spraking/susing i høgre kanal på min AN kit 1.

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Hei Dere.
Hører at det har dukket opp spraking/susing i høgre kanal på min AN kit 1. Det dukker opp når forsterkeren har blitt varm, og det er iriterende på rolige partier. Støyen øker i takt med at jeg øker volum. noen der ute som vet/kan tenke seg hva det kan være ???
mvh
Sindre

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Da ligger feilen foran volumkontrollen. Hva kommer før den? Siden dette er byggesett, er det sannsynlig at det er en dårlig lodding, dårlig forbindelse eller et dårlig rør. Det siste har ikke noe med at dette er byggesett å gjøre:)
Er støyen borte med helt nedskrudd volum?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg har opplevd spraking/knitring ved dårlige rør, men såvidt jeg kan huske, har dette vært uavhengig av volum.

Frode

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Ja, det blir stille når volum er skrudd ned.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Du kan jo prøve å bytte om rørene for å prøve om sprakingen bytter kanal.

Frode

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stille ved nedskrudd volum. Da ligger støykilden foran volumkontrollen. Finner du et eller flere rør foran potmeteret? Eller kan feilen ligge foran AN?
Kryssbytting fra mellom høyre og venstre kanal kan være smart. Hvis det er mulig.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Audionote Kit 1 består, så langt jeg kjenner til, et inngangstrinn (6SN7), en SRPP driver (5687) og 300B som utgang. Hvis man har mistanke om at problemet er rør-relatert må dette som nevnt lenger oppe være før volumkontrollen og da står vi igjen med 6SN7. Imidlertid er dette røret felles for begge kanaler så det kan ikke skiftes fra side til side. Man må da forsøke et nytt 6SN7.

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Fryktet at noe sånt kunne være tilfellet. Hvorfor ikke lage ting litt mer i retning dobbel mono enn å ha felles "glasskuppel" for to kanaler?

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Hei.
Takk for rådene, da har jeg noe og jobbe utifra. :)

sindre

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Er det mulig å måle seg frem til dårlige loddinger, eller
må jeg lodde om ?

mvh
Sindre

hifossen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
0
Hallo?
kanskje det var et dumt spørsmål siden ingen valgte å svare? :-[ (er fersk jeg seru ) oppdaget at susingen småsprakingen er å spore begge kanaler ???

mvh
Sindre :)

Topp Bunn