Spotify...?..!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.087
Torget vurderinger
1
Synes reklame avbruddene har blitt intensivert i det siste. Irriterende.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Det blir meir reklame dess meir du bruker Spotify.

Ang. Wimp er mine erfaringer følgende:

Grensesnittet lar seg skalere svært dårlig. I tillegg er programmet mykje tyngre / treigere enn det trenger å være som følge av at det er ein AIR-applikasjon. Programmet sluker både CPU og minne.

Enkelte funksjoner bryter også med "normalen" (tastatursnarveier etc) i OS X, igjen, som følge av at det er ein AIR-applikasjon.

Den sosiale delen av programmet er svært begrensa - kun delig av spillelister, ikkje artister, album og enkeltlåter.

Kvaliteten pr. idag er kun 64 kbps. Noko som fort gjer meg svært lyttelei.

Utvalget pr. idag er bra, særlig på norsk musikk. Og det er også ein bonus at dei har fleire av 'dei store' med. Dette er fordi dei betaler til Tono. Om dei skal åpne i andre land er det lite sansyneleg at det samme utvalget følger med.

Det er ikkje planlagt noko reklamefinansiert utgave av programmet. Og det bruker heller ikkje P2P teknologi, noko som medfører svært høge kostnader i drift. Visstnok, om ein bruker Wimp 6 timer om dagen koster det Aspiro / de andre involverte over 110 kr pr. mnd.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Medan andre tjener bedre på Spotify enn iTunes, som johnnygrandis linka til på forrige side. Det ser ut til at det kommer an på kven ein spør?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.699
Antall liker
1.473
Brasse skrev:
Grensesnittet lar seg skalere svært dårlig. I tillegg er programmet mykje tyngre / treigere enn det trenger å være som følge av at det er ein AIR-applikasjon. Programmet sluker både CPU og minne.

Enkelte funksjoner bryter også med "normalen" (tastatursnarveier etc) i OS X, igjen, som følge av at det er ein AIR-applikasjon.
Takk for info Brasse. De ovenstående punktene gjorde meg lite sulten på wimp, og da i særdeleshet at det krever mye ressurser.


Brasse skrev:
Det er ikkje planlagt noko reklamefinansiert utgave av programmet. Og det bruker heller ikkje P2P teknologi, noko som medfører svært høge kostnader i drift. Visstnok, om ein bruker Wimp 6 timer om dagen koster det Aspiro / de andre involverte over 110 kr pr. mnd.
Ikke for å trekke deg i tvil Brasse, men dette høres da bortimot usannsynlig ut, alternativt vil månedsprisene måtte være så høy at de priser seg ut av markedet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
bjornh skrev:
Se 1.innlegg i kommentar listen under artikkelen, morsom type men muligens rett i endel ting allikevel.?


......sitat...


Se så lei seg de ser ut da :(:(:(:(:(

Jeg har aldri hørt om disse folka. Kanksje de heller burde være glad for at 55100 personer i det hele tatt har giddet å høre på de.

Og hvor mange av disse har blitt spilt av bare et par personer? Tar man 55000 avspillinger, er det kanskje bare 10.000 unike mennesker som har hørt på.

Og..... kanskje det viktigste poenget. Når en venn av meg sier. "Hei, hør på dette bandet" så gidder ikke jeg bruker 100 kroner på å kjøpe det jævla albumet. Jeg går på spotify og sjekker ut musikken. Om jeg liker det, kjøper jeg det så jeg kan ha det på iPoden min. Hvor mange av disse som spilte av sangene deres spilte de av for første og siste gang?

Og hvor mange flere album ble solgt KUN fordi de fikk høre sangene på spotify først, av folk som ellers ALDRI ville engang hørt musikken?

Slutt å klag. Lag bedre musikk, som flere folk liker, SÅ kanskje dere blir rike.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
bjornh skrev:
Synes reklame avbruddene har blitt intensivert i det siste. Irriterende.
bjornh skrev:
Nå skyter du deg selv i foten, Bjørn. :) Det som foreløpig ser ut til å være det største problemet er jo nettopp at veldig få gidder å betale for dette supre produktet. Om flere hadde betalt ville det blitt flere penger til distribusjon. Du ville også slippe "irriterende" reklame. ;) I tillegg får du bedre kvalitet. Dessuten sier artistene du refererer til også: Det er et veldig bra produkt. Spotify er på riktig spor, men det må videreutvikles mer.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.699
Antall liker
1.473
Brasse skrev:
Medan andre tjener bedre på Spotify enn iTunes, som johnnygrandis linka til på forrige side. Det ser ut til at det kommer an på kven ein spør?
De som tjente mer på spotify i forhold til itunes befant seg vel i Sverige ? Grunnen til dette kan jo være som artikkelen sier at Spotify er lansert offisielt og således tilgjengelig for flere.
Jeg for min del håper at Spotify(og wimp for den del,) fører til at artistene kan få skapelig betalt for musikken sin, men dette fordrer nok tilgang til flere markeder og en stor brukerskare.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Gjer meg ingenting om du trekker akkurat det sitatet i tvil. Hørte det av ein kompis som er langt inni dataverdenen. Han hadde sett på serverløsninger, distrubusjon og det tekniske som ligger til rette for streaminga.

Uansett, om ser vekk fra beløpet, så har Wimp fremdeles ikkje ein P2P løsning.
Om eg spiller ein sang fra Spotify, så er det like sannsynlig at eg streamer den fra din PC som fra Spotify sine servere. Når ein brukar Wimp blir kvar enkelt sang lastet ned fra Wimp sine servere.

Takk for info Brasse. De ovenstående punktene gjorde meg lite sulten på wimp, og da i særdeleshet at det krever mye ressurser.
Merk at dette var på Mac, og at det muligens funker bedre i Windows. Har ikkje prøvd.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.087
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
bjornh skrev:
Synes reklame avbruddene har blitt intensivert i det siste. Irriterende.
bjornh skrev:
Nå skyter du deg selv i foten, Bjørn. :) Det som foreløpig ser ut til å være det største problemet er jo nettopp at veldig få gidder å betale for dette supre produktet. Om flere hadde betalt ville det blitt flere penger til distribusjon. Du ville også slippe "irriterende" reklame. ;) I tillegg får du bedre kvalitet. Dessuten sier artistene du refererer til også: Det er et veldig bra produkt. Spotify er på riktig spor, men det må videreutvikles mer.
Jeg kan jo synse reklame er irriterende. Men jeg har også forståelse for artistene. Og Bob Dylan, som visstnok har trekt tilbake rettighetene sine.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Roberten skrev:
Brasse skrev:
Medan andre tjener bedre på Spotify enn iTunes, som johnnygrandis linka til på forrige side. Det ser ut til at det kommer an på kven ein spør?
De som tjente mer på spotify i forhold til itunes befant seg vel i Sverige ? Grunnen til dette kan jo være som artikkelen sier at Spotify er lansert offisielt og således tilgjengelig for flere.
Jeg for min del håper at Spotify(og wimp for den del,) fører til at artistene kan få skapelig betalt for musikken sin, men dette fordrer nok tilgang til flere markeder og en stor brukerskare.
Jeg har også et bestemt inntrykk av at fildeling har vært enda mer utbredt i Sverige enn i Norge og at iTunes således har hatt et prosentvis mindre marked og dermed ikke er direkte sammenlignbart med andre markeder. Dette er selvsagt rene spekulasjoner fra min side.

For øvrig håper jeg også inderlig at artistene kan få en fornuftig betaling i fremtiden med et slikt system, men har en mistanke om at vi da må bevege oss bort fra gratisversjoner. Tror forresten også at det er en del av strategien.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.699
Antall liker
1.473
Siden jeg bruker Mac var det god info for min del i hvertfall.

Det kan godt hende kostnadsaspektet stemmer. Og det vil jo som du sier være langt mer kostnadseffektivt å bruke en p2p løsning fremfor å laste ned fra sentrale servere, men det vil jo være hårreisende om de(wimp,) har lagt seg på en løsning som er så dyr å drifte. Da skal det vanskelig la seg gjøre å lansere dette til sluttbruker for en anstendig sum.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
bjornh skrev:
Jeg kan jo synse reklame er irriterende. Men jeg har også forståelse for artistene. Og Bob Dylan, som visstnok har trekt tilbake rettighetene sine.
Det forstår jeg ikke. Du vil ikke betale, men har samtidig forståelse for artistene?

Meget synd at Bob har trekt rettighetene, det var ikke et bra tegn. :-\

Edit: Men heldigvis har jeg alle skivene både på CD og på lett tilgjengelig NAS. :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
bjornh skrev:
Jeg kan jo synse reklame er irriterende. Men jeg har også forståelse for artistene. Og Bob Dylan, som visstnok har trekt tilbake rettighetene sine.
Når det gjelder han Bob, så trakk managementet musikken hans fra alle streamingtjenester. Eg er usikker på om ei sånn handling får brukere til plutselig å kjøpe CD'er. Kommentarer eg har sett i ymse kommentarfelt er av typen: "Kjipt det –tilbake til TPB for å laste ned Dylan".

Skulle tru bransjen* var villig til å gi dette litt tid.

*deler av
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Brasse skrev:
Hmm.. hadde jo vore ein smal sak å lage eit opptak med både Lossless og Ogg Vorbis. Deretter legge den ut her på HFS og sjekke kor mange som høyrer forskjell ;D Tanken på å plutselig ha heile biblioteket tilgjengelig over nett i tilstrekkelig kvalitet til prisen av ein cd pr mnd er nok "skremmende" for mange ;)
Som sagt som gjort.

Har for morro skyld laget 2 forskjellige musikkspor som er fra samme sang som jeg har lagt ut på MobileMe kontoen min.




Det ene kuttet er Rippet inn på Macbooken min fra Spotify Premium, p.g.a at det ikke finnes Ogg Vorbis rip i programvaren som jeg bruker for å rippe inn fila har jeg valgt å rippe den inn som en Apple Loosless fil, (Var enten det eller AAC fil.) Slik jeg har forstått det vil denne vil være identisk som Ogg Vorbis fila som Spotify bruker.

Den andre fila er en `ren Apple Loosless fil`som er rippet inn på Macbooken min fra orginal cd`en.

Jeg som sagt sliter med å høre forskjeller på de forskjellige filtypene men det hadde vært morro å høre hva andre syntes.

De to filtypene ligger for nedlastning på linken jeg legger ved.

-Legger også ved ett "Word dokument" der det står hvilken av sporene som er hva.


http://public.me.com/johnnygrandis
 

Vedlegg

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Velkommen til Apples verden:

You may be using an unsupported browser.
We recommend:
Mac OS X Safari 1.3 or later
Firefox 1.0.4 or later...
F... off!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Veggen skrev:
Velkommen til Apples verden:

You may be using an unsupported browser.
We recommend:
Mac OS X Safari 1.3 or later
Firefox 1.0.4 or later...
F... off!
Beklager Veggen, tenkte ikke på det.
Det virket på min Windows pc med Safari browsweren der, du kan jo alltids laste den ned.?
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Veggen skrev:
Velkommen til Apples verden:

You may be using an unsupported browser.
We recommend:
Mac OS X Safari 1.3 or later
Firefox 1.0.4 or later...
F... off!
Safari og Firefox er da helt legitime anbefalinger? Begge kjører både på OSX og Windows, Firefox leveres stort sett som standard i de fleste linux-distribusjoner...
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ukjent sang for meg, så det var ein utfordring. Utenom ein liten volumforskjell høyrte eg ikkje forskjell på de to filene. Spilte av på PortaPro.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
johnnygrandis skrev:
Veggen skrev:
Velkommen til Apples verden:
You may be using an unsupported browser.
We recommend:
Mac OS X Safari 1.3 or later
Firefox 1.0.4 or later...
F... off!
Beklager Veggen, tenkte ikke på det.
Det virket på min Windows pc med Safari browsweren der, du kan jo alltids laste den ned.?
:) Det var ikke ment til deg.
Hvorfor i all verden skal Apple (eller noen andre for den saks skyld) ha noe med hvilken nettleser jeg foretrekker å bruke?
Og det er jo ikke det at jeg ikke får til å laste ned filene, (det er jo bare å be Opera å identifisere seg som f.eks. firefox), men klarer å la være å irritere meg over apples utrolige arroganse.

Beklager utbruddet, vi avslutter dette nå og går tilbake til det ordinære programmet.  ;)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Ikke lett å høre forskjellene, spor 1 har litt høyere volum. Bassen som kommer inn ved 0:36 synes feitere.

Har du deaktivert volume normalisation under preferences i spotify?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Slik ser det ut....






Jeg må si det skiller overraskende lite,.....- har testet litt til og mulig det finnes litt mer luft i lydbildet på enkelte av Loosless sporene men hos meg på mitt anlegg er det så lite at jeg ville aldri kunne klare skille dem ut i en blindtest.


Jeg lurer,- Hvor mye mindre vil ett f.eks 500Mb album bli med Ogg Vorbis q9 koding?
 

Vedlegg

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
johnnygrandis skrev:
Jeg lurer,- Hvor mye mindre vil ett f.eks 500Mb album bli med Ogg Vorbis q9 koding?
Avhengig av musikken, men sånn ca en tredjedel av lossless omtrent?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Veggen skrev:
johnnygrandis skrev:
Jeg lurer,- Hvor mye mindre vil ett f.eks 500Mb album bli med Ogg Vorbis q9 koding?
Avhengig av musikken, men sånn ca en tredjedel av lossless omtrent?
Utrolig at det lar seg fjerne så mye uten at det høres bedre når musikken avspilles....
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Jepp! Dette er ein aldri så liten musikkrevolusjon! Tommelen opp og fingrene i kryss for Spotify!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Da er programmet for iPhone godkjent av Apple. Blir tilgjengelig for Premium brukere snart. Gleder meg!
http://mac1.no/artikkel/8225/spotify-godkjent-av-apple
Ja, en viktig og positiv avgjørelse. Håper Spotify får mange abbonenter med iphone som følge av dette. Det er viktig for fortsettelsen av Spotifys forretningsmodell slik at vi kan få en hurtigere utfasing av kjøpemusikkonseptet etterhvert.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Har spotify egentlig noen forretningsmodell?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.658
Antall liker
1.423
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Da er programmet for iPhone godkjent av Apple. Blir tilgjengelig for Premium brukere snart. Gleder meg!
http://mac1.no/artikkel/8225/spotify-godkjent-av-apple
Ja, en viktig og positiv avgjørelse. Håper Spotify får mange abbonenter med iphone som følge av dette. Det er viktig for fortsettelsen av Spotifys forretningsmodell slik at vi kan få en hurtigere utfasing av kjøpemusikkonseptet etterhvert.
Hvorfor i helvette skal vi avskaffe kjøpemusikkonseptet?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ser at dette også kan benyttes for iPod touch. Det er kult. Jeg har ingen behov for å ha mobiltelefonen tilkoblet anlegget når jeg hører musikk, og spesielt ikke dersom andre i familien skal lytte til musikk.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Har spotify egentlig noen forretningsmodell?
Virker som om de sålangt har bytta andeler i Spotify mot tilgang på plateselskapenes katalog. Blir spennende å se når Spotify lanseres ordentlig. Sålangt er det veldig få som betaler for Spotify i Norge.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Er en av de få som betaler, men det er i hovedsak pga. dobbel så høy bitrate en ikke premium. OGG 320 er i hværtfalt nesten akseptabelt lydkvalitet. Lurer bare litt på hvordan det vil fungere over 3G nettet.

Jeg tror at tjenesten har potienselle til å ta av mere med iPhone/touch på laget.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Gratisversjonen er utrolig bra reklame for Spotify. De skaper et behov omtrent slik teleselskapene gjorde på midten av nittitallet. Da var det gratis å ringe med mobilen på kveldene og i helgene.

Den tid kommer nok da alle som vil bruke Spotify må tegne abonnement.

@digiman: Er du sikker på at det skal fungere over 3G? Trodde det var trådløs oppkobling som var opplegget. Slik blir det for touch ihvertfall. ;)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg mener Spot klienten cacher spillelister, slik at du ikke trenger å ha tilgang til nettet for å spille av musikken.
 
Topp Bunn