Politikk, religion og samfunn Språkrådet

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fra en av morgenens nyhetssendinger i dag;

"Storbrannen i Sverige spreiar seg ikkje lengre. Området er 25 000 fotballbaner stort"


Sikkert noen i den oppvoksende slekt som har godt av å lære seg hva kvadratkilometer er.
Altså, nå må noen ansvarlige skjerpe seg. Skal forflating og fordumming av språket vårt fortsette slik, ender vi alle opp som "analfabeter"
"Flyturen til Barcelona er 6 millioner fotballbaner lang og tar like lang tid som å steike 12 Grandiosa....."
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Ikke akkurat et norsk fenomen dette, ofte uttalt i engelskspråklige tvprogrammer også. En fotballbane er ikke heller ikke en standard størrelse, siden lengden varierer fra 90 til 120 meter, og bredden fra 45 til 90 meter i følge wikipedia. Det skulle også gi ganske stort slingringsmonn i kvadratmeter.

Ellers er jeg enig, 25 000 fotballbaner sier meg ingenting bortsett fra at det er snakk om et ganske stort område, oppgitt i kvadratkilometer er mer forståelig for meg.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Enig, det er jævla tullete greier de holder på med.
Men det virker som språkrådet er bare tant og fjas og tulleri. Det er ingen som kritiserer at folk sier "sjøtt" eller "sjirke" lengre. Det Norske språket er i fritt fall og er overlatt til bergensere og fremmedspråkelige, med god hjelp av grunnskolelærere som krever etterutdanning for å kunne lære bort korrekt Norsk.

For egen del liker jeg å omregne i halvlitere, feks er en ny LP = 3,5 halvlitere i Vestfossenvaluta, og bare ca 2 i Oslo. Altså er LP'en billigere i Oslo hvis øl er valuta'n, mens ølet er billigere i Vestfossen hvis vi bruker NOK.8)
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Klønete formulert, spør du meg.

Det er interessant å vite hvor stort område som er berørt. Men for at de fleste skal kunne danne seg et bilde av omfanget, kan det være en god ide å sette størrelse på området inn i en sammenheng som gjør at leserne/lytterne tydelig kan se for seg dimensjonene.

Setningen burde istedet vært:
"Storbrannen i Sverige sprer seg ikke lengre. Området som er berørt er på 15.000 hektar - dvs på størrelse med 25 000 fotballbaner."

Men enda bedre om man byttet ut sammenligningen med fotballbaner med f.eks størrelse på by/kommune.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
For mange år siden var det snakk om nedbrenning av regnskog i Amazonas. Da brukte jeg fotballbaneeksempelet for å illustrere hvor mye som ble brent ned. Et pikemenneske på Vorspielet dette skjedde på svarte at "Oi, spiller de så mye fotball i Amazonas?"

Så jeg tror det er en rimelig antagelse å anta at kvadratkilometer er altfor komplisert for enkelte...
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg vil tro at de aller, aller fleste må begynne å regne i hodet for å få noe inntrykk av hvor stort areal 25000 fotballbaner representerer, mens 150 km2 vil for mange umiddelbart kunne forstås som f.eks. "en mil bredt og halvannen langt".

Hva tilsvarer det i kaffeskåler eller som andel av stillehavet?

Nek.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje en oversettelse av Gazas areal til fotballbaner kunne dratt den debatten litt videre? Går det 22 spillere pr. fotballbane der, eller er det et argument for en justering av grensene?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det forrige vinter OL kostet 10 milliarder grandiosaer, om man fyller fryseren når de er på tilbud.

Det er jo egentlig bare 2000 pizzaer pr nordmann. Billig egentlig for to uker med fjernsynsunderholdning... hmm, med mindre man spiser pizza mens man ser på ... da blir det jo noen ekstra. Men ikke mer enn 2. Grandiosa smaker jo hoppetau.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det forrige vinter OL kostet 10 milliarder grandiosaer, om man fyller fryseren når de er på tilbud.

Det er jo egentlig bare 2000 pizzaer pr nordmann. Billig egentlig for to uker med fjernsynsunderholdning... hmm, med mindre man spiser pizza mens man ser på ... da blir det jo noen ekstra. Men ikke mer enn 2. Grandiosa smaker jo hoppetau.
Skal jeg skjøpe 2.000 Grandiosa'er - som ganske riktig smaker hoppetau (eller verre enn det også) - går nok fryseboksbudsjettet på en smell. Pluss at kona og jeg må spise Grandiosa i hver dag i over fem år for å bli kvitt alt sammen. Sånn sett burde vi kan hende like gjerne gå for et OL i Oslo i stedet?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Men hvis man synes Grandiosa er helt spiselig, men ikke direkte godt, skal man väre for eller mot da?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.679
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dette har spredt seg voldsomt i de siste; varNt

Jeg trodde da det het varMt....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Synes at de som jobber med journalistikk og nyheter generellt har et ansvar for å holde språket på et "voksent" , verdig og ikke minst gramatisk (eller er det grammatisk?) riktig nivå. Det er blitt så mye skriveleif og amerikanisering i språket, spesielt nyheter på nett.

Møter meg sjøl i døra nå, blander inn engelske uttrykk selv i mange sammenhenger.

PS: Eksempel på ord som drar ned kvaliteten på språket vårt; gåte; hva er forskjellen på likheten mellom musa og høna?

Mvh. B
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvor stor er egentlig en fotballbane????
Så vidt jeg husker er ikke det et enhetlig mål??
Det gamle Bislett (og kanskje også det nye) hadde minimumsmål, dvs. 100X70 m eller noe sånt. Wembley er visst mye større.
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Er det i fotball, eller i ishockey de har det lengste hjørnet?
 
Topp Bunn