Spraking volym-pot

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    E vel 2x3pin pluss 2 ledninger til motor.
    Byttet tidligere i år et sånt i en Plinius, der va det loddet i print 2 ører som kun va avstiver til motor..
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Du burde vise bildet av undersiden av ALPS
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Nå som Alps-pot'en er såpass herpet, kan du åpne den og forsikre deg om at det er et dobbelt logaritmisk potmeter? Det ser jo ikke ut som den fjerde pinnen er i bruk, men hvem vet? Før du bestiller ny bør du kanskje også sjekke ut om 20 eller 25 k er en bedre verdi. Jeg tenker, siden den sitter i en litt funky kobling sammen med balansepot'en. Finnes det noen man kan kontakte?

    Tenk om vi hadde hatt skjema fra begynnelsen av. Da hadde nok denne tråden vært mye kortere :rolleyes:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Öppnar den i morgon i dagslyset. Nej, fjärde pinnen gårbara till ett blindhål i kortet som en ser på bilderna.

    Den enda jag vet som går att kontakta (och som jag kontaktat flera gånger) är Rich Brkich i Signature Sound. richb alfakrøll sigsound.com, men han har sagt till mig att det inte finns schema till Joule Electra. 😟
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hehe, ja och som du ser i texten ser du att det innebär en del «head scratching and tracing things out with multi meter» 😅

    Rich svarar raskt och är superbehjälplig.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Les innlegg 5 her,kan det være slik at du skal ha et linært potmeter; ditt heter B
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Les innlegg 5 her,kan det være slik at du skal ha et linært potmeter; ditt heter B
    Hvis den fjerde pinnen viser seg å være en "loudness tap" så er den altså ikke i bruk i Crosswinds preamp. Den ender blindt på kretskortet.
    Jeg kjenner det grøsser litt på ryggen når jeg skriver loudness....

    EDIT: Men du har rett i at det er viktig å finne ut om pot'en er lineær eller logaritmisk (det er vel allerede vist at den er log), og at den er log "den riktige veien", altså ikke anti-log. Dette er ingen tradisjonelt koblet volum-pot.....

    1627332126789.png
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg Googler finner jeg denne beskrivelsen av pre-ampen din:
    https://sigsound.com/classic-product-info/joule-electra-info-page/la150se/

    Her kan man lese følgende interessante beskrivelse av vol/bal kontrollene:
    • Separate passive volume and balance system with ‘shunt to
      ground’ input (not in signal path)
    Da tror jeg rett og slett at TDK'en ikke kan brukes i denne preampen.
    Da e det spesielt nok et linært pot i denne. Meine å huske at den het Ax2 den æ bytta tidligere i en Plinius 8200
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Aiai, @crosswind ! Mye trøbbel for ett lite potmeter :( Jeg håper det løser seg! Jeg hadde tenkt å bytte til fjernstyrt poteter potmeter i en eldre McIntosh C27, men ble brått usikker! 😂😂😂
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Surfa over masse sider,kryr av Ax2 og der står det log. Så det e tydeligvis litt uvanlig koblet i denne preampen siden det 99% sikkert e lineært Bx2 X2 e vel ganske enkelt 2 kanaler
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Syns å huske at jeg hadde samme problem med en JE LA-150MKII for sikkert 10 år tilbake. Jud B. kunnen ikke hjelpe den gang heller. Potmetrene er produsert av Noble og er vist moddet med motor hos Joule E.

    Jeg hadde på samme tid en Berning Amp som også bruke Noble. I et forsøk på å oppgradere dette med et langt dyrere potmeter med faste Vishay motstander, ble det hele en totalt skandale. Noble var totalt overlegen i lyden. Mye klarere og åpnere i lyden.

    Sjekk ut eBay og gi beng fjernkontrollen.

    Kanskje du kan søke på NOBLE carbon film potentiometer

    Kanskje noe sånt:
    [BELLA]NOBLE 204Y30KX2 30K double couplet of Japanese aristocrat|Potentiometers| - AliExpress
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Öppnar den i morgon i dagslyset. Nej, fjärde pinnen gårbara till ett blindhål i kortet som en ser på bilderna.

    Den enda jag vet som går att kontakta (och som jag kontaktat flera gånger) är Rich Brkich i Signature Sound. richb alfakrøll sigsound.com, men han har sagt till mig att det inte finns schema till Joule Electra. 😟
    Det er da osse fa´en, som nogen av oss har "sovet i timen".
    Det er helt korrekt, at AX er logaritmisk og BX er lineær :(
    Men efter å ha´ slæbt og knoklet hele da´en, fatter min lille hjerne ikke, hvorfor et BX potmeter skulle ha´ 4 ben.
    Og hvorfor et logaritmisk potmeter skruer hurtigere opp for lyden end et lineært??
    Undskylder på egne vegne de råd @crosswind har fået med efterfølgende innkjøp af TKD potmetret.
    Måske den famøse Rich vet, om det er speciallavet til Joule Electra??
    Havde man kunnet se diagrammet (som åbenbart ikke eksisterer), havde det nok været lidt nemmere.
    Eneste råd jeg kan gi: Om det finnes mulighet for at få kjøpe et originalt fra de som servicerer JE, da må det vel være "the right choice" :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et skjema vil trolig si en hel del om hva slags volumkontroll dette er.
    Finnes vel et sted.....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Syns å huske at jeg hadde samme problem med en JE LA-150MKII for sikkert 10 år tilbake. Jud B. kunnen ikke hjelpe den gang heller. Potmetrene er produsert av Noble og er vist moddet med motor hos Joule E.

    Jeg hadde på samme tid en Berning Amp som også bruke Noble. I et forsøk på å oppgradere dette med et langt dyrere potmeter med faste Vishay motstander, ble det hele en totalt skandale. Noble var totalt overlegen i lyden. Mye klarere og åpnere i lyden.

    Sjekk ut eBay og gi beng fjernkontrollen.

    Kanskje du kan søke på NOBLE carbon film potentiometer

    Kanskje noe sånt:
    [BELLA]NOBLE 204Y30KX2 30K double couplet of Japanese aristocrat|Potentiometers| - AliExpress
    Vishay modstande eek.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack igen folkens!

    För att ta det jag vet först.

    - Har frågat Rich, men han har dessvärre ingen orginal volymkontroll på lager.
    - Han bekräftade att det skall vara 10k.
    - Nej, det finns inga scheman.

    Så ser det alltså ut som om der funnit ut att det satt ett linjärt i min orginal?

    Kan vi då konstatera att det är vad som skall in som ersättning till det gamla?

    I så fall, «alla» de från alps som blivit linkade till här nu i det sista, är de ok? Kan jag gå för ett av de?

    Aller bäst, är det ett från alps som blivit linket till här som dere som har kunnskapen jag mangler ställer dere bak som ett tryggt köp?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Tack igen folkens!

    För att ta det jag vet först.

    - Har frågat Rich, men han har dessvärre ingen orginal volymkontroll på lager.
    - Han bekräftade att det skall vara 10k.
    - Nej, det finns inga scheman.

    Så ser det alltså ut som om der funnit ut att det satt ett linjärt i min orginal?

    Kan vi då konstatera att det är vad som skall in som ersättning till det gamla?

    I så fall, «alla» de från alps som blivit linkade till här nu i det sista, är de ok? Kan jag gå för ett av de?

    Aller bäst, är det ett från alps som blivit linket till här som dere som har kunnskapen jag mangler ställer dere bak som ett tryggt köp?
    Jeg pleier å handle hos RS. Men det ser ikke ut som at dem har 10K. Her er noen alternativer:



     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Beklager Nat men de du linker til er log,han skal ha lin
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Dette MÅ da bare være et logaritmisk potmeter! Den "blinde" tilkoblingen (merket "8") må være "loudness tap" som ikke er i bruk hos deg.
    Denne volumkontrollen er mye brukt, du kan tydelig se hvordan fjærene på sleperen har skrapt ringer i og utenfor motstandsbanen.
    Måler fortsatt motstandsbanen 25 kohm? Og kan du bekrefte at området til venstre på pot'en er rundt "klokka 9"? (nederste bilde). Det ser i alle fall slik ut på slitasjen.

    Ut fra det jeg kan se her og som crosswind da etterhvert kan bekrefte så er dette et logaritmisk potmeter på 25 kohm koblet normalt, altså ikke anti-log. Nå ville jeg kjørt bypass på Rich og kjøpt en ny 25 kohm pot. Er dere andre enige?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan bekräfta att området till vänster på nedersta bildet är kl. 9 ja.

    Har beställt en ny 10k linjär med samma typnr. som den jag har. 10kbx2 från conrad som NAT linkade till. De är inte dyrare än att jag kan testa med en och så beställa en 25k logaritmisk om det inte fungerar med 10k linjär.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Leverte en del pot når jeg tidligere solgte deler til DIY 10-15 år tilbake. Inkl. legenden ALPS RK50!
    Original-potet i din pre er av typen linear taper. TKD-potet du har er audio taper/log. Mener å huske at du kan konvertere et lineært pot til (tilnærmet) logaritmisk ved å montere en motstand på 1/4 av potmeterverdien mellom wiperen og jord. I ditt tilfelle skulle det bli 2,5k. (TKD-potet vil jeg anse som et bedre pot enn ALPS. Både mekanisk og lydmessig.)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Leverte en del pot når jeg tidligere solgte deler til DIY 10-15 år tilbake. Inkl. legenden ALPS RK50!
    Original-potet i din pre er av typen linear taper. TKD-potet du har er audio taper/log. Mener å huske at du kan konvertere et lineært pot til (tilnærmet) logaritmisk ved å montere en motstand på 1/4 av potmeterverdien mellom wiperen og jord. I ditt tilfelle skulle det bli 2,5k. (TKD-potet vil jeg anse som et bedre pot enn ALPS. Både mekanisk og lydmessig.)
    Helt klart meget bedre og sikkert ti gange så lang levetid.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Jeg vil bare minne om at vol/bal i denne preampen er koblet "noe" ukonvensjonelt og at skjema ikke finnes. Det kan være så enkelt som dette, men dette er bare mine spekulasjoner. Her passer f.eks. IKKE TDK'en fordi det ikke er en pot, men en attenuator.

    Joule.GIF
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så kom det besök från hemlandet med en liten välkommen sak.

    Det som slår mig är att motorn sitter offset, så jag antar det är en liten utväxling mot axlingen. Annars är pinnarna identisk placerade så det skall nog vara en enkel sak att montera på printet igen.

    91E5EA68-8007-4375-AD04-5A15A13A527D.jpeg
    491DAB9C-D093-4856-A5E8-4F6C0A14ADFC.jpeg
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    594
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Litt OT, jeg har en alps som er gåen men jeg finner ikke med riktig motstand, bør man gå opp eller ned eller er det en annen løsning?
    Du må nok være mye mer presis enn dette for at vi på HFS kan hjelpe deg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad er "rigtig modstand". Kan være mere problematiske å gå op end ned. Højere modstand kan betyde mere støj og tyndere lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn