Spotify StreamOn – Spotify lanserer HiFI

Spotify_HiFi-3.jpg


I en nesten to timer lang sending på Youtube i ettermiddag lanserer den svenske strømmegiganten abonnementet Spotify HiFi. Dette innebærer lossless lyd i CD-kvalitet.

Spotify hadde en lang sending på Youtube i ettermiddag der de tar en grundig gjennomgang av fremtidsutsikter og markedsstrategier. Spotify var de første med å lansere en seriøs strømmeplattform i en tid da mange var bekymret for at piratkopiering av MP3-filer var i ferd med å ødelegge musikkbransjen.

Spotify har vært dominerende hele tiden, og har hatt en enorm utvikling i markedsdekning. Og i dag kunngjør de at de i løpet av kort tid lanseres i ytterligere 80 markeder.

Spotify HiFI

Men til tross for at Spotify har vært dominerende har de hengt etter i innføringen av Lossless audio. Her har andre leverandører vært ledende, og i Norge er det TIDAL som har dominert på denne sektoren. De har i tillegg til lossless også tilbudt MQA, et spesielt HighRes-format.

Det har lenge vært rykter om at Spotify også skulle tilby lossless audio, men det har ikke....

Les hele nyhetsartikkelen om Spotify HiFi hos Audiophile.no

Spotify_HiFi.jpg
 

Kommentarer

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Tidal har jo hatt 44/16 i evigheter. Men de har MQA i tillegg. Hva er det folket er så sinna på Tidal for egentlig? At de har levert bedre kvalitet fram til nå? Brukergrensesnittet bryr jeg meg ikke om siden jeg har Roon uansett.
spotify connect har vært en god stund nå,men nå begynner tidal connect også å få etablering på noen enheter å flere vil det bli,føler ikke roon er nødvendig på noen av disse streamingtjenestene med connect støtte,synes spotify har et fantastisk brukesnitt så hvis de kommer med lossless blir det bankers her i huset.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Avhengig at det fungerer med Roon før det blir aktuelt å bytte.

Når det er sagt er det ingenting jeg savner i tidal som jeg tror Spotify kan tilby.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Var på tide, spørs om det er godt nok i sammenligning med Qobuz. Bruker bare Deezer Hifi for tiden mens jeg venter på Qobuz skal komme til landet.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
spotify connect har vært en god stund nå,men nå begynner tidal connect også å få etablering på noen enheter å flere vil det bli,føler ikke roon er nødvendig på noen av disse streamingtjenestene med connect støtte,synes spotify har et fantastisk brukesnitt så hvis de kommer med lossless blir det bankers her i huset.
Har også litt med hvem som eier Tidal også😉
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Jeg bruker Tidal gjennom Lightning DS (Auralic Aries G1) funker glimrende for meg, men kan vurdere spotify også :p
 
M

MarkusH

Gjest
Dette blir oppgradering fra Spotify Premium uten tvil, har vært fast tilhenger av Spotify i flere år nå, men dette er kjærkomment. :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Tidal har jo hatt 44/16 i evigheter. Men de har MQA i tillegg. Hva er det folket er så sinna på Tidal for egentlig? At de har levert bedre kvalitet fram til nå?
Sinna er vel kanskje ikke riktig men at folk ble provosert av gangsterne som eier Tidal har jeg forståelse for. Svindel i stor skala:

 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
218
Antall liker
619
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Alltid greit med konkurranse og det er jo tydelig at mange som har/bruker Spotify har savnet bedre kvalitet på streamingen.

Selv har jeg hatt Tidal helt siden de kom inn i huset via dekoderen til Canal digital kabel som Wimp. Etter at det samarbeidet ble sagt opp så fortsatte jeg med tjenesten. Betaler kr 149 i måneden for beste kvalitet. Dønn solid tjeneste med lite nedetid og tull. Finner det meste av musikk og får spilt det jeg ønsker.

Bytte når den tid kommer - ja kanskje, men ikke påkrevd for min del.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Alle som har HEOS app vil tjene på dette da Tidal suger på den appen
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Blir jo spennende om de nøyer seg med vanlig cd-kvalitet eller om de tilbyr noe bedre når de først tar steget.
Master på Tidal er jo på sitt beste kun 17/96. Oppløsning rapportert over dette er lokal oppsampling. Som egentlig er hele greia med MQA signaturlyden, — påtvungen oppsamling med tvilsomt filter og recovery.
Om det er en greie man liker kan filter med samme problemer påføres alt digitalt media man har med sox før det sendes videre til en NOS DAC.

Slik jeg har forstått det krever Roon direkte aksess til metadata fra Spotify for å kunne tilby full Roon funksjonalitet og det er ikke Spotify villig til å gi. Man kan ikke klandre noen av dem egentlig. Jeg mistenker at heller ikke Tidal ville vært like fleksible med denne typen aksess for Roon om ikke de hadde måttet kjempe så hardt for å i det hele tatt overleve.
LMS oppsampler allerede i dag Spotify 320kbps til 1411kbps (44.1kHz/16-bit). Ser ingen grunn til at ROON ikke kan gjøre samme annet enn at de er kommersielt låst til en avtale med MQA. MQA er som kjent en businessmodel, ikke et produkt egentlig ment for hi-end audio hvor kravet er er mest mulig korrekt reproduksjon av originalt sample. Ikke et tilnærmet likt sample med bruk av lossy algoritmer som likvel enkelt kan påføres senere i lydkjeden om ønskelig.

Tidal har jo hatt 44/16 i evigheter. Men de har MQA i tillegg. Hva er det folket er så sinna på Tidal for egentlig? At de har levert bedre kvalitet fram til nå? Brukergrensesnittet bryr jeg meg ikke om siden jeg har Roon uansett.
Vet ikke om norske Tidal kunder ser dette enda, men i utlandet er store deler av HiFi arkivet allerede nedsamplet til MQA-CD som i beste fall er 15 bit audio med siste bit'n av 16 bit streamen dedikert til støy, — plassholder for MQA properitær sertifiseringskoder m.m.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
LMS oppsampler allerede i dag Spotify 320kbps til 1411kbps (44.1kHz/16-bit). Ser ingen grunn til at ROON ikke kan gjøre samme annet enn at de er kommersielt låst til en avtale med MQA. MQA er som kjent en businessmodel, ikke et produkt egentlig ment for hi-end audio hvor kravet er er mest mulig korrekt reproduksjon av originalt sample. Ikke et tilnærmet likt sample med bruk av lossy algoritmer som likvel enkelt kan påføres senere i lydkjeden om ønskelig.
Jeg vet ikke hva det der har med det du siterte i min kommentar å gjøre. Med "aksess til metadata" menes å få tilgang til Spotify's databaser med tags, normaliseringsinfo og sikkert mye mer, som Roon bruker for å kunne tilby musikken via Roons etablerte rike metadatadatabase. Dersom Roon ikke får metadata om musikken i Spotify så kan f.eks ikke Roon gi treff på spotify låter når du gjør søk i Roon. Da trengs metadatainformasjonen om hvilken musikk spotify har i sitt bibliotek. Dette handler ikke om lydkvaliteten og selve strømmedataene.

Roon kunne helt sikkert laget en halvveisløsning hvor søk transparent gikk rett til spotify i kulissene og strømmene ble startet via de etablerte Spotitfy konsumergrensesnittene for 3. part, men siden metadataene ikke ligger i Roons databaser kan ikke den rike opplevelsen leveres på en måte som tilfredsstiller Roons ambisjonsnivå.

Som nevnt føler jeg ikke at det er riktig å klandre spotify for ikke å ville gi Roon direkte tilgang via "bakdøra", og heller ikke riktig å klandre Roon for at de ikke ønsker å bare være en glorifisert spotify connect client, uten øvrig Roon integrasjon.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg vet ikke hva det der har med mitt sitat å gjøre. Med "tilgang til metadata" menes å få tilgang til Spotify's databaser med tags, normaliseringsinfo og sikkert mye mer, som Roon bruker for å kunne tilby musikken via Roons etablerte rike metadatadatabase. Dersom Roon ikke får metadata om musikken i Spotify så kan f.eks ikke Roon gi treff på spotify låter når du gjør søk i Roon. Da trengs metadatainformasjonen om hvilken musikk spotify har i sitt bibliotek. Dette handler ikke om lydkvaliteten og selve strømmingen.

Roon kunne helt sikkert laget en halvveisløsning hvor søk transparent gikk rett til spotify i kulissene og strømmene ble startet via spotify connect, som er det grensesnittet spotify tilbyr for eksterne, men siden dataene ikke ligger i Roons databaser kan ikke den rike opplevelsen leveres på en måte som tilfredsstiller Roons ambisjonsnivå.

Som nevnt føler jeg ikke at det er riktig å klandre spotify for ikke å ville gi Roon direkte tilgang via "bakdøra", og heller ikke riktig å klandre Roon for at de ikke ønsker å bare være en glorifisert spotify connect client, uten øvrig Roon integrasjon.
Ahhh.. ja det virker være bedre begrunnelse ja. Gitt at de med et slikt sammarbeid også hadde nådd ut til et større marked enn de klarer med MQA pr i dag.

Så et foredrag annon 2019 med ROON sin leder hvor han forklarte at på det tidspunktet hadde de avtale med 7 underleverandører på metadata som de sydde sammen til en brukerflate for videresalg til sine kunder.
I samme foredrag fremhevedt han Spotify til å ha de beste algoritmene vedrørende forslag til musikk basert på hva lytteren tidligere har spilt av. Måten han presanterte dette på kan med det du skriver muligens i ettertid oppfates som man holdt på med forhandlinger med Spotify. At de ønsket kjøpe tilgang til mer enn bare metadata.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Noen som vet noe mer om når HIFI kommer? Dette drøyer da voldsomt!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Før nyttår har vi fått høre fra de som har Spotify Hifi beta, noe mer informasjoner det kun Spotify selv som har.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Noen som vet noe mer om når HIFI kommer? Dette drøyer da voldsomt!
De unnskylder seg sikkert med at containerskipet som satte seg fast i Suezkanalen samt høye råvarepriser på trevirke fra Canada påvirker testingen og utrullingen av software... 🙃
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
De unnskylder seg sikkert med at containerskipet som satte seg fast i Suezkanalen samt høye råvarepriser på trevirke fra Canada påvirker testingen og utrullingen av software... 🙃
He he …. bare de ikke begynner med MQA , fingers crossed.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har Qobuz nå. Funker veldig bra, men litt vanskelig å sjekke ut nye norske artister. Går først inn på Tidal og ser om det har kommet noe nytt og spiller det av i Q. Kanskje det finnes en enklere måte?
 
Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
De unnskylder seg sikkert med at containerskipet som satte seg fast i Suezkanalen samt høye råvarepriser på trevirke fra Canada påvirker testingen og utrullingen av software... 🙃
Yepp, alvorlige leveranseproblemer med chips, pc'er, memory....
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn