slartibartfast skrev:
hva er enklest/mest praktisk å begynne med? squeezebox eller en usb-dac? jeg har skjønnt at SB'n kan oppgraderes i etterkant med en extern dac-
Det er skrevet en del om dette i ulike tråder, muligens litt innimellom andre innlegg.
Du kan med fordel gi oss noen flere opplysninger, inkl.:
Er du en dreven datamaskinbruker, eller tvert i mot?
Ønsker du å ha en datamaskin i nærheten av anlegget?
Hvor langt er det mellom anlegg og lytteposisjon?
Skal datamaskinen stå ved lytteposisjonen slik at det er lett å betjene den?
Du kan i så fall risikere å høre (vifte)støy fra datamaskinen.
Hvis den står ved anlegget, må du stadig reise deg for å betjene den.
Fjernbetjening av datamaskin er som stejorge nevner mulig, men det er antagelig for litt drevne.
Hvor mye musikk har du som skal rippes og lagres?
Jeg er eng med stejorge i at
Logitech Squeezebox Touch er en fin dings. Den er betjeningsvennlig, informativ, virker uten datamaskin med USB-disk, nettradio, WiMP og Spotify, virker med én eller flere datamaskiner. Den er dessuten rimelig i forhold til mye annet hifiutstyr. Lyden kan senere forbedres ved å koble den til en ekstern DAK via S/PDIF eller Toslink (USB-DAK er mulig for viderekomne med mekking, men kun interessant i spesielle tilfeller). En Logitech Squeezebox Touch med USB-disk eller-minne kan forsyne seg selv og flere andre Squeezebox-produkter (anbefales maks. 3) med musikk. Flere Squeezebox-produkter (typisk i flere rom) kan synkroniseres slik at de spiller det samme, og alle reagerer når én betjenes.
Jeg likte Logitech Squeezebox Touch så godt at jeg har kjøpt tre (i tillegg til Squeezebox-produktene jeg hadde fra før).
har lest her også at det er bedre å bruker stasjonær/nas som lagringsenhet- men det er fullt mulig å bruke bærbart?
Ja, en bærbar datamaskin kan lagre musikk, kjøre Squeezebox Server og dermed betjene en eller flere Squeezeboxer. Den bærbare datamaskinen må da være koblet til samme nettverk som Squeezeboxene og være påslått.
Noen mulige ulemper med bærbare datamaskiner:
- Mindre maksimal diskplass
- Diskene kan være mindre robuste
- Ofte ikke laget for like lang kontinuerlig bruk
- Dårligere kjøling -> mindre pålitelig
Det kan uansett være greit å begynne med det man allerede har og vinne litt erfaring.
går det an å kjøre fra 2 bærbare maskiner til 1 SB?
Det er litt omvendt. En datamaskin kan kjøre Squeezebox Server. En Squeezebox aksesserer Squeezebox Server på datamaskinen og får musikk fra denne via kablet eller trådløst nettverk. Det er altså Squeezeboxen som gir ordrer til datamaskinen og så mottar musikk fra denne. Squeezeboxen er den initierende og aktive part mens datamaskinen er en tjener (jfr. ordet server). Flere Squeezeboxer kan hente samme eller forskjellig musikk samtidig fra samme datamaskin.
Du kan kjøre Squeezebox Server på flere datamaskiner i nettverket. Du velger selv hvilken du vil hente musikk fra ved å benytte menyvalget "Switch Library" (jeg vet ikke hva menyvalget heter på norsk) og velge ønsket Squeezebox Server (som kan være en datamaskin, Squeezebox Touch eller en NAS).
Uansett må du huske på å
sikkerhetskopiere dine data (musikken).
Tillegg:
Tråden "
Foobar innstallasjon - guide (Windows)" med lenker gir informasjon om oppsett av en Windows-PC for musikkavspilling. Det finnes også andre måter å gjøre det på.