Språket vårt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Flere steder her i Vestfold, så bruker vi " i stad / i sta " - både som fortid og fremtid
Det gjorde jeg i sta, det gjør jeg ista

Men jeg fikk gjort det altså... i sta 🤭 :unsure:
Vi har den enkelte steder i nedre Telemark også, men veldig lokalt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg har og observert et nyere fenomen innafor* i senere år: en del yngre har gått andre veien og konsekvent erstattet «skj»-lyden med «kj»-lyden. De går altså på «kji» i påsken.....

*lokal betegnelse for Oslo og omegn.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Irritasjonsmomenter i "nyspråk" når dumskap, eller hva nå enn det er, lager nye ord som måkebil, måkemann, togspor, togstasjon...... Hva i granskaugen får et menneske til å plutselig kalle brøytebilen for måkebil? Eller han som kjører den for måkemann? Det må være influencere som finner på slikt.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, det er ikke reint sjelden at man hever på øyebrynet....
Det gjelder både det som utbasuneres muntlig og det som havner på trykk. Må dog erkjenne at jeg reagerer mindre på de muntlige feilene, da disse ofte kan relateres til dialekt og dialektuttrykk. De skriftlige feilene, derimot, bør jo gi grunnlag for bøtelegging!
Det mest bekymringsverdige er jo at alle dissse feilene får lov til å fortsette, uten at noen reagerer og påpeker dem.
Da får feilene en stille aksept, og således blir de umerkelig inkorporert i språket....

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Lakseloin. Om et stykke laks, uspesifisert til og med. Myyyye bedre enn et stykke laks, må vite. For de som lurer: Loin

Scampi. Store oppdrettsreker fra Vietnam er jo såååå mye bedre enn ..reker. For de som lurer: Scampi
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
På en bensinstasjon ved E18 som "alle" i Viken må ha vært innom stredet jeg inn i ærend. Bak disken stod 2 stk 20-30-sh karer av pakistansk opprinnelse og åpenbart ikke "native norske" for å si det slik... "Hei Schievf...hva (skal?) du ha..?? Jeg burde vel svart: Hør, Boy..... ... men sa ikke det. Har ikke sett de der siden....
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
På en bensinstasjon ved E18 som "alle" i Viken må ha vært innom stredet jeg inn i ærend. Bak disken stod 2 stk 20-30-sh karer av pakistansk opprinnelse og åpenbart ikke "native norske" for å si det slik... "Hei Schievf...hva (skal?) du ha..?? Jeg burde vel svart: Hør, Boy..... ... men sa ikke det. Har ikke sett de der siden....
Eiendommelig kritikk av norsk språkføring, gitt penn.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Han sa ikke akkurat "Sjef "men det var det han forsøkte på og mitt forsøk på å formidle en tilsvarende lite perfekt fonetisk gjengivelse.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
"Boy" uttalt slik du ønsker å si det i denne situasjonen er skrekkelig rasistisk! Skrekkelig!
Men jeg forstår bakgrunnen for ditt ønske i den situasjonen og vil innskrenke meg til å bare litt forsiktig si
at det nok var best for din egen helse at du ikke sa det! :LOL:
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Butikk og varespråk er jo blitt helt latterlig..... villfanget torsk, loins er jo bare toppen av isfjellet...
Jeg er enig med deg når det gjelder loins og fisk. Torskerygg eller lakserygg lyder bedre for meg. Men når det gjelde villfanget fisk så må det oppgis så jeg vet at det ikke er oppdrettsfisk de selger. Torsk, kveite, laks, regnbueørrett, piggvar og havabbor er jo etter hvert blitt vanskelig å oppdrive som villfisk i norske butikker.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Begrepet "laksealbu" ble jeg kjent med dag jeg flyttet til Finnmark.
Det har ikke noe med eksklusive stykker av laks å gjøre.
Det er nært beslektet med "tennisalbu" og opptrer i tiden rett før laksefisket i elvene åpnes og da hos folk som grunnet arbeidet ikke kan delta i åpningsdøgnet. Men når de får sykemelding er selvsagt ståa en helt annen! :ROFLMAO:
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg synes det mest plagsomme er at mange ikke kan forskjellen på hvis, vis, visst, vist....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt forvirring oppstår tydeligvis når folk ikke er spesielt flink i Engelsk. "Loin" når det kommer til stykningsdeler refererer IKKE til lår, men filet. Vi ser det samme i tenderloin og sirloin som heller ikke er lår...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Rettnok bor jeg i det som en gang var Norges største fiskevær, men "vanskelig å få tak i villfanget torsk, kveite, havabbor etc" ?? JEg vet det eksperimenteres med oppdrett av torsk og kveite, men.....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Rettnok bor jeg i det som en gang var Norges største fiskevær, men "vanskelig å få tak i villfanget torsk, kveite, havabbor etc" ?? JEg vet det eksperimenteres med oppdrett av torsk og kveite, men.....
Nei men farsken, e d ikkje bar å ta sjasjken en tur på strutla den blå...??
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De frosne - og - ferskeste er vel fanget utenfor Kanda og Alaska..... - men hysj....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei men farsken, e d ikkje bar å ta sjasjken en tur på strutla den blå...??
Dette er itte Mjøsa....... Jeg vokste opp med båt, og da jeg bosatte meg her ute for mange år siden, var båt en naturlig tanke. Det tok meg ikke lenge før jeg innså at kosetur med båt heromkring er for spesielt interesserte..... Da måtte jeg i så fall ha båten mange mil unna, i litt smulere farvann....
Jeg får forresten tak i den fisken jeg vil ha, - noen ganger gratis, andre ganger for en symbolsk pris sammenlignet med sørnorske priser.... villfanget er den også, - uansett hva det er.... :cool:
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Bare for ordens skyld....på Mjøsa he jei itte vært men på egen kjøl til Molboland en del ganger.....:)

På returen Skagen - Larvik var det såpass vær at folk om bord på Peter Wessel ble sjøsyke - samtidig overfart.....

 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Rettnok bor jeg i det som en gang var Norges største fiskevær, men "vanskelig å få tak i villfanget torsk, kveite, havabbor etc" ?? JEg vet det eksperimenteres med oppdrett av torsk og kveite, men.....
Hvis du bor sentralt på østlandet og er avhengig av Norgesgruppen for dine matleveranser så er virkeligheten oppdrettsfisk, torsk, kveite. piggvar og havabbor importert fra Hellas. I skrei-sesongen har de fersk torsk overalt, men resten av året er det oppdrett og vakumpakket torske-loin.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hmmmm....Fiskebilen fra Nord bringer "dagsfersk" whatnot til døren..... kan forhåndsbestilles....
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Butikk og varespråk er jo blitt helt latterlig..... villfanget torsk, loins er jo bare toppen av isfjellet...
Toppen av kransekaka ble nådd med «ferskt pinnekjøtt». Det var til overmål røkt.
Noe særlig mindre ferskt kan det vel ikke bli?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Irritasjonsmomenter i "nyspråk" når dumskap, eller hva nå enn det er, lager nye ord som måkebil, måkemann, togspor, togstasjon...... Hva i granskaugen får et menneske til å plutselig kalle brøytebilen for måkebil? Eller han som kjører den for måkemann? Det må være influencere som finner på slikt.
Trur det har med bruken å gjere. Når eit omgrep ikkje er aktuelt, vert det lite brukt, og så blir det gløymt.
I min barn-/ungdom heitte det å gå på skeiser (uttalt Sjæser). Så fekk vi ei periode frå 1976 til 1986 der det ikkje var stål-is til skeisebruk i det heile tatt. når det så fraus på i 1987, brukte alle den etter kvart NRK og riksnormerte "skøyter"
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Bare for ordens skyld....på Mjøsa he jei itte vært men på egen kjøl til Molboland en del ganger.....:)

På returen Skagen - Larvik var det såpass vær at folk om bord på Peter Wessel ble sjøsyke - samtidig overfart.....

Det der var ikke i nærheten av å være grov sjø!
Pax på ferja må enten ha drukke for mye eller så skyldes det matforgiftning!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hvis du hadde lest hva jeg skrev.... dette er turen til Målboland. Det var på returen (Skagen - Larvik) det var nokså grov sjø med en blanding av heftige dønninger fra vest og bølger fra nordvest som brøt på toppen. Vi var to båter som kjørte sammen og kunne ikke holde øyekontakt i bølgedalene.
 
Sist redigert:
Topp Bunn