Springsteen til uka?

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Ja, da er det ikke lenge før sjefen inntar Norge og Valle Hovin. Mandag kveld braker det løs.
Dette blir min første Springsteen-konsert, så dette er noe jeg ser fram til. Er vel ca. 1.7% av Norges befolkning som skal se han der i løpet av mandag og tirsdag, så jeg antar at endel av dere holder til her inne?

For de av dere som er interessert så ligger set-lister fra alle konsertene så langt på turneen her:

http://www.brucespringsteen.net/live/2008setlists.html#20080629

Ser han stort sett spiller 28-30 sanger hver kveld fra hele karrieren. Det er ikke dårlig! :D

Gleder meg!

Jarle

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.564
Torget vurderinger
27
Lørdagens konsert var god, slik det pleier være i Gøteborg.
Søndagen adskillig bedre, slik det nesten alltid er når vi snakker dobbeltdekker i Gøteborg.
Søndagen var velsignet med en mer avslappet Springsteen i betydning naturlig og ektefølt spilleglede.
Denne må vel ranke som noe av det bedre som har vært holdt på ganske lenge.
Bandet fremstod dessuten tightere og mer samstemt. Høydepunktet for de fleste fan var vel Drive All Night (ikke spilt i originalversjon med band siden The River turneen).
Det var noen fantastiske setlister på disse to konsertene, selv om det selvsagt var noen låter jeg gjerne skulle byttet ut (men det vil det jo alltid være).

Sommerens konserter bærer i større grad preg av overraskelser og back-katalog enn konsertene som ble holdt før jul.
De fleste konsertene før jul var bygget rundt Magic mens vi nå er inne i en periode med mengder av materiale fra de første platene.
Selv håper jeg på gjensyn med Kitty’s Back som ble servert i en forrykende versjon i Køben sist desember.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Mannen er gal! Det er ikke mulig å holde et slikt tempo i tre timer, men Bruce gjorde det. Bandet er helt bly. En bortimot fantastisk opplevelse...Men :':)Jeg sto langt bak. Ca. 20 meter bak delaytårnet. Ørepropper ryddet litt opp og ga litt bedere ballanse, men det var likevel helt ubrukelig. Det låt skikkelig møkk. Så ingenting heller. Men ellers var det neimen ikke verdt å gå glipp av ;D

Mvh
Sniff

edit: Han spilte ikke thunder road. Det var veldig dumt. Denne hører da definitivt med et hvert utvalg av 30 Bruce låter ???.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Sniff skrev:
Mannen er gal! Det er ikke mulig å holde et slikt tempo i tre timer, men Bruce gjorde det. Bandet er helt bly. En bortimot fantastisk opplevelse...Men :':)Jeg sto langt bak. Ca. 20 meter bak delaytårnet. Ørepropper ryddet litt opp og ga litt bedere ballanse, men det var likevel helt ubrukelig. Det låt skikkelig møkk. Så ingenting heller. Men ellers var det neimen ikke verdt å gå glipp av ;D

Mvh
Sniff

edit: Han spilte ikke thunder road. Det var veldig dumt. Denne hører da definitivt med et hvert utvalg av 30 Bruce låter ???.
Enig!

Også enig med svenske anmeldere som ga opp forsøket på å beskrive konserten, - den måtte bare oppleves.

Takk, Bruce!

Det var en maktdemonstrasjon fra en kompisgjeng som nærmer seg stygt AFP alder...

For et band...

For en energi..

For en utstråling...

For en ubeskrivelig kveld! 8)

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Helt fantastisk!

3 timer - 30 låter - fullt trøkk!
Oslo-konserten er faktisk den lengste han har holdt så langt på turneen :)

Synes godt publikum kunne vært enda mer med fra starten av, men det kom seg mot slutten! Da var det virkelig liv!
Springsteen er jo en mester. Kysser jentene på 1.rad, deler ut munnspill, henter opp ei lita jente fra publikum og lar henne synge "Hungry heart". Videre samler han inn plakater med sang-ønsker fra publikum og fremfører noen av disse. I avslutningsfasen blir samme ung-jenta som sang hentet opp igjen og får danse med sjefen til saxofonsoloen på "Dancing in the dark". Sånt blir det liv av!

Tviler på at det var mange som var i bedre form en Bruce Springsteen på Valle Hovin i går. Mannen er jo full av energi, og går ikke av veien for å kjøre både 3 og 4 låter i ett uten stopp. Hele bandet strålte i går!

Setliste:

1. Two Hearts
2. Radio Nowhere
3. No Surrender
4. Lonesome Day
5. Hungry Heart
6. Cover Me
7. Cadillac Ranch
8. Gypsy Biker
9. The River
10.Atlantic City
11.Prove It All Night
12.Darlington County
13.The Promised Land
14.Because the Night
15.She's the One
16.Livin' in the Future
17.Mary's Place
18.Waitin' on a Sunny Day
19.Racing in the Street
20.The Rising
21.Last to Die
22.Long Walk Home
23.Badlands

* * *

24.Tenth Avenue Freeze-out
25.Born to Run
26.Bobby Jean
27.Glory Days
28.Seven Nights to Rock
29.Dancing in the Dark
30.American Land

Fullt kaos på T-banen etterpå også. Endte med å miste toget hjem og måtte ta et som kjørte halve veien. Så ble det taxitur for resten til den nette sum av 900 kroner.

MEN KONSERTEN VAR KONGE!

;D

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.028
Har kun hans Blu-ray utgave med "Live in dublin"-With The Sessions Band.
Ble nærmest bergtatt fra første stund. Kan tenke meg at konserten var meeget bra. En artist jeg kunne tenke meg å høre myye mer til.

C

Cyber

Gjest
ÅÅÅ, var helt rått! Fikk knallgode plasser midt foran scenen ved gjerdet.

For et tempo - for en musikk! Var redd han skulle segne om - er jo ikke mennesklig måten han holder på i 3 timer i strekk.

Var godt fornøyd med sangvalget også - fikk Racing in the streets, Atlantic City +++ så jeg må si dette var større enn U2. Bruce er født til det her!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kom nettopp hjem fra dagens. Helt fantastisk konsert!

Imponerende at Bruce kan holde fullt trøkk i 3 timer i strekk, og det i tillegg uten sånn sync-plugg i øret. :eek:
Ryggen min nå er riktignok en annen historie.. ::)

Sto rundt 10 meter foran røde kors teltet som var i midten. Akkurat passe, med tanke på volum.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Må si jeg var en smule skeptisk, ikke noen stor fan. Men hadde det kult på dagens konsert.
Kul versjon av twist & shout, gjorde noe ekstra ut av det. Bra avslutning.
Bra konsert i bra vær. Fornøyd.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei Luvaton: Med tanke på profilbildet ditt - Var det du som hang over Valle på mandag i paraglider med motor? En litt uortodoks måte å "snike seg inn" på en konsert ;D.

Mvh
Sniff

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
hehe, nei det var nok ikke meg. Liker best å fly uten motor.
I går svevet det 2 ballonger over konserten. en annen uvanlig måte å tyvtitte på.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.564
Torget vurderinger
27
Jeg har sett Springsteen en haug med ganger (bla 6 ganger på denne turneen).
Det som er litt morsomt er at blant den harde kjerne er det stort sett helt andre
kvaliteter ved en konsert som verdsettes enn det de som befinner seg i ”periferien” setter pris på.

Første dag i Oslo var en særdeles god konsert etter mitt skjønn.
Det var proft, det var trøkk og det var moro. Men for blodfansen var dette en
konsert uten de helt store overraskelsene og høydepunktene(et par var det jo, satte pris på Cover Me).
Det som jeg (og mine) derimot syntes var helt fantastisk i går var hvordan mannen klarer
å bytte så mange låter og variere så mye fra dag til dag at jeg står der på turneens, for
meg 6. dag, og ikke har den ringeste anelse om hva han kommer til å servere som neste!
Den første halvannen timen trillet det frem så mye uventede saker at jeg bare stod og ristet på hode.
At han igjen og igjen klarer å plukke frem låter som jeg etter titalls konserter aldri har hørt live, dét liker jeg.

At han tørr og våger å forlate det trygge og sikre og dra Clarence og band ut i If I Should Fall behind,
det synes jeg er så ufattelig kult.

Hvis man sammenligner setlisten fra disse to dagene (tatt på husken)
ser man hvilken variasjon han begir seg ut på.

I går imponerte Springsteen den harde kjerne, så får det heler være at de som ”stikker innom” av
og til fikk servert et safere løp mandag. I går var fest for fansen.
Ellers tilhører jeg dem som bedømmer konserten for hva de på scenen presterer, og ikke hva publikum leverer.
Lenge siden jeg har kost meg som igår. Adam Raised a Cain elektrisk, det i seg selv verdt hele dagen for min del.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.736
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Adam raised a Cain er er av de virkelig store Springsteenlåtene. Den hadde jeg likt godt å få høre om jeg hadde vært på konserten.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Eneste som manglet i går var War for min del.. ;D
Jeg er riktignok ikke blodfan, men litt fan i hvert fall..

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fosse skrev:
I går imponerte Springsteen den harde kjerne, så får det heler være at de som ”stikker innom” av
og til fikk servert et safere løp mandag. I går var fest for fansen.
Ellers tilhører jeg dem som bedømmer konserten for hva de på scenen presterer, og ikke hva publikum leverer.
Lenge siden jeg har kost meg som igår. Adam Raised a Cain elektrisk, det i seg selv verdt hele dagen for min del.
Jeg tilhører vel de som stikker innom av og til da.. ;)

Mandagen syns jeg var klart best, det var mer publikumsfrieri, mer spontanitet, og første timen hadde bedre "publikumslåter" som slo an tonen for resten av kvelden.
Syns Brucer'n virket litt sliten på tirsdag, kom sent på senen gjorde han også, men han måtte kanskje ha middagshvilen sin..

Det som derimot var best tirsdag var avslutningen! Når han på "request" dro igang en extendet versjon av twist & shout, (etter at ekstranummerene liksom var over) tok det bare helt av på hele stadion. Med allsang og dansing også på bakerste rad. Aldri sett noe lignende før, moro!!

Ellers var versjonen av If I Should Fall behind kveldens høydepunkt for meg. Utrolig nydelig duett med "the big man".

:) :) :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.564
Torget vurderinger
27
Moro å høre topline (begge dagene, jeg er imponert ;)). Da var jeg ikke så langt unna i mine antakelser ;)
Igår hadde i hvert fall jeg en av mine større Springsteen-opplevelser og første halvdel av konserten
var en enorm overraskelse. Helt enig i at If I should fall behind var stor, og ikke ble den mindre av at
det var så fullstendig på sparket at Springsteen måtte styre de enkelte bandmedlemmene fordi de ikke visste hva
de skulle gjøre.

Sakser fra Backstreets:

July 8 / Oslo, NOR / Valle Hovin Stadion
Notes: Although the newspapers were full of praise for Night One and gave it top marks, this second show proved to be even better.
At 30 songs and clocking in at about 3 hours and 10 minutes, it was the longest show of the tour yet.
Highlights during the first half included "Adam Raised a Cain" and and "Growin' Up."
The latter was a request form the same little girl who sang on "Hungry Heart" yesterday. Bruce noted: "Oh, you're back today!"

"If I Should Fall Behind" was played in a full-band arrangement for the first time with the E Street Band (as opposed to the reunion tour's stripped-down performance),
similar to the recorded version from Lucky Town but with the Big Man taking the lead vocal during the first part of the last verse.
The were lots of changes from the handwritten set list, with "I'll Work for Your Love" being a particularly nice addition.
"From Small Things" was played as a request from none other than the Big Man! "Born in the U.S.A." was added in the middle
of the now well-established "five-pack" -- or lately, four-pack -- and it worked great.

As on July 7, the encores were particularily hot. Finally, Oslo got their version of "Twist and Shout" after Bruce picked up a sign
from a fan saying "Let's wreck this dump too!" -- referring to both this song's status as the "stadium wrecker" at Ullevi, Sweden,
and to the fact that Valle Hovin probably is the worst venue in Europe. It reminds me more of an old parking lot than a stadium.
Regardless of the quality of the venue, this show was hot, finally giving Norway -- the country in the world where Bruce sells
most records per capita -- an excellent performance. Having been to four shows in five days, I’m now beat, but I wish I could continue forever…

- report by Ivar Noer

M

Morpheus

Gjest
Takker så mye for gode oppsummeringer sålangt :). Jeg var på mandagens konsert. Fytti f... så den karen klarer å levere!! Det er 14 år siden sist jeg var på Vallehovin (Pink Floyd) så forventingene var høye, men ble til fulle innfridd!!

Synes desverre publikum var ganske dvasse, men jeg stod ca 10m fra den midterste delen på scenen han gikk ut på. Jeg prøvde å gi alt ilag med Bruceren, så t-shorten var helt våt, og jeg høres fortsatt ut som en kråke i stemmen ;D. Når jeg vil høre Hi-Fi sitter jeg stille i "sweet spot" hjemme gjerne med noe "godt" attåt... Når jeg er på en konsert prøver jeg å kommunisere energi tilbake iform av entusiastisk klapping, synging, osv. Jeg gir faktisk blanke f.... om sidemannen står med hendene i kors og prøver å la janteloven seire... Uansett var jeg ikke i nærheten å ha samme energi som Sjefen sjøl....

Selv om jeg ikke er blodfans må jeg virkelig si at denne turen fra Bergen til Oslo ikke kan toppes på lang lang tid, om noengang konsertmessig?!

Noe som var litt snodig var at vi var en liten gjeng som sang for full hals "the river" ca 20 min før konserten startet. Lurer på om sjefen selv kunne høre det eller om et crew medlem meldte fra, for det er visst veldig uvanlig at han synger den på konserter. Kansje var det bare en ren tilfeldighet, men kansje han ble styrt av "noe subliminalt" da han valgte å dra opp "the river" på plakaten fra en publikummer... Who knows ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
På trippel cd'n "Live/1975-85" forteller Springsteen fra sin ungdomstid, om hvordan han går rundt gatelangs til langt på kveld, om konfliktene hjemme og om kranglingen med faren.

En kveld sitter faren på kjøkkenet og venter på han, og spør "what do you think you are doing with yourself?"

Den unge Bruce Springsteen hadde aldri noe godt svar å gi ham....

Men i dag vet vi svaret. :)

Den langhårete gutten som rekte gatelangs endte opp med å bli en av de største rockeartistene som verden har sett.
Kanskje den største av dem alle i nyere tid...

8)

Et bilde fra før konserten startet..

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.564
Torget vurderinger
27
Og når du gjenforteller historien er det som jeg transporteres ned på gutterommet, i denne mørkerøde cordfløyelssofaen, med Live 75-85 avspilt på et lydnivå godt over hva Sanyoanlegget, oppgradert med Jamo høyttalere, kunne gjenskape forvrengningsfritt. Må kunne disse historiene ordrett.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Morpheus skrev:
Synes desverre publikum var ganske dvasse, men jeg stod ca 10m fra den midterste delen på scenen han gikk ut på.
Dvasse?? Var ikke på konserten selv, men så et bilde fra Scanpix igår. Det var like mye liv i publikum som i likkjellern på Ullevål Universitetssykehus. :-X
Geeeee, skulle nesten tro folket var der av ren straff. Nitrist!! :p

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Ja, publikum var noe trege! Tok tid å få folk til å innse hva de faktisk var vitne til. Det er mulig det har endel med arenaen å gjøre, men det hørtes IKKE ut som 40.000 mennesker som klappet og jublet etter en sang. Den delen tok liksom ikke av... Var å så Knopfler i Spektrum i april, og da føltes stemningen mye bedre på tross av bare en femtedel av folkemengden. Valle Hovin "stjeler" nok mye av folkelivet...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
var på ekstra-showet tirsdag,og for meg var høydepunktene "nights","badlands","thunder road","born to run" & "Bobby Jean".

enig at brorparten av det fremmøtte publikumet sto som saltstøtter,og at det må ha vært litt jobb for Bruce og bandet for å få opp temperaturen.

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Tviler ikke et sekund på at bandet og Brucer'n levert varene så det holdt, men får litt betenkeligheter når anmeldere drar frem begrepet "folkefest". Folket var tydeligvis der, men hvor var festen? På scenen? ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.736
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Må man hoppe opp og ned og skrike fordi om man koser seg med musikken man hører?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.564
Torget vurderinger
27
Jeg skjønnner ikke heller den Valentino.

Det er låter man forventer hopping og liv til (Twist and Shout med flere), men man står da for pokker ikke å hopper når Bruce gjør gitarsolo på Adam Raised a Cain?
Da holder man tårene tilbake og ser til at man puster av og til.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Valentino skrev:
Må man hoppe opp og ned og skrike fordi om man koser seg med musikken man hører?
Nei ikke nødvendigvis, men når samtlige på bildet,( og det var ganske mange), har en mine som om de var i en begravelse, så kan en jo lure . Skulle gjerne ha lastet ned bildet fra Scanpix så dere fikk sett, men vil ikke pg.a opphavsrettigheter.

M

Morpheus

Gjest
Valentino skrev:
Vi snakker her om en rockekonsert og ikke om et kammerkor..... Nå er på mange måter en konsert en symbiose mellom artist/band og publikum... Hvis man som artist vrenger sjelen og stemmebåndene, men responsen fra 40 000 publikum er armene i kors og et nikk i ny og ne så blir det fullstendig krasj!!!

Bruce er en kar som er avhengig av respons fra publikum... hvertfall på visse deler av reportoaret han spiller... Er det riktig å stå med hendene i kors når "Sjefen" energisk står å prøver å få folk til å klappe?? Er det riktig å være lydløs når "Sjefen" peker med mic'en mot publikum og roper "come on, you can do better that that" på enkelte av refrengene... Ved visse tilfeller under konserten gikk han ikke videre før han fikk det lydtrykket fra publikum han ville ha.

Man må diffrensiere mellom artister og hvilke respons det er naturlig å forvente fra publikum...

Hva tror du feks hensikten med å spille "twist and shout" er......... ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.736
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dere skulle se meg når mitt lokale kammerkor drar Twist and shout. ;D

Sikkert et poeng dere har, men stadionkonserter er sånn. Mye bøg. Langt til scenen.

M

Morpheus

Gjest
står man laaangt bak er det helt ok om man bare velger å chille, velger man å bevege seg over midtre banehalvdel bør man tørre å utvise litt entusiasme... Hvorfor ellers velger man å stå mange timer i kø hvis man egentlig har en likegyldig holdning? God plassering er synonymt med lang ventetid i 99% av tilfellene....

Hadde lydopplevelsen vært 10X bedre en det det var mulig å oppdrive hjemme i stuen kunne man hevde at man ble trollbundet av lyden og derfor var ute av stand til å bevege seg. Sannheten ang. mandagens konsert var at lyden var elendig, spesielt i begynnelsen. På de første sangene var det vanskelig å høre vokalen faktisk.

Men for all del, det er ikke slik at jeg bobler over av entusiasme og forventer at publikum skal klappe og synge allsang på enhver konsert. Uten at jeg var der regner jeg med Cohen konserten ville vært en konsert jeg fokuserte på den indre opplevelsen lyrikken i tekstene, og følesene/inderligheten tekstene ble formidlet med gav meg der og da... ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Konserten fra mandag ligger på flac på denne siden:

http://www.dimeadozen.org/index.php

Det er et vell av andre godbiter om du kan komme inn på siden. Alt materialet som ligger her er aldri utgitt kommersielt og dermed ikke i konflikt med lovverket i tradisjonell forstand. Artister har mulighet for å reservere seg.

Edit: Er stappfullt, så medlemskap er slett ikke selvsagt.

Topp Bunn