Hei OMF!
Jeg har nærmere 160 faste lyspunkter i huset, mer enn halvparten av disse er 230V halogen, mest 35W men også en god del 50W. Følgende er å observere:
1. Det er tildels stor forskjell på kvaliteten på pærer, og dette kommer tilsyne bl.a. i
prissetting, teknisk beskrivelse og levetidsangivelser.
2. Er du ute etter maks levetid i real-time så kommer du ikke utenom høykvalitets-
dimmere, beregnet for bl.a. halogenlaster. En god tommelfingerregel sier at når
en går ned 10% på spenningen så dobles gjerne levetiden.
3. Viktig å starte i "o" slik at lampen kommer mykt i gang, stor betydning for levetid.
Dimmere som dreies har av naturlige fysiske årsaker dette "innebygget" dersom en
ikke bråskrur til fullt, selvsagt. Enkelte trykk/touchdimmere kan ha soft start innebygget,
men slettes ikke alle. Selv bruker jeg Funk-Bus trådløst system fra MicroMatic, med
trykk-dimmere lokalt plassert, og håndholt fjernkontroll som tar alt, inkl. "alt av"
funksjon som er et must ved leggetid. I tillegg scenarioer etc. Riktignok et dyrt
oppsett, men feilfritt og ekstremt betjeningsvennlig.
Vi har nå bodd over tre år i huset etter total ombygging/rehab, og det eneste som er skiftet av pærer er noen glødelamper og de typiskt kilne 5W og 10W små 24V halogen-innstikkspærer i kjøkkenskap og baderomsbelysning. Ingen av disse hadde dimmere...
Rekorden innehas av min italienske stålampe "DIM" fra O'luce, 500W halogenrør og dreiedimmer innebygget. Innkjøpt til min første leilighet i 1980, er i fullt bruk den dag i dag og jeg har ALDRI skiftet rør i den!
MVH Sluket (med 35 år i elektrobransjen)