evt. være et gigantisk tilbakeskritt og frata forbrukere for valgfrihet. Det er jo det som er ønsket til MQA. Å være eneste valg.
Får håpe Spotify mener det Neil Young skrev:
"
MQA is the company supplying technology to TIDAL. In their own official descriptions they go into what they did to my original files. They altered them and charge a royalty. I feel that my master files are in no way improved. They are degraded and manipulated. I made them. I know the difference. I can hear it.

Neil Young"

Og ikke reklameteksten til MQA (slik det også kan høres ut som).
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette var gode nyheter. Men jeg velger å ha is i magen, inntil vi ser hva det blir.
Spotify har snakket vagt om dette lenge, uten at det har blitt til noe.
De sier ikke når eller hvor det rulles ut, ingen tekniske spesifikasjoner, eller hva det skal koste.
Når og hvis det kommer må jeg se meg om etter en streamer for lytterommet som støtter Spotify connect.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Et tegn på at det kan være MQA som er bæreren. Vil evt. være et gigantisk tilbakeskritt og frata forbrukere for valgfrihet. Det er jo det som er ønsket til MQA. Å være eneste valg.
Spotify må da vel ha fått med seg kritikken mot MQA? Ønsker de å bli en del av det...?

Tidal er vel nærmeste konkurrent og har lansert Tidal Connect. Men Spotify har 300mill brukere ,og med den størrelsen kan de slå ihjel MQA for alltid om de velger et åpent, ærlig lossless-format.

Hva har drevet frem Spotify-hifi? Jeg både tror og håper Spotify ser at MQA=Tidal, og at de dermed styrer unna.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Tidal har jo hatt 44/16 i evigheter. Men de har MQA i tillegg. Hva er det folket er så sinna på Tidal for egentlig? At de har levert bedre kvalitet fram til nå? Brukergrensesnittet bryr jeg meg ikke om siden jeg har Roon uansett.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn