Spotter fra IKEA!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har en del lamper fra IKEA som bruker disse 35W halogenpærene.....og med totalt 11 pærer i drift så er det nesten en heltidsjobb.....

Er det lampene som er dårligt (noe jeg på en måte ikke helt kan skjønne - hva skulle det nå være...)
Eller er det pærene som er dårlig....?

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.926
Torget vurderinger
1
Med eller uten dimmer?

En kurrant dimmer med rotasjonsbryter i «synk» med dimmingen (i stedet for trykkbryter) gir en mykstart på lampene når du skrur på, som regel så bruker man også noe mindre enn maks lys, og dermed varer pærene mye lengre.

mvh
KJ

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Derom du ...... og ikke har ..... , så må du ..........! Hvis ikke så ........, og du må regne med at ......! Det kan være tidkrevende.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
OMF skrev:
Hei!

Har en del lamper fra IKEA som bruker disse 35W halogenpærene.....og med totalt 11 pærer i drift så er det nesten en heltidsjobb.....

Er det lampene som er dårligt (noe jeg på en måte ikke helt kan skjønne - hva skulle det nå være...)
Eller er det pærene som er dårlig....?

Mvh
OMF
Stor forskjell på kvaliteten på pærer, samme med trafoen,selv om jeg har hatt meget god erfaring med IKEA

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
230V halogenspoter er notorisk dårlige på levetid. Har hatt endel av de her i huset også og de gikk så ofte at det var så godt som umulig å ha alle lamper fungerende samtidig. Har flere bekjente med samme erfaring.

Har nå skiftet de ut med LED spoter, bruker nesten ikkeno strøm, blir kun såvidt lunkne og varer i årevis. De er relativt dyre ennå, men anbefales likevel.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Mener å ha hørt at dersom transformatoren til 12 v halogenpærer kjøres på max belastning så slites pærene fortere. (vet ikke om dette er caset i ditt tilfelle.) En dimmer skal vistnokk isåfall kunne hjelpe, så lenge den ikke står på full guffe hele tiden da..

Ved bruk av dimmer så kan det være verdt å merke seg at både dimmer og transformator kan ødelegges med bruk av feil dimmer ifht type transformator. Dette gjelder spesielt dersom det brukes fasesnittdimmer til en elektronisk transformator som er laget for faseavsnitt dimmer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.549
Torget vurderinger
23
Hei OMF!

Jeg har nærmere 160 faste lyspunkter i huset, mer enn halvparten av disse er 230V halogen, mest 35W men også en god del 50W. Følgende er å observere:

1. Det er tildels stor forskjell på kvaliteten på pærer, og dette kommer tilsyne bl.a. i
prissetting, teknisk beskrivelse og levetidsangivelser.

2. Er du ute etter maks levetid i real-time så kommer du ikke utenom høykvalitets-
dimmere, beregnet for bl.a. halogenlaster. En god tommelfingerregel sier at når
en går ned 10% på spenningen så dobles gjerne levetiden.

3. Viktig å starte i "o" slik at lampen kommer mykt i gang, stor betydning for levetid.
Dimmere som dreies har av naturlige fysiske årsaker dette "innebygget" dersom en
ikke bråskrur til fullt, selvsagt. Enkelte trykk/touchdimmere kan ha soft start innebygget,
men slettes ikke alle. Selv bruker jeg Funk-Bus trådløst system fra MicroMatic, med
trykk-dimmere lokalt plassert, og håndholt fjernkontroll som tar alt, inkl. "alt av"
funksjon som er et must ved leggetid. I tillegg scenarioer etc. Riktignok et dyrt
oppsett, men feilfritt og ekstremt betjeningsvennlig.

Vi har nå bodd over tre år i huset etter total ombygging/rehab, og det eneste som er skiftet av pærer er noen glødelamper og de typiskt kilne 5W og 10W små 24V halogen-innstikkspærer i kjøkkenskap og baderomsbelysning. Ingen av disse hadde dimmere...

Rekorden innehas av min italienske stålampe "DIM" fra O'luce, 500W halogenrør og dreiedimmer innebygget. Innkjøpt til min første leilighet i 1980, er i fullt bruk den dag i dag og jeg har ALDRI skiftet rør i den!

MVH Sluket (med 35 år i elektrobransjen)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for svar!

Siden jeg ikke har dimmer på noen av disse lampene så tolker jeg det slik at:
1) Dette er pærer med litt dårlig levetid
2) av/på sliter veldig når man ikke har dimmer
3) IKEA sine pærer ikke nødvendigvis er de beste....

Så da kan jeg enten fortsette som før.......kan man få LED pærer til slike sokler...? Eller montere en god dimmer på kursene.....det er trolig ikke lampene til IKEA som er problemet....

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.367
Sted
Østfold
Man kan få LED-pærer til stort sett alle typer sokler i dag. Men vær obs på at ikke alt er brukendes. Du må ha riktig fargetemperatur, spredning og lysutbytte. Det vanlige er for kald lysfarge, for lite spredning og for dårlig lysutbytte.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
OMF skrev:
Hei!

Takker for svar!

Siden jeg ikke har dimmer på noen av disse lampene så tolker jeg det slik at:
1) Dette er pærer med litt dårlig levetid
2) av/på sliter veldig når man ikke har dimmer
3) IKEA sine pærer ikke nødvendigvis er de beste....

Så da kan jeg enten fortsette som før.......kan man få LED pærer til slike sokler...? Eller montere en god dimmer på kursene.....det er trolig ikke lampene til IKEA som er problemet....

Mvh
OMF
Synes "pengesluk" sitt innlegg var bra og opplysende, vedrørende Ikea sine pærer så er de nok i samme bås som andre, veldig ofte så leveres det pærer med dårlig kvalitet nesten uansett for å få ned prisen/avansen på lamper.
Tror du vil få mere levetid med andre pærer og en god dimmer, elko dimmere får du blant annet tak i rimlig fra clas ohlsen

Mvh
Gfe

Topp Bunn