Sprengt høytalerelement? Trenger råd

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
For 5-6 år siden kjøpte jeg et Dynabel Exact byggesett. Dette har vært i hyppig bruk stort sett hver dag uten problemer. En dag forsvant lyden noen få sekunder fra det ene mellomtone/bass elementet. Jeg tok da ut delefilteret og gikk over alle loddinger etc, men fant ikke noe galt.

Spilte bra en stund etter dette, men så - på enkelte plater med mye dynamikk (f.eks spor 3 Kari Bremnes - Svarta Bjørn) kunne det høres litt spraking. Dette har blitt verre og nå er det samme problem i begge høytalerne. Har byttet kabler - prøvd annen forforsterker - loddet delefilteret på nytt, men ingenting hjelper.

Det underlige er at mange CDèr kan spilles uten problemer, men nå sitter jeg bare å venter på at ulydene skal komme, trivselen er borte og noe må gjøres straks. Kan det være at elementene er ødelagt og må skiftes - eller er det kanskje andre ting som kan være feil?
Dersom jeg legger fingeren forsiktig mot gummikanten på elementet så høres det ut som om dette demper ulydene noe.

Håper noen kan gi meg råd eller tips videre.
Med vennlig hilsen Kurtis

E

espenj2005

Gjest
Hei Kurtis,
har du sjekket broen mellom biwire terminalene på høyttalerene?
Har skjedd meg en gang og gleden var stor da jeg kun behøvde å stramme terminalene.
Mvh Espen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Blir bare lyden fra bass/mellomtoneelementet borte?
Har du loddet kablene til elementene?
Har du testet å spille med signalet direkte på elementene uten filter mellom?

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Hei - og takk for svar!
Jeg har ingen bro mellom bi-wirekontaktene, ellers er alle kontakter sjekket uten at jeg kan finne noe feil med disse.

Jeg har ikke prøvd å spille direkte på elementene, men det skal jeg selvfølgelig prøve etter jobb i dag.

Det at lyden forsvant helt i det ene elementet har kun skjedd den ene gangen. Nå er det lyd i begge elementene hele tiden, men det virker som om problemene oppstår ved gitte frekvenser og ved ganske kraftige utslag i elementet og akkurat i selve anslaget av en tone. Lyden blir skrapete/uklar - det kan nesten minne om en radio som har problemer med kontakten til senderen.

Lyra

Fersking
Ble medlem
13.09.2006
Antall liker
0
...skjekk, og om nødvendig lodd på en (eller 2?) nye lisser mellom elementterminalene, og membranen.
Har "ofte" vært borte i at man får et "brudd" her som blir verre med tiden, ...og store membranutsving.
Du vil kunne skjekke dette dersom du kopler litt lyd direkte til elementet, og prøver å bøye og rikse litt på den tynne lissa, men ikke så hardt at du river den av dersom det ikke skulle være noe galt med den.... :)

Lyra

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.581
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du får sannsynligvis gå den tunge veien til pusheren og kjøpe deg et nytt element. Det er normalt ikke noe problem å bytte; jeg har blåst og byttet 2 KEF (B139?)-elementer i et par LS-3/5a, og veltet en Mission 751 i fylla (ikke spør), og det var uproblematisk å fikse.
Det manifesterte seg akkurat som du beskriver..

Bernt K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Ikke begynn med å fikse på lissene dersom dette er en garantisak da.

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Jeg ringte Eltek i dag vedr. dette problemet. Beskrivelsen av symptomene på brudd i lissene var ganske likt det jeg har opplevd - så takk skal du ha Lyra og dere andre. Jeg får nok bestille meg et nytt element.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Husk en vesentlig ting. Når du lodder høyttalerkablene til elementet varmer du også opp loddingen mellom lissene og terminalen. Dette kan medføre at du får dårlig forbindelse. Dersom du har brukt kabelsko i stedet for lodding er dette også en typisk feilkilde.

Topp Bunn