Spraylakk over bengalakk?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Ja, går dette an? Har en overflate som er malt med Quick bengalakk. Ønsker å pusse forsiktig og deretter spraye sort. CRC akryllakk f.eks.
Meninger om dette?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.622
Sted
VestBredden
Ja, det går fint, gjør skikkelig rent (rødsprit) før noe annet. Slip og matt ned alt, og sørg for og få bort alt støv. Bruk gjerne microfiberklut.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Det gikk skeis. Pusset og gjorde skikkelig rent. Var helt matt, glatt, jevnt og tørt. Sprayet så og det så skikkelig strøkent ut først, men når det begynte å tørke etter noen minutter så krakelerte lakken flekkvis rundtomkring. Faen. Hva er feil tro?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Mener du det å bruke silikonfjerner før lakkering?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.622
Sted
VestBredden
Om det har vært silikon på bengalakken så vil det krakkelere. Polish av en eller annen type ??

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Om det har vært silikon på bengalakken så vil det krakkelere. Polish av en eller annen type ??
Aha, det har vært polish før bengalakken. For enkelhets skyld skrev jeg ikke alt som har vært oppå der før bengalakken. Men det ble gjort rent før maling. Kan malingen med benga ha dratt rester av polish rundt og derfor krakelerer det?
Er det ikke noe håp da, om det er sauset inn silikon der? Det er bare flekkvis det krakelerer, omkring 30% av den totale flaten.

Takker så mye for tips!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.690
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det var silikonrester under Bengalakken, burde nesten også denne ha krakelert.... Vet ikke hva det dreier seg om her, men er det umulig å strippe vekk bengalakken?? Evt pusse ned igjen og påføre evt grunnng eller sealer ?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Det er toppen av et basskabinett det er snakk om. Det er ikke mulig å demontere alt slik at jeg kan skrelle vekk absolutt all gammel maling og lakk. Ikke uten å ødelegge noe. Veldig kjipt dette, for det så rimelig bra ut før krakeleringen. Jeg pusser ned krakeleringene og prøver igjen da. Silikonfjerner OG grunning? Jeg brukte CRC lakk, den har jeg god erfaring med. Dessverre vanskelig å få tak i nå, vet ikke om grunning i samme serie er å få fatt i.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Hvis det var silikonrester under Bengalakken, burde nesten også denne ha krakelert.... Vet ikke hva det dreier seg om her, men er det umulig å strippe vekk bengalakken?? Evt pusse ned igjen og påføre evt grunnng eller sealer ?
Bengalakk er oljebasert og da skal det vel mer til før det krakelerer? Eller er jeg helt på jordet? Har malt silikonfuger på kjøkkenet jeg, uten krakelering.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.111
Sted
Sørlandet
Man kan ikke blande lakktyper som du har gjort her. Nå må du pusse helt ned og begynne å bygge nye lag med lakk til du oppnår den finishen du er ute etter. Man kan få en flott finish med sprayboks hvis man tar seg tid.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.499
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Har aldri brukt rødsprit, men isopropsnol eller tynner for å vaske før lakkering. Rødsprit inneholder litt fett, men fullt mulig st det kan funke. Jeg har spraylakkert med både celluloselakk, vannbasert gulvlakk og akryllakk på sprayboks oppå Bengalakk uten problemer.
Hvis ikke Bengalakken krakelerte, skulle den ha forseglet alt som er under, så langt jeg kan skjønne.
Mer overrasket over at den ble pen, hvis det ikke var avfettet godt under.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.622
Sted
VestBredden
Har aldri brukt rødsprit, men isopropsnol eller tynner for å vaske før lakkering. Rødsprit inneholder litt fett, men fullt mulig st det kan funke. Jeg har spraylakkert med både celluloselakk, vannbasert gulvlakk og akryllakk på sprayboks oppå Bengalakk uten problemer.
Hvis ikke Bengalakken krakelerte, skulle den ha forseglet alt som er under, så langt jeg kan skjønne.
Mer overrasket over at den ble pen, hvis det ikke var avfettet godt under.
Nei ... Hva vet vel jeg om det... :oops: :rolleyes:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Hvor lite eller mye polish/silikon skal til for å lage problemer? Det kan tenkes at microfiberkluten jeg brukte før spraying har ligget på samme sted der det har ligget polishkluter, eller har blitt brukt til å tørke polert overflate og så skyldt i varmt vann og zalo. Samme med antistatisk støvkost. Begge disse tingene kan ha fått små rester på seg.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.499
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Nei ... Hva vet vel jeg om det... :oops: :rolleyes:
Helt sikkert masse og mer enn meg. Jeg delte bare min egen erfaring. Som sagt - ingen erfaring med rødsprit.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.425
Kan det mulighens være et alternativ å foliere?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.926
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Går utfra at det var det nye lakkstrøket som krakelerte?
Det skal veldig lite fett/urenheter til for at dette skjer.
BTW - rødsprit fungerer fint for å rengjøre (som silikonfjerner).

Slip ned og prøv på nytt. Legg på tynne, tynne nye lag.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.111
Sted
Sørlandet
Jeg gjentar:

Det er krevende å lakke over Benga da man ofte får en kjemisk reaksjon og lakken vil koke / trekke seg unna. Det KAN gå greit hvis du sliper Bengaen godt ned og legger på slipegrunning. Denne slipegrunningen må du matte før du legger på lakk.

Men ikke hør på meg...

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.622
Sted
VestBredden
Silikon er starten på problemer, selv med silikonfjerner er man ikke alltid garantert.
Om man mikser , som BeetleBug sier, flere forskjellige typer lakk, kan det oppstå problemer. Har man oljebasert, så bør man fortsette med det... osv.
Rødsprit fungerer aldeles utmerket til oljebaserte produkter, tymner bruker man om man først er i siget med 2 komponent lakk., og skal ha i herder, for så og tynne evnt med tynner. Men det er igjen et produkt man skal utvise stor forsiktighet med.

Har mange tusen liter med lakkerfaring.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Kan det mulighens være et alternativ å foliere?
Foliering er umulig. Det er en ht. fra JBL hvor mellomtone horn og diskant horn sitter montert i en felles toppdel. Denne toppen er boltet fast i det separate basskabinettet. Toppen av basskabinettet er det jeg lakkerer. Jeg vet at den kan skrus av via innvendige bolter pluss å løsne hornelen. Men, så har JBL begått den genistreken i å montere logoskiltet rett over boltene til horndel. Dette metall skiltet er limt fast og det er umulig å få av uten å herpe skilt og finish rundt det. Heldigvis er hele designet gjort slik at det er buer og spalter som gjør at jeg kan pusse, maskere og lakkere alt som er nødvendig. Derimot får jeg ikke til å strippe bort all gammel finish uten å risikere skade. Puh....

Jeg kan jo borre hull i skiltet og få røsket det av, og høre med JBL om de har nye... Men jeg er redd for å ødelegge noe mer enn skiltet.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.425
Vet ikke hvor effektiv malingsfjerner er i disse miljødager? Men tidligere var det tidvis et nyttig remedie til å fjerne gammel maling/lakk

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
2.988
Torget vurderinger
1
Plastidip.....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Jeg fikk det til på et vis. Pusset ned igjen, kjøpte nye microfiberkluter. Tørket over til slutt med Blåtind Blårens, som jeg hadde stående. Det krakelerte bittelitt et par steder, men noen tynne strøk til gjorde det nærmest usynlig. Det er ikke fabrikkfinish, men det duger. Ser uendelig mye bedre ut enn det var.
Jeg er spesielt fornøyd med maskeringsjobben jeg gjorde.

Før:
IMG_20240615_001046.jpg

Etter:

IMG_20240615_000902.jpg

IMG_20240615_001821.jpg

Topp Bunn